Autoliikkeet k.usevat asiakasta silmään
Kysyin tällä viikolla Hyvinkääläisestä autoliikkeestä mitä on väliraha jos vaihdan autoni uudenpaan malliin. Kun sain tarjouksen, niin ei ollut puhettakaan, että tekisin kaupat. Autoni arvo on nettiautossa 10 000-11 000 euroa. Uudemman auton hintapyynti oli 17 400 euroa. Välirahaksi tarjottiin 10 tuhatta euroa. Eli kun huomioidaan uudemman auton suora osto, saa siitä alennusta noin 10%. Tämä siis suoralla ostolla.Tällöin uuden auton hinnaksi tulee 16 tuhatta euroa. Vanhan autoni hinnaksi olisi siis tullut noin 6000 euroa.
Laillista rosvousta autoliikkeeltä!!
Kommentit (32)
Näen asian myös toisin.Autoliikkeissä on juuri ne käytetyt autot,joita rehelliset asiakkaat ovat myyneet tai vaihtaneet liikkeelle.Vankan kokemukseni mukaan vaihdokkien kunnostus myyntikelpoisiksi vaatii rahaa,jota liike kaupasta tarvitsee.Kusetusta en tässä näe,vaan toimintaa,jota liike tarvitsee pyöriäkseen.Sinulla ei ole mitään pakkoa ostaa autoa mistään liikkeestä,myös tämä on hyvä muistaa.
Kannattaa käyttää näitä netin myyntipalveluita, joissa autoliikkeet ostavat autoja huutokaupalla, niin saa aina parhaimman diilin itselleen. Pari kokemusta tästä palvelusta, joka on viime viikkoina mainostanut televisiossa ja kaikki sujui mainiosti. Kun olet saanut autosi myytyä, niin pyydä haluamastasi autosta suoran kaupan tarjous ilman vaihdokkia, et pety..
Minä olin tyytyväinen, kun autoliike osti autoni eikä tarvinnut itse alkaa sitä myydä. Halvalla meni, mutta ei haittaa yhtään, kun pääsin siitä paskasta eroon.
Kymppitonnin kottero on 6 tonnin kottero kun se ostetaan liikkeseen sisään. Silloin on ehkä edes joku pieni mahdollisuus että saavat sen myytyä jollekin tinkivälle urpolle 8 tonnilla plus jotkut fakin talvirenkaat, vetokoukku tai muu suomiurpon perusvaruste kaupan päälle. Ja sitä ennen kottero vie hallitilaa pahimmillaan kuukausia ja sitä pitää mainostaakin.
Uuden auton myynnistä saatava kate ei elätä autoliikettä. Käytetyillä ja huoltopalveluilla se on tehtävä.
Eikö ap:n kannattaisi tehdä näin?
-myy ensin oma autosi pois esimerkiksi nettiautossa 10 000 eurolla.
-sitten kun olet myynnyt autosi niin menet autoliikkeeseen ja tarjoat siitä autosta vaikka 16 000e ja ostat sen auton itsellesi.
Autoliike ottaa aina välistä ja autoliike tavoittelee aina voittoa.
Ei kannata myydä autoliikkeeseen koska autoliike ei maksa siitä hyvin.
Niin voitteko kuvitella että autoliikkeet haluavat tehdä voittoa toiminnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ajattelit autoliikkeiden tekevän sen voittonsa? No siitä että ne ostavat autonsa halvemmalla kuin myyvät. Ei mikään autoliike maksa autostasi sitä mikä on sen "arvo" myytäessä.
Ja jos myyt autosi yksityisenä, täytyy sinun silloinkin huomioida hintapyynnössäsi että myyt autosi ilman samanlaista kuluttajanturvaa kuin minkä asiakas saisi ostamansa autonsa isommasta liikkeestä. Tämän takia hintapyynnöt ovat ihan syystäkin alempia yksityisillä myyjillä.
Autoliikkeen täytyy tehdä ostolla/myynnillä voittoa kattaakseen palkka-ja toimitilakulunsa sekä vielä varautua mahdollisiin autossa ilmeneviin ongelmiin oston/myynnin jälkeen.
No sehän on ihan selvä. Ei rehellistä autokauppiasta ole olemsssa.
Mutta kyllä se automyynti kärsii uudistuneesta kuluttajansuojastakin, ihmiset maksattavat vanhat romut autoliikkeiden piikkiin kun "kyllä mä ku ostan kolmen tonnin auton rahoituksella niin sen pitää olla kuin uusi".
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnin kottero on 6 tonnin kottero kun se ostetaan liikkeseen sisään. Silloin on ehkä edes joku pieni mahdollisuus että saavat sen myytyä jollekin tinkivälle urpolle 8 tonnilla plus jotkut fakin talvirenkaat, vetokoukku tai muu suomiurpon perusvaruste kaupan päälle. Ja sitä ennen kottero vie hallitilaa pahimmillaan kuukausia ja sitä pitää mainostaakin.
Uuden auton myynnistä saatava kate ei elätä autoliikettä. Käytetyillä ja huoltopalveluilla se on tehtävä.
Tämähän riippuu aivan siitä oletko esim. vaihtamassa kalliimpaan tai onko muuta syytä miksi saisit myyjältä hyvän hyvityksen. Sain 13v. vanhasta kotterosta 8k€ hyvitystä vaihtaessani uuteen 60k€ autoon. Viikkoa myöhemmin näin saman auton myynnissä jobbarilla - ei siis liikkeessä mihin myin - 8,5k€:n hintaa eli ei tullut paljoa takkiin vaihdossa.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on ihan selvä. Ei rehellistä autokauppiasta ole olemsssa.
Mutta kyllä se automyynti kärsii uudistuneesta kuluttajansuojastakin, ihmiset maksattavat vanhat romut autoliikkeiden piikkiin kun "kyllä mä ku ostan kolmen tonnin auton rahoituksella niin sen pitää olla kuin uusi".
Ai jaa, itse kyllä kutsuisin niitä kauppiaita rehellisiksi joilta olen auton ostanut. Pahimmilta puliveivareilta kuten Rinta-Juopolta jäi auto ostamatta kun alkoi kusetus maistua tarjousvaiheessa.
Kannattaa yleensä ensin tinkiä autosta käteishinta. Sen jälkeen voit kysyä, että mitä myyjä hyvittäisi autosta x. Todennäköisesti kun myyt oman autosi itse ja ostat auton liikkeestä käteisellä, saat uuden auton halvemmalla. Toki jos joudut odottamaan uutta autoa hetken, voi tulla pieni hetki ilman autoa, mutta esimerkiksi perheessä, jossa 2 autoa, mutta 1:llä pärjätään hetki, niin tämä kannattaa.