Veikkaan että kaupan alalta poistuu su-lisät
Aina itketään että kun maksaa niin paljon.
Yrittäjä voi olla itse töissä sunnuntaisin.
Kommentit (63)
Ohis,
Massoilla on voimaa, työntekijöiden ei tule unohtaa sitä...!
Kerron esimerkin:
Olin töissä yrityksessä (ei kaupan ala) missä töitä oli tarjolla ma-su, suurin osa oli osa-aikaisia/opiskelijoita ym. ja vuorokalenteriin merkattiin milloin pystyi vuoroja ottamaan.
Sunnuntai-vuoroihin oli (enemmän kun tarve) tekijöitä, koska tuplapalkka. Vastaavasti sitten pe-iltavuoro ja la-vuoro ei niin suosittuja olleet...
Jossain kohtaa keksittiin yhdistää la-su vuorot, ei saanut su-vuoroa jos ei ollut myös la. Tuo vielä toimi ok, mutta sitten työnantaja keksi, että su-vuoron saa vain jos on pe-la myös töissä.
No tuossa kohtaa se sunnuntain tuplapalkka ei enää houkutellut -> ei saatu tarpeeksi tekijöitä edes su-vuoroon, ja koska harva olisi tehny la-vuoroa ilman sunnuntain tuplapalkkaa -> ei ollut sitäkään vähä la-vuoroissa, ja pe-vuorot muutenkin olivat jo alkujaan haastavia saada tekijöitä =pysyi ennallaan.
No lopulta työnantajan oli PAKKO alkaa tarjoamaan pelkkää sunnuntai-vuoroa kun tekemättömät työt _piti_saada sillä viikolla valmiiksi =moni pystyi tekemään vain sitä su-vuoroa (ei enää la-su), ja aika usein tuli myös la- (joskus jopa pe-)vuoroihin 'lisäkannusteita' kuten 150% tao tupla-palkkaa.
Paria poikkeusta lukuunottamatta suurin osa työntekijöistä tajusi, että jos "kukaan" ei ottanut vlop. vuoroja tuli hätä, ja niitä tarjottiin isommilla korvauksilla.
Tuo sama on mahdollista KAIKILLA aloilla! Jos suurin osa kieltäytyy järjestelmmällisesti tietyistä vuoroista, ei ketään voi pakottaa töihin --> pitää maksaa enemmän tai muilla tavoin houkutella tekijöitä. Harva työpaikka, vaikka kaupat, saa korvattua uusilla tyypeillä koko henkilökuntansa.
Jos noudatettaisiin kotimaamme Suomen valtionuskontoa oikein, sunnuntai pyhitettäisiin lepopäiväksi niin kuin oikeaoppisesti kuuluisi ja jokainen kauppa olisi kiinni.
Odotan paluuta tähän. Näinhän se oli vielä 70-luvulla.
Kaupat sulkeutuivat lauantaina klo 13 ja avautuivat maanantaiaamuna.
Pyhitä lepopäiväsi suomalainen!
Kaupan alan esimiehenä (en kauppiaana) olen joutunut jo nyt tekemään itse tuplavuoroa ettei kauppaa jouduta sulkemaan. Kun edes se tuplapalkka ei houkuttele töihin tuuraamaan sairastunutta viikonloppuna.
Useimmilla työntekijöillä perhe on vapaalla, on jo muita suunnitelmia, harrastuksia, reissuja. Niin minullakin silloin kun sattuu kohdalle se vapaa viikonloppu, turha soitella jos ole perheen kanssa mökillä.
Kaikki ei ole opiskelijakaupunkeja missä opiskelijat odottaa oven takana ylimääräisiä vuoroja. Eikä sielläkään ole jonossa osaavaa esimiestä sairastuneen tilalle.