Paljonko pappi tienaa kuussa? Vaikka luterilaisen kirkon rivipappi.
Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?
Kommentit (435)
Täytyy vielä lisätä:
It-alan töissä ollessani ihmettelin, että tekeekö ihmiset koskaan töitä, kun aina on vapaata. Oli joulua, loppiaista, uuttavuotta, pääsiäistä, juhannusta jne. Mielettömät vapaapäiväputket! Olin tottunut siihen, että kerran kuukaudessa on viikonloppuvapaa ja yksikään juhlapäivä ei ole ikinä vapaa ja mitään lisiä ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?
Kyllä, papin pitää lukea 5 vuotta yliopistossa ja palkka on sitten 2700 e . Ei mitään järkeä. Muutenkin tuo työ ei todellakaan vaadi mitään opsikeluja vaan kuka tahansa 18v uskovainen joka tuntee Raamatun voisi toimi pappina.
Kyllähän hoitajat ei ole mistään vastuussa vaan lääkärit ovat.
Hoitajilla on huono palkka koska ovat valkoisiin pukeutuvia sihteereitä työssä jossa ei tarvitse kuin tehdä mitä lääkäri käskee.
Liikaa, aivan liikaa olemattomaan työmäärään suhteutettuna.
Ja työn "laatuun".
useaa työtä tehnyt kirjoitti:
Itse olen koulutukseltani pappi ja tehnyt papin töitä. Minusta kyllä tuntui, että kuolen työn määrään ja hyvä, että ehti syödä työpäivän aikana - usein ei ennen ilta kasia tai ysiä ehtinytkään. Ikinä ei ollut aikaa nähdä kavereita, paitsi jos näki öisin. Kesällä olin kolmella leirillä putkeen. Kun viimeiseltä leiriltä sai raahattua itsensä väsymyksestä itkua pidätellen kotiin perjantaiksi niin viikonloppu olikin täynnä jo hautauksia, kasteita, vihkimisiä ja useampi konfirmaatio. Sitten jotkut jaksoivat vielä naureskella, että miten näytät väsyneeltä, kun eihän sun tarvitse käydä ku sunnuntaisin töissä ja puhua puppua.
Menin sitten it-alan töihin järjestelmäasiantuntijaksi. Vastuualueina siellä oli satojen eri kuntien ja yksityisyritysten palvelimien ylläpitoa, firman tuotteen tuotetestausta ja tietoturvasta vastaaminen. Olin aina hymy perseessä töissä ja naureskelin sitä, kuinka helpolla töissä voi päästä. Työpäivän pituus vain 8,5 h! Siitä vielä 30 min oli ruokataukoa ja lisäksi parit kahvitauot vielä päälle. Joskus joku soitti huutaen ongelmasta, ja musta tuntui, että repeän nauramaan - koska puhelut eivät päättyneet siihen, että ihminen uhkaa tappaa itsensä jossen saavu heti paikalle tai yritä vedota mihinkään virkavelvollisuuteen. Tämän työn aikana en myöskään saanut ketään kiinnostunutta kosijaa kimppuuni, joka lähettelisi kuusi tekstaria tai soittaisi kuusi kertaa päivässä - ja vetoaisi velvollisuuteen vastata tai vetoaisi sielunhoidon tarpeellisuuteen. Lisäksi työpaikka järjesti viihdyttäviä virkistyspäiviä. Seurakunnan virkistyspäivät olivat aina ihan kuolettavan uuvuttavia: kirkkovierailuja ja kestoltaan jotain 12h. Siihen asti varmaan elämäni hauskin ja helpoin työ! Mikäpä siinä vähän koodia vääntää, tietokantaskriptejä ja ratkoa simppeleitä ongelmia. Tosin, kolikon kääntöpuolena alkoi välillä kyllästysttää työn olevan niin helppoa ja simppeliä. Oli se kuitenkin kuin olisi ollut lomalla.
Jos minun pitäisi määritellä it-alan järjestelmäasiantuntijan työn palkka suhteessa papin työn palkkaan vaativuudeltaan, niin arvioisin varmaan palkaksi jotain 1300e/kk järjestelmäasiantuntijalle. Toisaalta, tämä on minun henkilökohtainen kokemus. Joku toinenhan molempia töitä tehnyt voisi ajatella ehkä tilanteen päin vastoin (vaikka vaikea uskoa). Työn helppoudesta huolimatta it-alan palkkahan oli naurettavan hyvä.
Liekköhän tämän kirkoittaja nainen? Ainakin sellainen kuva tulee tekstistä. Itselleni tuli tätä lukiessa vain mieleen se, että paimen virkaahan ei ole tarkoitettu naisille. Ja sillekin on varmasti syynsä.
Ei pappi nyt ihan samoille palkoille pääse kuin jotkut sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät. Tulot ovat kuitenkin keskiluokkaiset, mikä on ymmärrettävää siihen nähden, että vaatimuksena on akateeminen koulutus.
Palkka vaihtelee työnantajankin mukaan, osa maksaa enemmän ja osa vähemmän.
Nimimerkillä pappina yli 5 v ja saan nykyisessä paikassa pohjapalkkaa, n. 2700 e, verojen jälkeen käteen jää 2000 e. Takana 5 v yliopistokoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Työ silloin kun muut ihmiset ja muu perhe vapaalla, viikonloput, illat, juhlapyhät. Ei työaikaa, vaan työpäiviän 24 tavoitettavissa.
Maisterin tutkinto.
Ei taitaisi muita löytyä jotka noilla työajoilla tekisivät tuolla palkalla töitä?
Mulle kelpaisi, kunhan vain olisi edes jotakin työtä.
t. Sinkku nörtti maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä pappina yli 5 v ja saan nykyisessä paikassa pohjapalkkaa, n. 2700 e, verojen jälkeen käteen jää 2000 e. Takana 5 v yliopistokoulutus.
Aina tuo koulutus mainitaan, kuin se olisi jotain suurenmoista.
No ei, opiskeluhan on etuoikeus ja mielenkiintoista vain. Ei mikään suuri uhraus. Ei pelkistä opinnoista kuulu maksaa.
Ja en ole kateellinen akateemisille, kun olen sellainen itsekin. Papille voisi kyllä maksaa siitä, että joutuu esittämään ihmisille mukavaa päivät pitkät. Itse en pystyisi, ihmiset on rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Ja sairaanhoitajille valitettiin, kun vaativat lisää palkkaa, että "sehän kutsumusammatti...!"
no eikös papin työ ole :D??! No, ovathan he vastuussa toki ihmiselämistä ;)
Mielikuvituskaverileikit eivät ole vastuuta ihmiselämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutus suurenmoista ole, mutta sen voi katsoa investoinniksi. Amiksen käyneeseen verrattuna on elänyt monta vuotta pienillä tuloilla makaronia syöden.
Vierailija kirjoitti:
Papin palkka on usein 2500- verot. Suuressa osissa seurakuntia pappi esim lähtee paikalle keskell yötä 45 min varoitusajalla poliisin kanssa jos joku on hypännyt junan alle tai lapsi kuollut. Ei mitään lisiä. Kyllä siitä musta voisi vähän enemmän maksaa. Kuinka moni muu ammattiryhmä vetäisi esim kokonaisen viikon nuortenlieirejä -yöt ja päivät kiinni, ilman ekstrarahoja-ei moni-sen tiedän.
Vaikka pappi on työajaton niin kyllä silläkin vapaapäivät juoksee.
Jos ovat viikon rippileirillä niin vähintää viikko on vapaata joskus enemmänkin.
T. Srk työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutus suurenmoista ole, mutta sen voi katsoa investoinniksi. Amiksen käyneeseen verrattuna on elänyt monta vuotta pienillä tuloilla makaronia syöden.
Monta vuotta = n. kolme vuotta.
Työnantajan ei kuulu maksaa pelkästä koulutuksesta. Jos omissa hommissani (ohjelmointi) joku amiksen tietoliikenneasentaja tai vaikka ihan itseoppinut kundi tekee saman kuin meikä-DI, hänelle kuuluu maksaa sama, vaikka olisi vähemmän kouluja käynyt.
Jokainen pappi, joka ottaa euronkin työstään palvelee mammonaa, ei Jumalaa. Kirkko on haureuden ja synnin pesä ja leipäpapit ovat isästään perke-leestä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pappi, joka ottaa euronkin työstään palvelee mammonaa, ei Jumalaa. Kirkko on haureuden ja synnin pesä ja leipäpapit ovat isästään perke-leestä.
Sinulla on mielenterveysongelmia. Hae apua.
Kaikissa maissa ja kaikkina aikoina on pappi ollut vapauden vihollinen. Hän on aina liitossa tyrannien kanssa ja harjoittaa mustamaalausta saadakseen suojelusta omilleen.
- Thomas Jefferson -
Pappi on kaksinaamaisuudessaan ja ulkokultaisuudessaan kaikista olennoista alhaisin.
Pappi voi ottaa vähän taskurahaa kolehtihaavista ja työetuna ilmaiset viinitkin Mikäs siinä on ollessa
Pappi Heljas kirjoitti:
Pappi voi ottaa vähän taskurahaa kolehtihaavista ja työetuna ilmaiset viinitkin Mikäs siinä on ollessa
Ja kyllä ne tytöt ja pojat varmasti ottavatkin. Tosin onhan koko heidän kirkollisveroilla kerätyillä rahoilla maksettu elämänsäkin rikos ihmisyyttä vastaan.
"Pappi: Yleinen käsite, joka tarkoittaa ketä tahansa kristittyä, joka pyhittää itsensä Jumalan palvelukseen ja tuntee, että on kutsuttu elämään tekemättä työtä, niiden kustannuksella, jotka tekevät työtä elääkseen."
- Voltaire -
Itse olen koulutukseltani pappi ja tehnyt papin töitä. Minusta kyllä tuntui, että kuolen työn määrään ja hyvä, että ehti syödä työpäivän aikana - usein ei ennen ilta kasia tai ysiä ehtinytkään. Ikinä ei ollut aikaa nähdä kavereita, paitsi jos näki öisin. Kesällä olin kolmella leirillä putkeen. Kun viimeiseltä leiriltä sai raahattua itsensä väsymyksestä itkua pidätellen kotiin perjantaiksi niin viikonloppu olikin täynnä jo hautauksia, kasteita, vihkimisiä ja useampi konfirmaatio. Sitten jotkut jaksoivat vielä naureskella, että miten näytät väsyneeltä, kun eihän sun tarvitse käydä ku sunnuntaisin töissä ja puhua puppua.
Menin sitten it-alan töihin järjestelmäasiantuntijaksi. Vastuualueina siellä oli satojen eri kuntien ja yksityisyritysten palvelimien ylläpitoa, firman tuotteen tuotetestausta ja tietoturvasta vastaaminen. Olin aina hymy perseessä töissä ja naureskelin sitä, kuinka helpolla töissä voi päästä. Työpäivän pituus vain 8,5 h! Siitä vielä 30 min oli ruokataukoa ja lisäksi parit kahvitauot vielä päälle. Joskus joku soitti huutaen ongelmasta, ja musta tuntui, että repeän nauramaan - koska puhelut eivät päättyneet siihen, että ihminen uhkaa tappaa itsensä jossen saavu heti paikalle tai yritä vedota mihinkään virkavelvollisuuteen. Tämän työn aikana en myöskään saanut ketään kiinnostunutta kosijaa kimppuuni, joka lähettelisi kuusi tekstaria tai soittaisi kuusi kertaa päivässä - ja vetoaisi velvollisuuteen vastata tai vetoaisi sielunhoidon tarpeellisuuteen. Lisäksi työpaikka järjesti viihdyttäviä virkistyspäiviä. Seurakunnan virkistyspäivät olivat aina ihan kuolettavan uuvuttavia: kirkkovierailuja ja kestoltaan jotain 12h. Siihen asti varmaan elämäni hauskin ja helpoin työ! Mikäpä siinä vähän koodia vääntää, tietokantaskriptejä ja ratkoa simppeleitä ongelmia. Tosin, kolikon kääntöpuolena alkoi välillä kyllästysttää työn olevan niin helppoa ja simppeliä. Oli se kuitenkin kuin olisi ollut lomalla.
Jos minun pitäisi määritellä it-alan järjestelmäasiantuntijan työn palkka suhteessa papin työn palkkaan vaativuudeltaan, niin arvioisin varmaan palkaksi jotain 1300e/kk järjestelmäasiantuntijalle. Toisaalta, tämä on minun henkilökohtainen kokemus. Joku toinenhan molempia töitä tehnyt voisi ajatella ehkä tilanteen päin vastoin (vaikka vaikea uskoa). Työn helppoudesta huolimatta it-alan palkkahan oli naurettavan hyvä.