Miten sinä pelastaisit Stockan?
Myynti sakkaa, Stockan tavaratalo ei enää vedä. Millä sinä pelastaisit ytimen kohtaamispaikan? Jääkö kohta edes kuuluisaa kelloa lipan alle?
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009877979.html
Muistan omasta nuoruudestani Stockan tavarataivaan paikkana, jossa oli aina kaikkea. Laadukas lemmikkitarvikeosasto kala-altaineen, ihana leluosasto, monipuolinen kotiosasto, josta löytyi niin matot, valaisimet, kuin kristallivadit. Kaikkea oli. Ruokapuolelta piti aina hakea vähintäänkin tuore leipä ja juustoa, akateemisessa saattoi kulua tunteja. Välillä toki piti kahvilassa käydä juomassa kupponen kuumaa kera leivoksen ja Argos hallin kausinäyttelyt oli aina pakko päästä hypistelemään ja ostamaan jotain. Henkilökunta oli kohteliasta ja teititteli teiniäkin. Nykyään on luxus kaukana, osastoilta ei välttämättä löydy edes myyjää ja tavaroita pitää maksaa eri kassoille, "herkusta" ei enää saa aina edes tuoreita perunoita.
Ennen stockalla käyminen oli elämys, nykyään ei.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yhä edelleen ikävöin sitä 90-luvun ja 2000-luvun alunkin stockaa. Sinne oli ihana mennä, sieltä sai kaikkea ja tarvittaessa myös palvelua. Sinne mentiin usein viettämää ihan aikaa viikonloppuisin.
Mutta silloin kuluttaminen oli erilaista. Osteltiin tosi paljon enemmän kuin nykyisin ja tavarat oli konkreettisia: kirjoja, cd levyjä, lehtiä jne. Nykyisin sitä pyrkii pikemminkin vähentämään tavaraa.
Vaatteita ja vaikkapa kodintekstiilejä olen kaivannut parempaa laatua ja yhdestä ostospaikasta. Kun olin keskustassa töissä, kuvittein moneen otteeseen ostavani jotain stockan verkkokaupasta ja hakevani ne kotimatkalla mukaan. Mutta ei se vaan toiminut niin. Milloin ei kelvannut lahjakortit ja saldoista ei tiennyt missä myymälässä juuri se minun kokoiseni kappale oli jne jne
Herkku ja omat ravintolat oli mullakin ne viimeiset asiat, joiden takia sinne jaksoin mennä, mutta sen jälkeen ei ole enää ollut tarvetta. Yksi iso merkittävä takapakki oli myös se oman kanta-asiakasjärjestelyn lopettaminen (ei se viimeisin suuri kohu), jolloin stockan kortit muutettiin mastercardeiksi. Samoihin aikoihin loppui se pieni kanta-asiakasvihkonen. Sitä silloin nuorena kovasti selailin ja koitin saada säästettyä, että saisin ostettua siinä olleen jonkun ihanan jutun.
Yks tuttu oli mukana jossain asiakasraadissa, jossa ihan palkkiota vastaan männävuosina stockalle annettiin näitä palautteita. Hänelle jäi se mielikuva, että kaikki kyllä sanottiin, mutta kukaan ei kuullut.
Ihan kuin koko konserni olis ajettu tahallaan alas. Nyt saa jo mennäkin. Mutta yhä edelleen olisin halunnut käydä ostoksilla siellä 90-luvun stockalla. Nytkin olis ostettavaa ihan kauppalistaksi asti.
Juuri samat ajatukset. Ja kun usein sanotaan että Stockmannilla palveltiin vain ruotsinkielisiä hienostorouvia, niin oma kokemukseni ei kyllä ollut tämä. Kaiholla muistelen ysärillä opiskelijana saamaani palvelua kosmetiikkaosastolla. Ei missään saanut yhtä osaavaa palvelua. Sitten myyjät muuttuivat vain yhden merkin edustajiksi, ja palvelu lehmän häntänä alas. Tilalle tuli ihme tyrkyttäminen tai vaihtoehtoisesti eioon myyminen, jos edustamallaan merkillä ei asiakkaan haluamaa tuotetta ollut. Vaatemyynnissä tehtiin sama virhe.
Stockkalla on myös omat kosmetiikka myyjät.
Hetken kun odottaa saa hyvää palvelua.
Oikeat stockkalaiset tietävät heidät etunimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mun korjausehdotus stockalle olis lähteä tekemään konseptia uusiksi sen 90-luvun / 2000-luvun alun mallin mukaan. Samalla pitäisi saada verkkokauppa kuntoon, ennen kaikkea sillä mahdollisuudella, että tuotteet voi noutaa vaikkapa tunnin kuluttua itse - ja olis oma jakeluauto, jolla toimittaisivat myös kotiin. Itse ainakin todella usein mietin vasta edellisenä päivänä seuraavan päivän vaatteita, jolloin nettikaupat ei enää ole vaihtoehto. Nytkin tarvitsisin huomiseksi jotain uutta.
Mä mietin, että paljonko olisin valmis maksamaan aikasimulaattorista, jolla pääsisin ostoksille (ja syömään =D ) tuon aikakauden stockalle. Ja kyllä voisin maksaa.
Mä olin joskus 2000-luvun alussa töissä siellä espan eteläpuolen helsingissä ja kävelin joka päivä kotiin mennessä stockmannin läpi. Ostin siitä aina jotain ihania annosruokia ja kun tuli vieraita, ostin valmiiksi marinoituja grillattavia jne herkusta. Siellä oli myös ihania kukkakimppuja... Hulluilta päiviltä ostin kokeiluun kosmetiikkoja, joita ei muuten olis tullut mieleenkään kokeilla. Ja akateemisen myyminen oli tosiaan se ihan eka katastrofi. Se oli todella rakas paikka silloin aikoinaan.
Vaatteiden suhteen tunsin jopa ihan riippuvuutta stockasta. Just sen takia, kun siellä sitä valikoimaa oli ja pystyi katsomaan useasta laatumerkistä sen itselle parhaiten sopivan mallin. Myyjä liikuskeli siinä sovituskoppien luona valmiina auttamaan - katsomaan ja hakemaan uutta sovitettavaa.
Minä käyn edelleen stockkalla joka päivä
Asun yrjönkadulla.
Tuu pois sieltä halvasta lähiöstäs.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko konsernista en osaa sanoa, mutta se keskustan vanha tavaratalorakennus on Euroopan upeimpia tavarataloja ja voisi olla täynnä mahdollisuuksia. Aula, missä nykyään on kosmetiikka voisi olla kahvila-bistroalue, jossa voisi olla elävää musiikkia. Kosmetiikkamyynti on toki ollut kai tuottoisaa, mutta on jotenkin kyllästyttävää kun se on vallannut koko parhaan alueen.
Kerroksissa voisi olla vaihtelevasti eri merkkien/teemojen osastoja, joissa voisi myös toimia tapahtumat/pienet tarjoilut ostosten lomassa (esim lasi kuohuviiniä saa helposti tekemään harkitsemattomiakin ostoja - tätä havainnut mm. Italiassa, Puolassa) niin että kerroksisen kiertäminen olisi elämys. Lisää hyvää mieltä ja halua tulla uudelleen toisi se, että kaikilla osastoilla olisi tarjousrekkejä/laareja jatkuvasti. Vintagetuotteiden myynti pitäisi olla ripoteltuna uusien lomaan - tekisi asiasta kiinnostavan nykyisille kuluttajille. Isot upeat ikkunat ei saisi olla kerroksissa peitettyinä vaan näkymät ulos pitäisi olla vapaat. Vaateosastojen lomassa voisi olla vaikka pieni kirjakauppa, jossa samalla kahvila jne jne
Minä ostan chanelin kosmetiikkaa
Yksi voidepurkki maksaa 100-290 euroa.
Montako kahvikuppia pitää myydä että saa tuon kasaan.
Toki kate on chanelissa pieni,mutta
Ostan kosmetiikkaosastolta samalla kaiken muun
Noi 600 euroa menee kk?Viimeksi, kun kävin, niin ei ollut enää Chanelin ihania hoitavia huulipunia. Täytyy katsoa jos Symppikseltä tai Sereltä löytyisi.
Siellä on pakko olla, tai menettävät merkin oikeudet.
Miksi trollaat.
Mene lähikirppiksellesi , sieltä ne punasi ostat.
Muista kokeilla kaikkia.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihmettelen, miten Kämpin kaupat pärjäävät esim Kapteenska, kun Stocka ei. Siellä on vielä fiilistä. Stockalle joku Strindbergin tyyppinen iltapäiväteehuone, 5 o'cloc tea ?
Mä mietin myös Kämpin Afternoon tean -tyyppistä juttua. Ehkä Kämp voisi laajentaa sinne, heillähän on oiva palvelu?
Vierailija kirjoitti:
Mun korjausehdotus stockalle olis lähteä tekemään konseptia uusiksi sen 90-luvun / 2000-luvun alun mallin mukaan. Samalla pitäisi saada verkkokauppa kuntoon, ennen kaikkea sillä mahdollisuudella, että tuotteet voi noutaa vaikkapa tunnin kuluttua itse - ja olis oma jakeluauto, jolla toimittaisivat myös kotiin. Itse ainakin todella usein mietin vasta edellisenä päivänä seuraavan päivän vaatteita, jolloin nettikaupat ei enää ole vaihtoehto. Nytkin tarvitsisin huomiseksi jotain uutta.
Mä mietin, että paljonko olisin valmis maksamaan aikasimulaattorista, jolla pääsisin ostoksille (ja syömään =D ) tuon aikakauden stockalle. Ja kyllä voisin maksaa.
Mä olin joskus 2000-luvun alussa töissä siellä espan eteläpuolen helsingissä ja kävelin joka päivä kotiin mennessä stockmannin läpi. Ostin siitä aina jotain ihania annosruokia ja kun tuli vieraita, ostin valmiiksi marinoituja grillattavia jne herkusta. Siellä oli myös ihania kukkakimppuja... Hulluilta päiviltä ostin kokeiluun kosmetiikkoja, joita ei muuten olis tullut mieleenkään kokeilla. Ja akateemisen myyminen oli tosiaan se ihan eka katastrofi. Se oli todella rakas paikka silloin aikoinaan.
Vaatteiden suhteen tunsin jopa ihan riippuvuutta stockasta. Just sen takia, kun siellä sitä valikoimaa oli ja pystyi katsomaan useasta laatumerkistä sen itselle parhaiten sopivan mallin. Myyjä liikuskeli siinä sovituskoppien luona valmiina auttamaan - katsomaan ja hakemaan uutta sovitettavaa.
Oletko lihonut niin pahasti että vaatteet ei enää mahdu päälle?
Laihduta
Se grilliruoka kostautuu
Euroopassa on paljon tyylikkäitä tavarataloja joutilaine myyjineen, mutta niissäkin ongelma on kumiseva tyhjyys - ei asiakkaita. Stocka on lisäksi nuhjuinen ja epämääräinen sokkelo.
Rehellisesti sanottuna en pelastaisi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko se enää pelastettavissa. Ainakin Hullut Päivät on jo aikansa elänyt konsepti. Pitäisi keksiä jotain uutta kampanjaa tilalle. Innovaatioita, ideoita, miksei jotain ihan hulluakin. En tiedä, miten tuollaisen hienon tavaratalon saakin noin ryssittyä. Taustalla täytyy olla vuosikymmenten huono johto. Pitäisi varmaan palkata ulkomailta ammattijohtaja, jos Suomessa kerran ei osata. Tavaran pitää olla sellaista, jota muualta ei saa. Turha sitä Marimekkoa ja Pentikiä on myydä hyllykilometreittäin, kun niitä saa muualtakin ja halvemmalla. Pitäisi olla erikoisempia tuotemerkkejä. Sama koskee vaatevalikoimaa. Turha myydä jotain Onlya ja Vero Modaa ja mitä niitä on, kun samoja rytkyjä saa muualta. Kannattaisi satsata keskihintaisiin vaatemerkkeihin, esim. Britanniassa on monia kivoja. Sisäänostajat pitää erottaa ja johto samantien. Ja sitten elämyksiä ja tapahtumia kansalaisille, ilmaisia sellaisia, jotta ostajat saadaan paikalle ja pöhinää aikaan. Ei tämä niin vaikeaa ole.
Stockallahan oli Ruotsista hankittu ammattijohtaja herra Thelin. Haaveilin silloin, että Jess, nyt mekin saadaan jotain NK:n tyylistä. Mutta se olikin juuri Thelin, josta Stockan tuho alkoi. Pari vuotta oli, mutta jälki oli karmeaa.
Muistan tuon nimen siksi, kun meillä oli samanniminen kotiapulainen 1950-luvulla. Kiltti, hiljainen ihminen, jolla oli siamilainen, Tupsu niminen kissa, joka söi vain katkaraouja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aikaisemmin niillä oli hevostarvikeosasto! Golf-osaston vieressä. Se oli tyylikästä. Helsingin keskustan myymälästä sai jopa satuloita! Keskustassa ei ole enää vuosiin ollut minkänlaista hevostarvikekauppaa.
Et ratsasta.
Fredalla oli, loppui vuosi sitten.
Et varmaan myöskään golffaa?
Omista 3 hevosta. Horse & Hound oli huono ja syrjässä. Olen ollut Hipposportin kanta-asiakas siitä asti kun se toimi Lintuvaarantiellä, sinne sentään pääsee autolla kätevästi. Tosin nykyään tilaan kaiken Horzelta.
En mitenkään, ärsytti niin paljon , kun lopettivat Oulun liikkeen.
Saa vapaasti mennä konkurssiin ja muuttua Lindexin sijaan vaikka Tokmanniksi. Taitaa muuten Tokmanni ollakin parempimaineinen brändi kuin secundakertakulutushöpörääsyjä myyvä Lindex ja enemmän vastuullinen toimija ilmastoasioissa ja muussa eettisessä toiminnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aikaisemmin niillä oli hevostarvikeosasto! Golf-osaston vieressä. Se oli tyylikästä. Helsingin keskustan myymälästä sai jopa satuloita! Keskustassa ei ole enää vuosiin ollut minkänlaista hevostarvikekauppaa.
Et ratsasta.
Fredalla oli, loppui vuosi sitten.
Et varmaan myöskään golffaa?Omista 3 hevosta. Horse & Hound oli huono ja syrjässä. Olen ollut Hipposportin kanta-asiakas siitä asti kun se toimi Lintuvaarantiellä, sinne sentään pääsee autolla kätevästi. Tosin nykyään tilaan kaiken Horzelta.
Ja en tod golffaa :)
Kaipaan silti vanhaa Stockan tunnelmaa, mutta kaipa se on vain nostalgiaa.
Ps. Tapiolan Stockallakin oli hevososasto, kasviosaston vieressä, mutta sieltä sai lähinnä harjoja ja hanskoja ja muuta pikkutavaraa.
Miksi pelastaa. Venäläiset ne vain siellä ostelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vaateosasto yhdeksi vaateosastoksi ilman mitään merkkiputiikkeja kaupan sisällä. Halvan pintamuodin voi unohtaa, sitä tarjotaan kaikkialla ja halvemmalla. Myydään ajatonta laatua keski-ikäiselle, jolla on eniten kuluttaa ostoksiin, mutta ei keskitytä ökyyn. Laaja kokoskaala, unohtamatta lyhyempiä tai pidempiä, joille ei standardikoot ole sopivia. Voisi osin toimia vaikka sovitettavina näytekokoina, joita pystyy tilaamaan lyhyellä toimitusajalla nettikaupasta vaikka useamman värisenä.
Lainatakseni yhtä yleisönosastokirjoitusta, jos haluan ostaa mustat suorat housut, haluan että ne housut ovat rekissä toisten mustien housujen kanssa samassa paikassa, en halua juosta kauppaa läpi etsimässä minkä merkin hyllyiltä ne löytyy. Kuten tuo kirjoittaja, minä haluan myös kokeilla koon mukaan eri merkkien housuja ja katsoa, mikä niistä sopii minulle. En ole mikään merkkiuskovainen, mitä nyt ongelmavartaloisena kokeilen kyllä sen entisen hyvän merkin saman mallin housuja myöskin, sillä ne todennäköisesti ovat hyvät, tosin huonoistakin muutoksista on kokemusta. Kaupan pitäisi ottaa huomioon, että siellä kivijalkakaupassa ostoksilla kävijät ovat yleensä niitä ongelmavartaloisia, jotka joutuvat etsimällä etsimään itselle sopivia vaatteita. Oma ongelmakohtani on pitkä selkä korkeine lantioluineen, joten sopivan housumallin löytäminen on todella hankalaa. Nettikaupasta tilaaminen on ongelmallista, jos joutuu palauttalemaan 95% ostoista, kun malli ei ollutkaan sopiva. Olen tähän saanut kerran apua Stockmannin pukeutumisneuvojalta, joka toimi neuvomisten välillä myyjänäkin. Hän kaiveli minulle erilaisia housuja kokeiltavaksi, mitkä hänen mielestään olivat minulle mahdollisesti sopivia, missä oli keskimääräistä korkeampaa mallia oleva vyötärö. Sisareni ongelma puolestaan on löytää housuja, joissa on tarpeeksi pitkät lahkeet. Viimeisin ongelma on löytää tarpeeksi pitkälahkeisia housuja nuorukaiselle, niitä on huonosti tarjolla, lähinnä farkkuja ja vaellushousuja.
Stockalla oli yhteen aikaan Keskuskadulla Rautatalon vieressä paikka Only tms, josta sai samoja housuja kolmea eri pituutta.
Muistatteko vielä 1960-70 lukujen viidennen kerroksen Romanticaa, joka myi ihanaa hömppää ? Alabasteri, pastellin värisiä pikku rasioita jne.
Ei tarvitse pelastaa. Ei siellä kukaan järkevä käy.
Joskus kaikella on aikansa, Stocmann voisi vaihtua Tokmannin alle, näin koko kansan kaupaksi, edullisemmaksi :)
Ooh, ja kuka muistaa One Wayn? Alhaalla siinä etukulmassa mihin tuli myöhemmin päivittäiskosmetiikka. Jossain vaiheessa myöhemmin taisi muuttaa kirjakaupan puolelle tietä. Kun olin yläasteella, One Waysta sai kaikkia cooleimpia merkkejä, kuten Dieseliä. Ja sitten niillä oli oma edullisempi merkki Stacca Co. (tms.)
Huono laatu ja kalliit hinnat, ei sovi yhteen. Kerran tilasin astioita kotiin ja yhdessä lautasessa oli naarmu. Piti käydä paikan päällä vaihtamassa tuote. Kerran oli stockalta hankittu ihanan iso lahjapyyhe. Jees, muuten hyvä mutta siitä lähti yhdestä kohtaa väri pesussa. Missään halpispyyheissäkään ei ole ikinä käynyt niin.
Joo, ymmärrän että se lautanen ei ollut stockan omaa mallistoa, vaan Arabiaa. Mutta pitäisi katsoa, että myynnissä on vain a-luokkaa ellei erikseen myydä b-luokkaa. Etenkin verkkokauppaostoissa ei asiakkaan pitäisi joutua jännittämään, mitä laatua sieltä nyt tulee.
Vierailija kirjoitti:
Stocka on itse tilanteensa munannut. Siitä ei ole mitään jäljellä. Lillukoot liemessään.
Alakerrasta laukut huitsin nevadaan. Kohtaamispaikan tuolit takaisin.
Nimi vaihtoon; Stockmann-nimeä ei ole kiva käyttää, kun on tuo Venäjäkytkös.
Nimeksi vaikka Stocka Galleria. Shop-in-shoppeja vaan, niitähän on toki ennestäänkin.
Kosmetiikka-aluetta en muuttaisi, mutta tekisin koko talosta elämyksellisemmän. Enemmän tapahtumia, näytöksiä, esitelmiä, taidetta.
Ei pidä unohtaa että paikka on todella keskeinen, ja rakennus upea. Aleksi 13 on poissa sekin, kyllä kai jotkut haluavat tulla Stockalle päivää viettämään. Sellainen tosi monipuolinen, tyylikkäämpi kauppahalli, Lindexille kokonainen kerros strategisesti hyvään paikkaan.
Kaikkien pankkien palvelupisteet olisi kyllä merkittävä lisä, mutta ei siis mitään cashia.