Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon
Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.
Kommentit (180)
Oma äitini ei ole edes eläkeiässä mutta on vähän seniilin oloinen koneen ääressä. Pakko sanoa tämä tabu: ei ole kovin älykäs ihminen. Mutta ehkä vanhuksilla tämä ei ole se syy kuitenkaan vaan digimaailma on heille utopistinen kaiken kaikkiaan. Mutta että aikuinen saa meltdownin kun ei osaa avata tiedostoa tai painaa päivitystä päälle.. kieltämättä Windows on kyllä hankala kaiken maailman ajureineen ja hakemistorakenteineen.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa.
Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.
Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja äänioikeus on tällaisilla ihmisillä, jotka ei vuosien opetuksen jälkeenkään osaa tietokonetta käyttää perusjuttuihin...
Mä tulen sitten ilkkumaan sulle, kun olet vanha ja muistisairas, etkä osaa antaa käskyjä hoitorobotille, että miksi et osaa tai opettele käyttämään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aina sama homma. Sanon, että älä tee sitä ja tätä, ei kannata. Sitten tekee sen kaiken, mikä on kielletty tai ei suositeltu ja soittaa, että on jotain haittaohjelmia tai hakkeripaskaa.
Meidän vanhempien tietokone oli tooodellaaaa sekaisin, aina ja joka kerta. Sitten kerran näin kun isäni sammutti sen: kun ruudulle tuli teksti
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.
Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
isä veti koneen fyysisestä päävirtakatkaisimesta virrat pois. Eli kesken sen prosessin kun kone sammuttelee itseään ja sulkee prosesseja. Eikä suostunut noudattamaan ohjettani että se kone sammuu itsekseen, älä katkaise virtaa.Siihen lopetin heidän tietokoneen ylläpidon. Jos asiakseen rikkoo, en korjaa.
Kun on tuollainen asenne omiin vanhempiin, niin onkin parempi ettet mene sinne mesomaan.
Kuinka monta kertaa sinä korjaat asioita, joita joku rikkoo päivittäin? Miehesi heittää lautasen seinään kun ruoka on kylmää ja aina korjaat sen lautasen pikaliimalla? Lapsesi heittää puhelimen katuun suutuspäissään ja ostat aina kiltisti uudemman mallin?
Miten väkivaltainen lapsuus sulla oli, että olet nykyään tuollainen muiden miellyttäjä kaikin keinoin?
Ja me maksetaan pankeille palvelumaksuja siitä, että sukulaiset hoitaa heidän asiat ilmaiseksi heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on maksullisia palveluja, yleensä löytyvät jollain "Hessun atk-apu" nimellä paikallisesta FB-ryhmästä. Meidän äidillä (81v) käy joku Veikko kerran kuukaudessa katsomassa tabletin ja puhelimen, poistaa turhia asioita jne. ja laskuttaa siitä 100 e.
Kerran kuukaudessa? Mihin tuollaista palvelua tarvitsee noin usein, eihän päivityksiäkään tule kuukauden välein. Tietenkin jos on reippaasti rahaa maksaa niin voihan sitä palkata vaikka henkilökohtaisen sihteerin...
Kyllähän se kysyy kärsivällisyyttä. Viimeksi äitini vaihtoi älypuhelimensa uuteen ja minun 48-vuotiaan (olen mies) piti se vaihto tehdä. Yhteystiedot jne. entisestä uuteen ja käyttöönotto, sovellusten käyttöönotto, kirjautumiset, tunnistautumisissa auttaminen, jne.
Tietojen siirto nyt oli Samsungin Smart Switch sovelluksella helppo homma, mutta käyttäjätunnuksissa ja salasanoissa oli eniten häslinkiä kun äiti on niin sekavasti ne laittanut itse ylös, että hyvä kun itsekään saa niistä selvää mikä on mihinkin.
Kannettava tietokonekin vanhemmilla on, mutta sitä eivät enää juurikaan käytä, sitäpaitsi se on vanhentunut käyttöjärjestelmältään, Windows 7, joten sille ei ole tietoturvapäivityksiä eikä se ole enää edes nettiin kytkettynä. Siihen, ja muistitikuille olen varmistellut esim. kuvia heidän puhelimistaan.
4v nuorempi siskokin noituu välillä hankaluuksia tabletin, puhelimen, ym. tietotekniikan kanssa.
Itse en ole edes mikään tietotekniikan ammattilainen, koetan jotenkin pysyä kärryillä, mutta itselläkään ei ole esim. uusinta Windows 11 käytössä, vain Win10 koska läppärini ei täytä 11:n vaatimuksia.
Kerran piti eräällä kurssilla käytellä vähän uudehkoa läppäriä, jossa oli Windows 11 ja se vaikutti jonkinverran erilaiselta Kymppiin verrattuna.
Pitäisi olla todella varakas kyetäkseen pysymään mukana tässä uudistusten hullunmyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi oli tällainen. Joka saakelin sähköposti piti tulostaa, ja joka kerta piti mennä paikan päälle niitä tulostamaan, kun "en mä osaa". Kummasti oli osannut kun ei vaan menty paikalle.
Mun anoppi on myös sellainen, että tekisi mieli huutaa naama punaisena, että "YRITÄ EDES!". Puhelin pilisee pöydällä ja se sanoo että noita viestejä kun tulee koko ajan (ajanvarauksia, kela-taksin vahvistuksia yms). Eikä edes yritä opetella lukemaan niitä tai yritä ymmärtää mistä on kyse. Mies saa niitä sitten selata läpi. Voi prkl, sano.
Oma äiti oli fiksu ja halusi aina tietää kaikesta, mistä on kyse. Osasi lähettää edelleen minulle tekstiviestin, kun tuli ilmoitus postista paketin saapumisesta! Sitä oli ihan ilo auttaa.[/quot]
Näissäkin pitää muistaa, että tietokoneet, kännykät ja tekstarit alkoivat yleistyä tavallisen kansan siinä kolmisenkymmentä vuotta sitten. Suurin osa nykypäivän vanhuksista oli silloin vielä ihan tukevasti työelämässä kiinni ja sen ikäisiä, että vanhuuden höperöyden ei olisi pitänyt vielä olla iskenyt kovin pahasti. Jos silloin teki aktiivisen päätöksen, että ei lähde tämmöisiin atk-hömpötyksiin mukaan ja on pitänyt päänsä tiukasti siitä lähtien, missä vaiheessa se oma vastuu elämästä tulee vastaan?
Jos ikää on tällä hetkellä 110, on ihan OK, että internet ei ole tuttu juttu, mutta jos tämän päivän seitsemänkymppinen valittaa, että on liian vanha osatakseen lukea tekstaria, voi mennä ihan itseensä. Tämä toki oletuksella, että ei ole mitään Alzheimereita tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.
Ovatko vanhukset nykyisin "ne"? Halveksitko noin syvästi ikääntyneitä?
Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.
Meidän kaupungissa näyttää olevan kirjastossa joka viikko ikäihmisille tarkoitettua digineuvontaa. Jos ikäihminen kääntyy sinun puoleesi digiongelmien kanssa älä tee hänen puolestaan vaan laita hänet itse tekemään ja istu vieressä tukena, pelko tarttua tekemiseen näissä asioissa on monella isompi ongelma kuin itse tekeminen ja siksi se pelko täytyisi voittaa. Kun kertoo mitä ei missään nimessä saa ja kannata tehdä ja kirjoittaa sen vaikka paperille muistiin niin se laannuttaa pelkoa käyttää esim. pankkiohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"SAMMUTETAAN TIETOKONE"
Muistaakseni joskus 90-luvun alussa PC tietokoneet todellakin piti sammuttaa itse fyysisestä virtakytkimestä kun ruudulle tuli se teksti, mutta ainakin jo Windows95 aikaan alkoivat sammuttaa koneen itsekseen älykkäämpien virtalähteiden ansiosta. Koneenhan voi sulkea myös lepotilaan / virransäästötilaan, jolloin se on nopeammin taas käytettävissä esim. lyhyehkön tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.
Ovatko vanhukset nykyisin "ne"? Halveksitko noin syvästi ikääntyneitä?
Tutustu nykysuomen kielioppiin. Omat lapset ja lemmikit ovat "hän/he", loput ovat "se/ne"
Siihen kun lisätään sähkösopimukset,vesimittarilukemat, vakuutukset jne kilpailutukset niin melkein täyspäiväisestä työstä on kyse.
Entäs sitten kun on kyse muistisairaasta joka asuu omassa talossa?
10 minuutin päästä ei muista mitä tehtiin tai puhuttiin.
Tuo päivitysrumba tulee vaan lisääntymään joka laitteelle siihen päälle virustorjunnat, palomuurit, wifi ja muut haittaohjelmien päivitykset ja versiot
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun on kyse muistisairaasta joka asuu omassa talossa?
10 minuutin päästä ei muista mitä tehtiin tai puhuttiin.
Tuo päivitysrumba tulee vaan lisääntymään joka laitteelle siihen päälle virustorjunnat, palomuurit, wifi ja muut haittaohjelmien päivitykset ja versiot
Haittaohjelmien päivitykset xD
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä, tätä, ihmiset sitten, kun itse olette vanhoja, ja ette osaa itse hoitaa jotain tulevaisuuden teknistä asiaa, vaan joudutte pyytämään sukulaisia/ tuttavia apuun.
No niimpä, eihän se sen ikäihmisen vika ole kuten alussa kirjoitin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vanhuksilla olla enää vaihtoehtoa olla hankkimatta.
Oon miettinyt onko tää jako teknologiakammoisiin jotenkin synnynnäistä vai opittua. Kaverini, ihan nuori ihminen kuten minä, vältteli tosi kauan älypuhelimia vaikka siitä olisi ollut pelkästään hyötyä hänelle. On myös ihan käsi kaikissa laitejutuissa ja hermostuu selvästi niiden äärellä. Varsinkin kun ihan kohteliaasti kerroin älypuhelimen eduista (näkee reaaliajassa joukkoliikenteen, pääsee heti nettipankkiin, voi maksaa mobilepaylla velat helposti, jopa sairautta voi hoitaa älylaitteiden avulla) menetti malttinsa.