Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon

Vierailija
28.09.2023 |

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

Mietin tuota jo aikoja sitten, siksi tupakoin.

Vierailija
82/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

No en kyllä eläissäni ole saanut järkeviä neuvoja äidiltäni yhtään mihinkään asiaan. 🤣 Mutta silti minun tehtäviini kuuluu huolehtia äitini terveydenhuollosta, tietoteknisistä jutuista ja siitä, että saa joka asiaan järkeviä tai ainakin riistottomia sopimuksia. Välillä tulee huudot siitäkin kun joku on väärin tehty. Minä ainakin olen ollut vanhempana äidilleni hyvinkin nuoresta iästä, siitäkin huolimatta että siitä saa lähinnä palkaksi sen, että tietää tehneensä sen mitä ihmisen täytyy tehdä.

Suurin osa tietämistäni oman ikäluokan (40+) ihmisistä joko näkee kahdesti vuodessa vanhempiaan tai sitten on kovasti hyödyntämässä omia vanhempiaan esimerkiksi lastenhoidollisesti tai taloudellisesti. Kolmas ryhmä on näitä Tytär Vantaalta -mallisia, jotka antavat kipakoita ohjeita puhelimessa miten heidän vanhempiaan muiden kuuluu hoitaa. Eiköhän tähän ketjuun kirjoittele lähinnä ne, jotka välittävät vanhemmistaan ja haluavat heitä auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko rumbaan menee itsellä vuodessa alle 10 tuntia, onko tämä vanhus kenties Alzheimer-potilas?

Vierailija
84/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi digijelppari. Ainakin isommissa kaupungeissa on. Onko kyse siitä että tahallaan "sössivät" tietokoneen kanssa että saavat seuraa? Tämmöstäkin tapahtuu.

Vierailija
85/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla ei onneksi ole konetta niin ei ole tuota ongelmaa.

Äiti osaa hoitaa tarvittavat asiat älypuhelimella ja auttaa isääni joka on ihan käsi älylaitteiden kanssa.

Vierailija
86/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä eläissäni ole saanut järkeviä neuvoja äidiltäni yhtään mihinkään asiaan. 🤣 Mutta silti minun tehtäviini kuuluu huolehtia äitini terveydenhuollosta, tietoteknisistä jutuista ja siitä, että saa joka asiaan järkeviä tai ainakin riistottomia sopimuksia. Välillä tulee huudot siitäkin kun joku on väärin tehty. Minä ainakin olen ollut vanhempana äidilleni hyvinkin nuoresta iästä, siitäkin huolimatta että siitä saa lähinnä palkaksi sen, että tietää tehneensä sen mitä ihmisen täytyy tehdä.

Suurin osa tietämistäni oman ikäluokan (40+) ihmisistä joko näkee kahdesti vuodessa vanhempiaan tai sitten on kovasti hyödyntämässä omia vanhempiaan esimerkiksi lastenhoidollisesti tai taloudellisesti. Kolmas ryhmä on näitä Tytär Vantaalta -mallisia, jotka antavat kipakoita ohjeita puhelimessa miten heidän vanhempiaan muiden kuuluu hoitaa. Eiköhän tähän ketjuun kirjoittele lähinnä ne, jotka välittävät vanhemmistaan ja haluavat heitä auttaa.

Minun äitini aina myös epäsuorasti pyytää apua että tämä laite meni rikki ja eihän se ole kuin että pitää ostaa uusi. Siis en edes muista onko äidilläni koskaan ollut itse ostettua puhelinta, aina on saanut minun vanhan. 🤣 Äitini ja mieheni uusivat kyllä muita laitteita tiheään, nyt ostivat uuden mikroaaltouunin kun entinen joka melkein kaksi vuotta vanha meni rikki. Kylmälaitteita vaihtavat myös tiheään ja kuulemma aina kun jääkaapista alkaa kuulua joku ääni niin silloin se on rikki ja vaihdetaan. Näihin maksavat kotivakuutusta jota kuulemma kannattaa pitää kun saa aina uuden rikkoutuneen tilalle. 😆

Vierailija
87/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.

Ovatko vanhukset nykyisin "ne"? Halveksitko noin syvästi ikääntyneitä?

Tutustu nykysuomen kielioppiin. Omat lapset ja lemmikit ovat "hän/he", loput ovat "se/ne"

Ei ole nykysuomen kielioppia. On vain huolimattomia puhujia.

Vierailija
88/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi digijelppari. Ainakin isommissa kaupungeissa on. Onko kyse siitä että tahallaan "sössivät" tietokoneen kanssa että saavat seuraa? Tämmöstäkin tapahtuu.

Minun äidilleni olisi jo kaksi vuotta sitten tehty molempiin silmiin kaihileikkaus, mutta ei kuulemma ole tarvetta kun näkee omasta mielestään hyvin, laitteissa vaan on nykyään teksti niin pienenä ja himmeään. Ja äitini mielestä hommat täytyy tehdä ns. reippaasti, usein samalla ylenkatsoen niitä jotka eivät näin tee.. Virkeinä vuosinaan halusi minun luonakin auttaa ja muistan kun äitini kerran reippaasti pesi tiskit, ja löysin muutamaa päivää myöhemmin sen paistinpannun homeisena astiakaapista. Ei äidillä riitä mielenkiinto lukea vaikkapa kaikkia kännykän tekstejä vaan hän reippaasti painelee niitä nappeja niin kauan että pääsee siitä eteenpäin. Siinä menee sitten helposti poistoon jotain oleellista, jonka jälkeen laite on rikki ja reippaasti kirotaan että pitää ostaa uusi.

T. 82

Vierailija
89/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.

Ovatko vanhukset nykyisin "ne"? Halveksitko noin syvästi ikääntyneitä?

Tutustu nykysuomen kielioppiin. Omat lapset ja lemmikit ovat "hän/he", loput ovat "se/ne"

Ei ole nykysuomen kielioppia. On vain huolimattomia puhujia.

Ainakin yksi Tytär Vantaalta -tyyppi ilmoittautui ketjuun 😀

Vierailija
90/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi oli tällainen. Joka saakelin sähköposti piti tulostaa, ja joka kerta piti mennä paikan päälle niitä tulostamaan, kun "en mä osaa". Kummasti oli osannut kun ei vaan menty paikalle.

Tuohan oli vain tekosyy saada nähdä läheisiä.

Vierailija
91/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en osaa, joten luojan kiitos että äidilläni ei ole tietsikkaa eikä edes kännykkää. Viimeksi kun kävin niin mun bravuuri oli saada kasettisoitinradio toimimaan ja jotenkin vahingossa onnistuin.;)

Vierailija
92/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee

Vierailija
93/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Vierailija
94/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma vanhempien ihmisten tietotekniikan käytössä ei niinkään ole se, etteivät aluksi osaa. Ongelma on se, etteivät myöskään opi sitten millään perusasioitakaan, vaikka olisivat käyttäneet tietokonetta vuosikaudet. Koko ajan saa olla neuvomassa samoja asioita uudestaan ja uudestaan ja pienikin poikkeavuus saa pasmat sekoamaan täydellisesti ja paniikin päälle. Oma äitini ja appiukkoni ovat tällaisia. Riittää, että jonkun nettisivun ulkoasu muuttuu niin sen jälkeen sitä ei kertakaikkiaan osata enää käyttää. Sitten vedotaan siihen, että minä olen käyttänyt tietokonetta heitä pidempään. Kyllä varmasti joitakin vuosia pidempään, mutta kyllä yli 20 vuodessa pitäisi jo heidänkin jotain oppia!

Vierailija
95/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti on tällainen. Maksaa itguruille neuvoista, minä en jaksa neuvoa koko ajan. Ei käytä esim sähköpostia lainkaan. Nöyrin hänelle uudesta televisiosta yleareenan ja hän meni paniikkiin mahdollisuudesta katsoa sieltä ohjelmia. Äkkiä piti sulkea ettei mitään pahaa tapahdu. Jos ei halua opetella uusia juttuja niin älä tee siitä muiden ongelmaa.

Vierailija
96/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole..

100% näiden vanhusten oma vika.

Tässä on jo kymmeniä vuosia ollut aikaa näillä ihmisillä opetella tietokoneen käyttö.

2000 luvun alusta asti on ihmisillä ollut mahdollisuus hankkia tietokone nettiyhteyksineen

ja ihmiset ovat hoitaneet netin kautta laskujaan, ostoksiaan jne.

Se että on valinnut itse tähän päivään asti olla opetteletta atk taitoja on täysin omaa tyhmyyttä ja avuttomuutta.

Vierailija
97/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa. 

Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti

"SAMMUTETAAN TIETOKONE"

isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.

Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.

Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.

Aivan, olisi voinut ihan nätisti selittää MIKSI noin ei kannata toimia.

Vierailija
98/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti (70+ v) pyytää välillä apua. Ja olen ihan tyytyväinen, että pyytää. Etenkin silloin, kun on huijausviesteistä kyse ja kysyy, että mikä tämä on, pitääkö tehdä jotain. Ainoa, missä en suostu auttamaan on TV:n kanavaboksit tms. TV-asiat. Olen tippunut kärryiltä älytelkkujen kanssa, kun ei ole telkkua ollut itsellä enää 15 vuoteen.

Kyllähän äiti viimeksi kauhisteli, että miksi kaikkialle tarvitaan salasana, niitä on niin paljon. Niin, miksihän tarvitaan...

Vierailija
99/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.

Miten hän maksaa laskunsa?

Säännölliset laskut menevät luonnollisesti e-laskuina. Loput hän laittaa allekirjoitettuna pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Se maksaa vähän, mutta selvästi vähemmän kuin laskun maksu pankin tiskillä. Eikä noita maksuja ole kovin paljon.

Tuskinpa menevät e-laskuina, jos ei tietokonetta käytä lainkaan. Hänellä on varmaan suoraveloitus käytössä, mikä on kätevä vaihtoehto vanhuksille säännöllisesti tulevissa laskuissa.

Vierailija
100/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vanhempien ihmisten tietotekniikan käytössä ei niinkään ole se, etteivät aluksi osaa. Ongelma on se, etteivät myöskään opi sitten millään perusasioitakaan, vaikka olisivat käyttäneet tietokonetta vuosikaudet. Koko ajan saa olla neuvomassa samoja asioita uudestaan ja uudestaan ja pienikin poikkeavuus saa pasmat sekoamaan täydellisesti ja paniikin päälle. Oma äitini ja appiukkoni ovat tällaisia. Riittää, että jonkun nettisivun ulkoasu muuttuu niin sen jälkeen sitä ei kertakaikkiaan osata enää käyttää. Sitten vedotaan siihen, että minä olen käyttänyt tietokonetta heitä pidempään. Kyllä varmasti joitakin vuosia pidempään, mutta kyllä yli 20 vuodessa pitäisi jo heidänkin jotain oppia!

Joo, toi asioista paniikkiin meneminen on jotenkin erikoista. Ei pelkästään näissä asioissa, vaan ihan muissakin. Vieläpä sellaisissa, joita on tapahtunut ennenkin. Esim. viime jouluna aattona aamupäivällä omalla paikkakunnalla lakkasi vesi tulemasta. Äidin eka ajatus oli, että putket jäätyneet (ei ollut edes paljon pakkasta). Sitten päivittelyä ja kauhistelua, putkimiehen numeron etsimistä, hinnan kauhistelua, ja myös, että tuleeko kukaan auttamaan, kun on jouluaatto.

Yritin neuvoa äidille, että soitetaan ensin naapurille, onko heillä myös, eli onko laajempi ongelma kuin vain meillä. No, saatiin se tehtyä, ja ongelma oli laajempi. Sen jälkeen sanoin, että lähdetään kauppaan ostamaan vettä, kun ei tiedä kuinka pian tämän saa korjattua, ja kauppa menee nyt aattona aikaisemmin kiinni. Ja jos koko kylässä on katkos, pienen kaupan varastot tyhjenevät nopeasti. Tässä tein virheen. Olisi pitänyt sanoa, että minä menen ostamaan, odota täällä. Päästiin kauppaan, ja siellä oli jonkun verran ihmisiä ostamassa vettä, ja sitä tuotiin varaston puolelta lisää esille. Ostettiin molemmat äidin kanssa 2 kpl viiden litran tonkkaa, että ainakin riittää. Päästiin kotiin, ja kaikki oli ihan hyvin.

Paitsi äidin joulu oli kokonaan pilalla, ja minä kuulemma pahensin asiaa ja tein kaiken väärin, kun määräilin niin hirveästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme