Ero tulossa, miten ikinä jaksan...
On siis 8 vuoden avioliitossa tilanne eskaloitunut sellaiseksi, että ero taitaa olla ainoa ratkaisu. Mies juo, käyttäytyy aggressiivisesti ja uhkaa tuhota mulle tärkeitä asioita, ja keksii vaikka millaisia temppuja jos näkee että mulla olo hiukan paranee. Olen nyt päättänyt että tähän tulee stoppi.
Mutta miten mä jaksan tän kaiken.. Oon 32v yksinhuoltaja sitten, olen työkyvytön ja ajokortiton (en ikinä ajanut sitä kun asuin nuorena kaupungissa ja rahat tiukilla). Meillä on avioehto, ja kaikki on miehen nimissä. Jopa mun rahoilla ostettu auto (halpa kylläkin). Koti johon olen panostanut rahaakin, eläimet (pl yksi koira on minun), kaikki muu. Kaikki pitäisi ostaa, pesukoneet, ajokortti, eikä mulla ole edes takuuvuokraan rahaa..
Vertaistukee..? Miten ootte selvinny vastaavassa tilanteessa? Mä oon ihan hajalla, en tiedä miten jaksan enää edes hengittää.
Kommentit (81)
Vaikka olisi avioehto,voit saada hyvitystä. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Helpompihan sun sitten vaan on, kun pääset väkivaltaisesta miehestä eroon. Ei tuossa ole vaihtoehtoja.
Myös sosiaalityöntekijä osaisi neuvoa
Tulet pärjäämään, mutta alku on hankalaa. Se kyllä helpottuu ja yllättävän nopeastikin. Ota ihan ensi töiksesi yhteyttä turvakotiin. Ne osaa sua neuvoa parhaiten ja kertoa mistä voit saada taloudellista apua ja apua asunnon löytymiseen jne. Mies kuvittelee voivansa hallita sua tuolla omaisuudella, mut kun olet päästänyt irti, huomaatkin pian pärjääväsi jopa paremmin kuin aiemmin. Voimia, iso rutistus edessä.
Eron jälkeen saa puhtia hoitaa asioita, kun ei tarvitse moista miestä enää katsella. Kelaan vaan yhteyttä sitten. Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä? Hyvin sitä pärjää yksin lapsen kanssa. Mulla on kaksi lasta ja olen yksinhuoltaja, hyvin ollaan pärjätty. Toki työttömänä oli aika tiukkaa, nyt olen töissä.
Yksi asia kerrallaan. Älä edes yritä laittaa kerralla kaikkea kuntoon.
Nyt oma asunto ja muutto. Ne ovat tärkeimmät.
Kun pääset eroon puolisosta, joka nähtävästi on aikamoinen energiasyöppö, niin huomaat, että voimat alkavat palautua ja sulla riittää puhtia enemmän.
Mutta yksi asia kerrallaan. Asioilla on tapana järjestyä.
Ensimmäinen ja toinen ero vaikeita. Sitten menee jo rutiinilla.
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen saa puhtia hoitaa asioita, kun ei tarvitse moista miestä enää katsella. Kelaan vaan yhteyttä sitten. Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä? Hyvin sitä pärjää yksin lapsen kanssa. Mulla on kaksi lasta ja olen yksinhuoltaja, hyvin ollaan pärjätty. Toki työttömänä oli aika tiukkaa, nyt olen töissä.
Olen joo, mä onneksi sain eläkkeen kesällä ja sitten sainkin työeläkekertymän kerralla koska oli niin vähäinen määrä (yhteensä isompi summa, yli 5t) ja mies käytti nekin rahat kuin omansa. Niistä jäljellä enää 700e jotka nyt takavarikoinut, ja auton aion siirtää omille nimilleni koska minä sen maksoinkin, mutta se on aika romu ja tarvii korjausta vielä.
Pelottaa ottaa yhteyttä sossuun... Jos mun työkyvyttömyys katsotaan etten voi hoitaa lasta ja mies vie lapsen, on jo uhannut vääntää asiat sellaiseksi etten saisi lasta.
Ap
Jos puoliso on agressiivinen, turvakoti on ihan hyvä vaihtoehto.
Täältä saat myös hyviä neuvoja: https://nettiturvakoti.fi/
Voit olla jo etukäteen yhteydessä sosiaalitoimeen tilanteestasi. Mä sain kaupungilta asunnon 7 vrk:ssa kun ilmoitin että tarvitsen asunnon eron takia välittömästi.
Jos pystyt osoittamaan että olet todellisuudessa maksanut auton (esim maksueristä kuitit), saat pitää sen. Samoin muistakin tavaroista, jotka olet hankkinut.
Sulla on myös oikeus oikeusapuun ja oikeusavustajaan joka auttaa sua selvittämään asioita ja pitämään kiinni omista oikeuksistasi
Sossu auttaa takuuvuokrissa, asunnon löytämisessä, eri tukien ja korotusten hakemisessa, antaa rahaa pesukoneeseen ja välttämättömiin tavaroihin.
Suosittelen järjestelemään eroa mieheltä salaa. Varaa ensin keskusteluaika sossuun, niin saat asunnonhaun alkuun. Kannattaa tehdä kunnon suunnitelma, jos henki ei ole akuutissa vaarassa.
Järjestä omat arvotavarasi ja muistoesineesi pikkuhiljaa turvaan mieheltä. Onko luotettavia sukulaisia tai ystäviä, jotka voisivat ottaa pussin tai pari tavaroitasi säilöön? Muista piilottaa mieheltä/ottaa talteen myös omat viralliset paperit eli kaikenlaiset todistukset, passit, henkkarit ym.
Hanki myös oikeudellista apua. Voit saada rahallista hyvitystä, vaikka omaisuutenne olisikin miehen nimissä. Oikeusapu on maksutonta pienituloisille.
Jos työkyvyttömyyden syy on sellainen, että voisit kuntoutua ja palata kouluun, niin kannattaa harkita asiaa. Mutta hoida nyt ensin ero ja muutto alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joo, mä onneksi sain eläkkeen kesällä ja sitten sainkin työeläkekertymän kerralla koska oli niin vähäinen määrä (yhteensä isompi summa, yli 5t) ja mies käytti nekin rahat kuin omansa. Niistä jäljellä enää 700e jotka nyt takavarikoinut, ja auton aion siirtää omille nimilleni koska minä sen maksoinkin, mutta se on aika romu ja tarvii korjausta vielä.
Pelottaa ottaa yhteyttä sossuun... Jos mun työkyvyttömyys katsotaan etten voi hoitaa lasta ja mies vie lapsen, on jo uhannut vääntää asiat sellaiseksi etten saisi lasta.
Ap
Turvakoti on hyvä apu alkuun ja sossu olemassa siksi että auttaa sua, eikä siksi että vie sun lapsen. Jos sulla on mitään todisteita miehen väkivaltaisuudesta, se jo auttaa noissa huoltajuusasioissa. Ja kyllähän se että haet apua, on signaali että osaat huolehtia asioista. Ei työkyvyttömyys myöskään tee ihmisestä kyvytöntä muuten.
Pärjäät hyvin sossu maksaa muutot takuuvuokrat jne. Itse sain kaikki ilmaseksi sängyt,peitot tyynyt, verhot kalusteet. Monta sataa taloustarvikkeisiin. Ja vielä paremmin kun pääset juoposta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero
Ap
Ei siinä ole mitään pelkäämistä, se on niitten työtä!
JA joo, ota yhteyttä tuonne nettiturvakotiin, sieltäkin saat apua!
Lapsi päätyy yleensä asumaan sen vanhemman kanssa joka on tähänkin mennessä ollut tiiviimmin lapsen elämässä ja huolehtinut lapsesta. Se ei merkkaa oikeuden silmissä kumpi on rikkaampi. Sen lisäksi miehesi ei ole luotettava mikäli juopottelee ja on aggressiivinen. Hän uhkailee sua lapsella, mutta ei pysty uhkauksiaan lunastamaan. Älä niihin jää kiinni. Pelasta itsesi ja lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Turvakoti on hyvä apu alkuun ja sossu olemassa siksi että auttaa sua, eikä siksi että vie sun lapsen. Jos sulla on mitään todisteita miehen väkivaltaisuudesta, se jo auttaa noissa huoltajuusasioissa. Ja kyllähän se että haet apua, on signaali että osaat huolehtia asioista. Ei työkyvyttömyys myöskään tee ihmisestä kyvytöntä muuten.
No lapsi näki kun kävi muhun käsiksi maanantaina, ja vielä on mustelmat siitä.. Ja sain nauhoitettua miten uhkailee tuhota juttuja. Nyt vääntää asiat niin että oon itse loukannut ja käsittäny uhkaukset väärin ja että oon minä joka yritän manipuloida..
Ap
Lueppa se avioehto ensin läpi. Niitä on erilaisia
Ja joo, oon mielenterveyden takia eläkkeellä, ptsd ja ahdistuneisuushäiriö on ne isoimmat, masennusdiagnoosilla kuitenki eläke meni läpi. Ollu jo 20v asti työkyvytön, jo ennenkuin tapasin mun miehen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja joo, oon mielenterveyden takia eläkkeellä, ptsd ja ahdistuneisuushäiriö on ne isoimmat, masennusdiagnoosilla kuitenki eläke meni läpi. Ollu jo 20v asti työkyvytön, jo ennenkuin tapasin mun miehen.
Ap
Mikä yllätys! not
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun pitäisi uskaltaa ajatella myös sitä vaihtoehtoa, että isä on oikeasti parempi huoltaja lapselle.
Taitaa olla tosi asia... Elämä näyttää niin toivottomalta, että onko tässä mitää järkeä edes yrittää jatkaa..
Ap