Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotatteko teinin viettämään perheaikaa?

Vierailija
24.09.2023 |

Onko teidän perheessänne teinin vietettävä perheen kanssa aikaa, jos muuten kaikki aika menee, kavereiden kanssa, puhelimella ja tietokoneella?

Meillä on ongelmana teini, joka ei halua viettää aikaa perheen kesken. On aivan jumiutunut ruutujen ääreen. Viettää tosin aikaa myös kavereiden kanssa ja laitteiden avulla on aina kavereihin yhteydessä. Jos koetan järjestää perheenkeskistä aikaa, kuulen teinin huoneesta, miten hän solvaa yrityksiäni kavereille. Olen koettanut keskustella asiasta teinin kanssa, jolloin hänellä ei ole paljoakaan kommentoitavaa minulle. Kun pääsee omaan huoneeseensa, kuulen miten hän puhelimessa toistaa kaiken sanomani kavereilleen (minun repliikkini sanoo halventavalla äänellä). Kaverit ilmeisesti peesaavat, että tosissana olen kauhea äiti, kun haluan hänen viettävän ei-toivottua perheaikaa pois koneelta. Ehdottamiani ajanviettotapoja ovat: juttelu, ruuanlaitto yhdessä, iltapalan syöminen yhdessä, lautapelit, kirjan luku yhdessä ja elokuvan katsominen. Kysyttäessä hän itse ei tietenkään ehdota mitään tekemistä, koska ei halua tehdä mitään yhdessä.

On vissiin aika normaalia, että teini vihaa vanhempaansa, mutta tuleeko minun tässä tilanteessa pakottaa hänet perheaikaan vai antaa olla rauhassa?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhäistä kasvattaa teiniä. Se työ olisi pitänyt tehdä pienestä pitäen. Rajat ja rakkautta ja positiivista yhdessäoloa. Tällä kombolla mun iso teinilauma sekä kunnioittaa mua että on myös ystäviä mun kanssa. En ole vaativa enkä mäkättävä ragemutsi. Eikä edes tarvi, kun kaikki arvot on luotu jo varhaislapsuudesta saakka. Meillä on mukavaa yhdessä.

Tämä.

Meillä neljä lasta, 14-20v.

Jokainen esim. pelaa erittäin mielellään meidän muiden kanssa lautapelejä tai lähtee ulos potkimaan palloa.

Joka ikinen odottaa aivan innolla mökille lähtöä, koska sielläkin on tosi kivaa olla yhdessä.

Kyllä ne itse kasvatetut lapset vastaa positiivisesti positiiviseen.

Jos esim. minä olisin huonotuulinen, liikoja vaativa, en luottaisi jne. niin tuskinpa haluaisivat mun kanssa mitään niin innolla tehdä.

Meillä on haluttu perhekeskeisyyttä pienestä pitäen ja kaikki rennolla positiivisella otteella, toki velvollisuudet hoitaen.

Ei huonolla alulla voi odottaa kivaa lopputulosta.

Vierailija
22/25 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet ääneen 15-vuotiaalle??? Ootko ihan tärähtänyt? Ei ihme, että haluaa olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luet ääneen 15-vuotiaalle??? Ootko ihan tärähtänyt? Ei ihme, että haluaa olla rauhassa.

Niin, tämä oli kyllä typerää minulta. :( Entäs nuo muut?  

AP

Vierailija
24/25 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pakottaa.

Kokisin epäonnistuneeni jos lapseni eivät haluaisi viettää aikaa perheenä.

Ja paradoksaalisesti se vaatii sen että en pakota viettämään aikaa perheenä.

Sen mitä annat, sen saat.

Vierailija
25/25 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt on mennyt jotain mettään ja pahasti aikoja sitten.

Ei meidän ole tarvinnu tekemällä tehdä tikusta asiaa, jotta teini viihtyy myös meidän kanssa. Kunnioittaa puheessaan meitä vanhempia. Kolmas teini talossa.

4 pojan äiti olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi