Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte te joiden nuori ei osaa raha-asioita hoitaa ? Autatko vai annatko olla?

Vierailija
25.09.2023 |

Kun ei mikään raha riitä !! Asuu yksin. Opiskelee. Ei hoida talouttaan ollenkaan. Siis ei osaa. Syö ulkona. Ostaa vaatteita. Käy viihteellä. Ostaa harrastusvälineitä. Pumppaa säästöistä rahaa. Tai loppui nekin jo.
Ja nyt...Ei oo yhtään rahaa pl pieni opintotuki joka hupenee päivässä.
Ruokakasseja olen ostanut ja salikortin maksanut. Mutta eihän tuo opi koskaan jos aina autan ja kannattelen.
Ottakoon pikavippiä. Tehköön velkaa. En jaksa enää paapoa.
Ikää nuorukaisella 21. Ja on jauhettu rahan käytöstä 11 vuotta. Tuloksetta.
En tiedä mikä auttaa. Oma lapsi kuitenkin.
Mutta valehtelee ja luikertelee. Elää hetkessä eikä ymmärrä että nälkä se on huomennakin. .

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta jauhaminen harvemmin auttaa mitään. Kyllä sitä rahaa on opittava käyttämään ja mieluiten paljon ennen kotoa pois muuttamista. Tietty summa rahaa kuukaudessa ja sen on riitettävä välttämättömiin menoihin jos rahaa jää niin sitten voi käydä ulkona syömässä jne. Koskaan lapsi ei ole saanut rahaa vain siksi että haluaa vaikkapa käydä syömässä. Nuori on jo kotona oppinut budjetoimaan omaa talouttaan.

Vierailija
22/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeesti nyt ei ole eletty viikkoakaan ettei ole rahasta keskusteltu. On tehnyt kesätöitä kalliisen hankintojen eteen. Mikään ei ole tullut ilmaiseksi; aina ansaittu itse edes osa.

Mutta nyt omillaan ja maailma auki niin kaikki menee; säästöt ja pienet sijoituksetkin.

En voi kuin kirota mielessäni typerää lasta.

Itsehän tuon pitäisi asia oivaltaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttaisi vinkit samassa tilanteessa olleilta ! Miten pääsitte eteenpäin? Mikä olisi viisasta että välit säilyy ja suunta on oikea?

En nyt jumaliste tarvitse tässä kohtaa saarnaa "olisit aikanaan..". Yritin. Tein parhaani. Ei toiminut tälle kaverille!!!!

Ap

Vierailija
24/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin väänsin excelin jossa tulot ja menot. Ehkä vähän säikäytti mutta aikaa kun kului niin ennalleen jäi. En jaksais enää yhtään euroa antaa. Mutta ettei niitä luottotietojen menetyksiä ym ikävää tulisi niin...

Kateellinen heille joilla järkevät nuoret. Tunnen niin epäonnistuneeni. Tosin nuoremmat lapset ovat järkeviä rahan käyttäjiä, ainakin vielä.

Olet mahdollistaja tuolle holtittomuudelle nyt...

Lopeta se jatkuva rahan syytäminen. Voit harkitusti avustaa jossain tietyssä harvemmin, muttei ole kestävää tuolla lailla rahoittaa jokapäiväistä elämää, varsinkin jos toinen vain tuhlaa eikä ollenkaan hoida raha-asioitaan järjellisesti. Kyllä sitä alkaa oppia, kun realiteetit tulee vastaan. Hyysäät ihan liikaa. Ja jos luottotiedot menee siinä oppiessa, niin sitten menee. Nykyinen käytäntö on sen lapsesi kannalta haitallinen, eikä johda mihinkään. Vai meneekö rahasi jopa viinaan, huumeisiin tms...? Vielä suurempi syy lopettaa sellaisen rahoittaminen.

Vierailija
25/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeesti nyt ei ole eletty viikkoakaan ettei ole rahasta keskusteltu. On tehnyt kesätöitä kalliisen hankintojen eteen. Mikään ei ole tullut ilmaiseksi; aina ansaittu itse edes osa.

Mutta nyt omillaan ja maailma auki niin kaikki menee; säästöt ja pienet sijoituksetkin.

Ap

Kyllä asiat pitää oivaltaa ihan itse. Niitä voi opettaa oivaltamaan hyvinkin varhain. Silti se on myös hyväksyttävä että lapset ei välttämättä käytä rahaa siten kuten sinä haluat vaan ihan niin kuin itsestä tuntuu parhaalta. Toiselle jää säästöjä ja hänelle se elämä tuntuu turvallisemmalta toinen tuhlaa ne säästöt eikä sukan varteen jää mitään mutta hän silti itse on tyytyväinen elämäänsä vaikka sinä.et olisi.

Vierailija
26/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat vain hövelempiä rahankäytössä ja eihän sille voi mitään.

Meillä huomaa samaa, joten eivät lle saaneet vielä muuttaa pois kotoa.

...ja siis minkä ikäisistä on nyt kyse, "kun eivät ole saaneet muuttaa pois kotoa"...? Jos ovat jo täysi-ikäsiä, niin kuulostat aivan liiallisen konrtolloivalta. Ongelmat voivat johtuakin itse asiassa ainakin osaksi tuosta. Pitää oppia tekemään ja suunnittelmaan elämänsä asioita, ei niin että joku muu määrää ja päättää hänen puolestaan. Toki sitten jos ovat vielä alaikäisiä, niin ymmärrän täysin kommentin.

Vierailija
27/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua auttaisi vinkit samassa tilanteessa olleilta ! Miten pääsitte eteenpäin? Mikä olisi viisasta että välit säilyy ja suunta on oikea?

En nyt jumaliste tarvitse tässä kohtaa saarnaa "olisit aikanaan..". Yritin. Tein parhaani. Ei toiminut tälle kaverille!!!!

Ap

Sovittelu budjetin joka on riitettävä menoihin. Jos nuori haluaa ylittää sen budjetin hän hankkii rahat esim. menemällä töihin. Itse joskus saatan maksaa ylimääräistä töistä jota nuori tekee kotona esim. pieni remontteja, pihanhoitoa, auton pesua huoltoa jne.

Vierailija
28/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa ap sinäkään neuvoa jos pikavippejä ehdotat. Opiskelija saa opintolainaa. Ei ole mitään järkeä ottaa kalliita pikavippejä.

No ei tietenkään ole. Pikavippi se kaikista pahin. Poika vaan aina sillä uhittelee että ottaa sitten vippejä...Pirun raskasta tämä. Ihan kuin tuuleen huutaisi

No sitten ottaa jos niin päättää tehdä. Nyt jotain järkeä tuohon touhuun. Et voi paapoa tuollalailla loputtomiin, se on pojallesi oikeasti vaan haitallista.

Vierailija
29/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt pitää hänen vain sitten antaa tehdä omat virheensä ja oppia siinä sivussa. Päästä nyt itsekin irti tuosta kontrollista liiallisesta murehtimisesta. Pohja ei nyt ole niin huono. Jos saa kysyä, niin paljonko häntä nyt rahoitat suurinpiirtein kuukaudessa?

Vierailija
30/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa ap sinäkään neuvoa jos pikavippejä ehdotat. Opiskelija saa opintolainaa. Ei ole mitään järkeä ottaa kalliita pikavippejä.

No ei tietenkään ole. Pikavippi se kaikista pahin. Poika vaan aina sillä uhittelee että ottaa sitten vippejä...Pirun raskasta tämä. Ihan kuin tuuleen huutaisi

Poika kiristää ja sinä alistut. Uskomaton tapaus.

Vierailija
31/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ottaa jos niin päättää tehdä. Nyt jotain järkeä tuohon touhuun. Et voi paapoa tuollalailla loputtomiin, se on pojallesi oikeasti vaan haitallista.

Anna ottaa vippejä, mutta muistuta että sinä et enää kustanna niitä tai muita hänen menojaan. Hän murehtii ja huolehtii vipeistään ihan itse.

Vierailija
32/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen lakkasi auttamasta, laskut meni pojalla ulosottoon mutta oppi sitä kautta rahan käytön ja on nyt vastuullinen kahden lapsen isä ja todella tarkka rahoistaan. Joskus täytyy oppia kantapään ja vaikeimman kautta. Myöhemmin sanoi että äitinsä teki oikein.

Vierailija
33/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottaa apuusi. Ei se joskus auta kuin antaa oppia kantapään kautta.

Tai ostat halvinta ruokaa sitten kun on ollut 2 viikkoa nälässä, pottua ja porkkanaa ja motkotat niin maan per... niin jospa tajuaa ettei halua sitä enää kuunnella. Tai sanot että voi tulla kotiin syömään hernesoppaa jos on nälkä.

Vierailija
34/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vasta muuttanut omaan kämppään? Tuo voi olla vielä sitä nuoren aikuisen vapauden huumaa.

Vierailija
35/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla itseasiassa on jonkin sortin elatusvelvollisuus olisikohan 25 vuotiaaksi asti, tai ainakin joskus oli. Itse en ole samassa tilanteessa, mutta olen ollut samanlainen rahan käyttäjä, joten ehkä voin siitä näkökulmasta yrittää jotain sanoa.

En saanut itse ollenkaan rahaa vanhemmiltani täytettyäni 16, koska aloin saada opintotukea. Sillä piti pärjätä. Täytettyäni 18 meni sitten luottotiedot enkä saanut myöhemmin opintolainaa.

Sosiaalityöntekijäni tuohon elatusvelvollisuuteen vetosi, jotta olisi voinut evätä tt-tuella opiskelun ja laittamaan vanhemmat maksamaan. Käytännössähän tähän ei pysty vanhempia velvoittamaan, joten lopulta tt-tuen avulla valmistuin ammattiin.

Nuorena en niinkään tulevaisuutta ajatellut ja kun tajusin, että luottotiedot menee niin otin sitten irti kaiken mikä lähti. Omaa tyhmyyttä ja elämäni isoimpia virheitä.

Keskustelisin nuoren kanssa mitä oikeasti tarkoittaa, jos menettää luottotiedot. Kuinka vaikeaa niitä velkoja on maksaa takaisin (itse jouduin ihan työssä käyvänäkin turvautumaan toisinaan tt-tukeen, kun ulosotto vei niin paljon ja oli esim. sairaalalaskuja jne.). Omaa asuntoa on vaikea valita, tyydyttävä siihen minkä kaupungilta saa, puhelinliittymää ei saa, mitään ei laskulla hätätilanteessakaan saa jne. Vaikka miten myöhemmin ne raha-asiansa hoitaisikin kunnolla. Siihen asti tietenkin, että uo on maksettu.

Itse pyrkisin lasta auttamaan niin paljon kuin mahdollista, estääkseni ulosottoon joutumisen. Rahaa en antaisi, mutta voisin esim. kerran viikossa ruokakassin tuoda. Siinä on sitten kuitenkin valinnanvaraa, että pärjääkö noin vai tekeekö sen valinnan, että ottaa pikavippejä juhlimiseen. Jos ruoka-avusta huolimatta ottaisi, niin sille ei sitten enää voisi mitään.

Tämä uo vaikuttaa kaikkeen, mielenterveyteenkin. Inhottavinta on huomata näin aikuistuneena, mitä tuo ehkä vuosi juhliessa tuli todellisuudessa kustantamaan.

Käsittääkseni omat luottotietonsa voi myös jotenkin ns. kieltää. Eli omalla ilmoituksella tehdä itsestään luottotiedoton, ilman todellista velkaa. Mietin voisiko tästä olla apua, jos lapsesi suostuisi tämän tekemään ja sitten vielä hetken aikaa yrittäisitte yhdessä sitä rahan käyttöä miettiä? Ettei nyt mitään pahimillaan yli 10 vuotta kestävää piinaa noista luottotietojen menetyksistä tulisi, jos velkaa ehtii kertymään paljon.

Mun perheessä sinänsä myös sama tilanne, vanhemmat sisarukset suorastaan pihejä ja hyvin vastuullisia rahan käyttäjiä. Omat asunnot, autot ja säästöjä. Itse edelleen kymmenen vuoden jälkeen ulosotossa, muutamien vuosien sisään vasta omien tekojeni seuraukset karvaasti tajunnut.

Vierailija
36/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahanat kiinni. Kyllä Siperia opettaa. Jos luottotiedot menee, se on hyvä opetus. Osa näistä nykynuorista on niin kovapäisiä, että eivät muuten opi.

Vierailija
37/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette ole lapsena opettaneet säästämistä ja rahan käyttöä? Jos lapsi mankuu jotain niin siihen kerätään ensin rahaa. Yleensä rahankäyttöä ei hallitse sellaiset jotka aina sai haluamansa.

Vierailija
38/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii omaa nuoruutta, vanhemmat asetti rajoja ja hyvin oli tiedossa ettei heiltä apua tuosta vaan heru. Silti sitä tuli tuossa iässä tuhlailtua, ehkä juuri kun vihdoin kontrolli hölläsi ja oli mahdollista hankkia jotain jota ei lapsena saanut. Mutta omillaan oli toimeen lopulta tultava.

Äitinä olisi tosi vaikea jättää kokonaan auttamatta, mutta kun niitä rajojakin tarvitaan niin keskustelisin tilanteesta rakkaudella ja vakavasti. Että nyt on viimeinen kerta kun autan sut alkuun josta on mahdollisuus ponnistaa, mut enempää ei apua heru. Tai mitkä pelisäännöt ovatkin. Ehkä haluat säilyttää auttamiseen takaportin mutta vastinetta vastaan, teetät töitä? Toivottavasti lapsesi tietää, että olet jämpti sanoissasi, muuten tuo keskustelu on jälleen yhtä tyhjän kanssa jos näistä tavallisesti aina lipsutaan. Rakkaus edellä tässä kuitenkin, syytöksiä ei tarvita.

Nuoresi on varmasti ihana ja hänkin kykenee oppimaan, se ei vain aina heti ole niin helppoa hahmottaa mistä on kyse.

Vierailija
39/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kiristää?

Vierailija
40/72 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ois pitäny se kasvattaa kunnolla, pärjäämään. Nyt hänen on se vaan opittava itse. Älkää hyysätkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi