Tavallinen kuntoilumielessä pyöräilevä: mikä on keskimääräinen nopeutesi?
Sinä, joka pyöräilet ihan omaksi iloksesi kuntoilumielessä etkä harjoitellaksesi kilpailuun: mittaatko matkaa ja vauhtia? Mikä on keskimääräinen nopeutesi? Millaisella pyörällä ajat?
Itsellä peruspyörä, jossa melko paksut renkaat, keskinopeudet yleensä 15 - 19 km tunnissa, ennätys taitaa olla jotain 22 km/h. Tuntuu, että olen hidas. Silti kunnon lenkillä kyllä hiki lentää ja syke nousee.
N54
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten johtuu, 7kg kippurasarvi kilpapyörä tuntuu yllättävän raskaalta verrattuna tavalliseen hybridi pyörään? Kun kokeilin tota niin nopeasti olin aivan hengästynyt.. Isommat vaihteet ei selitä asiaa..
Kierrosnopeus? Ajoasento pakottaa eri lihakset töihin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten johtuu, 7kg kippurasarvi kilpapyörä tuntuu yllättävän raskaalta verrattuna tavalliseen hybridi pyörään? Kun kokeilin tota niin nopeasti olin aivan hengästynyt.. Isommat vaihteet ei selitä asiaa..
Milloin viimeksi olet sen huollattanut? Esim. takanavassa voi olla häikkää. Entä hankaako jarrut?
Vierailija kirjoitti:
Millaista vauhtia siis ajoit sillä? Jos se on oikeasti 7-kiloinen, niin siinä on huippusarjan osat ja kevyet kiekot. Joten sen pitäisi olla selkeästi kevyempi ajaa kuin minkään hybridin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskinopeuskeskusteluissa on hyvä muistaa se "pieni" lisä, joka tuppaa aina vaan tulemaan kommenteihin.
Kyllä se 15-20 on ihan kelpo avs.172 kilometrin lenkki yksin 31.6 km/h keskivauhdilla. M 60 v.
Jaahas, spandexpelle näyttää ilmaantuneen paikalle. :D
Kai muistat noudattaa liikennesääntöjä? Ethän satu olemaan se spandex joka vetäisi oikealta mun päälle ajaessani liikenneympyrässä fillarilla, ja vetäisi paikalta karkuun minkä kintuista lähti.
... kiertoliittymään tulijalla on väistämisvelvollisuus, vaikka olis spandexit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista vauhtia siis ajoit sillä? Jos se on oikeasti 7-kiloinen, niin siinä on huippusarjan osat ja kevyet kiekot. Joten sen pitäisi olla selkeästi kevyempi ajaa kuin minkään hybridin tms.
Vauhti oli kovempi kuin hybridilla.. Kun miettii tarkemmin, kilpurilla on liian helppo ajaa lujaa ja lopulta jalat hapoilla.. Mutta hybridillä ei voi ajaa lujaa, se on raskauden takia sellainen että sillä on helppo ajaa rennosti ilman että sykkeet karkailee taivaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan "osaa" ajaa hiljaa kisakireemmillä pyörillä, vaan tulee huomaamattaan poljettua kovempaa ja kyllähän siinä hengästyy. Toki ne maisematkin vaihtuvat aika eri tahtia kuin jollain hybridillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskinopeuskeskusteluissa on hyvä muistaa se "pieni" lisä, joka tuppaa aina vaan tulemaan kommenteihin.
Kyllä se 15-20 on ihan kelpo avs.172 kilometrin lenkki yksin 31.6 km/h keskivauhdilla. M 60 v.
Jaahas, spandexpelle näyttää ilmaantuneen paikalle. :D
Kai muistat noudattaa liikennesääntöjä? Ethän satu olemaan se spandex joka vetäisi oikealta mun päälle ajaessani liikenneympyrässä fillarilla, ja vetäisi paikalta karkuun minkä kintuista lähti.
... kiertoliittymään tulijalla on väistämisvelvollisuus, vaikka olis spandexit.
Ja yksi katkera pyöräilynvihaaja ilmaantui myös paikalle. Miksi olet niin katkera kunnostaan huolehtivista ihmisistä ja niputat sitten kaikki pyöräilijät yhteen kasaan. En minäkään oleta sinun olevan vastuussa kaikista autoilijoiden törttöilyistä. Lähde lenkille ja paranna omaa kuntoasi. Siitä tulee paljon parempi olo kuin muille kiukuttelusta
Tämähän on hauska ketju alkaen kippurasarvista.
Tietäjät ilmestyivät aika nopeasti sekuntikelloineen ja millimetrimittoineen haaskalle. Mutta pyöräilyn iloa vaan itse kullekin!
Järjetön kysymys. Olosuhteet ovat niin erilaiset.
Ainut vertailukelpoinen on käyttämäsi nopeus tasamaalla asfaltilla ilman vastatuulta.
15 on vastaukseni. Sähköpyörä maksimiavustuksella,
Halpishybridi riippuen kelistä nopeudet ovat yleensä 17-20 km/h, matka 15-30 km. Pyöräily ei ole pääasiallinen liikuntaharrastus, joten pidän sykkeet matalana.
Kuntopyörällä 40 km / h.
Kevyt työmatkani 7 km taittuu 20 minuutissa. Matkalla on yhdet liikkevalot, ei suuria mäkiä. Eli tuleeko siitä 35 km / h. Ja ei tule hiki. Pyöräni on kevyt 7 vaihteinen retkipyörä kasarilta. Ihan farkuissa ja tennareissa ajelen.
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörällä 40 km / h.
Kevyt työmatkani 7 km taittuu 20 minuutissa. Matkalla on yhdet liikkevalot, ei suuria mäkiä. Eli tuleeko siitä 35 km / h. Ja ei tule hiki. Pyöräni on kevyt 7 vaihteinen retkipyörä kasarilta. Ihan farkuissa ja tennareissa ajelen.
Siis mun piti laittaa, että 21 km / h. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörällä 40 km / h.
Ei tule, vaan 21 km/h, mikä onkin uskottavampi. Retkipyörällä ei 35 km/h keskivauhtiin pääse. (Noilla kuntopyörän nopeuksilla ei tee mitään. Ne on tåysin hatusta vedettyjä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörällä 40 km / h.
Ei tule, vaan 21 km/h, mikä onkin uskottavampi. Retkipyörällä ei 35 km/h keskivauhtiin pääse. (Noilla kuntopyörän nopeuksilla ei tee mitään. Ne on tåysin hatusta vedettyjä)
Pääseehän sitä retkipyörälläkin kun vaan menee. Aikanaan kuljin 12km työmatkaa eri aikoihin vuorokaudesta ja joskus aamuyöstä pääsi päästelemään valoista ja liikenteestä välittämättä tuon 20 minuutissa. Mittavirheet huomioonottaen on tuo ainakin yli 30km/h keskinopeus. 20 minuutin pikapyöräily on tietty eri asia kuin painaa samaa vauhtia pari tuntia kuten kilpapyöräilijät tai triathlonistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörällä 40 km / h.
Riippuu isosti, millaisesta kuntopyörästä puhutaan.
Pyörän liikkumisnopeuden laskeminen on loppujenlopuksi aika yksinkertaista matematiikkaa, jos tiedetään watit, jotka polkiminen tuottaa, polkijan mitat, millaisen pyörän liikkumista simuloidaan ja maasto, jossa liikutaan. Joku Wattbike tai kunnollinen traineri yhdistettynä sopivaan softaan, kuten Zwiftiin tuottaa hyvinkin tarkat tiedot nopeudesta ja matkasta ihan parin prosentin virhemarginaalilla. Toki tällöinkin tulokset pätevät vain, jos ajaa samalla pyörällä ja kiekoilla oikeassa maailmassa kuin sisällä.
Jotkut halpiskuntopyörät ovat sitten toki aivan eri asia. Niissä voi tehdä vertailua lähinnä edellisiin tuloksiin samalla pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörällä 40 km / h.
Riippuu isosti, millaisesta kuntopyörästä puhutaan.
Pyörän liikkumisnopeuden laskeminen on loppujenlopuksi aika yksinkertaista matematiikkaa, jos tiedetään watit, jotka polkiminen tuottaa, polkijan mitat, millaisen pyörän liikkumista simuloidaan ja maasto, jossa liikutaan. Joku Wattbike tai kunnollinen traineri yhdistettynä sopivaan softaan, kuten Zwiftiin tuottaa hyvinkin tarkat tiedot nopeudesta ja matkasta ihan parin prosentin virhemarginaalilla. Toki tällöinkin tulokset pätevät vain, jos ajaa samalla pyörällä ja kiekoilla oikeassa maailmassa kuin sisällä.
Jotkut halpiskuntopyörät ovat sitten toki aivan eri asia. Niissä voi tehdä vertailua lähinnä edellisiin tuloksiin samalla pyörällä.
Huomioiko nämä myös ilmanvastuksen, erityisesti tuulen vaikutuksen? Kelin?
Olen 60v mies. Teen yleensä 30 km lenkkejä pääkaupunkiseudulla. Jos lenkillä ei ole liikennevaloja paljoa niin keskinopeus on noin 25 km/h. Valot, tuuli ja mäkinen maasto verottaa nopeutta. Joskus käyn Tuusulanjärven ympäri tai Porvoossa (100 - 130 km). Silloin saa myös ton 25 km/h kun ei ole liikennevaloja juurikaan.
Varsinkin Porvoon-lenkillä huomaa kuinka hidas on kun kavereita menee joskus ohi selvästi nopeampaa.
Toisaalta menen sähköpyöräilijöitä nopeammin jos ei ole vastatuulta.
Mulla ei oo nopeusmittaria pyörässä. Luulis, että ei kovin monella oo pyörässä nopeusmittaria. Mutta se voi keskinopeus olla 20-30km/h vain. En tiedä miten paljon kevyempää ns. maantiepyörällä olisi ajaa. Läskipyöräkin voi olla ihan kiva tai maastopyörä.
Perinteisen tapaisella polkupyörällä ja yleensä "retkiajoa" nopeus on joku 18km/h.
Sitten hiilikuitu maantiefillarilla 30km/h.