Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon

Vierailija
28.09.2023 |

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, nämä vanhukset ovat auttaneet sinua vauvasta alkaen. Onko tuo nyt iso vaiva auttaa vuorostaan heitä?

Jos nyt ajatellaan että vanhemmat on auttaneet 0-18 vuotiaaksi, no 36 vuotiaana on eletty jo toiset 18 vuotta omillaan, auteltu vanhempia sen tietotekniikan jne. kanssa, mutta itsekin olen jo 48 vuotias. Onko jälkikasvu koko loppuelämänsä velkaa vanhemmilleen autella vain sen takia että on sattunut syntymään tähän maailmaan?

Vierailija
162/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasta dikineuvontaa iäkäille saa Senjorikeskukset, asukastalot pääkaupunki seutu ymm. Kysy aiheesta vaikka  Vanhuspalvelut inffo. Luulisi Joka kaupunki on se? Kun on Helsinki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, nämä vanhukset ovat auttaneet sinua vauvasta alkaen. Onko tuo nyt iso vaiva auttaa vuorostaan heitä?

Aloittaja on varmaan auttanut omia lapsiaan.

Vierailija
164/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen ns digijäärät ketkä oppisivat jos haluaisivat mutta kun eivät halua sillä perusteella että ennenkin jonotettiin pankissa.

Mieluummin digijäärä kun mummo 71 v joja ei tajua mitä tekee. Lisää lastenlasten kuvia sata määrin kysymättä nettiin jne näin aluksi. Pankkikortin tunnusluku on ruutupaperilla lompsassa tyyliin 6457.

Sitten iskee facessa Jenkkilästä romanssi huijaussotilas ja metsärahat 140 000 egua lähtee romanssihuijarille.

Olkaa onnellisia jos mammanne on digijäärä.

Vierailija
165/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stanan ap hoida, kun se on noin vaikeaa!

Vierailija
166/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee

Hienoa kun joillakin on valinnanvara olla opettelematta, se vaan kaatuu toisten vaivaksi sitten. Meillä nuoremmilla nimittäin ei ole valinnanvaraa, se on ollut pakko oppia ja opetella käyttämään tietoteknisiä laitteita, vaikka ei kiinnostaisikaan.

Sitten myös se näkökulma että voitko luottaa lapseesi täysin kun annat tälle tilinkäyttö-oikeudet? Jos on vähääkään hänen omassa taloudenpidossa häikkää tai mennään niin että tilipäivänsä lähestyessä tili on tyhjä niin en suosittele. Teen työkseni asioita joissa näitä väärinkäyttöjä tulee esiin.

Jopa niitäkin tapauksia on että on määrätty se aikuinen lapsi virallisesti edunvalvojaksi, eli maistraattiin vuotuinen tilintekovelvollisuus, ja näissäkin tapahtuu väärinkäytöksiä. Voi vaan kuvitella mitä kaikkea tapahtuu tilanteessa jossa kukaan ei valvo.

Surku kun pankkien palvelut menneet niin vaikeiksi.

Pankithan postittaa edelleen pyynnöstä tilinhaltijalle paperisen tiliotteen. Jos vanhuksella on yhtään älyä jäljellä, niin osaahan hän lukea sieltä tilitapahtumat. Sieltä näkee heti, jos on jotain epäselviä tilisiirtoja tai maksuja.

Hyväksikäyttävä tytär sanoo että elä huoli, turha niistä on maksaa, hän hoitaa kätevästi netissä, tää on nykyaikaa. Mummi kutoo nyt vaan sitä sukkaa. Ja kun nämä painokkaasti sanotaan, mummi on altavastaaja. Pakko totella kun on tyttären avun varassa. Ette usko miten paljon kiristämistä, alkuun hienovaraisesti, on.

Ei ne mummojen varoja itselleen ottavat ole välttämättä mitään alkoholisoituneita peräkammarin aikamiespoikia.

Sama.

Vierailija
167/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee

Hienoa kun joillakin on valinnanvara olla opettelematta, se vaan kaatuu toisten vaivaksi sitten. Meillä nuoremmilla nimittäin ei ole valinnanvaraa, se on ollut pakko oppia ja opetella käyttämään tietoteknisiä laitteita, vaikka ei kiinnostaisikaan.

Sitten myös se näkökulma että voitko luottaa lapseesi täysin kun annat tälle tilinkäyttö-oikeudet? Jos on vähääkään hänen omassa taloudenpidossa häikkää tai mennään niin että tilipäivänsä lähestyessä tili on tyhjä niin en suosittele. Teen työkseni asioita joissa näitä väärinkäyttöjä tulee esiin.

Jopa niitäkin tapauksia on että on määrätty se aikuinen lapsi virallisesti edunvalvojaksi, eli maistraattiin vuotuinen tilintekovelvollisuus, ja näissäkin tapahtuu väärinkäytöksiä. Voi vaan kuvitella mitä kaikkea tapahtuu tilanteessa jossa kukaan ei valvo.

Pankithan postittaa edelleen pyynnöstä tilinhaltijalle paperisen tiliotteen. Jos vanhuksella on yhtään älyä jäljellä, niin osaahan hän lukea sieltä tilitapahtumat. Sieltä näkee heti, jos on jotain epäselviä tilisiirtoja tai maksuja.

Hyväksikäyttävä tytär sanoo että elä huoli, turha niistä on maksaa, hän hoitaa kätevästi netissä, tää on nykyaikaa. Mummi kutoo nyt vaan sitä sukkaa. Ja kun nämä painokkaasti sanotaan, mummi on altavastaaja. Pakko totella kun on tyttären avun varassa. Ette usko miten paljon kiristämistä, alkuun hienovaraisesti, on.

Ei ne mummojen varoja itselleen ottavat ole välttämättä mitään alkoholisoituneita peräkammarin aikamiespoikia.

Sama.

Kuulostatpa vainoharhaiselta, onko dementia jo alkanut...

Vierailija
168/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja täälläkin monesti lukee kommentteja, joissa ihmiset vain itsepäisyyttään eivät halua opetella mitään uutta esim. kaupoissa, sitten ovat vanhoina ihan tumpeloita, kun ei muuta enää ole tarjolla.

Mun äitini hyvä esimerkki tästä, nuorempana aina vastusti kaikkea muutosta ja hoki, että minä en halua tehdä noin, minä teen näin. Ja nyt on aivan tohelo ihan kaiken kanssa: tv:n kaukosäätimessä painelee kaikkea mahdollista kun ei aivot taivu siihen, että lue mitä napissa lukee tai katso millainen kuva siinä on. Juuri ja juuri olen saanut hänet oppimaan mistä vaihtaa kanavan ja muuttaa äänenvoimakkuutta, puhumattakaan kännyköistä. Hänellä on pakko pitää laturijohtoa tietyssä pistorasiassa koko ajan, että osaa työntää sen toisen pään kännykkään kun tarvitsee ladata sitä. No pankki- yms. asiat ei tietenkään suju ollenkaan, vaan me lapset ne hoidamme. Joka paikkaan on hankittu meille valtuutukset, koska äiti on aivan kädetön nykyisten sähköisten palveluiden kanssa. 

Yritti pitkään sitäkin, että haetaan aina ensin kaupan seinästä rahaa automaatista ja sillä maksetaan kauppaostokset. Pakotin tekemään niin, että maksaa sillä kortilla kassalla, eikä turhaan hae sitä rahaa lompakkoonsa puoleksi tunniksi. Ja viimeksi mentiin jopa itsepalvelukassalle ja hän yllättäen tykkäsi siitä, kun sai olla niin hidas kun halusi :) ja maksaa sillä kortilla siten, että kukaan ei ollut takana huokailemassa hitautta.

Olen sitä mieltä, että pankkikortti ja luottokortti ovat vaarallisia osaamattomien vanhusten käsissä. Tuossa aikaisemmin joku kertoi vanhuksesta, joka ei ymmärtänyt miksi on haitallista, kun vanhassa kännykässä näkyi  vanhuksen omia ja tuttavien tietoja sen jälkeen, kun puhelin jo oli myyty eteenpäin...Melkein olisi turvallisempaa, että tällaiset vanukset pitäisivät mukanaan muutaman kympin rahaa, jolla voivat maksaa ruokaostoksensa.

Eipäs vääristellä! Äitini ymmärsi kyllä asian oikeinkin hyvin ja siksi tulikin niin iso tunnereaktio ja raivo minua kohtaan, koska jonnekinhan se kestämätön oma häpeä täytyy peittää. Äitini on hyvin tarkka vaikkapa siitä, että hänen osoitetietonsa ja puhelinnumeronsa ovat salaiset. Mitä taas tulee muiden puhelinnumeroiden ja kuviin, se on hänen sanojensa mukaan yksi paskanhailee.

Ei kai tämä nyt kauhean isona yllätyksenä voi ihmisille tulla, että iso osa suurista ikäluokista on tämäntyyppisiä ihmisiä. Meillä X-sukupolvessa on joukossamme myös vaikkapa nämä tyttäret Vantaalta, mutta hekin ovat askel eteenpäin tästä ikäpolvesta. Se äitini myymä puhelin oli muuten minun vanhani kuten on hänen nykyinenkin puhelimensa, olen ne aikoinaan pyyteettömästi äidilleni antanut kun halusin ilahduttaa. Joku lempeäluonteisempi olisi voinut vaikka haluta lahjoittaa sen puhelimesta saamansa myyntihinnan tyttärelleen, mutta äitini halusi nekin kympit itselleen - ja lisäksi minun piti vielä lisäksi selvittää koko sotku ja vielä kaupantekijäisinä kuulla olevani ilkeä ihminen. Säännöllisen epäsäännöllisesti tulee myös äidiltäni tekstiä että puhelin on paska ja eihän se auta kuin hänen uusi ostaa. Olen vaan niin ilkeä ihminen, että en ole suostunut noudattamaan tätä toistuvaa vihjettä siitä että minun olisi korkea aika lahjoittaa nyt äidilleni uudempi ja hienompi puhelin.

Vierailija
169/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Varmasti on paljon niitä jotka huijaavat vanhempiaan. Ja on myös niitä vainoharhaisiakin kyllä, mutta enemmän niitä huijaajia.

Vierailija
170/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Onhan näitä olemassa. Ollut aina. Jos ei ole omaan sukuun osunut, ole onnellinen mutta älä nimittele vainoharhaiseksi tai dementikoksi heitä jotka tuovat ongelman esiin. Iäkkään äitinsä edunvalvojaksi esimerkiksi ei pääse jos on luottotiedot menneet.

On hyvä että edes joku taho pitää huolta heistä jotka eivät siihen pysty itse. Kun vaan ei osuisi sulle joku kerta aivotapahtuma jonka johdosta raha-asiasi hoitaa joku kelvoton sukulainen. Näin voi käydä alle viiskymppisellekin.

Vierailija
171/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Tiedoksi sinne lintukotoon että pankissa on ihan arkipäivää se, että dementikkovanhuksen kanssa on epäilyttävä henkilö rahaa nostamassa vanhuksen tililtä. Näistä lähtee ilmoitus eteenpäin.

Vierailija
172/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sekin prkele kun ei omalle tililleen voi enää tallettaa kolikkolaskurilla laskettujen kolikoiden summaa jos ei ole valtion virallista henkilöllisyystodistusta tai passia, ajokortti on päätetty hylätä henkkarina vaikka sillä on vuosikymmenet pärjätty ilman mitään ongelmia! Prkle minä en mitään passia tarvitse kun en matkaile ulkomailla ja henkkaritkin on pelkkää rahastusta!

Tosirosvot tietää kyllä varmasti keinot kiertää rahanpesussa nämäkin säädökset, kaikki vaatimukset hankaloittavat vain ja ainoastan rehellisten elämää, roistot porskuttaa kuten ennenkin!!!

No se on ihan oma valintasi olla matkailematta ja passia hakematta. Tuolla asenteella ei varmaankaan kannata matkailla, siellä on kuule vaikka mitä viisumia ja maahantulorajoitusta ja koronarokotusta ja vakuutusta velvoitteena, lisäksi voin kertoa että ulkomailla kahvikin maistuu oudolta. 😀

Ennen ei tosiaan ollut niin nöpsännuukaa henkilöllisyydentarkastamisen kanssa. Omana lukioaikanani yksi opettaja joutui pahaan kuolonkolariin ja oli ollut haastavaa tunnistaa tämä perheetön ihminen, kun mukana oli kuskilla ollut kyllä ajokortti vaan ei siitä yli 40 vuotta vanhasta kuvasta enää ihan varmasti tunnistanut. Kyllä se voimassa oleva henkilöllisyystodistus on edistystä, tykkäsit tai et.

Voihan ne kolikot käyttää ihan suoraan maksuvälineenä, siitä vaan kassajonoa jumittamaan. Näin voit pysytellä ylväänä periaatepäätöksessäsi vastustaa henkilöllisyystodistusta. 🙄

Vierailija
173/180 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
174/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.

Älkääpä taas yleistäkö. Minä olen 78 ja hoidan kaikki tietokoneasiani itse, pankkijutut, sähköpostit, tilaukset. ym. Etuni on se, että tein työurani toimistoissa.

Vierailija
175/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on onneton näissä. Nämä samat asiat olen käynyt, näyttänyt ja toistanut monta kertaa että miten nämä tehdään koneella Selaa nettiä päivät pitkät mutta kaikki muu on välillä täysin mahdotonta. Ja sitten kun näytän hänelle vaikka että miten tiedosto haetaan sähköpostiin niin ei edes katso mitä teen siellä ruudulla. Ja sitten kun asiasta huomauttaa niin kauhea uhriutuminen kun ei hän osaa. Mutta kun ei edes yritä opetella itse.. Ja aina salasanat hukassa yms. Kyllä siinä hermot kiristyy väkisinkin.. 

Vierailija
176/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa on vielä helppoa. Nauttikaa jos joku salasana on pahin ongelma vanhenevien vanhempien kanssa. 

Vierailija
177/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota joku toinen sukulainen avuksi, joka menee välillä hoitamaan niitä asioita. Asiat tosiaan voisi tehdä helpommin kuin Suomessa tehdään (ja maailmalla). Asiakas vielä maksaa kaiken, se pienituloinen joka ei halua langatonta kotiinsa tietokoneelle ja lisäksi puhelin, laitteet, huolto ja byrokratia. Olen huomannut että osa saa halvemmalla 20e ja osa maksaa 60e melkein kuussa kaikista maksuista etc. Ei se oikeasti ole aina 30e todellakaan. 

Vierailija
178/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini luo aina uuden fb tilin kun unohtaa salasanan ;)

Niitä on nyt yli 20.

Ihanaa 😂 mutta pääasia että ratkaisee asian itse. Ap

Juu, ratkaisee, mutta sitten, kun täti jossain vaiheessa kuolee, niin siellä ne tilit jatkavat elämää iloisesti.

Vierailija
179/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.

Joku innokas myyjä varmaan kauppaa.

Vierailija
180/180 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän paperitiliotteesta tarvitse maksaa, jos ei ota myös verkkotiliotetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän