Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon

Vierailija
28.09.2023 |

Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa asiat alusta asti kuntoon. Tunnarit ja salasanat vihkoon yms

Kyllähän ne on mutta siitä omasta vihkostakin on mahdollista mennä sekaisin.. ap

On todellakin. Äitini meni hankkimaan pankkitunnukset vaikka hällä ei ole älyluuria saati konetta. Ei ymmärrä ja muista mitään vaikka miten olisi paperilla ohjeet. On yritetty auttaa niin lasten kun lastenlastenkin taholta ja mitään ei mene jakeluun. Tabletti oli mutta sotki sen kokoajan ja paineli ties mitä säätöjä kun ei ymmärrä. Ne pankkitunnukset siis ovat aktivointia vailla eikä hän tiedä mitä ne ovat ja mihin papereita tarvitaan ...ollaan luovutettu ja minä hoidan hänen raha-asioitaan pankissa, maksan laskut yms. Virhe tapahtui siinä että hän on koko aikuisikäni julistanut miten vihaa tietokoneita eikä suostunut oppimaan , meillä ei kotiin hankittu mitään tietokonetta. Nyt kun yhteiskunta pyörii pitkälti netissä, ei hän pysty omia asioitaan hoitamaan eikä opi käyttämään laitteita. Vain vanha näppäinpuhelin ja telkusta osaa vaihtaa kanavaa.muttei etsiä areenasta ohjelmia. Jos hällä kone olisi, se vaatisi 24/7 paikalle tukihenkilön setvimään sotkuja ja jauhamaan kädestä pitäen asioita. Puhelimitse ei onnistu.

Onko hänellä mahdollisesti alkaa dementia?

Vierailija
142/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää panikointi on niin tuttua. Asensin äidilleni Whatsapin, jotta olisi helppo puhua videopuheluita ja opeteltiin sen käyttö. Kun sitten yritin soittaa videopuhelun niin ei onnistunut. Mitäs äiti? Hän oli poistanut sovelluksen puhelimesta, koska siinä on se vakioteksti "Hei käytän whatsappia". Hän luuli, että se näkyy koko Suomen kansalle, kun hän on videolla tai jotain tällaista. Hukkaan meni sekin opastus. Äitini osaa maksaa laskut nettipankissa, ja surfata netissä ja käyttää sähköpostia, ei siis ole ihan avuton. 

Mutta tämä panikointi on juuri sitä, että tulee pienikin ongelma, niin se on joku maailmanloppu. Ei voi soittaa ja kysyä neuvoa, vaan yrittää itse jotain idioottimaista ratkaisua. Ei osata lukea ruudulta, että mitä siinä tarkalleen kysytään. Jos kysytään apple id:tä niin ei siihen voi laittaa gmail-tunnusta jne. Salasanat on tietysti aina hukassa, ei voi pistää niitä jonnekin samaan vihkoon vaan hukkaa niitä lappuja.

Päivitykset on pahimpia. Kämmii ne jotenkin aina. Jos kysytään salasanaa, laittelee väärää niin paljon, että laite menee jumiin.

Uuteen puhelimeen oli myös myyty jokin helkkarin kallis supernopea dataliittymä, tietenkin vielä parin vuoden määräaikaisena, vaikka äitini ei tee mitään älyjuttua koko puhelimella.  Siitäkään ei voinut kysyä minulta ennen hankintaa, vaan hän vaan luottaa niihin ku*ipää myyjiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. Olen kyllästynyt siihen että koko suku ja muutkin tutut piti ilmaisena 24/7 IT-tukena.

Lopetin puhelimeen vastaamisen. Tehosi

Vierailija
144/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täälläkin monesti lukee kommentteja, joissa ihmiset vain itsepäisyyttään eivät halua opetella mitään uutta esim. kaupoissa, sitten ovat vanhoina ihan tumpeloita, kun ei muuta enää ole tarjolla.

Mun äitini hyvä esimerkki tästä, nuorempana aina vastusti kaikkea muutosta ja hoki, että minä en halua tehdä noin, minä teen näin. Ja nyt on aivan tohelo ihan kaiken kanssa: tv:n kaukosäätimessä painelee kaikkea mahdollista kun ei aivot taivu siihen, että lue mitä napissa lukee tai katso millainen kuva siinä on. Juuri ja juuri olen saanut hänet oppimaan mistä vaihtaa kanavan ja muuttaa äänenvoimakkuutta, puhumattakaan kännyköistä. Hänellä on pakko pitää laturijohtoa tietyssä pistorasiassa koko ajan, että osaa työntää sen toisen pään kännykkään kun tarvitsee ladata sitä. No pankki- yms. asiat ei tietenkään suju ollenkaan, vaan me lapset ne hoidamme. Joka paikkaan on hankittu meille valtuutukset, koska äiti on aivan kädetön nykyisten sähköisten palveluiden kanssa. 

Yritti pitkään sitäkin, että haetaan aina ensin kaupan seinästä rahaa automaatista ja sillä maksetaan kauppaostokset. Pakotin tekemään niin, että maksaa sillä kortilla kassalla, eikä turhaan hae sitä rahaa lompakkoonsa puoleksi tunniksi. Ja viimeksi mentiin jopa itsepalvelukassalle ja hän yllättäen tykkäsi siitä, kun sai olla niin hidas kun halusi :) ja maksaa sillä kortilla siten, että kukaan ei ollut takana huokailemassa hitautta.

Olen sitä mieltä, että pankkikortti ja luottokortti ovat vaarallisia osaamattomien vanhusten käsissä. Tuossa aikaisemmin joku kertoi vanhuksesta, joka ei ymmärtänyt miksi on haitallista, kun vanhassa kännykässä näkyi  vanhuksen omia ja tuttavien tietoja sen jälkeen, kun puhelin jo oli myyty eteenpäin...Melkein olisi turvallisempaa, että tällaiset vanukset pitäisivät mukanaan muutaman kympin rahaa, jolla voivat maksaa ruokaostoksensa.

Vierailija
145/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

Minä ainakin olen joutunut nuoresta asti pärjäämään omillaan, mistä on toki seurannut omat hyvät ja huonot puolensa. Yksi hyvistä puolista on se, että olen osannut rakentaa omaa materiaalista elämääni omien resurssieni mukaisesti. En ole mikään kotitalous- saati puutarhaihminen, ja energiatasoni kaikenlaiseen fyysiseen puuhailuun on suhteellisen matala. Siksipä minulla onkin tilava mutta simppeli kerrostaloasunto, jolla välttyy kaikilta pihatöiltä ja taloteknisiltä asioilta. Minulla on myös asunnon kokoon nähden vähän tavaraa, jotta ei ole ihan kamalasti järjesteltävää ja siivottavaa. Minulla ei myöskään ole mökkiä, asuntovaunua, hevosta, asuntoautoa, moottoripyörää, purjevenettä eikä edes henkilöautoa.

Osaat varmaan arvata, että samanlaisella energiatasolla varustetuilta vanhemmilta tulee huokailuja aiheesta kukahan ne nuo kaikki marjat pensaista keräilee ja hiljattain myös ihan raivopettymyys siitä, kuinka yksi sijoitusasunto pitää luovuttaa ylihuomenna uusille vuokralaisille enkä minä ole tehnyt elettäkään auttaakseni sen läävän siivoamisessa.

Koska olen aivan liian kiltti, kävin puoli päivää sitä läävää siivoamassa. Isäni halusi vastavuoroisesti palkita minut lounaalla (12,90 €), sillä sen avulla hän halusi demonstroida minulle sen kokemuksen kuinka omalla työnteolla saavuttaa taloudellista hyötyä. 🙄

Voisit kertoa isällesi kohteliaasti kuinka paljon joku siivousfirma veloittaa sellaisesta siivouksesta.

Vierailija
146/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan yritetty vältellä noita hommia. Äiti pärjäsi hyvin kuolemaansa saakka. Anoppi taas ei ole ikipäivänä edes koskenut tietokoneeseen. Hänen kohdallaan se digiasioissa neuvominen oli sitä, että kävi vähän säätämässä vanhuspuhelimen asetuksia ja viimeisinä kotona asumisaikoina käytiin "korjaamassa" televisio painamalla kaukosäätimestä hänen vahingossa avaamansa valikko pois. Nykyään on tehostetussa palveluasumisessa ilman mitään laitteita. Isälläni on tabletti, kai hän sen kanssa pärjäilee, kyselee apua lähempänä asuvilta. Appi ei myöskään käytä konetta, anoppipuoli taas pärjää koneen kanssa sen mitä tarvitsee.

Jos noita joutuisi avustamaan, niin silloin puolisoni varmuudella laittaisi etäyhteysjutut kuntoon, että sitä kautta onnistuisi. Hän työkseen hoitelee muiden koneita etäyhteydellä.

Perusmilleniaali - osaamista olisi enemmänkin, mutta tietoisesti vältellään kaikkea auttamista. Toivottavasti iäkkäämpi sukupolvi osaa myös vältellä perinnön antamista näille laiskimuksille.

Ennen muinoin iäkkään sukulaisen auttaminen  tarkoittaa esim. puiden kantamista vajasta sisälle , veden kantamista kaivosta tai likasangon tyhjentämistä.

Vierailija
147/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa asiat alusta asti kuntoon. Tunnarit ja salasanat vihkoon yms

Kyllähän ne on mutta siitä omasta vihkostakin on mahdollista mennä sekaisin.. ap

On todellakin. Äitini meni hankkimaan pankkitunnukset vaikka hällä ei ole älyluuria saati konetta. Ei ymmärrä ja muista mitään vaikka miten olisi paperilla ohjeet. On yritetty auttaa niin lasten kun lastenlastenkin taholta ja mitään ei mene jakeluun. Tabletti oli mutta sotki sen kokoajan ja paineli ties mitä säätöjä kun ei ymmärrä. Ne pankkitunnukset siis ovat aktivointia vailla eikä hän tiedä mitä ne ovat ja mihin papereita tarvitaan ...ollaan luovutettu ja minä hoidan hänen raha-asioitaan pankissa, maksan laskut yms. Virhe tapahtui siinä että hän on koko aikuisikäni julistanut miten vihaa tietokoneita eikä suostunut oppimaan , meillä ei kotiin hankittu mitään tietokonetta. Nyt kun yhteiskunta pyörii pitkälti netissä, ei hän pysty omia asioitaan hoitamaan eikä opi käyttämään laitteita. Vain vanha näppäinpuhelin ja telkusta osaa vaihtaa kanavaa.muttei etsiä areenasta ohjelmia. Jos hällä kone olisi, se vaatisi 24/7 paikalle tukihenkilön setvimään sotkuja ja jauhamaan kädestä pitäen asioita. Puhelimitse ei onnistu.

Onko hänellä mahdollisesti alkaa dementia?

Siis alkava dementia.

Vierailija
148/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on taas digihuolia. 😎 Hänellä on älykello, johon on pitänyt saada uusi hihna. Olen kertonut, että niitä saa uusia kaupasta tai tilaamalla. Uusi hihna on nyt ostettu! Neuvoin etänä miten sen vanhan hihnan saa pois. Mutta uutta ei saatu paikalleen, ja soiteltiin että pääsenkö nyt heti auttamaan. Jaa olen lounaalle menossa, kestääkö siinä kuinka kauan?

Neuvoin etänä miten se uusi hihna laitetaan paikalleen. Sain kolme rakeista kuvaa, joissa kysytään onko tämä hihna samanlainen kuin edellinen. Myyjä on kuulemma myynyt tällaisen hihnan ja sanonut että sopii äitini kelloon, mutta paketissa ei kuitenkaan lue kellon merkkiä nimeltä. Äiti päätti lähteä takaisin kauppaan vaihtamaan oikeanlaisen hihnan. Nyt oli sitten ostettu uusi hihna toisesta kaupasta ja 22 € meni hukkaan ja väärä hihna ilmeisesti olikin ihan itse poimittu hyllystä joten sitä ei voi palauttaa.

Vuorokausi tätä touhuttu ja tätäkään ongelmaa ei olisi, jos olisi näkö ja keskittymiskyky tallella.

T. 82

Oletpa inhottava ihminen. Toivottavasti saat samanlaista kohtelua itse vanhana.

Jaa taasko syyllistyin äitini kaltoinkohteluun? 😆 Äitini summassa osti vääränmallisen hihnan ja siitä tietoisena olisi minua juoksuttanut viiden minuutin varoajalla tehtävänä laittaa pyöreä palikka kolmionmalliseen koloon, hopihopi. Yritin kyllä neuvoa ja opastaa, ja äitini sai toisesta liikkeestä uuden hihnan valmiiksi asennettuna.

Olen sen verran lempeä ja herkkä ihminen, että jos käyttäytyisin muita kohtaan kuten minua usein kohdellaan, tuntisin varmaan voimakasta tarvetta ampua itseäni polveen. 🙄

Vierailija
149/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.

Minä ainakin olen joutunut nuoresta asti pärjäämään omillaan, mistä on toki seurannut omat hyvät ja huonot puolensa. Yksi hyvistä puolista on se, että olen osannut rakentaa omaa materiaalista elämääni omien resurssieni mukaisesti. En ole mikään kotitalous- saati puutarhaihminen, ja energiatasoni kaikenlaiseen fyysiseen puuhailuun on suhteellisen matala. Siksipä minulla onkin tilava mutta simppeli kerrostaloasunto, jolla välttyy kaikilta pihatöiltä ja taloteknisiltä asioilta. Minulla on myös asunnon kokoon nähden vähän tavaraa, jotta ei ole ihan kamalasti järjesteltävää ja siivottavaa. Minulla ei myöskään ole mökkiä, asuntovaunua, hevosta, asuntoautoa, moottoripyörää, purjevenettä eikä edes henkilöautoa.

Osaat varmaan arvata, että samanlaisella energiatasolla varustetuilta vanhemmilta tulee huokailuja aiheesta kukahan ne nuo kaikki marjat pensaista keräilee ja hiljattain myös ihan raivopettymyys siitä, kuinka yksi sijoitusasunto pitää luovuttaa ylihuomenna uusille vuokralaisille enkä minä ole tehnyt elettäkään auttaakseni sen läävän siivoamisessa.

Koska olen aivan liian kiltti, kävin puoli päivää sitä läävää siivoamassa. Isäni halusi vastavuoroisesti palkita minut lounaalla (12,90 €), sillä sen avulla hän halusi demonstroida minulle sen kokemuksen kuinka omalla työnteolla saavuttaa taloudellista hyötyä. 🙄

Voisit kertoa isällesi kohteliaasti kuinka paljon joku siivousfirma veloittaa sellaisesta siivouksesta.

Hän tietää kyllä ja sehän oli osasyy että raivostutti kun voisi muuten joutua maksamaan. Tosin kaikkein kauheinta oli kuulemma se että minä en tajunnut itse oma-aloitteisesti tarjoutua huolehtimaan asiasta. 😎

Vierailija
150/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa näyttää olevan kirjastossa joka viikko ikäihmisille tarkoitettua digineuvontaa. Jos ikäihminen kääntyy sinun puoleesi digiongelmien kanssa älä tee hänen puolestaan vaan laita hänet itse tekemään ja istu vieressä tukena, pelko tarttua tekemiseen näissä asioissa on monella isompi ongelma kuin itse tekeminen ja siksi se pelko täytyisi voittaa. Kun kertoo mitä ei missään nimessä saa ja kannata tehdä ja kirjoittaa sen vaikka paperille muistiin niin se laannuttaa pelkoa käyttää esim. pankkiohjelmia.

Sä olet ilkeä ihminen, kun et halua auttaa perhettäsi. Moni ikäihminen ei yksinkertaisesti enää opi uutta tekniikkaa (vaikka kuinka yrittäisi). Iän myötä muisti ja näkö heikkenee, ja apua tarvitsee enemmän.

Mulla on sydäntä käydä säännöllisesti auttamassa vanhempiani sekä tekniikan että muun suhteen. Onneksi täältä vielä löytyy muitakin empaattisia ja avuliaita ihmisiä.

Mene sinä sitten ikäihmisenä kurssille, näet kuinka helppoa se on.

Minä olen jo eläkeläinen ja pärjään kyllä, olen työelämässä ollut tekemisissä tietotekniikan kanssa 1980-luvulta lähtien ja hallitsen nämä asiat paremmin kuin monet minua nuoremmat. Seuraan kehitystä ja sitten jos alan pudota kärryiltä ja/tai en viitsi enää vaivata päätäni uusia asioita oppiakseni minun on hankittava sellaiset palvelut mitkä hoitavat asiat puolestani, olen lapseton sinkku ja näin minun on toimittava.

Vierailija
151/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä oli tuollaista kun vanhemmilla oli windows-käyttiksellä kannettava tietokone. Joka viikko oli joku ohjelma solmussa, joku shuraks654.exe kyseli master-salasanaa, ja palomuuri kaipasi päivitystä. Päivitykset ei menneet läpi ja kone jumissa tuntikausia, monesti odotin yöhön että päivitys valmistui kun klo 17 alkoi. Joka viikko piti käydä katsomassa ja aina kylään mennessä ensimmäisenä "katsotko mikä on kun..."

Kyllästyin ja pakotin äitin ostamaan macbook airin kun koneen vaihto oli ajankohtainen. Nyt katson pari kertaa vuodessa että automaattisesti on päivitykset menneet - on mennyt. Säätäminen loppui siihen. Kone toimii ilman että joku istuu joka viikko 3 tuntia sen vieressä.

Linux on ilmainen, ei tarvitse säätää eikä ostaa järkyttävän kallista rautaa käyttiksen takia.

Jos mummo ei osaa käyttääwhatsappia miten se opettelee komentorivin käytön ja osaa kirjautua yhteisöjen sivuille apua saadakseen, englanniksi?

Vierailija
152/180 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää, kun nää kokoomuspellet halusi kaiken verkkoon ja diginä. Vois edes vähän miettiä, että jonkun omaisen aika menee sitten mummoja paappoja opastaessa. Aina vain uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
153/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee

Hienoa kun joillakin on valinnanvara olla opettelematta, se vaan kaatuu toisten vaivaksi sitten. Meillä nuoremmilla nimittäin ei ole valinnanvaraa, se on ollut pakko oppia ja opetella käyttämään tietoteknisiä laitteita, vaikka ei kiinnostaisikaan.

Sitten myös se näkökulma että voitko luottaa lapseesi täysin kun annat tälle tilinkäyttö-oikeudet? Jos on vähääkään hänen omassa taloudenpidossa häikkää tai mennään niin että tilipäivänsä lähestyessä tili on tyhjä niin en suosittele. Teen työkseni asioita joissa näitä väärinkäyttöjä tulee esiin.

Jopa niitäkin tapauksia on että on määrätty se aikuinen lapsi virallisesti edunvalvojaksi, eli maistraattiin vuotuinen tilintekovelvollisuus, ja näissäkin tapahtuu väärinkäytöksiä. Voi vaan kuvitella mitä kaikkea tapahtuu tilanteessa jossa kukaan ei valvo.

Surku kun pankkien palvelut menneet niin vaikeiksi.

Vierailija
154/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekin prkele kun ei omalle tililleen voi enää tallettaa kolikkolaskurilla laskettujen kolikoiden summaa jos ei ole valtion virallista henkilöllisyystodistusta tai passia, ajokortti on päätetty hylätä henkkarina vaikka sillä on vuosikymmenet pärjätty ilman mitään ongelmia! Prkle minä en mitään passia tarvitse kun en matkaile ulkomailla ja henkkaritkin on pelkkää rahastusta!

Tosirosvot tietää kyllä varmasti keinot kiertää rahanpesussa nämäkin säädökset, kaikki vaatimukset hankaloittavat vain ja ainoastan rehellisten elämää, roistot porskuttaa kuten ennenkin!!!

Vierailija
155/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa näyttää olevan kirjastossa joka viikko ikäihmisille tarkoitettua digineuvontaa. Jos ikäihminen kääntyy sinun puoleesi digiongelmien kanssa älä tee hänen puolestaan vaan laita hänet itse tekemään ja istu vieressä tukena, pelko tarttua tekemiseen näissä asioissa on monella isompi ongelma kuin itse tekeminen ja siksi se pelko täytyisi voittaa. Kun kertoo mitä ei missään nimessä saa ja kannata tehdä ja kirjoittaa sen vaikka paperille muistiin niin se laannuttaa pelkoa käyttää esim. pankkiohjelmia.

Sä olet ilkeä ihminen, kun et halua auttaa perhettäsi. Moni ikäihminen ei yksinkertaisesti enää opi uutta tekniikkaa (vaikka kuinka yrittäisi). Iän myötä muisti ja näkö heikkenee, ja apua tarvitsee enemmän.

Mulla on sydäntä käydä säännöllisesti auttamassa vanhempiani sekä tekniikan että muun suhteen. Onneksi täältä vielä löytyy muitakin empaattisia ja avuliaita ihmisiä.

Mene sinä sitten ikäihmisenä kurssille, näet kuinka helppoa se on.

Minä olen jo eläkeläinen ja pärjään kyllä, olen työelämässä ollut tekemisissä tietotekniikan kanssa 1980-luvulta lähtien ja hallitsen nämä asiat paremmin kuin monet minua nuoremmat. Seuraan kehitystä ja sitten jos alan pudota kärryiltä ja/tai en viitsi enää vaivata päätäni uusia asioita oppiakseni minun on hankittava sellaiset palvelut mitkä hoitavat asiat puolestani, olen lapseton sinkku ja näin minun on toimittava.

Täällä myös lapseton sinkku! On täytynyt itse opetella kännykkä/tv/tietsajuttuja vaikkei kiinnostakaan. Olen 51v. Monet minua nuoremmat esimerkiksi työkaverit on ihan pihalla näistä. Eivät todellakaan voi neuvoa iäkkäitä vanhempiaan. Ovay ulkoistaneet nämä niin itseltään että perheen nuoret laittavat koneet. En kuitenkaan edes uskaltaisi näin avuttomaksi heittäytyä, kuitenkin vasta keski-iässä. Mitäs 20 v päästä? Lapset voi muuttaa kauas, eivät he ole välttämättä siinä aina auttamassa.

Jos on tosi hankala juttu, menen liikkeeseen apua saamaan.

Tääkin puoli.

Mun äiti 72 v ei onneksi koske tietotekniikkaan, hoitaa kyllä pankki ym asiansa. Hankalaa on välillä kun pankin palvelu huono, mutta homma toimii.

Vierailija
156/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen ja ihmettelen mitä hemmetin säätämistä on koko ajan.

Tietysti jos kuukausittain vaihtaa puhelinliittymää, tv- boksia, modemia ja x kpl maksullisia viihdepalveluja jne niin mikä ettei saa aikaan pelkkää sotkua,

Mulla on läppäri, tabletti, puhelin, operaattorin hubi ja modeemi.

Viimeisin mitä on " säädetty" on modemi kun edellinen kämähti.

Se minkä kanssa en tule toimeen on se helkkarin äly tv sekin kyllä pelkkää laiskuutta kun toinen hoitaa. Minä kyllä sitten tajuun ne valikot kunhan joku painelee kaukosäädintä.

Täti 70v

Vierailija
157/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ns digijäärät ketkä oppisivat jos haluaisivat mutta kun eivät halua sillä perusteella että ennenkin jonotettiin pankissa.

Vierailija
158/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 v ja olen töissä huomannut, että moni ikäiseni nainen on ihan käsi tietotekniikan kanssa.

Käyttävät kyllä konetta ja ohjelmia, mitä meillä on. Mutta heti kun pitäisi itse lukea ohjeet, että mitä mihinkin laitetaan, on paniikki.

Älypuhelimen käyttökin on osalle hankalaa.

En nyt itsekkään mikään nörtti ole. Mutta osaan sentään lukea ohjeista, mitä pitää tehdä ja etsiä tiedon, jos jokin asia ei toimi

Vierailija
159/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 74v ja myönnän, että en VIITSI opetella, ei kiinnosta niin paljon. Siksi sanon lapsilleni että en millään kykene ja opi näin vanhana. Täydestä menee

Hienoa kun joillakin on valinnanvara olla opettelematta, se vaan kaatuu toisten vaivaksi sitten. Meillä nuoremmilla nimittäin ei ole valinnanvaraa, se on ollut pakko oppia ja opetella käyttämään tietoteknisiä laitteita, vaikka ei kiinnostaisikaan.

Sitten myös se näkökulma että voitko luottaa lapseesi täysin kun annat tälle tilinkäyttö-oikeudet? Jos on vähääkään hänen omassa taloudenpidossa häikkää tai mennään niin että tilipäivänsä lähestyessä tili on tyhjä niin en suosittele. Teen työkseni asioita joissa näitä väärinkäyttöjä tulee esiin.

Jopa niitäkin tapauksia on että on määrätty se aikuinen lapsi virallisesti edunvalvojaksi, eli maistraattiin vuotuinen tilintekovelvollisuus, ja näissäkin tapahtuu väärinkäytöksiä. Voi vaan kuvitella mitä kaikkea tapahtuu tilanteessa jossa kukaan ei valvo.

Surku kun pankkien palvelut menneet niin vaikeiksi.

Pankithan postittaa edelleen pyynnöstä tilinhaltijalle paperisen tiliotteen. Jos vanhuksella on yhtään älyä jäljellä, niin osaahan hän lukea sieltä tilitapahtumat. Sieltä näkee heti, jos on jotain epäselviä tilisiirtoja tai maksuja.

Vierailija
160/180 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, nämä vanhukset ovat auttaneet sinua vauvasta alkaen. Onko tuo nyt iso vaiva auttaa vuorostaan heitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi