Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…
Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.
Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.
Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.
Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Siirryn vasemmalle kaistalle jos näyttää siltä että liittyvällä on vaikeuksia ja vasemmalla kaistalla on tilaa. Jos saan tästä sakot niin kehystän sakkolapun seinälle roikkumaan muistutukseksi holhousyhteiskunnan idioottimaisuudesta.
Et saa enää uuden tieliikennelain mukaan (olettaen ettet aiheuta vaaraa tai haittaa kaistanvaihdollasi).
Vierailija kirjoitti:
Noudatan joustavaa tapaa. Rekoille annan tilaa, eli väistän, mutta tavallisten autoilijoiden odotan joko kiihdyttävän tai jarruttavan sopivaan nopeuteen liittyäkseen motarille. Pidän aina turvaväliä, joten kyllä eteeni mahtuu jos vaan kiihdyttää. Tosin ajan todellista gps nopeutta, joten sieltä on hyvä tulla sitten ihan vauhdilla motarille aiheuttamatta vaaraa muille kanssa-autoilijoille.
Oikea tapa on liittyä moottoritien liikennevirtaan vetoketjuperiaatteella ja sopivan kohdalle mahdollisesti osuvan ajoneuvon taakse, ei eteen.
Vasemmalle kaistalle väistäminen on vaarallinen ja kielletty tapa. Vasenta kaistaa voi lähestyä moottoripyörä suurella nopeudella ja moottoripyörää on vaikea auton peileistä havaita. Moottoripyöräilijän jäänteet kerätään kohteliaisuuden jälkeen ruumisarkkuun.
Honda kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan joustavaa tapaa. Rekoille annan tilaa, eli väistän, mutta tavallisten autoilijoiden odotan joko kiihdyttävän tai jarruttavan sopivaan nopeuteen liittyäkseen motarille. Pidän aina turvaväliä, joten kyllä eteeni mahtuu jos vaan kiihdyttää. Tosin ajan todellista gps nopeutta, joten sieltä on hyvä tulla sitten ihan vauhdilla motarille aiheuttamatta vaaraa muille kanssa-autoilijoille.
Oikea tapa on liittyä moottoritien liikennevirtaan vetoketjuperiaatteella ja sopivan kohdalle mahdollisesti osuvan ajoneuvon taakse, ei eteen.
Vasemmalle kaistalle väistäminen on vaarallinen ja kielletty tapa. Vasenta kaistaa voi lähestyä moottoripyörä suurella nopeudella ja moottoripyörää on vaikea auton peileistä havaita. Moottoripyöräilijän jäänteet kerätään kohteliaisuuden jälkeen ruumisarkkuun.
Ei ole ollut kiellettyä enää kesäkuun -20 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin hiljattain näin. Olin liittymässä moottoritielle, jonkin matkaa siellä jo ajavan eteen. Minun takaa tuli rampilta toinen auto, joka liittyi moottoritielle juuri ennen kuin minä ehdin tehdä sen eli minun takaa ja siten hetkeksi blokkasi minun mahdollisuuden liittyä! Voiko näin muka tehdä? Tajusi se sitten väistää vasemmalle, eli se siis puikahti minun ja moottoritietä jo ajavan välistä vasemmalle kaistalle.
Sanoisin että jos joku ehtii sun takaa liittyä niin vika on ollut sinussa. Ei koko letka voi odotella, että milloin edellä menevä uskaltaa mennä. Kohta on koko jono liittymiskaistan päässä pysähdyksissä.
Se on aika hurja tilanne, kun on tulossa letkan mukana rampista ja katselee sopivaa liittymisrakoa, niin joku rampista tulijoista iskee jarrut pohjaan ja pysähtyy.
Pitäisi opetella ne liikennesäännöt. Kaksi edellistä kommentoijaa ei osaa liikennesäätöjä, mutta luulot on kovat.
Suomessa harvoin on sellaisia ruuhkia, että moottoritielle liittyminen olisi ongelmallista, koska lähes kaikki ongelmat aiheutuu ajotaidottomien kyvyttömyydestä noudattaa liikennesääntöjä.
Ajotaitoinen kuski hyödyntää koko kiihdytyskaistan. Näin opetettiin autokoulussa, mutta ne ajotaidottomat hätäiset tunkevat jo ennen sulkuviivojen päättymistä ajokaistalle ja usein väärällä ajonopeudella. Liikennesäännöissä ei suoranaisesti kielletä siirtymästä kiihdytyskaistalta ajokaistalle ennen edellä ajavaa autoa, mutta typerimmänkin ihmisen pitäisi ymmärtää, että teorian ja liikkenneturvallisuuden kannalta niin oletetaan tapahtuvan.
Kiihdytyskaistalla kiihdytetään ajonopeuteen ja siirrytään turvallisesti muita häiritsemättä ajokaistalle... mutta kiihdytyskaistan loppuessa, vaikka pysähdytään, jos siirtymistä ajokaistalle ei voi turvallisesti tehdä. (... yleensä syynä on moottoritietä ajava ääliö, joka on päättänyt, että sinä siirryt puskurit hipaisten hänen eteensä, jolloin hän samanaikaisella kiihdyttämisellä ja hidastamisella varmistaa ettet saa venytettyä ajoetäisyyttä. Itse asiassa tuo vaikuttaa siltä, että moottoritietä ajava pyrkisi estämään liittymästä tulevan tuloa moottoritielle, mutta luultavasti tarkoituksena on auttaa tai saada kolarin myötä auto muiden maksamana korjaamolle tai lunastukseen tai ....)
Ja niiden autoilijoiden ei todellakaan pidä ajaa moottoritielle, jotka kuvittelevat, että liittymässä ajetaan jonossa kiihdyttäen moottoritielle eikä tarvitse huomioida turvavälejä. Liittymästä tulevan pitää huomioda vähintään se edellä ajava auto, joka voi tarpeen mukaan hidastaa tai kiihdyttää. Mikäli edellä ajavan auton huomioon ottaminen on ylivoimaista, niin moottoritielle ei kannattaisi olemattomien ajotaitojen vuoksi ajaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!
Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.
Mulla on tällainen työkaveri. Yritin selittää että eikö se ole kaikille kivempi jos annetaan mahdollisuuden mukaan tietä niin EI! Sitten kuulemma sieltä tultaisiin aina suoraan eteen.
Liittyjän pitää osata kiihdyttää siten että pääsee kunnolla eteen eikä aja tukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ne luiskaonnettomuudet, joista olen itse lukenut, ovat kaikki johtuneet kuskin liian suuresta nopeudesta, ei liian pienestä.
Yleisin liittymäonnettomuus on peräänajo. Oletan, että se johtuu yleensä liian hiljaisesta nopeudesta tullessa liittymään. Etten kääntymisestä johtuvat onnettomuudet myös luultavsti pääosin johtuvat liian hiljaisesta nopeudesta, vaikka toki myös liian kova nopeus voi olla tähän syynä. Ehkä oin 20% on suoraan ajoja, jotka varmaankin johtuvat liian suuresta nopeudesta.
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että ne onnettomuudet sattuvat aina liian suuresta tilannenopeudesta, turvavälien puuttumisesta ja ajotaidon puutteista.
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ajaa sormet valkoisena rattia puristaen liian kovaa tilannenopeutta, koska he ovat sisäistäneet ajotaidon tarkoittavan vain kovaa ajovauhtia. Sitten tehdään ajokuvioita ja kääntymisiä, jotka on selkeästi liikennemerkeillä kielletty, mutta kun se tarpeen edelyttämä vauhdin hidastaminen olisi pahin ajotaidottomuuden osoitus. Saati, että ajorentous olisi sitä luokkaa, että ehtisi havannoimaan liikennemerkit. Siinä sitten seilataan kovalla vauhdilla ja tuurilla.
Luin kuitenkin juuri tutkimuksen liittymäonnettomuuksien syistä, enkä lähtenyt tuolta "Eiköhän se kuitenkin ole niin" pohjalta kirjoittelemaan.
Laitahan linkkiä tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pidetään riittävät turvavälit notta on tilaa siirtyä sopivaan väliin. Ja rakennetaan kiihdytyskaistat niin pitkiksi, että on aikaa etsiä rako, johon sopii. Kinnerillä saa just kiihdytettyä 120 kun kaista jo loppuu.
Motarilla on aina pitkä kiihdytyskaista. Ja jos ei sen matkalla saa 120 km/h lasiin, niin kannattaa viedä auto huoltoon/romuttamolle.
Ihmisten ajotyyli on nykyään hyvin flegmaattista, ilmeisesti yritetään ajaa koskematta kaasupolkimeen ollenkaan, näpytellään vain vakkaria tai jotain. Autonkuljettajien keski-ikä on noussut valtavasti sitten kasarin ja se todella näkyy ajotyylissä. Kaipaan sitä kasarin pirtsakkaa menoa, kun ykskutosesta Taunuksesta täytyi vähän väliä repiä kaikki irti että pysyi mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.
Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.
Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.
Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.
Ei ole todellista. Ne ovat jo nyt vaikka kuinka pitkiä.
Toki osa kuskeista on sellaisia, että he eivät ymmärrä, että sen kiihdytyksen voi aloittaa jo hyvissä ajoin sillä kaistalla. Ei vasta sitten kun ollaan motarin rinnalla.
Suomeen mahtuu kyllä monenlaista liittymää. Ei kaikki ole niin antavia että suoraan rampista vaan kiihdyttelet, monesti on ensin tiukka 180 astetta ja sitten helvetin lyhyt kiihdytyskaista. Auttaa myös jos motarilla ajetaan 120 km/h eikä 150
Kerrotko mikä motarin kiihdytyskaista on tuollainen. Kiitos.
en ole tuo, jolta kysyt, mutta tää ainakin on aika jäätävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.
Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.
Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.
Toki osa kuskeista on sellaisia, että he eivät ymmärrä, että sen kiihdytyksen voi aloittaa jo hyvissä ajoin sillä kaistalla. Ei vasta sitten kun ollaan motarin rinnalla.
Suomeen mahtuu kyllä monenlaista liittymää. Ei kaikki ole niin antavia että suoraan rampista vaan kiihdyttelet, monesti on ensin tiukka 180 astetta ja sitten helvetin lyhyt kiihdytyskaista. Auttaa myös jos motarilla ajetaan 120 km/h eikä 150
Näyttäisi hiukan siltä, että pyrkivät jo suunnitelussa varmistamaan, että ne kiihdytyskaistalla takana tulevat eivät siirry moottoritielle ennen edellä kulkevaa autoilijaa. Nimittäin tuossa se kiihdytys kaista on hyödynnettävä loppuun saakka, koska mahdollinen kaistanvaihtomatka on lyhyt. Toivottavasti tuossa kuitenkin näkee suhteuttaa ajonopeus moottoritietä kulkevien nopeuteen.
Kun ei osata liikennesääntöjä, niin suunnittelussa on varmistettava, että muuta mahdollisutta ei ole olemassa kuin noudattaa liikennesääntöjä eli turvallista ajotapaa. Itse kyllä pitäisin vanhasta mallista, jossa rinnalla kulkeva kiihdytyskaista olisi pidempi.
Olisipa mielenkiintoista päästä toimittelijatoivosen kyytiin joskus. Luulenpa, että voisi alkaa hirvittämään. Sen verran järkyttävä kirjoitustyyli, ettei tuolla asenteella pärjää elämässä pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ne luiskaonnettomuudet, joista olen itse lukenut, ovat kaikki johtuneet kuskin liian suuresta nopeudesta, ei liian pienestä.
Yleisin liittymäonnettomuus on peräänajo. Oletan, että se johtuu yleensä liian hiljaisesta nopeudesta tullessa liittymään. Etten kääntymisestä johtuvat onnettomuudet myös luultavsti pääosin johtuvat liian hiljaisesta nopeudesta, vaikka toki myös liian kova nopeus voi olla tähän syynä. Ehkä oin 20% on suoraan ajoja, jotka varmaankin johtuvat liian suuresta nopeudesta.
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että ne onnettomuudet sattuvat aina liian suuresta tilannenopeudesta, turvavälien puuttumisesta ja ajotaidon puutteista.
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ajaa sormet valkoisena rattia puristaen liian kovaa tilannenopeutta, koska he ovat sisäistäneet ajotaidon tarkoittavan vain kovaa ajovauhtia. Sitten tehdään ajokuvioita ja kääntymisiä, jotka on selkeästi liikennemerkeillä kielletty, mutta kun se tarpeen edelyttämä vauhdin hidastaminen olisi pahin ajotaidottomuuden osoitus. Saati, että ajorentous olisi sitä luokkaa, että ehtisi havannoimaan liikennemerkit. Siinä sitten seilataan kovalla vauhdilla ja tuurilla.
Luin kuitenkin juuri tutkimuksen liittymäonnettomuuksien syistä, enkä lähtenyt tuolta "Eiköhän se kuitenkin ole niin" pohjalta kirjoittelemaan.
... mutta oletat liian alhaisen nopeuden mahdolliseksi syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi hiukan siltä, että pyrkivät jo suunnitelussa varmistamaan, että ne kiihdytyskaistalla takana tulevat eivät siirry moottoritielle ennen edellä kulkevaa autoilijaa. Nimittäin tuossa se kiihdytys kaista on hyödynnettävä loppuun saakka, koska mahdollinen kaistanvaihtomatka on lyhyt. Toivottavasti tuossa kuitenkin näkee suhteuttaa ajonopeus moottoritietä kulkevien nopeuteen.
Kun ei osata liikennesääntöjä, niin suunnittelussa on varmistettava, että muuta mahdollisutta ei ole olemassa kuin noudattaa liikennesääntöjä eli turvallista ajotapaa. Itse kyllä pitäisin vanhasta mallista, jossa rinnalla kulkeva kiihdytyskaista olisi pidempi.
Paljon vaarallisempia nuo lyhyet kaistat kuin satunnaiset tilanteet joissa takana ajava liittyy ennen edelläajavaa. Noilla lyhyillä liittymillä ei varmasti ole pyritty varmistamaan yhtään mitään. En ymmärrä miksi niitä rakennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista päästä toimittelijatoivosen kyytiin joskus. Luulenpa, että voisi alkaa hirvittämään. Sen verran järkyttävä kirjoitustyyli, ettei tuolla asenteella pärjää elämässä pitkälle.
Mun mielestä hauska tyyli. Työläistuubi-sana jää käyttöön.
Se on KIIHDYTYSkaista! Kaasu pohjaan jotta corolla saavuttaa moottoritienopeuden ja liittyminen helppoa. Jotku tohelot pysähtyy kaistan päähän jonoa keräten ja siitä paikaltaan onkin helppo liittyä jos vierellä autot ajaa 120km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon vaarallisempia nuo lyhyet kaistat kuin satunnaiset tilanteet joissa takana ajava liittyy ennen edelläajavaa. Noilla lyhyillä liittymillä ei varmasti ole pyritty varmistamaan yhtään mitään. En ymmärrä miksi niitä rakennetaan.
Itse väittäisin, että on enemmäkin sääntö kuin poikkeus, että kiihdytyskaistalta siirrytään liian aikaisin ajokaistalle ja hätäisimmät siirtyvät jo ennen sulkuviivojen päättymistä.
Tuossahan kiihdytyskaista ei ole varsinaisesti lyhyt, jos kaarron loppuvaiheessa näkee rinnalla kulkevan moottoritien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyellä kiihdytyskaistalla ei oikein voi kiihdyttää kahdeksaankymppiin, jos näyttää siltä, että rakoa ei välttämättä löydy ja joutuukin jarruttamaan.
Ostat sellaisen auton, joka kiihtyy sataseen 2,9 sekunnissa. Kaupasta niitä saa.
Vaikka mulla olisi tuollainen auto en ikinä kiihdyttäisi noin nopeasti. En ikinä. Aivan pimeää tuollainen ajotapa.
Nyt kyllä valehtelet kaikki jotka ostaa noin nopean auton testaavat käytännössä miten nopeasti se kiihtyy 0-100km/t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osittain samaa mieltä. Moottoritietä jo ajavat voisivat siirtyä vasemman puoleiselle kaistalle ennakoivasti liittymää lähestyessään aina kun siellä on tilaa.
Enemmän tilaa liittyä oikeanpuoleiselle kaistalle, kiitos.
Ja sitten sieltä vasemmalta ei pääse takaisin oikealle kun porukka kiihdyttää lopulta oikeaan ajonopeuteen.
Miten niin ei pääse, jos liittyminen liittymäkaistalta ei ole ongelma? Tavallinen kaistanvaihto on paljon helpompi toimenpide. Jos on motarille edes päässyt, pystyy kyllä vaihtamaan kaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hauska tyyli. Työläistuubi-sana jää käyttöön.
No mun mielestä muiden ihmisten julkinen arvosteleminen lehtiartikkelissa, ilman että on edes mahdollista saada toisen näkemystä tilanteesta, ei ole hyvää journalismia. Jotenkin jää vaikutelma, että nuori kaveri, jolla on ehdottomat mielipiteet ja tarve olla oikeassa. Sanallakaan jutussa ei puhuttu esimerkiksi turvavälistä, koska jos pieni kiihdytys, että osuu edellä menevän takapuskuriin tai pieni kaasun höllennys, että on takanatulijan keulassa, saa kolarin aikaan, on sekä itsellä edellämenijään että takana tulijalla liian lyhyt turvaväli. Myös turvavälin pitäminen määritellään tieliikennelaissa, jota ei voi tulkita oman mielensä mukaan. Mutta ehkä elämä opettaa...
En ole se jolle vastaat, mutta Turun seudulta tuli heti mieleen liittymä Myllystä ohikulkutielle Turkuun päin, ja liittymä Orikedolta ohikulkutielle Raisioon päin.