Yle: Opintotuki on pian suurempi kuin koskaan
"Monet korkeakouluopiskelijat ympäri Suomen ovat osoittaneet mieltään Petteri Orpon (kok) hallituksen kaavailemia leikkauksia vastaan.
Hallituksen suunnittelemista leikkauksista huolimatta opiskelijoiden toimeentulo voi tulevaisuudessa olla korkeampi kuin koskaan ennen, kertoo Yle."
Silti nämä laiskat kommunistit ruikuttaa, ei kyllä ole yhtään ymmärrystä noita kohtaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb36bd6f-339e-4b58-a580-86556e964016
Kommentit (295)
Tiktokissa joku neiti kirkui täyttä kurkkua että miten hän muka töihin kerkiää musiikkiopinnoiltaan. Kun koulua 8-16 arkisin Joku sitten ehdotti että viikonloppu töihin sit vaan. Niin ei ei hän voi missä välissä hän etsii töitä, sitten ei hän näe kavereita eikä pääse juhliin. Hänelle tulee mielenterveysongelmia. Hänen täytyy nukkua 10h vuorokaudessa. eihän ehdi siivomaan tai laittaa ruokaa itselleen. ja niin edelleen.
Siis nykyajan nuoret on nykyään kyllä niin hemmoteltuja kakaroita. Muistan ajan kun olin itse 15v ja koulussa ja äiti passitti hakemaan vkl töitä. Ja minä kävin naapurissa maatilahommissa viikonloppuna ja välillä iltaisinkin. ja lisäksi oli vielä kotihommat päälle. ja myöhemmin sama homma kun itsenäistyi. töitä tehtiin opintojen ohessa aina kun mahdollista. Nämä nykyajan nuoret luulee että raha kasvaa puussa ja tulee seinästä. Pelkkiä oikeuksia ei velvollisuuksia mihinkään.
Nouseekohan ulkomailla opiskelevien laina myös? Tietääkö kukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina osuus kasvaa 800 euroon. Se ei todellakaan houkuttele monia.
Näin ollen opiskelijalla voi valmistuessaan olla lähes 40 000 euron velat, jos ottaa vastaan tämän hallituksen tarjoaman "toimeentulon".
Tonhan maksaa parissa vuodessa pois.
Millä?
T. Työtön maisteri, jolla jää käteen toimeentulotuen perusosa, ja kykenee maksamaan siitä juuri ja juuri 200 euroa lyhennystä ja korkoa jättäen muuhun käyttöön 350 euroa kuussa.
Et selviä. Ensin lähtevät luottotiedot, ja kun korko takuttaa 5% paremmalla puolen, lopputulos on elämänpituinen velkakiikku. Tää systeemi luotiin silloin, kun korkotaso hipoi nollaa.
Mulla on korkoavustusta vielä jäljellä neljä kertaa, kun hain tänä keväänä ensimmäisen kerran. Se auttaa jonkin verran. Olen köyhistä oloista, joten olen tottunut vähään, joten ei tee tiukkaa vielä. Ennen jäi vähän säästöönkin, mutta nyt ei enää, mutta onneksi isommat hankinnat on tehty viime vuosina, joten ei pitäisi olla mitään isompaa menoa hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaka-opeiksi varmaan alkaa lukemaan nyt tooooooosi moni. Tai hoitajiksi. Tai hupsis, ehkä ei kuitenkaan.
Toisaalta, eipä niitä lapsiakaan enää tulevaisuudessa synny tätäkään vähää näillä tulevilla opintovelkamäärillä.Mitä muuten käy kaikille näille ylihintaisille koppero-asunnoille? Jäävätkö tyhjäksi vaan, kun ei kellään ole muutaman vuoden päästä enää mahdollisuuksia lainaan?
Asumistuenkin leikkasivat. Ei niitä osta edes sijoittajat. Nyt ollaan jännän äärellä, milloin alkaa joukko valumaan maan rajojen ulkopuolelle. Viimeinen sammuttaa valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin 1999-2001. En halunnut ottaa lainaa, joten tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin sekä kesälomat. Ilman työtä olisi kyllä ollut melkoista kurjuutta.
Ja sait lisäksi parempaa opintorahaa kuin nykyopiskelijat.
En kyllä muista summaa, mutta sulla varmaankin on tarkat euromäärät tiedossa kommenttisi perusteella?
264€ oli opintorahan määrä vuonna -92, nykyään 279€. Eli se on noussut 31 vuodessa 15 euroa.
Kun otetaan huomioon rahan inflaatio, niin kyllä sinä siis sait paljon enemmän opintorahaa kuin nykyopiskelija.
Vuoden 1992 264€ vastaa vuoden 2022 rahassa 71,95 euroa.
Ei, vaan se vastaa vuoden 2022 rahassa 427,60 euroa. Syötit tuohon muuntimeesi vahingossa 264 markkaa.
Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa.
Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.
Kuka muu kuin opiskelija joutuu ottamaan lainaa elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin voi aina mennä jos ei halua ottaa velkaa. Nykyään ollaa heti käsi ojossa, ei hyvä.. Vähän pitäisi osata omaa taloutta hoitaa.
Onko sulla lukutaidossa vikaa? Opiskelijan päätyö on opiskella. Opiskeluja ei voi olla täysipäiväisesti töissä jos aikoo joskus nukkua. Osa-aikatyö taas leikkaa sitä vähäistäkin asumistukea jatkossa entistä enemmän.
Opiskelu ei ole työtä eikä siitä kuulu opiskelijalle maksaa. Jokaisen tulee hoitaa ensisijaisesti oma elatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.
Eihän se mikään opintotuki ole vaan laina. Jäätävät velat tulee jos otat vaikka viiden vuoden ajan lainaa 900e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.
Mene itse opiskelemaan jos kymppitonnien laina houkuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mikään opintotuki ole vaan laina. Jäätävät velat tulee jos otat vaikka viiden vuoden ajan lainaa 900e kuukaudessa.
Älä opiskele sitten. Jos ei kiinnosta panostaa omaan tulevaisuuteensa, niin miksi meidän muidenkaan pitäisi? Emme ole teille mitään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin voi aina mennä jos ei halua ottaa velkaa. Nykyään ollaa heti käsi ojossa, ei hyvä.. Vähän pitäisi osata omaa taloutta hoitaa.
Onko sulla lukutaidossa vikaa? Opiskelijan päätyö on opiskella. Opiskeluja ei voi olla täysipäiväisesti töissä jos aikoo joskus nukkua. Osa-aikatyö taas leikkaa sitä vähäistäkin asumistukea jatkossa entistä enemmän.
Opiskelu ei ole työtä eikä siitä kuulu opiskelijalle maksaa. Jokaisen tulee hoitaa ensisijaisesti oma elatuksensa.
Miksi työttömille ja sossupummeille maksetaan vaikka eivät tee mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Mene itse opiskelemaan jos kymppitonnien laina houkuttelee.
On opiskeltu jo ja lainakin kohta maksettu takaisin. Joku roti se pitää olla kerjäämiselläkin!
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa joku neiti kirkui täyttä kurkkua että miten hän muka töihin kerkiää musiikkiopinnoiltaan. Kun koulua 8-16 arkisin Joku sitten ehdotti että viikonloppu töihin sit vaan. Niin ei ei hän voi missä välissä hän etsii töitä, sitten ei hän näe kavereita eikä pääse juhliin. Hänelle tulee mielenterveysongelmia. Hänen täytyy nukkua 10h vuorokaudessa. eihän ehdi siivomaan tai laittaa ruokaa itselleen. ja niin edelleen.
Siis nykyajan nuoret on nykyään kyllä niin hemmoteltuja kakaroita. Muistan ajan kun olin itse 15v ja koulussa ja äiti passitti hakemaan vkl töitä. Ja minä kävin naapurissa maatilahommissa viikonloppuna ja välillä iltaisinkin. ja lisäksi oli vielä kotihommat päälle. ja myöhemmin sama homma kun itsenäistyi. töitä tehtiin opintojen ohessa aina kun mahdollista. Nämä nykyajan nuoret luulee että raha kasvaa puussa ja tulee seinästä. Pelkkiä oikeuksia ei velvollisuuksia mihinkään.
Joo kiva tarina boomer. Yhteiskunta tässä on enemmän vailla nuorilta kuin he yhteiskunnalta. Pitäisi valmistua supernopeasti, hypätä tuottavaan työhön ja kuroa kiinni Suomen pudonnut bruttokansantuote ja samaan aikaan ostaa asunnot konkurssiin meneviltä raksafirmoilta ja vähän putkautella lapsiakin siinä sivussa. Ja sen sijaan että yhteiskunta ymmärtäisi oman kuppaisen tilanteensa tässä kuviossa, se heittelee mahdollisimman paljon kapuloita rattaisiin niille joiden pitäisi tämä uppoava laiva pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömille ja sossupummeille maksetaan vaikka eivät tee mitään?
Siksi että heillä ei ole töitä. Eiköhän sinullekin jotain makseta kun lopetat opiskelun ja jäät työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin 1999-2001. En halunnut ottaa lainaa, joten tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin sekä kesälomat. Ilman työtä olisi kyllä ollut melkoista kurjuutta.
Ja sait lisäksi parempaa opintorahaa kuin nykyopiskelijat.
En kyllä muista summaa, mutta sulla varmaankin on tarkat euromäärät tiedossa kommenttisi perusteella?
264€ oli opintorahan määrä vuonna -92, nykyään 279€. Eli se on noussut 31 vuodessa 15 euroa.
Kun otetaan huomioon rahan inflaatio, niin kyllä sinä siis sait paljon enemmän opintorahaa kuin nykyopiskelija.
Vuoden 1992 264€ vastaa vuoden 2022 rahassa 71,95 euroa.
Se oli esimerkissäni jo muutettu vastaamaan tämän päivän arvoa. Eli tämän päivän rahassa mitattuna, vuonna 1992 opiskelija sai opintotukea 264 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa.
Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille!
Opiskelijat voisivat myös vähän nörtyä ja olla kiitollisia niille jotka mahdollistavat heille nämä tuet. Nyt he kirjoittelevat kylttejä missä lukee: "En halua kustantaa hyvätuloisten veronkevennyksiä ruokarahoistani"
Ja näiden opiskelijoiden pitäisi olla YLIOPISTO-opiskelijoita? Jos heidän tietämyksensä on tätä tasoa siitä miten hyvinvointijärjestelmä toimii niin kyllä on syytä olla todella huolissaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kiva tarina boomer. Yhteiskunta tässä on enemmän vailla nuorilta kuin he yhteiskunnalta. Pitäisi valmistua supernopeasti, hypätä tuottavaan työhön ja kuroa kiinni Suomen pudonnut bruttokansantuote ja samaan aikaan ostaa asunnot konkurssiin meneviltä raksafirmoilta ja vähän putkautella lapsiakin siinä sivussa. Ja sen sijaan että yhteiskunta ymmärtäisi oman kuppaisen tilanteensa tässä kuviossa, se heittelee mahdollisimman paljon kapuloita rattaisiin niille joiden pitäisi tämä uppoava laiva pelastaa.
En tiennytkään että 28v on nykyään boomeri? ja tarina on totta tiktokista löytyy video
Vaka-opeiksi varmaan alkaa lukemaan nyt tooooooosi moni. Tai hoitajiksi. Tai hupsis, ehkä ei kuitenkaan.
Toisaalta, eipä niitä lapsiakaan enää tulevaisuudessa synny tätäkään vähää näillä tulevilla opintovelkamäärillä.
Mitä muuten käy kaikille näille ylihintaisille koppero-asunnoille? Jäävätkö tyhjäksi vaan, kun ei kellään ole muutaman vuoden päästä enää mahdollisuuksia lainaan?