Pakotatteko teinin viettämään perheaikaa?
Onko teidän perheessänne teinin vietettävä perheen kanssa aikaa, jos muuten kaikki aika menee, kavereiden kanssa, puhelimella ja tietokoneella?
Meillä on ongelmana teini, joka ei halua viettää aikaa perheen kesken. On aivan jumiutunut ruutujen ääreen. Viettää tosin aikaa myös kavereiden kanssa ja laitteiden avulla on aina kavereihin yhteydessä. Jos koetan järjestää perheenkeskistä aikaa, kuulen teinin huoneesta, miten hän solvaa yrityksiäni kavereille. Olen koettanut keskustella asiasta teinin kanssa, jolloin hänellä ei ole paljoakaan kommentoitavaa minulle. Kun pääsee omaan huoneeseensa, kuulen miten hän puhelimessa toistaa kaiken sanomani kavereilleen (minun repliikkini sanoo halventavalla äänellä). Kaverit ilmeisesti peesaavat, että tosissana olen kauhea äiti, kun haluan hänen viettävän ei-toivottua perheaikaa pois koneelta. Ehdottamiani ajanviettotapoja ovat: juttelu, ruuanlaitto yhdessä, iltapalan syöminen yhdessä, lautapelit, kirjan luku yhdessä ja elokuvan katsominen. Kysyttäessä hän itse ei tietenkään ehdota mitään tekemistä, koska ei halua tehdä mitään yhdessä.
On vissiin aika normaalia, että teini vihaa vanhempaansa, mutta tuleeko minun tässä tilanteessa pakottaa hänet perheaikaan vai antaa olla rauhassa?
Kommentit (25)
Ei voi pakottaa. Teini menee siitä juntturaan.
Voi yrittää taivutella.
Ei meillä ole mitään ihmeen perheaikaa. Jos nyt kerran vuodessa pelataan jotain lautapelejä, niin saa kyllä mukaan hetken suostuttelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen teini?
15-vuotias.
AP
Aikamoinen teinihirviö sulla, kun matkii sinua! Ei olisi tullut mieleenikään tölviä äitiä noin!! Tekisin lasun ja lastensuojelulaitokseen miettimään käytöstapoja!🙄🤔🤯😡
Pakotan joskus lähtemään perheen kanssa jonnekin. Yleensä siitä ei seuraa mitään hyvää. Tulee kurja reissu kaikille. Vähän tilanteen mukaan menee. Ei teinien tietenkään aina ole pakko, mutta joskus kuitenkin.
Perheessä 3 kpl teinejä, ja lähtevät toisinaan ihan mielelläänkin. Kesällä esim. oltiin vaeltamassa ja tänäänkin käytiin sukulaisen luona kahvilla. Äidin haukkumisesta kavereille ja keskustelujen toistamisesta inhottavaan sävyyn kävisin kyllä keskustelua. Kuulostaa tosi kurjalta!
En pakota mutta yritän tehdä perheen kanssa sellaisia juttuja, että teinikin tulee mukaan edes joskus. Jos kuulisin tuollaista kielenkäyttöä kuin ap kuvailee, lähtisi laitteet pois joksikin aikaa ja käytäisiin vakava keskustelu käytöksestä ja kohteliaisuudesta. Teini saa olla omissa oloissaan ja pitää vanhempia noloina mutta asiallisesti pitää osata arjessa käyttäytyä ihan kaikkia ihmisiä kohtaan tai sitten on niin lapsellinen ettei tarvitse myöskään teinin vapauksia, ihan itse voi näistä valita. Jos käyttäytyy kuin uhmaikäinen saa sellaista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
En pakota mutta yritän tehdä perheen kanssa sellaisia juttuja, että teinikin tulee mukaan edes joskus. Jos kuulisin tuollaista kielenkäyttöä kuin ap kuvailee, lähtisi laitteet pois joksikin aikaa ja käytäisiin vakava keskustelu käytöksestä ja kohteliaisuudesta. Teini saa olla omissa oloissaan ja pitää vanhempia noloina mutta asiallisesti pitää osata arjessa käyttäytyä ihan kaikkia ihmisiä kohtaan tai sitten on niin lapsellinen ettei tarvitse myöskään teinin vapauksia, ihan itse voi näistä valita. Jos käyttäytyy kuin uhmaikäinen saa sellaista kohtelua.
Ei teini tahallaan, vaan aivot kehittyvät, hormonit ja äly. Turha keskustelu ei auta ja tylyttäminen. Teini kuuntelee vain aikuista johon luottaa, tulee mukaan jos jokin on kivaa tai kiinnostavaa, hänelle sopivaa. Ihmiset yksilöitä. Aikusten pitäisi ymmärtää teinien ahdistusta ja raivoaivoja.
Hirveää käytöstä häneltä varsinkin tuo matkiminen
Olisko ihan selkäsauna paikallaan?
Ottaisin itse laitteet pois, edut pois eli vaatteet ja rahat. Useampi kasvatuskeskustelu, että jos ei puheet kaunistu, ja yhteinen tekeminen kiinnosta, niin et voi elättää ja maksaa hänen juttujaan.
Me tehdään perheen kanssa: ruoanlaitto ja kotityöt, reissut, mökkihommat ja mökkeily, laskettelu, uimaan, kävelylle, pyöräilyä, leffailta, kaupungille, perheystäviä, mummolaan. Ja lapset ovat mukana myös tottakai.
Mitä tarkoittaa kirjan luku yhdessä 15-vuotiaan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin itse laitteet pois, edut pois eli vaatteet ja rahat. Useampi kasvatuskeskustelu, että jos ei puheet kaunistu, ja yhteinen tekeminen kiinnosta, niin et voi elättää ja maksaa hänen juttujaan.
Minulla kävi kaikki nuo mielessä, kun kuulin teinin puheet huoneestansa (asuntomme on pieni, eikä hän yrittänyt yhtään madaltaa ääntään). Mutten usko, että ketään voi uhkailemalla ja rankaisemalla muuttaa perhekeskeisemmäksi. :(
AP
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään pakota.
Matkii ja haistattelee vanhemmille? Tuleva koulusurmaaja siellä.
Pelikoneen johto poikki ja kännykkä hyväntekeväisyyteen. Jos sinä maksat laitteet ja laskut niin äitiä on turha matkia.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa??? Jotain rajaa ja kunnioitusta vanhempia kohtaan.
Tottakai on myös koko perheen yhteisiä tekemisiä. Isä mukaan sanomaan että kaikki lähtevät nyt. Puhelin pois kokonaan lällättäjältä.
En ole pakottanut, toki esim mökille tai sukulaisiin mukaan ja vaateostoksille on pakko lähteä mukaan jos ei aio kulkea alasti. Mutta en pakota pahimmassa teiniangstissa olevaa pelaamaan lautapelejä. Kyllä ne välillä kömpii sitten yhteiseen pöytään, kahden kesken vaikka automatkalla juttelevat jne. Nyt kun pahimmat angstit on ohi niin sieltä löytyy ihan asiallinen nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin itse laitteet pois, edut pois eli vaatteet ja rahat. Useampi kasvatuskeskustelu, että jos ei puheet kaunistu, ja yhteinen tekeminen kiinnosta, niin et voi elättää ja maksaa hänen juttujaan.Minulla kävi kaikki nuo mielessä, kun kuulin teinin puheet huoneestansa (asuntomme on pieni, eikä hän yrittänyt yhtään madaltaa ääntään). Mutten usko, että ketään voi uhkailemalla ja rankaisemalla muuttaa perhekeskeisemmäksi. :(
AP
Tässähän se vastaus tulikin miksi teinisi ei yhtään kunnioita sinua. Ei rajoja, ei kunnioitusta. Menetetty tapaus. Ap siis kasvattajana, ei teini.
Myöhäistä kasvattaa teiniä. Se työ olisi pitänyt tehdä pienestä pitäen. Rajat ja rakkautta ja positiivista yhdessäoloa. Tällä kombolla mun iso teinilauma sekä kunnioittaa mua että on myös ystäviä mun kanssa. En ole vaativa enkä mäkättävä ragemutsi. Eikä edes tarvi, kun kaikki arvot on luotu jo varhaislapsuudesta saakka. Meillä on mukavaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä kasvattaa teiniä. Se työ olisi pitänyt tehdä pienestä pitäen. Rajat ja rakkautta ja positiivista yhdessäoloa. Tällä kombolla mun iso teinilauma sekä kunnioittaa mua että on myös ystäviä mun kanssa. En ole vaativa enkä mäkättävä ragemutsi. Eikä edes tarvi, kun kaikki arvot on luotu jo varhaislapsuudesta saakka. Meillä on mukavaa yhdessä.
Kerro kaikki sun tärkeimmät opit!!
T. 3-vuotiaan äiti
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kirjan luku yhdessä 15-vuotiaan kanssa?
Vaihtoehtoina olisi että koko perhe lukee omia kirjojansa samassa tilassa tai sitten jonkin teiniä kiinnostavan kirjan lukeminen ääneen. Tai äänikirjan kuuntelu yhdessä.
Olen nuorena lukenut kirjoja ääneen teini-ikäisille sisaruksilleni ja muistan sen olleen todella mukavaa.
Koetimme parina iltana tätä, mutta vaikka kirjaa luettaessa teini tuntui pitävän valitsemastamme kirjasta, ilmoitti hän kolmantena iltana, ettei halua enää kuunnella vaan pelaa mieluummin koneella. Ei olla sen jälkeen sitten luettu.
Koetin tuoda perheaikaa taas osaksi arkea siksi, että hän todella muuttuu ikäväksi ihmiseksi ollessaan paljon koneella. Jos olemme pitkään pois kotoa, esim. matkalla, hän palaa taas mukavammaksi, juttelee ja tuntuu läheisemmältä. Heti kotiin tullessa hän on taas aivan koneen orja ja äiti-on-tyhmä-asenne palaa.
Kysyin mun mieheltä:
Vastasi heti että kone ja puhelin heti pois. Teinille sanotaan että täällä toimitaan näillä säännöillä.
Ei. Jos ei ole hyvät välit vanhempiin tai oirehtii, pakolla yhdessä olo voi aiheuttaa ahdistushäiriön tai pahempia oireita. Jokaisella on oikeus omaan tilaan ja aikaan. Lyhyesti eri asia asioida tai ulkomaanmatka joka on kiva, jos haluaa. Parin vuoden päästä teiniaika on ohi. Ja on jo valoisampaa.