Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon

Vierailija
28.09.2023 |

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yritetty vältellä noita hommia. Äiti pärjäsi hyvin kuolemaansa saakka. Anoppi taas ei ole ikipäivänä edes koskenut tietokoneeseen. Hänen kohdallaan se digiasioissa neuvominen oli sitä, että kävi vähän säätämässä vanhuspuhelimen asetuksia ja viimeisinä kotona asumisaikoina käytiin "korjaamassa" televisio painamalla kaukosäätimestä hänen vahingossa avaamansa valikko pois. Nykyään on tehostetussa palveluasumisessa ilman mitään laitteita. Isälläni on tabletti, kai hän sen kanssa pärjäilee, kyselee apua lähempänä asuvilta. Appi ei myöskään käytä konetta, anoppipuoli taas pärjää koneen kanssa sen mitä tarvitsee.

Jos noita joutuisi avustamaan, niin silloin puolisoni varmuudella laittaisi etäyhteysjutut kuntoon, että sitä kautta onnistuisi. Hän työkseen hoitelee muiden koneita etäyhteydellä.

Vierailija
102/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

No en kyllä eläissäni ole saanut järkeviä neuvoja äidiltäni yhtään mihinkään asiaan. 🤣 Mutta silti minun tehtäviini kuuluu huolehtia äitini terveydenhuollosta, tietoteknisistä jutuista ja siitä, että saa joka asiaan järkeviä tai ainakin riistottomia sopimuksia. Välillä tulee huudot siitäkin kun joku on väärin tehty. Minä ainakin olen ollut vanhempana äidilleni hyvinkin nuoresta iästä, siitäkin huolimatta että siitä saa lähinnä palkaksi sen, että tietää tehneensä sen mitä ihmisen täytyy tehdä.

Suurin osa tietämistäni oman ikäluokan (40+) ihmisistä joko näkee kahdesti vuodessa vanhempiaan tai sitten on kovasti hyödyntämässä omia vanhempiaan esimerkiksi lastenhoidollisesti tai taloudellisesti. Kolmas ryhmä on näitä Tytär Vantaalta -mallisia, jotka antavat kipakoita ohjeita puhelimessa miten heidän vanhempiaan muiden kuuluu hoitaa. Eiköhän tähän ketjuun kirjoittele lähinnä ne, jotka välittävät vanhemmistaan ja haluavat heitä auttaa.

Onneksi ei tunneta. Olen 45-vuotias, näen äitiä joka viikko (en asu samassa kaupungissa, mutta alle 100 km päässä), ja olen vela, joten en todellakaan pyydä lastenhoitoapuja tai muutenkaan "hyödynnä" äitiäni. Äidilläni ei vielä ole muita hoitajia, joten en soittele kenellekään kipakoita tai muitakaan ohjeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.

Miten hän maksaa laskunsa?

Säännölliset laskut menevät luonnollisesti e-laskuina. Loput hän laittaa allekirjoitettuna pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Se maksaa vähän, mutta selvästi vähemmän kuin laskun maksu pankin tiskillä. Eikä noita maksuja ole kovin paljon.

Tuskinpa menevät e-laskuina, jos ei tietokonetta käytä lainkaan. Hänellä on varmaan suoraveloitus käytössä, mikä on kätevä vaihtoehto vanhuksille säännöllisesti tulevissa laskuissa.

Kyllä ne menevät ihan e-laskuina. Ei niiden maksamisessa tarvitse tietokonetta mihinkään, jos on käynyt kerran pankkikonttorissa sopimassa, että ne veloitetaan automaattisesti tililtä ilman, että lasku pitää käydä erikseen hyväksymässä.

Vierailija
104/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole..

100% näiden vanhusten oma vika.

Tässä on jo kymmeniä vuosia ollut aikaa näillä ihmisillä opetella tietokoneen käyttö.

2000 luvun alusta asti on ihmisillä ollut mahdollisuus hankkia tietokone nettiyhteyksineen

ja ihmiset ovat hoitaneet netin kautta laskujaan, ostoksiaan jne.

Se että on valinnut itse tähän päivään asti olla opetteletta atk taitoja on täysin omaa tyhmyyttä ja avuttomuutta.

Jep, kerran eivät ole laiskuuttaan ja välinpitämättömyyttään viitsineet opetella digitaitoja näiden kymmenien vuosien aikana niin tästä syystä apu maksaa. Itse veloitan 80e per avunpyyntö.

Vierailija
105/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on taas digihuolia. 😎 Hänellä on älykello, johon on pitänyt saada uusi hihna. Olen kertonut, että niitä saa uusia kaupasta tai tilaamalla. Uusi hihna on nyt ostettu! Neuvoin etänä miten sen vanhan hihnan saa pois. Mutta uutta ei saatu paikalleen, ja soiteltiin että pääsenkö nyt heti auttamaan. Jaa olen lounaalle menossa, kestääkö siinä kuinka kauan?

Neuvoin etänä miten se uusi hihna laitetaan paikalleen. Sain kolme rakeista kuvaa, joissa kysytään onko tämä hihna samanlainen kuin edellinen. Myyjä on kuulemma myynyt tällaisen hihnan ja sanonut että sopii äitini kelloon, mutta paketissa ei kuitenkaan lue kellon merkkiä nimeltä. Äiti päätti lähteä takaisin kauppaan vaihtamaan oikeanlaisen hihnan. Nyt oli sitten ostettu uusi hihna toisesta kaupasta ja 22 € meni hukkaan ja väärä hihna ilmeisesti olikin ihan itse poimittu hyllystä joten sitä ei voi palauttaa.

Vuorokausi tätä touhuttu ja tätäkään ongelmaa ei olisi, jos olisi näkö ja keskittymiskyky tallella.

T. 82

Vierailija
106/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä vanhuksia ei ainakaan auta se, että eri palveluntarjoajat, kuten VR tai HSL ja moni muukin, harrastaa sellaista, että täysin toimivat sivut pitää jostain syystä uusia. Korjataan siis ihan  toimivaa juttua, muka kaiketi paremmaksi. Eli juuri kun on oppinut käyttämään jotain noista sujuvasti, se onkin, hupsistakeikkaa,  muutettu kokonaan. 

Vierailija
107/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vanhempien ihmisten tietotekniikan käytössä ei niinkään ole se, etteivät aluksi osaa. Ongelma on se, etteivät myöskään opi sitten millään perusasioitakaan, vaikka olisivat käyttäneet tietokonetta vuosikaudet. Koko ajan saa olla neuvomassa samoja asioita uudestaan ja uudestaan ja pienikin poikkeavuus saa pasmat sekoamaan täydellisesti ja paniikin päälle. Oma äitini ja appiukkoni ovat tällaisia. Riittää, että jonkun nettisivun ulkoasu muuttuu niin sen jälkeen sitä ei kertakaikkiaan osata enää käyttää. Sitten vedotaan siihen, että minä olen käyttänyt tietokonetta heitä pidempään. Kyllä varmasti joitakin vuosia pidempään, mutta kyllä yli 20 vuodessa pitäisi jo heidänkin jotain oppia!

Joo, toi asioista paniikkiin meneminen on jotenkin erikoista. Ei pelkästään näissä asioissa, vaan ihan muissakin. Vieläpä sellaisissa, joita on tapahtunut ennenkin. Esim. viime jouluna aattona aamupäivällä omalla paikkakunnalla lakkasi vesi tulemasta. Äidin eka ajatus oli, että putket jäätyneet (ei ollut edes paljon pakkasta). Sitten päivittelyä ja kauhistelua, putkimiehen numeron etsimistä, hinnan kauhistelua, ja myös, että tuleeko kukaan auttamaan, kun on jouluaatto.

Yritin neuvoa äidille, että soitetaan ensin naapurille, onko heillä myös, eli onko laajempi ongelma kuin vain meillä. No, saatiin se tehtyä, ja ongelma oli laajempi. Sen jälkeen sanoin, että lähdetään kauppaan ostamaan vettä, kun ei tiedä kuinka pian tämän saa korjattua, ja kauppa menee nyt aattona aikaisemmin kiinni. Ja jos koko kylässä on katkos, pienen kaupan varastot tyhjenevät nopeasti. Tässä tein virheen. Olisi pitänyt sanoa, että minä menen ostamaan, odota täällä. Päästiin kauppaan, ja siellä oli jonkun verran ihmisiä ostamassa vettä, ja sitä tuotiin varaston puolelta lisää esille. Ostettiin molemmat äidin kanssa 2 kpl viiden litran tonkkaa, että ainakin riittää. Päästiin kotiin, ja kaikki oli ihan hyvin.

Paitsi äidin joulu oli kokonaan pilalla, ja minä kuulemma pahensin asiaa ja tein kaiken väärin, kun määräilin niin hirveästi.

Minut haukutaan aina myös välillä paskaksi, sitä isommin mitä isompi on teknisen ongelman aiheuttama tunnetila. Äitini myi jokin aika sitten vanhan puhelimensa kirpparilla, josta puhelin oli sitten myyty vielä edelleen. Tämä toinen ostaja sitten otti kuukautta myöhemmin äitiini yhteyttä kysyen että voisiko äitini uloskirjautua vanhasta puhelimestaan niin tämä uusi omistaja saisi puhelimen käyttöönsä. Äitiini oli siis helppo ottaa yhteyttä, koska puhelin oli yhä sisäänkirjautuneena äitini tunnuksilla hänen pilvipalveluunsa iMessageen ja sähköpostiinsa ja siinä oli yhä kiinni jopa luottokortin tiedot.

Tässäkin tilanteessa minun tuli ratkaista ongelma, missään nimessä en saanut soittaa poliisille kysyäkseni neuvoa tai muutenkaan sotkea asiaan ketään ulkopuolista. Äitini mielestä hyvä ratkaisu mahdollisten tietoturvaongelmien ratkaisemiseen olisi se, että minä tekisin hänelle uuden sähköpostiosoitteen ja hän lakkaisi käyttämästä edellistä. Esimerkiksi muiden ihmisten yhteystietojen ja valokuvien leviäminen on hänelle kuulemma yksi paskanhailee.

Tämän episodin päätteeksi olin aivan erityisen kamala ihminen ja äitini oli täysin järkyttynyt siitä, miten saatoin puhua hänelle niin kammottavasti (enkä siis edes huutanut tai kiroillut).

T.82

Vierailija
108/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä vanhuksia ei ainakaan auta se, että eri palveluntarjoajat, kuten VR tai HSL ja moni muukin, harrastaa sellaista, että täysin toimivat sivut pitää jostain syystä uusia. Korjataan siis ihan  toimivaa juttua, muka kaiketi paremmaksi. Eli juuri kun on oppinut käyttämään jotain noista sujuvasti, se onkin, hupsistakeikkaa,  muutettu kokonaan. 

Palveluja pyritään kehittämään ja pitämään ne ajanmukaisina, joten kyllähän ne väkisinkin vähän muuttuvat vuosien varrella. Samahan se on vaikka marketeissa, missä tavaroiden paikka aina välillä vaihtuu mutta yleensä siitäkin selvitään.

Vierailija
109/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa tää nuoriso! Näille pitäis vielä kaikki valtion varoista kustantaa, hah!

Vierailija
110/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on taas digihuolia. 😎 Hänellä on älykello, johon on pitänyt saada uusi hihna. Olen kertonut, että niitä saa uusia kaupasta tai tilaamalla. Uusi hihna on nyt ostettu! Neuvoin etänä miten sen vanhan hihnan saa pois. Mutta uutta ei saatu paikalleen, ja soiteltiin että pääsenkö nyt heti auttamaan. Jaa olen lounaalle menossa, kestääkö siinä kuinka kauan?

Neuvoin etänä miten se uusi hihna laitetaan paikalleen. Sain kolme rakeista kuvaa, joissa kysytään onko tämä hihna samanlainen kuin edellinen. Myyjä on kuulemma myynyt tällaisen hihnan ja sanonut että sopii äitini kelloon, mutta paketissa ei kuitenkaan lue kellon merkkiä nimeltä. Äiti päätti lähteä takaisin kauppaan vaihtamaan oikeanlaisen hihnan. Nyt oli sitten ostettu uusi hihna toisesta kaupasta ja 22 € meni hukkaan ja väärä hihna ilmeisesti olikin ihan itse poimittu hyllystä joten sitä ei voi palauttaa.

Vuorokausi tätä touhuttu ja tätäkään ongelmaa ei olisi, jos olisi näkö ja keskittymiskyky tallella.

T. 82

Hei taas, äiti vähän päivitteli lisää tilannetta. Oli tosiaan ostanut Applen kelloon Samsungin hihnan, tajusi myöhemmin ostaneensa väärän mutta pimitti tämän tiedon minulta. Äitini siis halusi ja oletti, että minä tulen heti paikalle kokeilemaan asentaa sen vääränmallisen hihnan toimivaksi. 🤣

Vierailija
111/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa. 

No joo siis koko tämä herkän ja näprättävän teknologian pakottaminen koko kansalle on aivan naurettavaa... Kun käytännössä on työlästä saada 70-vuotias edes olemaan painamatta vahingossa jotain näppäimiä. "Älä sitten koske siihen kännykän ruutuun, älä nyt koske... No nyt sä koskit!"

Vierailija
112/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun tuntiliksa on 42€.

jos on varaa maksaa, autan mielelläni.

Mun äitivainaa soitti erään operaattorin PC-tukipalveluun, jos en ehtinyt auttamaan.

Tuo 42 euroa/tunti on vielä halpaa. Hänelle tuli satojen eurojen puhelinlaskut kuukaudessa.

Vierailija
113/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta. Rahalla saa apua.

Vierailija
114/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi digijelppari. Ainakin isommissa kaupungeissa on. Onko kyse siitä että tahallaan "sössivät" tietokoneen kanssa että saavat seuraa? Tämmöstäkin tapahtuu.

Minun äidilleni olisi jo kaksi vuotta sitten tehty molempiin silmiin kaihileikkaus, mutta ei kuulemma ole tarvetta kun näkee omasta mielestään hyvin, laitteissa vaan on nykyään teksti niin pienenä ja himmeään. Ja äitini mielestä hommat täytyy tehdä ns. reippaasti, usein samalla ylenkatsoen niitä jotka eivät näin tee.. Virkeinä vuosinaan halusi minun luonakin auttaa ja muistan kun äitini kerran reippaasti pesi tiskit, ja löysin muutamaa päivää myöhemmin sen paistinpannun homeisena astiakaapista. Ei äidillä riitä mielenkiinto lukea vaikkapa kaikkia kännykän tekstejä vaan hän reippaasti painelee niitä nappeja niin kauan että pääsee siitä eteenpäin. Siinä menee sitten helposti poistoon jotain oleellista, jonka jälkeen laite on rikki ja reippaasti kirotaan että pitää ostaa uusi.

T. 82

Kuolen nauruun...!

Vierailija
115/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.

Viimeisen operaattorivedätyksen (5G myytiin 4G luuriin väkisin ja nopea yhteys, vaikka dataa ei juuri kulu ja puhelutkaan ei aina onnistu "metsässä" huonon kentän vuoksi) jälkeen annettiin palautetta puhelinoperaattorille ja samalla sovittiin sekä sinne, että isäni kanssa, että kaikissa liittymä- ja markkinointiasioissa yhteyshenkilö olen minä, eikä isäni.

Kävi ihan ilman mitään isompia kiemuroita eli edunvalvontavaltuutuksia tms. Käyttöapu tietokoneelle pitää toki antaa paikan päällä, mutta puhelimen kanssa asiat on nyt reilassa. 

Vierailija
116/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku asia tuottaa toistuvasti ongelmia niin luulisi yksinkertaisemmankin ymmärtää tehdä ohjeet itselleen.

Vierailija
117/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

Minä ainakin olen joutunut nuoresta asti pärjäämään omillaan, mistä on toki seurannut omat hyvät ja huonot puolensa. Yksi hyvistä puolista on se, että olen osannut rakentaa omaa materiaalista elämääni omien resurssieni mukaisesti. En ole mikään kotitalous- saati puutarhaihminen, ja energiatasoni kaikenlaiseen fyysiseen puuhailuun on suhteellisen matala. Siksipä minulla onkin tilava mutta simppeli kerrostaloasunto, jolla välttyy kaikilta pihatöiltä ja taloteknisiltä asioilta. Minulla on myös asunnon kokoon nähden vähän tavaraa, jotta ei ole ihan kamalasti järjesteltävää ja siivottavaa. Minulla ei myöskään ole mökkiä, asuntovaunua, hevosta, asuntoautoa, moottoripyörää, purjevenettä eikä edes henkilöautoa.

Osaat varmaan arvata, että samanlaisella energiatasolla varustetuilta vanhemmilta tulee huokailuja aiheesta kukahan ne nuo kaikki marjat pensaista keräilee ja hiljattain myös ihan raivopettymyys siitä, kuinka yksi sijoitusasunto pitää luovuttaa ylihuomenna uusille vuokralaisille enkä minä ole tehnyt elettäkään auttaakseni sen läävän siivoamisessa.

Koska olen aivan liian kiltti, kävin puoli päivää sitä läävää siivoamassa. Isäni halusi vastavuoroisesti palkita minut lounaalla (12,90 €), sillä sen avulla hän halusi demonstroida minulle sen kokemuksen kuinka omalla työnteolla saavuttaa taloudellista hyötyä. 🙄

Vierailija
118/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.

Niihin uusiin liittymiin ja laitteisiin tartutaan koska myyjät väittävät heille ettei ilman pärjää ja pakko vaihtaa jne. Pistäkää ne liittymäkauppiaat ja muut röyhkimykset kuriin niin ongelma vähenee huomattavasti.

Vierailija
119/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa. 

Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti

"SAMMUTETAAN TIETOKONE"

isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.

Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.

Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.

Kuinka monta kertaa sinä korjaat asioita, joita joku rikkoo päivittäin? Miehesi heittää lautasen seinään kun ruoka on kylmää ja aina korjaat sen lautasen pikaliimalla? Lapsesi heittää puhelimen katuun suutuspäissään ja ostat aina kiltisti uudemman mallin?

Miten väkivaltainen lapsuus sulla oli, että olet nykyään tuollainen muiden miellyttäjä kaikin keinoin?

Eikös tuo ole nykyaikaa, että teinit hajottavat tarkoituksella puhelimen kun haluavat uudemman? Me samat kiltit ikäluokat sitten annetaan sekä omien vanhempien että tenavien hyppyyttää meitä mielensä mukaan.

Vierailija
120/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa asiat alusta asti kuntoon. Tunnarit ja salasanat vihkoon yms

Kyllähän ne on mutta siitä omasta vihkostakin on mahdollista mennä sekaisin.. ap

Tiedän tunteen, siitä omasta vihosta nimittäin. T. Ei vanhus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä