Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte te joiden nuori ei osaa raha-asioita hoitaa ? Autatko vai annatko olla?

Vierailija
25.09.2023 |

Kun ei mikään raha riitä !! Asuu yksin. Opiskelee. Ei hoida talouttaan ollenkaan. Siis ei osaa. Syö ulkona. Ostaa vaatteita. Käy viihteellä. Ostaa harrastusvälineitä. Pumppaa säästöistä rahaa. Tai loppui nekin jo.
Ja nyt...Ei oo yhtään rahaa pl pieni opintotuki joka hupenee päivässä.
Ruokakasseja olen ostanut ja salikortin maksanut. Mutta eihän tuo opi koskaan jos aina autan ja kannattelen.
Ottakoon pikavippiä. Tehköön velkaa. En jaksa enää paapoa.
Ikää nuorukaisella 21. Ja on jauhettu rahan käytöstä 11 vuotta. Tuloksetta.
En tiedä mikä auttaa. Oma lapsi kuitenkin.
Mutta valehtelee ja luikertelee. Elää hetkessä eikä ymmärrä että nälkä se on huomennakin. .

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja?

Vierailija
62/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisellä oli peliongelma. Lainasimme ja pelastimme useamman kerran. Lopulta vasta se omaehtoinen luottokielto hieman auttoi. Taisi kestää viisi vuotta, että vanheni.

Mielestäni kyse on osittain persoonallisuushäiriöstä, muut ovat velkaa hänelle, heidän omista perheistään viis. Hän ansaitsee enemmän kuin muut ja uhkailee esim. Itsarilla jotta saa tahtonsa läpi. Pienetkin epämukavuudet tai sen, ettei kaikki mene hänen tahtonsa mukaan voi kostaa sitten pelaamalla/itsetuhoisella käytöksellä. Tämä on sitten muiden vastuulla, ei suinkaan hänen ja läheisten "velka" kasvaa mielessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika Yleistä. Unohda saarnaaminen rahasta. Ole esimerkki. Kun pyytää rahaa, kerro että sinun pitää ensin laskea, mitä omat kulusi ovat. Sitten kerrot, asumiskulut, muut laskut, ruoka, vähän säästöön pahan päivän varalle. Kerro mieluimmin jo etukäteen, miten paljon lokakuulla tulee laskuja. Meillä tyttö oppi hyvin nopeasti, kun sanoin aina, että nyt on tiukkaa. Hän jopa sanoi, että voin vaikka vipata häneltä. Minä olen hänelle aina köyhä. Ei nuori halua, että sinä joudut näkemään nälkää. Joskus kehun häntä, kun hän ymmärtää.

Vierailija
64/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä ikinä opi jos aina joku pelastamassa. Lopeta jo hyysäys!

Vierailija
65/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nepsy nuori asperger elää niin hetkessä.

Olemme hänet pelastaneet lukuisia kertoja rahallisesti. Maksamattomat vuokrat perinnästä kuitanneet, maksamattomat laskut yms olemme maksaneet.

Antaneet rahaa, ostaneet ruokaa ja vaatteita.

Olemme siis kertaa monta pelastaneet ulosotolta ja maksuhäiriömerkinnöistä.

Miksikö olemme auttaneet ja pelastaneet? No siksi, kun syrjäytyminen tai maksuvaikeuksiin joutuminen ei ole kenenkään etu.

Toivon tietenkin, että oppisi käyttämään rahaa mm maksamalla vuokrat ja muut pakolliset menot.

Hän siis saattaa jättää vuokrat maksamatta ja kun on vuokrasaatavat perintöfirmalla hän ilmoittaa, että tarvii apua. On saattanut 670 euron vuokrasta maksaa 50 euroa tai 150 euroa.

Vierailija
66/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme hänet pelastaneet lukuisia kertoja rahallisesti. Maksamattomat vuokrat perinnästä kuitanneet, maksamattomat laskut yms olemme maksaneet.

Miksikö olemme auttaneet ja pelastaneet? No siksi, kun syrjäytyminen tai maksuvaikeuksiin joutuminen ei ole kenenkään etu.

Toivon tietenkin, että oppisi käyttämään rahaa mm maksamalla vuokrat ja muut pakolliset menot.

Hän siis saattaa jättää vuokrat maksamatta ja kun on vuokrasaatavat perintöfirmalla hän ilmoittaa, että tarvii apua. On saattanut 670 euron vuokrasta maksaa 50 euroa tai 150 euroa.

Mitään hän ei opi kun te aina maksatte ja hoidatte kaiken.

Vaikeuksiin hänen nimenomaan pitää joutua ja itse niistä pelastautua. Eihän se nyt voi päättää että hänpä maksaa 670e vuokrasta 150 euroa.

Vierailija
67/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy/aspergeri minkä lie diagnoosin taakse ei piilouduta. Asiansa pitää silti hoitaa ja ikinä hän ei sitä opi kun aina maksatte kaiken ja pelastatte oppimiselta.

Vierailija
68/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on ollut omat rahat käytössä 6v iästä lähtien. On parempi tehdä virheitä pienillä summilla ja oppia siitä kuin saada omat rahat käyttöönsä 18v iässä ja silloinkin vanhempien pelottelun säestyksellä, että et nyt kyllä varmaan osaa näitä käyttää.

Vierailija
69/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu niin lapsesta.

Osa on luonnostaan tuhlailijoita, osa taas säästäväisiä. Omista lapsistani toinen säästi reilussa vuodessa uuteen pelikonsoliin, toinen törsäsi saman summan muualle. 

On hyvä opettaa perusteet ja kertoa mm. luottotiedoista sekä laskujen maksamisesta, mutta ihan kaikkea ei voi aikuisen puolesta tehdä. Osa oppii vasta kun sähköt katkaistaan, osa ei silloinkaan.

Vierailija
70/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 32v ja elän hetkessä täydellä sydämellä. Voisin kuolla milloin vain, todellakin nautin elämästä tässä ja nyt.

Vanhempani eivät ole ikinä auttaneet, kuin todella pahoissa paikoissa. Luottotiedot minulla tallella. En sysää vastuuta itsestäni muille, eli saan käyttää rahani miten haluan. Anna nuoren itse oppia. Ottakoon velkaa. Itse sen joutuu lopulta kantamaan.

Vierailija
71/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin auttamisen. Rahahanat kiinni.  Aiemmin ollut todella tunnollinen ja tarkkakin rahoistaan.  On kasvatettu ja opetettu rahankäyttöä.  Omilleen, kun muutti niin homma toimi jonkin aikaa. 4 lasta, joista kaikki asuu jo omillaan, mutta joukossa tämä yksi "tuuliviiri".

Mielelläni olen kaikkia auttanut, mutta en ruoki sitä, että humputellaan ja sit ollaan rahattomia.  En halua omalla toiminnalla mahdollistaa sen jatkumista.

Mulle se auttaminen tarkoittaa, että voin jeesaa ja hankkia jotain omasta aloitteesta. Uskon et  tämäkin nuorukainen oppii  kantapään kautta.

Vierailija
72/72 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tämä tapa ei palvele ketään.  EI ikinä opi olemaan taloudellisesti omillaan.  Edunvalvonta tai sen tyylinen olisi paikallaan.  Joku muu hoitaa hänen rahoistaan vuokrat ja muut juoksevat ja antaa 1-2 kertaa viikossa ruokarahat yms. Mihin hänen rahansa nyt riittävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi