Ero tulossa, miten ikinä jaksan...
On siis 8 vuoden avioliitossa tilanne eskaloitunut sellaiseksi, että ero taitaa olla ainoa ratkaisu. Mies juo, käyttäytyy aggressiivisesti ja uhkaa tuhota mulle tärkeitä asioita, ja keksii vaikka millaisia temppuja jos näkee että mulla olo hiukan paranee. Olen nyt päättänyt että tähän tulee stoppi.
Mutta miten mä jaksan tän kaiken.. Oon 32v yksinhuoltaja sitten, olen työkyvytön ja ajokortiton (en ikinä ajanut sitä kun asuin nuorena kaupungissa ja rahat tiukilla). Meillä on avioehto, ja kaikki on miehen nimissä. Jopa mun rahoilla ostettu auto (halpa kylläkin). Koti johon olen panostanut rahaakin, eläimet (pl yksi koira on minun), kaikki muu. Kaikki pitäisi ostaa, pesukoneet, ajokortti, eikä mulla ole edes takuuvuokraan rahaa..
Vertaistukee..? Miten ootte selvinny vastaavassa tilanteessa? Mä oon ihan hajalla, en tiedä miten jaksan enää edes hengittää.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Lisäys vielä. Voimaa sinulle kaikkeen, olet kyllä riittävän vahva selviämään tästä! Tulet jälkikäteen siinäkin yllättymään kuinka hyvin hallitsit. Muista että olet tärkeä ja rakas, ja sinun elämä löytää ihan eri suunnan kun pääset vapaaksi miehestäsi ja tartut siihen tilaisuuteen löytää uutta onnea ilman myrkyllistä ihmistä lähelläsi. <3 <3 <3
Kiitos tuhannesti viestistäsi...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pärjääkääm. Eronnut yli 20 vuoden liitosta. Nyt elämä ohi.
Ainut asia jota elämässä halusin oli lapset ja yhteinen perhe. Ei tämä yksinhuoltajuus ole elämää.
Elämä on ohi.
Mulla myös päättyi yli 20 vuoden liitto. Miehellä liikajuomista ja uhkailuja. Mutta eron seurauksena lapseni elämä meni pilalle. Parhaani tein, ettei ero olisi häneen vaikuttanut, mutta epäonnistuin. Jos voisin valita uudelleen, jäisin liittoon.
Ero esitetään täällä melkein poikeuksetta hyvänä asiana, mutta asiaa on syytä punnita tarkkaan ja sittenkin moni jälkeenpäin valitsisi toisin. Minä myös sanoisin, että mieti ap vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen saa puhtia hoitaa asioita, kun ei tarvitse moista miestä enää katsella. Kelaan vaan yhteyttä sitten. Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä? Hyvin sitä pärjää yksin lapsen kanssa. Mulla on kaksi lasta ja olen yksinhuoltaja, hyvin ollaan pärjätty. Toki työttömänä oli aika tiukkaa, nyt olen töissä.
Olen joo, mä onneksi sain eläkkeen kesällä ja sitten sainkin työeläkekertymän kerralla koska oli niin vähäinen määrä (yhteensä isompi summa, yli 5t) ja mies käytti nekin rahat kuin omansa. Niistä jäljellä enää 700e jotka nyt takavarikoinut, ja auton aion siirtää omille nimilleni koska minä sen maksoinkin, mutta se on aika romu ja tarvii korjausta vielä.
Pelottaa ottaa yhteyttä sossuun... Jos mun työkyvyttömyys katsotaan etten voi hoitaa lasta ja mies vie lapsen, on jo uhannut vääntää asiat sellaiseksi etten saisi lasta.
Ap
Sinun pitäisi uskaltaa ajatella myös sitä vaihtoehtoa, että isä on oikeasti parempi huoltaja lapselle.
Mies joka pahoinpitelee äitiä lapsensa edessä olisi parempi huoltaja? Tätä mun on vaikea kuvitella.
Mun ei. Äitini oli skitsofreeninen, henkisesti ja joskus myös fyysisesti väkivaltainen, tikittävä aikapommi. Isäni joskus läpsäisi häntä naamaan kun turhautui siihen hysteriaan. Koskaan isäni ei ollut väkivaltainen meitä lapsia kohtaan, ja olisin tehnyt mitä tahansa, että olisin päässyt hänen luokseen eron jälkeen. Mutta tuohon aikaan oli tapana, että äiti sai lapset automaattisesti. Asiaa käsiteltiin oikeudessa, mikä oli harvinaista tuolloin.
Täällä palstalla varauksetta uskotaan kun kuullaan vain naisen versio tapahtumista ja neuvotaan sen mukaan. Minä en neuvoja anna enkä tuomioita latele ennenkuin olen kuullut molempia asiassa. Asiat harvoin on noin mustavalkoisia.
N40
Tuut jaksaa ap niin paljon paremmin kun heivaat sen yhden ylimääräisen kakaran helvettiin.
Maksoit autos mutta laitot miehen nimiin? :D Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Hienosti hoidettu!
Ei hyvin mene. Tärkein, eli terveytesi on surkea. Ei tuilla eläminenkään maistu hyvältä, kun ei ole terveyttä. Tsemppiä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tiedä miten jaksan hakea kaiken tuon avun, ja en kyllä ala myydä koiraa se on pienin murheeni taloudellisesti. Jos se sairastuisi yhtäkkiä niin sen voisi kyllä lopettaa, pieni rauhallinen koira joka auttanut mua vaikeina aikoina ylös sohvan pohjalta...
Mummolat on lapsella kaukana ja pakko ajaa se kortti, jos jään paikkakunnalle jossa nyt asumme koska täältä on palvelut lähteny ja bussi kulkee vaan koulujen aikataulujen mukaan (ja ei kulje ollenkaan kun kouluissa lomat).
Kaduttaa kyllä että kirjoitin tänne, vaikea ollut lukea noita että antaa lapsi adoptioon tai suosiolla miehelle, mua käytettiin hyväksi lapsena s*ksuaalisesti ja teininä vielä, yritin kaikkeni tehdä töitä ja pärjätä.. En todellakaan ole huvikseni työkyvytön mutta mainitsin lähinnä koska oon kertakaikkiaan poikki, ja vaikeassa tilanteessa. Lapseni on mulle kaikki kaikessa.
Enkä mä halua tällaistakaan elämää, mutta.. Ei ole kuitenkaan helppo lähteä liitosta joka kestäny kolmanneksen mun elämästä. Henkisesti todella raskasta, taloudellisesti raskasta.. Miks niin moni haluaa vielä lannistaakin
(ja kiitos kaikille jotka oikeesti auttaa, soitin mun hoitotaholle ja sain sieltä puhelinajan sossulle)
Ap
No sitten jos ei jaksa niin ei jaksa :) Jää mukiloitavaksi.
Kyllä se taitaa nyt olla game over moro ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Maksoit autos mutta laitot miehen nimiin? :D Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Hienosti hoidettu!
Mies sen osti, MUN RAHOILLA. ja laittoi nimiinsä, koska vakuutteli että se on parempi niin, että on paremmat bonukset vakuutuksissa ja ties mitä. Ja että miks nun se pitäis maksaa, niin siks koska nulla nyt kerranki oli rahaa, ja koska en "koskaan osta mitään" ja mun ja lapsen takia sitä tarvitsee, ja ei mies edes ajaisi autolla jos mua ja lasta ei olisi ja kaikkee mahdollista. Tyhmäähän se ehkä on, mutta minusta vielä tyhmempää manipuloida ja käyttää hyödyksi jos toinen on hyväuskoinen, ja kaikkein tyhmintä on tulla sitten toista siitä ilkkumaan....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sen osti, MUN RAHOILLA. ja laittoi nimiinsä, koska vakuutteli että se on parempi niin, että on paremmat bonukset vakuutuksissa ja ties mitä. Ja että miks nun se pitäis maksaa, niin siks koska nulla nyt kerranki oli rahaa, ja koska en "koskaan osta mitään" ja mun ja lapsen takia sitä tarvitsee, ja ei mies edes ajaisi autolla jos mua ja lasta ei olisi ja kaikkee mahdollista. Tyhmäähän se ehkä on, mutta minusta vielä tyhmempää manipuloida ja käyttää hyödyksi jos toinen on hyväuskoinen, ja kaikkein tyhmintä on tulla sitten toista siitä ilkkumaan....
Ap
Ei ole merkitystä avioerossa sillä kumman nimissä asiat on. Kaikki on oletuksena yhteistä ku aletaan jakamaan omaisuutta. Avioehdon tekstimuoto määrittää sitten tarkemmin. Mitä siinä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo, hyväuskoinen ja naiivi. Sinä tosin olet ollut ihan vain suomeksi sanottuna TYHMÄ.
Yhtään et ole edes itsesi perään osannut katsoa, ei tullut mieleen että vihainen miehesi saattaa ns. fuck you over? Toivottavasti lapsilla on joku kolmas paikka mennä, huonolta näyttää isukin ja äitylin voimavarat ja älykkyys, siis ihan jokapäiväisisssä raha-asioissa...
Juurihan sanoit että et JAKSA hakea apua, jotain diagnooseja sullakin, miten jaksaisit yksin lapsen kanssa? Et tule jaksamaan, parempi ettet ota niitä elukoitakaan rääkättäväksi, jos ei sitten jaksakkaan uwu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole merkitystä avioerossa sillä kumman nimissä asiat on. Kaikki on oletuksena yhteistä ku aletaan jakamaan omaisuutta. Avioehdon tekstimuoto määrittää sitten tarkemmin. Mitä siinä lukee.
Ja ei penniäkään sille mulkulle ennen kuin on selvitetty että avioehto on laillinen eli rekisteröity maistraatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo, hyväuskoinen ja naiivi. Sinä tosin olet ollut ihan vain suomeksi sanottuna TYHMÄ.
Yhtään et ole edes itsesi perään osannut katsoa, ei tullut mieleen että vihainen miehesi saattaa ns. fuck you over? Toivottavasti lapsilla on joku kolmas paikka mennä, huonolta näyttää isukin ja äitylin voimavarat ja älykkyys, siis ihan jokapäiväisisssä raha-asioissa...
Juurihan sanoit että et JAKSA hakea apua, jotain diagnooseja sullakin, miten jaksaisit yksin lapsen kanssa? Et tule jaksamaan, parempi ettet ota niitä elukoitakaan rääkättäväksi, jos ei sitten jaksakkaan uwu.
Kyllä itse olet tyhmä.. Mies ei ollu silloin vihainen, kun autokaupat tehtiin. Alkanu sittemmin sekoilla! Ja mä olen tätä mun sairautta potenu koko elämäni, enköhän itse parhaiten tiedä arvioida voinko koiran kanssa elää. Ja yksin oon tähänki asti tehny kaikki, hoitanu lapsen ja kodin ja eläimet. Näköjään mitään vertaistukea apua tai muuta kannata kysyä kun tuollaisia hulluja on kuten sinä.... Lyömässä lyötyä, ja ilkkumassa toisen vaikeuksille. Miettisit vähä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja ei penniäkään sille mulkulle ennen kuin on selvitetty että avioehto on laillinen eli rekisteröity maistraatissa.
Kyllä se on laillinen, asianajajan tekemä ja todistajien allekirjoittama ja maistraattiin rekisteröity. Mua nyt ei silti harmita se, ainoastaan uuvuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä itse olet tyhmä.. Mies ei ollu silloin vihainen, kun autokaupat tehtiin. Alkanu sittemmin sekoilla! Ja mä olen tätä mun sairautta potenu koko elämäni, enköhän itse parhaiten tiedä arvioida voinko koiran kanssa elää. Ja yksin oon tähänki asti tehny kaikki, hoitanu lapsen ja kodin ja eläimet. Näköjään mitään vertaistukea apua tai muuta kannata kysyä kun tuollaisia hulluja on kuten sinä.... Lyömässä lyötyä, ja ilkkumassa toisen vaikeuksille. Miettisit vähä...
Ap
Yksin potenut? Kuka se miehesi oli enne kuin "alkoi vihaiseksi"? Yksin antoi sinun potea ilman mitään tukea??? Miksi olet sitten niin kauan tässä ukossa roikkunut ja lapsenkin pyöräyttänyt?
Eli voit hoitaa koirat/kissat/lapset, mutta sossulta et millään jaksaisi apua lähteä hakemaan?
Sulla on kauheasti aukkoja tässä sun sepustuksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne eskaloitunut viime kuukausina onko tapahtunut muuta suurta toisen elämässä, esim.vanhempi kuollut ja oireilua minkä purkaa nyt lähiomaisen?
Tämä oli hyvä kysymys, jota mietin nyt... Enkä keksi muuta kuin sen että minä sain kesäkuussa pysyvän eläkkeen, ja se auttanut mua paljon. Jaksoin jopa aloittaa harrastuksen ja sen myötä lähteä kotoakin useammin ja jaksanut nähdä kavereita.. Nyt taas en jaksa mitään, tän miehen käytöksen vuoksi.
Ap
Miehen täysi kontrolli ja kiinnipito sinusta höllentyi, kun sun tilanne helpottui ja vakituisen eläkkeen myötä pääset itsenäistymään ja päättämään omasta rahankäytöstäsi. Ei huolta TE-käynneistä tai työhakemuksista, karensseista jne.
Ystävien tapaaminen vie sinua kauemmas ja pois miehen jatkuvasta vallan alla olemisesta. Lisäksi mies pelkää, että kaverisi antavat sinulle tehokkaita neuvoja, ja suoraan sanoen, että jätät hänet.
Näin minä ainakin asian arvelen menevän. Omaa kokemusta löytyy. eri
On pesukone, astianpesukone, vene, kaljaa ja kalastusvehkeet.
Ei ole naista, ei lapsia, ei edes undulaattia lemmikkinä.
Sellaista se elämä on.
Suunnittelet eron
Säästät
Viet omat kamat talteen jonnekin
Jne
Haet elarit
Raportoit kaikille juomisen
Soitat poliisit teille niin jää kirjoihin
Jne
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne eskaloitunut viime kuukausina onko tapahtunut muuta suurta toisen elämässä, esim.vanhempi kuollut ja oireilua minkä purkaa nyt lähiomaisen?
Se on ihan yksi vtn lysti, vaikka äijän koko suku olisi heittänyt lusikan nurkkaan kerralla. Sitä tai mitään muutakaan henkilökohtaista draamaa ei pureta puolisoon, lapsiin tai muihin läheisiin hakkaamalla ja kiusaamalla. Jollei pysty käsittelemään asiaa muuten, hakeutuu terapeutille.
Lisäys vielä. Voimaa sinulle kaikkeen, olet kyllä riittävän vahva selviämään tästä! Tulet jälkikäteen siinäkin yllättymään kuinka hyvin hallitsit. Muista että olet tärkeä ja rakas, ja sinun elämä löytää ihan eri suunnan kun pääset vapaaksi miehestäsi ja tartut siihen tilaisuuteen löytää uutta onnea ilman myrkyllistä ihmistä lähelläsi. <3 <3 <3