Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon
Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.
Kommentit (180)
Valivalivali, kyllä neki kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole..
100% näiden vanhusten oma vika.
Tässä on jo kymmeniä vuosia ollut aikaa näillä ihmisillä opetella tietokoneen käyttö.
2000 luvun alusta asti on ihmisillä ollut mahdollisuus hankkia tietokone nettiyhteyksineen
ja ihmiset ovat hoitaneet netin kautta laskujaan, ostoksiaan jne.Se että on valinnut itse tähän päivään asti olla opetteletta atk taitoja on täysin omaa tyhmyyttä ja avuttomuutta.
Katsotaan sitten kun itse olet 65v ohittanut mikä on motivaatiosi opetella joku aivan uusi asia mitä et ole siihen mennessä tarvinnut etkä ymmärrä mikset selviäisi ilman edelleen.
Ja täälläkin monesti lukee kommentteja, joissa ihmiset vain itsepäisyyttään eivät halua opetella mitään uutta esim. kaupoissa, sitten ovat vanhoina ihan tumpeloita, kun ei muuta enää ole tarjolla.
Mun äitini hyvä esimerkki tästä, nuorempana aina vastusti kaikkea muutosta ja hoki, että minä en halua tehdä noin, minä teen näin. Ja nyt on aivan tohelo ihan kaiken kanssa: tv:n kaukosäätimessä painelee kaikkea mahdollista kun ei aivot taivu siihen, että lue mitä napissa lukee tai katso millainen kuva siinä on. Juuri ja juuri olen saanut hänet oppimaan mistä vaihtaa kanavan ja muuttaa äänenvoimakkuutta, puhumattakaan kännyköistä. Hänellä on pakko pitää laturijohtoa tietyssä pistorasiassa koko ajan, että osaa työntää sen toisen pään kännykkään kun tarvitsee ladata sitä. No pankki- yms. asiat ei tietenkään suju ollenkaan, vaan me lapset ne hoidamme. Joka paikkaan on hankittu meille valtuutukset, koska äiti on aivan kädetön nykyisten sähköisten palveluiden kanssa.
Yritti pitkään sitäkin, että haetaan aina ensin kaupan seinästä rahaa automaatista ja sillä maksetaan kauppaostokset. Pakotin tekemään niin, että maksaa sillä kortilla kassalla, eikä turhaan hae sitä rahaa lompakkoonsa puoleksi tunniksi. Ja viimeksi mentiin jopa itsepalvelukassalle ja hän yllättäen tykkäsi siitä, kun sai olla niin hidas kun halusi :) ja maksaa sillä kortilla siten, että kukaan ei ollut takana huokailemassa hitautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa.
Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.
Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.
Aivan, olisi voinut ihan nätisti selittää MIKSI noin ei kannata toimia.
Todennäköisesti on selittänytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.
Miten hän maksaa laskunsa?
Säännölliset laskut menevät luonnollisesti e-laskuina. Loput hän laittaa allekirjoitettuna pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Se maksaa vähän, mutta selvästi vähemmän kuin laskun maksu pankin tiskillä. Eikä noita maksuja ole kovin paljon.
Tuskinpa menevät e-laskuina, jos ei tietokonetta käytä lainkaan. Hänellä on varmaan suoraveloitus käytössä, mikä on kätevä vaihtoehto vanhuksille säännöllisesti tulevissa laskuissa.
Voiko vieläkin käyttää suoraveloitus- ja jopa maksukirjepalvelua? Olen luullut, ettei voi. Kyllä tämä tekniikan aika laittaa meitä nuorempia kun jo sekaisin. Hieman huolettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.
Miten hän maksaa laskunsa?
Säännölliset laskut menevät luonnollisesti e-laskuina. Loput hän laittaa allekirjoitettuna pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Se maksaa vähän, mutta selvästi vähemmän kuin laskun maksu pankin tiskillä. Eikä noita maksuja ole kovin paljon.
Tuskinpa menevät e-laskuina, jos ei tietokonetta käytä lainkaan. Hänellä on varmaan suoraveloitus käytössä, mikä on kätevä vaihtoehto vanhuksille säännöllisesti tulevissa laskuissa.
Voiko vieläkin käyttää suoraveloitus- ja jopa maksukirjepalvelua? Olen luullut, ettei voi. Kyllä tämä tekniikan aika laittaa meitä nuorempia kun jo sekaisin. Hieman huolettaa.
Maksupalvelu on edelleen käytettävissä. Kuoret vain pitää viedä postilaatikkoon eikä pankin luukkuun niin kuin joskus viime vuosituhannen puolella.
Uusia suoraveloitussopimuksia ei voi enää tehdä, mutta vanhat ovat muuttuneet suoramaksuiksi, jotka asiakkaan näkökulmasta toimivat samalla tavalla. E-laskujen maksaminen onnistuu helposti ilman tietokonetta/kännykkää, jos on käynut pankissa sopimassa, että ko. laskuttajan laskut maksetaan tililtä suoraan ilman hyväksynnän kysymistä.
Kerrotaanpa toisenlainen tarina: mun täti osti tietokoneen jo varhaisessa vaiheessa ja opetteli sitä käyttämään. Aina joskus tarvitsi apua joidenkin harvemmin tarvittavien asioiden ja päivitysten ym. suhteen, mutta peruskäyttö (pankki, sähköposti, netin käyttö, videopuhelut, tiedostojen teko ja talletus, printtaaminen ym.) sujuivat mainiosti. Sitten alkoi ikä hipoa 90 vuotta ja hän luuli edelleen osaavansa koneenkäytön. Kappas vaan, kun yksinasuvan tädin taidot oli vaivihkaa alkanut muistisairaus huomaamatta heikentänyt. Tämä onneksi havaittiin, kun pöydillä näkyi kirjeenä tulleita muistutuslaskuja ja älyttiin alkaa seuraamaan tilannetta. Oli työ saada hänet yhteistoimintaan halukkaaksi, mutta suuremmat rahalliset vahingot saatiin kuitenkin eliminoitua. Ei se hyväkään taito aina kanna kalkkiviivoille asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee
Hienoa kun joillakin on valinnanvara olla opettelematta, se vaan kaatuu toisten vaivaksi sitten. Meillä nuoremmilla nimittäin ei ole valinnanvaraa, se on ollut pakko oppia ja opetella käyttämään tietoteknisiä laitteita, vaikka ei kiinnostaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa.
Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.
Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.
Kuinka monta kertaa sinä korjaat asioita, joita joku rikkoo päivittäin? Miehesi heittää lautasen seinään kun ruoka on kylmää ja aina korjaat sen lautasen pikaliimalla? Lapsesi heittää puhelimen katuun suutuspäissään ja ostat aina kiltisti uudemman mallin?
Miten väkivaltainen lapsuus sulla oli, että olet nykyään tuollainen muiden miellyttäjä kaikin keinoin?
Sullahan kiihtyi hetkessä sataseen 🤭 Miten ihmeessä vertaat katkaisimesta sammutusta väkivaltaiseen riehumiseen? Kuulostaa että sulla on jotain mt-ongelmia.
Älä ihmeessä auta enää ketään, ettet "vahingossa" pahoinpitele niitä vanhempiasi. Tilaa joku palvelu ja rauhoitu itse.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yritetty vältellä noita hommia. Äiti pärjäsi hyvin kuolemaansa saakka. Anoppi taas ei ole ikipäivänä edes koskenut tietokoneeseen. Hänen kohdallaan se digiasioissa neuvominen oli sitä, että kävi vähän säätämässä vanhuspuhelimen asetuksia ja viimeisinä kotona asumisaikoina käytiin "korjaamassa" televisio painamalla kaukosäätimestä hänen vahingossa avaamansa valikko pois. Nykyään on tehostetussa palveluasumisessa ilman mitään laitteita. Isälläni on tabletti, kai hän sen kanssa pärjäilee, kyselee apua lähempänä asuvilta. Appi ei myöskään käytä konetta, anoppipuoli taas pärjää koneen kanssa sen mitä tarvitsee.
Jos noita joutuisi avustamaan, niin silloin puolisoni varmuudella laittaisi etäyhteysjutut kuntoon, että sitä kautta onnistuisi. Hän työkseen hoitelee muiden koneita etäyhteydellä.
Perusmilleniaali - osaamista olisi enemmänkin, mutta tietoisesti vältellään kaikkea auttamista. Toivottavasti iäkkäämpi sukupolvi osaa myös vältellä perinnön antamista näille laiskimuksille.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on taas digihuolia. 😎 Hänellä on älykello, johon on pitänyt saada uusi hihna. Olen kertonut, että niitä saa uusia kaupasta tai tilaamalla. Uusi hihna on nyt ostettu! Neuvoin etänä miten sen vanhan hihnan saa pois. Mutta uutta ei saatu paikalleen, ja soiteltiin että pääsenkö nyt heti auttamaan. Jaa olen lounaalle menossa, kestääkö siinä kuinka kauan?
Neuvoin etänä miten se uusi hihna laitetaan paikalleen. Sain kolme rakeista kuvaa, joissa kysytään onko tämä hihna samanlainen kuin edellinen. Myyjä on kuulemma myynyt tällaisen hihnan ja sanonut että sopii äitini kelloon, mutta paketissa ei kuitenkaan lue kellon merkkiä nimeltä. Äiti päätti lähteä takaisin kauppaan vaihtamaan oikeanlaisen hihnan. Nyt oli sitten ostettu uusi hihna toisesta kaupasta ja 22 € meni hukkaan ja väärä hihna ilmeisesti olikin ihan itse poimittu hyllystä joten sitä ei voi palauttaa.
Vuorokausi tätä touhuttu ja tätäkään ongelmaa ei olisi, jos olisi näkö ja keskittymiskyky tallella.
T. 82
Oletpa inhottava ihminen. Toivottavasti saat samanlaista kohtelua itse vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä vanhuksia ei ainakaan auta se, että eri palveluntarjoajat, kuten VR tai HSL ja moni muukin, harrastaa sellaista, että täysin toimivat sivut pitää jostain syystä uusia. Korjataan siis ihan toimivaa juttua, muka kaiketi paremmaksi. Eli juuri kun on oppinut käyttämään jotain noista sujuvasti, se onkin, hupsistakeikkaa, muutettu kokonaan.
Palveluja pyritään kehittämään ja pitämään ne ajanmukaisina, joten kyllähän ne väkisinkin vähän muuttuvat vuosien varrella. Samahan se on vaikka marketeissa, missä tavaroiden paikka aina välillä vaihtuu mutta yleensä siitäkin selvitään.
Pakko sanoa, että yleensä nämä "uudistukset" menevät pieleen ja tekevät asioita hankalampia. Ilmeisesti jotkut nörtit huvittelee jatkuvilla muutoksilla.
Se on ongelma oikeasti nuoremmillekin, monia olen saanut neuvoa jatkuvasti vaihtuvien päivitysten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti on tällainen. Maksaa itguruille neuvoista, minä en jaksa neuvoa koko ajan. Ei käytä esim sähköpostia lainkaan. Nöyrin hänelle uudesta televisiosta yleareenan ja hän meni paniikkiin mahdollisuudesta katsoa sieltä ohjelmia. Äkkiä piti sulkea ettei mitään pahaa tapahdu. Jos ei halua opetella uusia juttuja niin älä tee siitä muiden ongelmaa.
Muista nuo sanat sitten kun itse vanhenet, ja on vaikeaa oppia ja muistaa uutta.
Olen jotenkin tietokoneen käytössä ollut mukana alusta saakka, ensin semmosia reikäkortti-toimistokoneita, sitten mikro-mikot ja lopulta netin kautta työskentelyäkin.
Siis käyttäjänä vain.
Olen nyt 78, olen huomannut että kekkaan vielä aika nopeasti miten joku sivu toimii, kun pitää tehdä ajanvaraus, tilata jotain, tutkia vaikka hintoja tms. Mulla on käytössä älypuhelin ja tabletti, pöytäkoneen irroitin pois.
Toki tiedän että osaamiseni kuitenkin on rajoittunut mutta näillä vielä hyvin pärjään.
Yks pikku aivoinfarkti , taidot voi hävitä vaikka se olisi vain yksi pieni tukko eikä pahemmin vaikuttaisi, yö sairaalassa.
Kuulostaa hyvin tutulta. Usein meinaa iteltä järki lähteä, kun koittaa neuvoa. Vanhemmalla on tietokoneen käytön perustaidotkin hukassa, englantia ei osaa, niin neuvo siinä sitten. Ehdotin että menisi jollekin tietotekniikan peruskurssille, mutta ei ole mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi oli tällainen. Joka saakelin sähköposti piti tulostaa, ja joka kerta piti mennä paikan päälle niitä tulostamaan, kun "en mä osaa". Kummasti oli osannut kun ei vaan menty paikalle.
Mun anoppi on myös sellainen, että tekisi mieli huutaa naama punaisena, että "YRITÄ EDES!". Puhelin pilisee pöydällä ja se sanoo että noita viestejä kun tulee koko ajan (ajanvarauksia, kela-taksin vahvistuksia yms). Eikä edes yritä opetella lukemaan niitä tai yritä ymmärtää mistä on kyse. Mies saa niitä sitten selata läpi. Voi prkl, sano.
Oma äiti oli fiksu ja halusi aina tietää kaikesta, mistä on kyse. Osasi lähettää edelleen minulle tekstiviestin, kun tuli ilmoitus postista paketin saapumisesta! Sitä oli ihan ilo auttaa.[/quot]
Näissäkin pitää muistaa, että tietokoneet, kännykät ja tekstarit alkoivat yleistyä tavallisen kansan siinä kolmisenkymmentä vuotta sitten. Suurin osa nykypäivän vanhuksista oli silloin vielä ihan tukevasti työelämässä kiinni ja sen ikäisiä, että vanhuuden höperöyden ei olisi pitänyt vielä olla iskenyt kovin pahasti. Jos silloin teki aktiivisen päätöksen, että ei lähde tämmöisiin atk-hömpötyksiin mukaan ja on pitänyt päänsä tiukasti siitä lähtien, missä vaiheessa se oma vastuu elämästä tulee vastaan?
Jos ikää on tällä hetkellä 110, on ihan OK, että internet ei ole tuttu juttu, mutta jos tämän päivän seitsemänkymppinen valittaa, että on liian vanha osatakseen lukea tekstaria, voi mennä ihan itseensä. Tämä toki oletuksella, että ei ole mitään Alzheimereita tms.
Ei kaikki seitsenkymppiset ole työssään käyttäneet tietokoneita. Ja niin nopealla vauhdilla kaikki muuttuu ja "uudistuu", että siinä on nuoremmillakin perässä pysymistä.
Vähemmän tämä nuorempi polvi ottaa vastuuta itsestään, kun vähän päästä ollaan vanhusten lompakolla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa näyttää olevan kirjastossa joka viikko ikäihmisille tarkoitettua digineuvontaa. Jos ikäihminen kääntyy sinun puoleesi digiongelmien kanssa älä tee hänen puolestaan vaan laita hänet itse tekemään ja istu vieressä tukena, pelko tarttua tekemiseen näissä asioissa on monella isompi ongelma kuin itse tekeminen ja siksi se pelko täytyisi voittaa. Kun kertoo mitä ei missään nimessä saa ja kannata tehdä ja kirjoittaa sen vaikka paperille muistiin niin se laannuttaa pelkoa käyttää esim. pankkiohjelmia.
Sä olet ilkeä ihminen, kun et halua auttaa perhettäsi. Moni ikäihminen ei yksinkertaisesti enää opi uutta tekniikkaa (vaikka kuinka yrittäisi). Iän myötä muisti ja näkö heikkenee, ja apua tarvitsee enemmän.
Mulla on sydäntä käydä säännöllisesti auttamassa vanhempiani sekä tekniikan että muun suhteen. Onneksi täältä vielä löytyy muitakin empaattisia ja avuliaita ihmisiä.
Mene sinä sitten ikäihmisenä kurssille, näet kuinka helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mikä tahansa keskustelu tietokoneista, ja aina se yksi Pasi tulee huutamaan miten Linux Linux Linux.
En tunne ketään kuka käyttäisi linuxia, ja ystäväpiirissäni on varsin paljon it-nörttejä.
Omasta tuttavapiiristäni kuultua: "Täh? Ei kait kukaan enää Windowsia käytä"
...ja kyllä, vanhuksilla Linux 50€ läppärissä. Laskun maksut hoituu ja uutisten lukeminen.
Ei ole tarvinnut auttaa. Vanhemmat osaavat itse ne asiat.
Meillä sama ongelma, paitsi että äitini on vasta 55-vuotias. Just osaa laskunsa maksaa verkkopankissa ja älypuhelimella selata TikTokkia, mitään muuta jostain syystä ei, vaikka kuinka yrittää opettaa.