Millainen on hyvä äänieristys kerrotalossa
Mielestänne? Nykyisessä 2021 rakennetussa on mielestäni on kohtuullinen. Puheäänet ei kuulu mistään suunnasta, eikä askeläänet. Kovemmat kolaukset, vasaroinnit ym kuuluvat. Yläkerran imuroinnista kuuluu listoihin kolautukset.
Nyt olisi ensi vuoden alusta muutto 70-luvun kerrostaloon, isompaa asuntoon. Vähän jännittää tuo äänieristys. En ole kerrostalokyttääjä, vaan nykyään vähän ääniyliherkkä pahan auto-onnettomuuden jäljiltä. Eikä ok -tai rivitalo tule kyseeseen tällä hetkellä.
Kommentit (166)
Itse asun vanhassa jugend-talossa ja vaikka luulisi ettei siellä ole äänieristyksiä, niin meillä on kyllä julmetun paksut seinät ja kunnon täyspuiset ovet. On muuten ihanan hiljaista, vaikka ei täällä nyt mahdottomasti mitään pikkulapsiperheitä olekaan.
Tampereella 2018 rakennettu kerrostalo, pääasiassa sijoituskäyttöön tehtyjä yksiöitä, muutama kolmio. Olematon äänieristys, kaikki kuului naapurista/naapuriin. Lapseni joutui asumaan siinä vuoden, kunnes pääsi opiskelijayksiöön.
Samanikäinen talo sekin, mutta parempi äänieristys. Naapuri käyttää tehosekoitinta aikaisin aamulla, se herättää paremmin kuin herätyskello. Ratikan jarrujen kirskunta kuuluu hyvin sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan voiko alakerrasta kuulua askeläänet yläkertaan.
Voi. Todellakin voi.
Vierailija kirjoitti:
Asuin kerran siskoni luona kaksi viikkoa. Se oli kuulkaa ihanaa. Hän asui tämmöisessä opiskelija-asuntolassa, joka oli suunnattu musiikinopiskelijoille. Siellä pystyi treenaamaan soittoaan tai lauluaan vaikka 24/7, eikä mitään kuulunut naapuriin. Ei siis yhtään mitään. Tuoreimmat asukkaat pyytelivät anteeksi aiheuttamaansa meteliä. Seinänaapurikin pahoitteli, että eilenkin hänellä meni sellon kanssa neljättä tuntia, kurjaa jos oli joku lempparisarja menossa. Huithait.Olin paikalla, eikä mitään kuullut.
Muuttui käsitykseni kerrostalojen äänieristyksistä hetkessä. Että semmoisia siis pystytään rakentamaan ja selkeesti vielä aivan mallikkaasti. Enkä usko, että se edes maksaisi hirveesti enempää. Eihän sitä tarvis edes noin umpiota tehdä, vaan puoleen hintaan saisi jo mallikkaan äänieristyksen. Kyllä ihmiset maksaisivat edes omistuskämppiin.
Missä tuollainen opiskelija-asuntola on? Kuulostaa mahtavalta.
Saattaa olla niin, että jotkut naapurit sinänsä ovat hiljaisia ja varovaisia kolistellessaan.
Meillä on kolmikerroksinen talo ja alanaapurista kuuluu jos keskustelevat innokkaasti huutaen. Samoin keittiöstä kuuluu kolinoita. Minä kolistelen itse myös, mutta luulen, ettei alaspäin kuulu niin.
Vessassa käynti eikä pesukoneet kuulu ollenkaan. Asuntojen ovet ovat ohuita ja jos seisoo rappukäytävässä niin saattaa kuulua jos huoneiden ovet ovat auki. Alakerrasta tuskin kuuluu mitään.
Tarkoitan sitä, että meidän talossa on ollut hyvin rauhattomia ja kovaäänisiä nuoria ja kavereita ollut paljon kerrallaan. Yöllä ei ollut nukkumisrauhaa. Stereot pauhasivat niin, että jouduttiin yöllä kutsumaan poliisit.
Nyt on rauhallisia henkilöitä, jotka kai räpläävät enimmäkseen smartphoneja.
Joillakin ulkomaalaisilla oli ruokia, jotka tuntuivat hajultaan oudoilta ja hajut nousivat meille asuntoon rappukäytävästä.
On onni saada rauhalliset vuokralaiset.
Kertokaahan voiko alakerrasta kuulua askeläänet yläkertaan.