Paljonko pappi tienaa kuussa? Vaikka luterilaisen kirkon rivipappi.
Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?
Kommentit (435)
Papin palkka on usein 2500- verot. Suuressa osissa seurakuntia pappi esim lähtee paikalle keskell yötä 45 min varoitusajalla poliisin kanssa jos joku on hypännyt junan alle tai lapsi kuollut. Ei mitään lisiä. Kyllä siitä musta voisi vähän enemmän maksaa. Kuinka moni muu ammattiryhmä vetäisi esim kokonaisen viikon nuortenlieirejä -yöt ja päivät kiinni, ilman ekstrarahoja-ei moni-sen tiedän.
Ihmiset, jos ette tunne teologian koulutukseen liittyviä asioita, älkää mustamaalatko tieteenalaa. Monelle opiskelemaan lähtevällekin tulee yllätyksenä, ettei teologia olekaan uskonnollista.
On hienoa, että kirkko vaatii papeiltaan yleissvistävän koulutuksen. Jos ei vaatisi, teologia tieteenä jatkuisi yliopistoissa, mutta kulttuurissame suuren vaikutuksen omaavan kirkon papit olisivat vähemmän tietoisia yhteiskunnasta, kulttuurista ja historiasta. Teologia tieteenä on modernisoitunut, eikä se ole mikään "pappiskoulu", sillä yliopistot ovat itsenäisiä ja tiede ei ole kirkon alaisuuessa toimivaa. Toki harjoittelut on käytävä seurakunnassa jos haluaa papiksi, jotta on paremmin ammattiin sopiva. Harjoittelut voi suorittaa muualla kuin uskonnollisessa yhteisössä jos ei pyri hengelliseen työhön, vaan vaikkapa toimittajaksi sanomalehteen.
Toki suuri osa opiskelijakunnasta on "uskonnollista", koska moni opiskelija pyrkii uskonnollisiin yhteisöihin töihin. Mielestäni se on yksi syy siihen, että stereotypiat tieteenalan uskonnollisuudesta säilyvät. Itse olen teologian maisterina opetusalalla, eikä työhöni kuuluni tunnustuksellisuus. Rikkoisin lakia jos sotkisin hengellisyyden opetukseeni ja hyvä niin. Ennen vanhaan näitä kahta ei erotettu, mutta se oli silloin.
Jokainen meistä on jonkinlainen keittiöteologi, mutta suosittelen myös ajantasaisen yliopistoteologian opiskelua kaikille! Millaisen väikkärin sinä tekisit?
Eri ammatteja ei todellakaan voi vertailla keskenään! Ja sehän on tosi asia, että naisvaltaisilla aloilla on todella huonot palkat vaikka olisi saanut minkälaisen yliopistokoulutuksen.
Peruspalkka on huono ja siihen pitää saada useiden satojen eurojen sunnuntai-ilta ym korotuksia, että se lähentelee 3000 euroa.
Työ on henkisesti varmasti yhtä raskasta kuin papillakin. Itse olen tehnyt kriisityötä ja traumatisoituneiden ihmisten kanssa työtä- ei ole helppoa, mutta auttamisen ilo siinä on kuitenkin aina läsnä. Varsinkin traumatisoituneiden lasten kanssa työskentely on erittäin henkisesti raskasta. Kuitenkin palautteen saa heti ja onnistumisen ilon.
Siis kyllä työn raskaus ja palkkaus eivät kulje käsikädessä.
Onhan olemassa monenlaisia pappejakin , toiset ovat tehneet kotiläksynsä hyvin ja toiset eivät ollenkaan. Suoraan lukevat tekstit muistiinpanoistaan, kun toiset taas lausuvat jopa ihania runoja;)
Esim. muistotilaisuudet ja siunaustilaisuudet. Ja voin sanoa sen, että en ole mikään eilisen teeren poika vaan kokemusta on jo kertynyt monenlaisista tilaisuuksista ja kymmenistä työvuosista
Papain palkka on tosiaan pelkkä vitsi koska siihen vaaditaan 5 vuotta yliopistossa. Tuo koulutus pitäsi muuttaa 3v ammattikorkeakoululinjaksi. Tähän taas kirkko ei suostu koska menettäsi arvovaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä palkka.
Puolisoni on tavallinen seurakuntapastori. Ei siis kirkkoherra tai kappalainen. Hän on ollut työssään nyt pari vuotta, ja palkka on noin 2700 euroa kuukaudessa.
Minusta tuo on huono palkka!
Joskus muinoinhan papilla oli halpa iso asunto, mutta nyt joutuvat maksamaan virka-asunnosta normi vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?
Ennenaikaan papilla saattoi mennä vähän omat ja seurakunnan varat sekaisin. Hiljattain oli juttua siitä että joissakin seurakunnissa on huomattua että seurakunnan taidetta ja muuta omauisuutta on paljon kadoksissa. Eiköhän ne löydy henkilökunnan, entisten ja nykyisten asunnoista tai jäämistöstä.
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2013/05/23/nain-tienataan-valt…
Valtiolla työskentelvä sotilaspappi tienaa noin 4000€/kk
ette ymmärrä ollenkaan sitä henkistä vastuuta mikä papilla on. Et nimittäin voi saarnata sunnuntaijumalanpalveluksessa Raamatusta jos et osaa Raamattua vaikka takaperin ja unissasi, eli käytännössä pitäisi jatkuvasti itse lukea Raamattua kannesta kanteen. Tähän ei pakoteta teologisessa, mutta uskon ettei moni ole edes kannesta kanteen kertaakaan lukenut Pyhää sanaa. Minä olen, ja se on osattava ennen kun lähdet saarnaamaan. Olen kuullut joidenkin saarnaavan puuta heinää eräässä seurakunnassa. jOs opetat väärin, alkaako se painaa josskin vaiheessa? Vastuu EI olekaan kuulijoilla, vaan opettajalla.
itse nuorena olen soittanut parille papille keskellä yötä kun oli sellainen "sielunhätä". Enää en sitä tekisi, mutta tätäkin voi olla.
Tietenkin joku sairaanhoitan työ on rankkaa ja fyysistäkin, erilailla kuoleman kanssa tekemisissä, mutta onhan heilläkin sairaalapapit joilla se vastuu on kuolevan sielunhoidosta.
http://www.akiliitot.fi/00010259-tyollistyminen-ja-palkkaus
http://www.jhl.fi/files/attachments/edunvalvonta/kirkko/kirkko_palkkata…
Seurakuntopastorin palkkaluokat 601, 602, eli 2641, 3121€/kk.
Vierailija kirjoitti:
ette ymmärrä ollenkaan sitä henkistä vastuuta mikä papilla on. Et nimittäin voi saarnata sunnuntaijumalanpalveluksessa Raamatusta jos et osaa Raamattua vaikka takaperin ja unissasi, eli käytännössä pitäisi jatkuvasti itse lukea Raamattua kannesta kanteen. Tähän ei pakoteta teologisessa, mutta uskon ettei moni ole edes kannesta kanteen kertaakaan lukenut Pyhää sanaa. Minä olen, ja se on osattava ennen kun lähdet saarnaamaan. Olen kuullut joidenkin saarnaavan puuta heinää eräässä seurakunnassa. jOs opetat väärin, alkaako se painaa josskin vaiheessa? Vastuu EI olekaan kuulijoilla, vaan opettajalla.
itse nuorena olen soittanut parille papille keskellä yötä kun oli sellainen "sielunhätä". Enää en sitä tekisi, mutta tätäkin voi olla.
Tietenkin joku sairaanhoitan työ on rankkaa ja fyysistäkin, erilailla kuoleman kanssa tekemisissä, mutta onhan heilläkin sairaalapapit joilla se vastuu on kuolevan sielunhoidosta.
Papin vastuu on yhtä kova kuin peikkotieteen tohtotrilla.
Vierailija kirjoitti:
Papain palkka on tosiaan pelkkä vitsi koska siihen vaaditaan 5 vuotta yliopistossa. Tuo koulutus pitäsi muuttaa 3v ammattikorkeakoululinjaksi. Tähän taas kirkko ei suostu koska menettäsi arvovaltaa.
Jos nyt ihan asiallisia ollaan niin poppamiehiä ei pitäisi kouluttaa lainkaan yhteiskunnan varoista.
Vierailija kirjoitti:
Papin palkka on usein 2500- verot. Suuressa osissa seurakuntia pappi esim lähtee paikalle keskell yötä 45 min varoitusajalla poliisin kanssa jos joku on hypännyt junan alle tai lapsi kuollut. Ei mitään lisiä. Kyllä siitä musta voisi vähän enemmän maksaa. Kuinka moni muu ammattiryhmä vetäisi esim kokonaisen viikon nuortenlieirejä -yöt ja päivät kiinni, ilman ekstrarahoja-ei moni-sen tiedän.
Pappien työehtosopimuksessa on yötyölisät ja leiriohjaajaliäsät. En kyllä ihmettele jos seurakunnissa ei noudateta sopimuksia, nehän kokee muutenkin olevansa jumalasta seuraavia, orgonasaatiossa ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
mutta onhan heilläkin sairaalapapit joilla se vastuu on kuolevan sielunhoidosta.
Miten tuo vastuu konkretisoituu? Mitä jos hoitaa sielun huonosti ja se joutuu helvettiin? Tuleeko potkut vai mitä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papin vastuu on yhtä kova kuin peikkotieteen tohtotrilla.
no juuri tätähän VOI ajatella, ja ne joilta puuttuu uskonelämä, ajattelee näin. Ei papiksi ryhdytä jos ei ole uskonelämää. Ateistihan ei ole vastuussa koskaan mistään, ja helpolla pääsee kun vaan ajattelee noin, ei vastuuta ikinä mistään, sen kun vaan eletään ja ollaan vaan, koskaan ei tarvitse miettiä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta onhan heilläkin sairaalapapit joilla se vastuu on kuolevan sielunhoidosta.
Miten tuo vastuu konkretisoituu? Mitä jos hoitaa sielun huonosti ja se joutuu helvettiin? Tuleeko potkut vai mitä tapahtuu?
niinpä, alappa keskellä yötä miettiä teitkö oikein, osasitko auttaa vai et?
Jokainen vuokrallaolija joutuu maksamaan vuokransa olipa mistä ryhmästä hyvänsä, virkailija tai toimihenkilö tai opiskelija, työtön tms.
Ajattelin itse ryhtyä papiksi, vaikka en usko sanaakaan raamatun tarinaa. Hyvä palkka näin helposta työstä: typerien ihmisten aivopesemisestä. Pelkää tosin, että kirkon asema heikkenee ajan kuluessa edelleen.
Molemmat vanhempani ovat pappeja/kappalaisia. Palkka pyörii siellä 3000 plus rippeet.
Eka kertaa luin tämän palstan kirjoituksia. Ei uskois että ihmiset vielä tänä aikana kiistelevät jostain niin kummallisista jutuista kuin jonkin työntekijäryhmän palkka. Kaiken tiedon löytää helposti netistä. Ammattien palkkatiedot on tosi yksinkertaista googlata. Eri ammattien tutkintovaatimukset löytyy heleposti ammattikoulujen ja yliopistojen sivuilta. Miksi ihmiset täällä tivaa yksinkertaisesti selvitettäviä asioita toisiltaan, kun kaikki tiedon lähteet ovat avoimia? Va onko netin käyttö niin monimutkaista ettei peruskoulupohjalta siihen muka pysty. Toisten ihmisten töiden arvostelu ei lisää henkistä pääomaa vaan kuluttaa energiaa ja yhteishenkeä. Jokaisessa ammatissa jokaisella ihmisella on hyviä ja huonoja puolia. Toiset myös onnistuu paremmin kuin toiset, toisilla on erilaiset lähtökohdat, erilainen kyky ajatella ja toimia, ja ennenkaikkea ymmärtää lähimmäisiään. Suomi on niin pieni kanskunta, että meidän tulisi tukea toisiamme mahdollisimman paljon, jotta vahvistamme keskinäistä luottamusta. Tunnen tosi paljon mukavia, erittäin ammattitaitoisia sairaanhoitajia. Jotkut heistä selviää työn kuormituksesta mukavasti, toiset uupuu. Samoin tunnen paljon lääkäreitä ja pappeja sekä tuomareita, rekkamiehiä, siivoojia, portsareita, päihdetyöntekijöitä, poliiseja jne. On niin erilaisia tarinoita siitä, miksi ja miten joku päätyy johonkin ammattiin. Useimmille oma ammatti on rakas, työtovereihin kiintyy melkein kuin perheen jäseniin, työtä tykkää kehittää. Oma ammattitaito vaatii kehittämistä. Työ tuo leivän, mutta tuskin kukaan on töissä pelkän leivän vuoksi. Ammatti ja työ on kuitenkin myös paljon muuta kuin siitä saatava rahallinen korvaus. Haastatteluissa ihmiset kertovat työssään olevan usein parasta se, että siinä kohtaa toisia ihmisiä. En todellakaan aio enää vierailla tällä sivustolla tämän negatiivisuuden vuoksi. Kateuden jakatkeruuden sijasta jokaisella on velvollisuus kehittää itsessään niitä myönteisiä puolia, jotka lisäävät keskinäistä ymmärrystä ja iloa.
Jeesuksen evankeliumia
Luukkaan mukaan:
20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
Kun näin sairaanhoitajaksi opiskelevan tuttavani "vaikeat" läksyt.
Sairaanohoitajille on homman vaativuuteen nähden liian iso palkka. Papeilla taas liian pieni, ovat kuitenkin maistereita.
Teologian maisteri > sairaanhoitaja (AMK). Siksi myös palkan pitäisi olla isompi, loogista!