Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko pappi tienaa kuussa? Vaikka luterilaisen kirkon rivipappi.

Vierailija
17.10.2010 |

Lapsuusajan kylässäni pappia pidettiin rikkaana miehenä, mutta onko niin oikeasti? Paljonko pappi ansaitsee tänä päivänä?

Kommentit (435)

Vierailija
1/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan seurakunnan pastosrin palkka on 1200e kk miinus verot.....

Vierailija
2/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai sellasta sulla on sydämellä. kerron yhden jos toisenkin asian nyt ja ole tarkkana heristä korvasi kuulemaan ja silmäsi näkemään mitä nyt sinulle sanon ja en sano korkealta. kristin usko ja uskovaiset ihmiset eivät ole saaneet pahaa aikaiseksi jota tarkoitat, vaan meidän kaikkien uskovien vihollinen myös se joka saa sinussa aikaan tuollaista katkeruutta ja tuomitsemista, hänen nimi on SAATANA. anna itsesi jeesukselle ja saat huomata kuinka sinut vapautetaan kaikista kahleista jeesuksen kristuksen nimessä ja golgatalla ristiltä maahan vuotaneessa veressä ja silmäsi aukeaa ja korvasi oppivat kuulemaan. totisesti ei ole mitään ihanampaa kun kiittää herraa joka päivä vapautuksesta ja armosta jossa saamme kulkea. eläkä sano mitään, raamatussa sanotaan myös että puhe rististä on hullutusta niille jotka joutuvat kadotukseen ja PELASTUS niille jotka uskovat saavat iänkaikkisen elämän. siunausta rauhaa ja terveyttä sinulle, rukoilen puolestasi että pelastut jonain päivänä ennen kuin on liian myöhäistä. lisään myös tähän tekstiin että meidän seurakunnan pastorin palkka on bruttona 1200e. ja me kaikki muut seurakunnan työntekijät ja jumalaa palvelevat olemme ehkä alipalkattuja mielestäsi koska meidän palkka työstämme on 0e. mutta meistä me olemme rikkaimpia ihmisiä maailmassa muiden jumalaa rakastavien kanssa jotka täyttävät taivaallisen isämme tahtoa kukin omalla paikallaan, palkkana meillä se minkä isämme on luvannut suurin mahdollinen palkka ikinä joka on, jumalan siunaus ja iänkaikkinenelämä HALLELUJA siunausta vielä kerran sinulle ja perheellesija tuttavapiirillesi rakkailesi ja vihamiehillesi muista että yksi ainakin sinua ja se on sinun pelastuksesi jeesus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologian maisteri > sairaanhoitaja (AMK). Siksi myös palkan pitäisi olla isompi, loogista!

Voisi myös miettiä, että miten ihmseessä papiksi voi valmistua TIEDEyliopistosta... Tieteen pitäisi perustua totuuden eikä uskomusten etsimiseen.

Vierailija
4/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ silloin kun muut ihmiset ja muu perhe vapaalla, viikonloput, illat, juhlapyhät. Ei työaikaa, vaan työpäiviän 24 tavoitettavissa.

Maisterin tutkinto.

Ei taitaisi muita löytyä jotka noilla työajoilla tekisivät tuolla palkalla töitä?

niin ei työaikoja, meidän seurakunnas ainakin ovat jatkuvasti vapaalla,kun ovat esim. rippileirillä viikon niin seuraava viikko vapaata. Ei ne aina OLE TAVOITETTAVISSA. Itse olen myös srk:lla töissä. Aivan samat tunnit kuin muillakin.

Vierailija
5/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta ei valmistuta papiksi, vaan teologian maisteriksi. Kirkko hoitaa pappisvihkimyksen, joka on edellytys papin viralle. Myös pastoraalitutkinnot kuuluvat kirkon vastuulle (Kirkon koulutuskeskus, tuomiokapitulit), ei yliopiston.

Vierailija
6/435 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ silloin kun muut ihmiset ja muu perhe vapaalla, viikonloput, illat, juhlapyhät. Ei työaikaa, vaan työpäiviän 24 tavoitettavissa.

Maisterin tutkinto.

Ei taitaisi muita löytyä jotka noilla työajoilla tekisivät tuolla palkalla töitä?

Miten niin ei työaikoja, meidän seurakunnas ainakin ovat jatkuvasti vapaalla,kun ovat esim. rippileirillä viikon niin seuraava viikko vapaata. Ei ne aina OLE TAVOITETTAVISSA. Itse olen myös srk:lla töissä. Aivan samat tunnit kuin muillakin.

Joko et tunne seurakuntatyötä kovin hyvin tai et oikeasti ole seurakunnassa töissä MUTTA seurakunnassa tehdään erilaisia töitä ja osa työntekijöistä on normaalin työaikalain piirissä (kuten viraston väki) ja osa (mm. papisto, diakonit) tekee ns. hengellistä työtä. Hengellisessä työssä on työvelvoite käytännössä 24/7 - periaatteessa hengellisen työn tekijöiden tulee olla tavoitettavissa aina paitsi loma-aikoina (myös vapaapäiviltä voidaan "hälyyttää" töihin esim. sijaistamaan sairastunutta työtoveria). Hengellisen työn tekijät eivät kuitenkaan välttämättä ole seurakuntalaisten tavoitettavissa 24/7, koska myös heillä on oikeus yksityisyyteen ja omaan elämään. Silti he ovat kuitenkin aina kirkkoherran tavoitettavissa. Suosituksena on, että hengellisen työn tekijät voisivat pitää kaksi vapaapäivää viikossa ja papeilla ne ovat pääasiassa arkipäiviä, koska työtehtävät luonnollisesti sijoittuvat pitkälti viikonloppuihin.

Tilanne seurakunnissa vaihtelee mutta meidän isossa kaupunkiseurakunnassa tällä hetkellä on sellainen tilanne, että papeilla on mahdollisuus pitää kaksi perättäistä vapaapäivää keskimäärin vain kerran kolmessa viikosssa... Papin työ ei perheellisen kannalta ole kovin kivaa - paljon ilta- ja viikonlopputöitä sekä leirejä. Mitään ylityö/viikonloppulisiä ei tunneta. Bonuksiakaan ei jaella... ;)

Työ itsessään ei todellakaan ole mitään kahvi/ruokapöydässä istumista; päinvastoin monesti joutuu kiirehtimään tilaisuudesta toiseen. Yhden työpäivän aikana saattaa ehtiä siunaamaan vainajan hautaan, vihkiä parin sekä kastaa lapsen. Kaikkia näitä toimituksia on edeltänyt tapaaminen suruperheen, vihkiparin sekä kasteperheen kanssa ja joka tilaisuuteen on valmisteltava puhe ja virret sekä sovittava käytännön järjestelyistä. On tärkeää, että tilaisuus sujuu perheen toivomalla tavalla. Pappi kohtaa työssään valtavasti ihmisiä - pitää osata kuunnella, keskustella, ymmärtää ja lohduttaa kaikenlaisissa tilanteissa. Päivystävän papin puheille saattaa tulla ihminen, joka kertoo tyynesti aikovansa tehdä tapaamisen jälkeen itsemurhan (ja haluaa varmistaa, että pääsee silti taivaaseen) tai ihminen, jonka naama on murjottu verille tai laitapuolen kulkija, joka tulee kyselemään kahvikupillista. Tai ihminen, joka vain kaipaa juttuseuraa. Pappia voidaan pyytää poliisin mukaan viemään suru-uutista pahaa-aavistamattomille omaisille tai hänet voidaan kutsua antamaan viimeistä ehtoollista kuolevalle vaikka keskellä yötä. Pappi vierailee laitoksissa ja käy tervehtimässä yksinäisiä vanhuksia. Papin työ on erittäin vaihtelevaa ja liikkuvaa; mutta toisaalta myös henkisesti kuormittavaa ja hyvin sitovaa.

Yhteistä sairaanhoitajan ja papin työlle on se, että molemmat ovat tekemisissä ihmisten kanssa. Sekä se, että he kohtaavat ihmisiä hyvin vaikeissakin tilanteissa (vaikea sairaus, lähestyvä oma kuolema tai läheisen kuolema jne.). Minusta olennaisinta ei olekaan se, kuinka paljon palkkaa työstä maksetaan vaan se, että ihminen tulee kohdatuksi ja huomioiduksi sekä saa tilanteessa kaipaamansa lohdutuksen.

t. yksi seurakunnan työntekijä

Vierailija
7/435 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos seurakunnassa on 4 pappia ja vain 2 kirkkoa niin miten helvetissä papit ovat aina pyhisin töissä, puppua. Meidän alle 10 000 asukkaan kunnassa on 4 pappia ja vielä 2 eläkkeellä olevaa joita käytetään jatkuvasti hautajaisaissa kun omat ovat jatkuvasti lomilla ja vapaapäivillä, kirkkoherra etunenassä. Läheltä seuraava myös.

Vierailija
8/435 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos seurakunnassa on 4 pappia ja vain 2 kirkkoa niin miten helvetissä papit ovat aina pyhisin töissä, puppua. Meidän alle 10 000 asukkaan kunnassa on 4 pappia ja vielä 2 eläkkeellä olevaa joita käytetään jatkuvasti hautajaisaissa kun omat ovat jatkuvasti lomilla ja vapaapäivillä, kirkkoherra etunenassä. Läheltä seuraava myös.

Vierailija
9/435 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluuko papin lukea Raamattu läpi opiskeluaikanaan ja toisekseen miten ihmeessä uskon asioita opiskellaan yopistossa?

Vierailija
10/435 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sihteeri, teen 9-15 töitä 5 pvää viikossa ja palkkani on 2750 e / kk. Ikää 29 vuotta ja koulutus amis.

Vierailija
11/435 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluuko papin lukea Raamattu läpi opiskeluaikanaan ja toisekseen miten ihmeessä uskon asioita opiskellaan yopistossa?

Vierailija
12/435 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän teologian maisterin opintoihin kuuluu eksegetiikan eli Raamatun tutkimuksen opintoja, niissä käydään läpi Raamatun sisältöä ja syntyhistoriaa. Mutta ei siellä mitään tenttiä ole sen suhteen, että tunteeko nyt jokaisen sivun Raamatusta :)

Itse olen teologian maisteri (en kuitenkaan pappi), enkä ollut opiskeluaikoinani kauhean kiinnostunut Raamatusta. Kyllä silti väitän tuntevani ko. teoksen paremmin kuin moni keskivertokansalainen, sen verran eksegetiikan luennoilla tuli tietoa. Enkä ole edelleenkään lukenut Raamattua läpi ihan kokonaan.

Niitä uskon asioita (mitä sitten ovatkaan) ei sinänsä yliopistoluennoilla opiskella. On kunkin papin itsensä varassa, millä tolalla omat uskonasiat ovat. Mutta pappien opintoihin kuuluu toki seurakuntaharjoittelua ym., joita en siis itse ole käynyt, niissä pääsee jollain tasolla käsiksi papin arkipäivän työhön ja kai niihin uskonasioihinkin. Dogmatiikkaa eli kristinuskon oppeja ja niiden muotoitumista toki opiskellaan, ne ovat faktatietoa, toisin kuin "uskon asiat".

Lisäksi papin / teologian maisterin opintoihin kuuluu vielä paaaljon paljon muuta... Laajasti yleissivistävä koulutus, mahdollistaa monenlaisiin ammatteihin ryhtymisen.

Vierailija
13/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kröhöm. En väitä ettei sairaanhoitajan työ ole vaikeaa, tiedän miten kiireistä heillä on ja kuolevan ihmisen vierestä seuraaminen ei todellakaan ole hauskaa. Olen seurannut heidän työtään läheltäkin.

Mutta ei papeillakaan sen helpompaa ole. Oletko koskaan seurannut papin työtä?

He kirjoittavat saarnat ja joutuvat miettimään tarkalleen mitä kirjoittavat, ettei käsitys uskonnosta vääristy, he opettavat rippikoululaisille uskon asioita(huom. teinien joukosta löytyy myös näitä 'haistakaa v**** kaikki'-teinejä, yritäpä siinä sitten saada heidän päähänsä järkeä) ja pitävät häät ja hautajaiset, nuorten iltoja sun muita. Ja tässähän on vasta helppo osio. Mietipä tilanne, hautajaiset. Pappi käy läpi tilanteen ja yrittää auttaa henkilöä, jolta on puoliso kuollut. Kysyessään miten puoliso kuoli, henkilö vastaa hänen tehneen itsemurhan. MITÄ SIIHEN VOI SANOA?

Toiseksikin kokemuksesta tiedän, että kun läheisesi kuolee saatat olla Jumalalle hyvinkin vihainen, jolloin purat tämän juuri pappeihin. ''Miksi Jumala vei minulta puolison, miksi hän jätti minut yksin? Mikseivät minun lapseni saaneet pitää molempia vanhempiaan''

No pappi, vastaappa siihen. Tässä vaiheessa pitäisi muistaa että hekin ovat vain ihmisiä.

He myös auttavat ihmisiä heidän surujensa kanssa, yrittävät ohjata heitä eteenpäin.

käyvät myös juuri näiden kuolevien ihmisten luona puhumassa, samojen ihmisten joita sairaanhoitajat yrittävät pitää hengissä.

Itse olin sitä mieltä ennen, että pappien työ oli helppoa, ja mietin erään tuttuni valintaa ryhtyä papiksi. Hän kuitenkin valaisi minulle työkuvaansa ja nyt ymmärrän että ei se todellakaan ole helppoa. Eikä se ole siitä kiinni, uskotko Jumalaan vai et, itse en ole asiasta varma ,ja joka tapauksessa pappi on minua työnsä puolesta auttanut jaksamaan.

Itse en ole kummallakaan alalla.

Vierailija
14/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papeilla ja sairaanhoitajilla samaa luokkaa oleva palkka? Eikä sunnuntailisiä? Ei ole oikein. Papeillahan on ensinnäkin pidempi koulutus, ja toisekseen vastuuta ja henkistä rasittavuutta työssä on enemmän kuin hoitajilla.

TÄH???!!!! Tuskin kuitenkaan on, mietipä vähän! Mieti mitä latteuksia pappi latelee hautajaisissakin, tai kun se lohduttaa surevaa. Ihan sitä samaa scheissea vaan, päivästä päivään, vuodesta vuoteen, koska pappi heittää vastuun aina kuulijalle - on kuulijan oma asia heittäytyä uskon ja "pelastumisen" varaan.

Mitä tekee hoitaja? Seuraa vieressä sairaan tai kuolevan ihmisen vointia, koettaa helpottaa sitä, vaikka on ehkä viikkojen ja kuukausien aikana hyvinkin kiintynyt tähän ihmiseen, seuraahan hän saman ihmisen vointia paljon pidemmän ajanjakson kuin joku hemmetin pappi!

En tosiaankaan ole itse hoitoalalla, mutta typerinkin tyyppi tajuaa pienellä miettimisellä, että todellakaan papin työn tai hoitotyön rasittavuus ja vastuu eivät ole samalla viivalla. Nimenomaan papin työn häviöksi!!!!!

Kröhöm. En väitä ettei sairaanhoitajan työ ole vaikeaa, tiedän miten kiireistä heillä on ja kuolevan ihmisen vierestä seuraaminen ei todellakaan ole hauskaa. Olen seurannut heidän työtään läheltäkin.

Mutta ei papeillakaan sen helpompaa ole. Oletko koskaan seurannut papin työtä?

He kirjoittavat saarnat ja joutuvat miettimään tarkalleen mitä kirjoittavat, ettei käsitys uskonnosta vääristy, he opettavat rippikoululaisille uskon asioita(huom. teinien joukosta löytyy myös näitä 'haistakaa v**** kaikki'-teinejä, yritäpä siinä sitten saada heidän päähänsä järkeä) ja pitävät häät ja hautajaiset, nuorten iltoja sun muita. Ja tässähän on vasta helppo osio. Mietipä tilanne, hautajaiset. Pappi käy läpi tilanteen ja yrittää auttaa henkilöä, jolta on puoliso kuollut. Kysyessään miten puoliso kuoli, henkilö vastaa hänen tehneen itsemurhan. MITÄ SIIHEN VOI SANOA?

Toiseksikin kokemuksesta tiedän, että kun läheisesi kuolee saatat olla Jumalalle hyvinkin vihainen, jolloin purat tämän juuri pappeihin. ''Miksi Jumala vei minulta puolison, miksi hän jätti minut yksin? Mikseivät minun lapseni saaneet pitää molempia vanhempiaan''

No pappi, vastaappa siihen. Tässä vaiheessa pitäisi muistaa että hekin ovat vain ihmisiä.

He myös auttavat ihmisiä heidän surujensa kanssa, yrittävät ohjata heitä eteenpäin.

käyvät myös juuri näiden kuolevien ihmisten luona puhumassa, samojen ihmisten joita sairaanhoitajat yrittävät pitää hengissä.

Itse olin sitä mieltä ennen, että pappien työ oli helppoa, ja mietin erään tuttuni valintaa ryhtyä papiksi. Hän kuitenkin valaisi minulle työkuvaansa ja nyt ymmärrän että ei se todellakaan ole helppoa. Eikä se ole siitä kiinni, uskotko Jumalaan vai et, itse en ole asiasta varma ,ja joka tapauksessa pappi on minua työnsä puolesta auttanut jaksamaan.

Itse en ole kummallakaan alalla.

Vierailija
15/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sihteeri, teen 9-15 töitä 5 pvää viikossa ja palkkani on 2750 e / kk. Ikää 29 vuotta ja koulutus amis.

nimimerkillä Pomoni pöydällä jalat auki

Vierailija
16/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku sanoi että papin palkka tulisi olla korkeampi koska kyse on pitemmästä koulutuksesta kuin sairaanhoitajalla. Koulutus on toki pitempi mutta ei välttämättä laadullisesti vaativampi ja ennen kaikkea itse työ ei liene vaativampi. Koulutuksia voidaan tehostaa (lyhentää) tai pidentää.

Papin pitää opetella ulkoa sloganeita, maneereja ja juttuja jotka sopisivat esim.elämänkatsomustiedon tai historian open suuhun.

Sairaanhoitajan virhe voi olla hengenvaarallinen, vaikka vastuuta onkin paljon vähemmän kuin lääkärillä. Papilta voi päästä pieru.

Vierailija
17/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajan opintoihin, eikö ne joudu koekaniineiksi toisilleen?

Ajatelkaa nyt, tumpelo kaveri harjoittelee pistämään neulaa suoneen, tai asentamaan letkua milloin mihinkin rööriin:(

Vierailija
18/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevät epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, eivätkä lisineen yllä tuohon! vain jos olet "saanut" olla kaikki pyhät ja viikonloput ja tietty paljon iltoja ja öitä niin tuon voi saada bruttona. Joo maisteritutkintoa ei ole, mutta työ on taatusti raskaampaa.

Eikä varsinkaan mitään epäsäännöllistä. Ja osa niistä jotka tekee on jossain palvelutaloissa ja vastaavissa yökköinä. Öisin on hyvin hiljaista ja helppoa, kertoo eräskin ystäväni. Kunhan vain hereillä pysyy.

Vierailija
19/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi olla monissa tehtävissä raskasta, mutta älkää nyt nostako sairaanhoitajia yli-ihmisiksi.

Mitä papin duuniin tulee, niin isossa kaupungissa on varmaan helpompaa. Kyllä pienellä paikkakunnalla pappi on kiinni työssään aina. Pappiin monet nojaa, papille soitetaan murheista ja iloista suunnilleen koska vaan. Papilla ei ole sillä tavoin työaikoja kuin vaikka juuri sairaanhoitajalla.

Vierailija
20/435 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi olla monissa tehtävissä raskasta, mutta älkää nyt nostako sairaanhoitajia yli-ihmisiksi.

Mitä papin duuniin tulee, niin isossa kaupungissa on varmaan helpompaa. Kyllä pienellä paikkakunnalla pappi on kiinni työssään aina. Pappiin monet nojaa, papille soitetaan murheista ja iloista suunnilleen koska vaan. Papilla ei ole sillä tavoin työaikoja kuin vaikka juuri sairaanhoitajalla.

Sairaanhoitajathan on vapaa-ajala vähintään lääkäreitä, ainakin kaikkien niiden mielestä jotka sattuu tietämään että olen sairaanhoitaja. Kaikkiin naapureiden vaivoihin pitäis löytää diagnoosit ja lääkkeet ei auta vaikka kuinka käskee mennä lääkärille. Kyllä meihin ihan hirveästi tukeudutaan kun jotain vaivaa tulee, vaikka olisimmekin vapaa-ajalla.