Sain työpuhelimeksi iphone 14 ja voi että on surkea puhelin!
Miten tämmönen romu voi olla maailman myydyin puhelimalli? Nyt lähti ränttilista
1. Ei sormenjälkilukijaa. Kasvojentunnistus toimii hiton hyvin hämärässä ja pimeässä(sarkasmia, eli se ei toimi)
2. Näppäimistön piste ja pilkku pitää erikseen hakea ja ne ei ole välilyönnin molemmin puolin.
3. Kuvakkeita et saa minne haluat vaan ne menee järjestyksessä ylhäältä alas, vasemmalta oikealle. Miksi en saa laittaa niitä alareunaan?
4. Edellinen. Edellinen-näppäin puuttuu ja se onkin sitten milloin missäkin päin näyttöä ja suosikkipaikka tuntuu olevan vasen yläkulma, johon ei yletä. Joskus sivuttais swaippaus toimii ja toisinaan taas ei ja lennät koko sovelluksesta pois tai se ei tee mitään. Kuvia selatessa se toimiikin pystysuunnassa?
5. Lataus. Lataaminen kestää 2h, kun taas muut puhelimet saat ladattua alle tunnissa.
6. Omaa soittoääntä et saa puhelimeen mitenkään helposti vaan jos tutorialivideokin on 15min pitkä kertoo tästäkin prosessista jotakin.
7. Soittoääni ja hälytys/herätys on sama äänenvoimakkuus, koska haluan säätää joka aamu ja ilta äänenvoimakkuutta ja jos en muista, niin puhelin räjähtää täysillä soittamaan herätystä ja koko talo herää siihen. Tai vaihtoehtoisesti soittoääni jää alas ja kuule kun se soi ja olen esim. teollisuuden parissa töissä. Herätykseen et saa linkitettyä spotifyta tämä ehkä turha, mutta ei saa kuten androidissa.
8. Esim. Postin seurantatunnuksen kopiointi tai muu tunnistuskoodin kopiointi viestistä. Et voi poimia sitä suoraan tekstistä, vaan koko teksti pitää kopioida ensin johonkin, josta sitten kopioit sen haluamasi. Tämän jälkeen myös varmaan haluat poistaa sen kopioimasi kokonaisen tekstin, niin valitse kaikki loistaa poissaolollaan ja hilailet jotain sarkaimia alkuun ja loppuun.
Mutta kun se on helpompi käyttää, niin miten se instagram appin lataaminen appstoren kautta on niin paljon helpompaa kuin playstoresta missä ei tarvitse muuta kun painaa asenna ja miten sen käyttäminen eroaa mitenkään? Miten sen whatsapp viestin lähettäminen on helpompaa? Miten sen iltalehden lukeminen on helpompaa? Miten tämän palsta selaaminen on helpompaa? Miten se lataaminen on helpompaa? Miten bluetooth kuulokkeiden/kaiuttimen yhdistäminen on helpompaa?
Mutta iphoneen tulee päivitykset ensi ja sitten vasta androidiin. Ja näiden välillä onkin sitten 2 päivää minkä ajan joutuu olla ilman uusimpia kakkaemoteja...
Surkea statussymboli vaikka s23 ultra maksaa enemmän. Mutta onhan siinä parempi yksityisyyden suoja mitä nyt Hong Kongissa jakoi mielenosoittajien tiedot suoraan Kiinan poliisille, niin oli helpompi pidättää.
Kommentit (82)
"Työpaikassani asiakkaille on omat yhteydenottokanavat, palvelukoordinaattorit ja palvelunumerot, joihin he ottavat yhteyttä. Kuulostaa aika järjestäytymättömältä toiminnalta, jos asiantuntijoille soitellaan suoraan kännykkänumeroihin."
Sama meillä ja näin se on kaikissa nykyaikaisissa firmoissa. Ehkä tuollaista asiantuntijoille suoraan soittelua on sellaisilla aloilla missä muutenkin on esimerkiksi tätä "ilman kuittia"-kulttuuria tai puutteita tietoturvassa ja yrityssalaisuuksien hallinnassa.
Tunnistan noi kaikki ap:n mainitsemat ongelmat ja ärsytyksen aiheet. Toki herätystä en ole koskaan käyttänyt, koska mulla on siviilipuhelin erikseen vaikka on puhelinetu työn puolesta. En halua räplätä työpuhelinta vapaa-ajalla ihan jo senkin takia, että pidän työ- ja vapaa-ajan mieluusti erikseen. Toinen syy on tuo iPhonen surkeus ja se, että sen käyttöön menee hermot jo sen 8h aikana, mitä sitä joudun käyttämään, en todellakaan jaksaisi hermostua enää työpäivän jälkeen. Ainoa asia, mihin työpuhelinta käytän kotona on jos tarvitsee soittaa johonkin maksullisiin numeroihin.
Lisäisin listaan muuten surkean akun keston. Tämä toki varmasti riippuu mallista, mutta tässä mun puhelimessa ei akku kestä edes työpäivää, pitää olla koko ajan latauksessa.
En ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt tai en ole kokenut niitä tärkeiksi.
Ostin juuri kyseisen puhelimen ja kyllä vika on sussa. Katsos kun puhelin on hyvä ja mulla aina ollut iphone ja tulee olemaan. Swappie ostaa vaan iphone niin mieti että miksi muut merkit ei kelpaa.
Mua ei muiden mielipiteet kiinnosta. Mulla tulee aina olemaa iphone ja ipad. Jokainen voi ostaa sen mistä itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ap saa ilmaiseksi 500e arvoisen tavaran ja ruikuttaa kuin pikkulapsi, joka ei saanutkaan jouluna barbin taloa vaan ainoastaan barbin auton ja meikkipöydän.
Tarjouksessa oli 550 euroa ja normi hinta 650 euroa. Juuri ostin omani ja en vikaa löydä.
Okei ja kerropa sitten vielä sieltä foliohattusi alta kuka näitä tietoja käy läpi esimerkiksi usean sadan tai tuhannen hengen yrityksissä, joissa ihmisille kertyy valtavasti merkityksetöntä dataa päivittäin?
Luulenpa että sinä salaliittoteoreetikko olet vain kateellinen niille, joilla on mahdollisuus saada työpuhelin. Tai sitten sinulla itselläsi on jotain isomman luokan salattavaa. Tietenkin voit tulla tänne väittämään ihan mitä tahansa satut päässäsi keksimään.
Keskitetty etähallinta on poikkeuksetta automatisoitu. Ja kuten ylempänä lukee, firma haluaa tietää missä omaisuus kulkee ja mitä sillä puuhataan.
Kaverin työpaikalla aloitti uusi pomo. Firma on täynnä insinöörejä, ikäjakauma vauvasta vaariin. Uudella pomolla hipsteri-taipumuksia mikä tuli monella tapaa ilmi. Ensimmäinen oli, että kaikki vaihtoi puhelimen iphoneen. Ei siis kerralla vaan kun tuli aika uusia niin uusi puhelin oli iphone halusi tai ei. Siitähän ei porukka tykännyt eikä tykännyt pomokaan kun kalliit iphonet jäi pöytälaatikoihin kun tyypit alkoi kaivella vanhoja puhelimia kaappien kätköstä XD Se käytäntö kumottiin aika äkkiä. Yksimielinen tuomio oli että paskalaite, ei jatkoon.
Minulla on muutaman vuoden ollut työkäytössä iphonen eri versioita, yleensä olen ottanut aina sen halvimman eli pienimmän. Meillä on käytössä tässä ketjussa spekuloitu etähallinta koko komeudessaan, eli tietyt softat asentuu/poistuu/päivittyy taustalla jne.
Käyttökuntoon konffaaminen vaatii tunnin-pari nysväystä (etähallintavälineet estävät asetusten siirron edellisestä laitteesta), mutta siitä eteenpäin kokemus on mielestäni aika hyvä. Akkukesto on huonontunut, 6 ja 8 jaksoivat työkäytössä nelisen päivää, uusi ehkä pari. Se mikä eniten rasittaa on, että moni perusasia (kuvien siirto, varmuuskopioiden hallinta, ...) on tehty kohtuuttoman hankalaksi niille, jotka eivät halua ostaa koko palettia applen laitteita ja palveluita.
Aikoinaan omenakansassa tökkinyt "i-volk, i-reich, i-phone" asenne on onneksi melkolailla haihtunut, joten nykyisin iluuria , varsinkin karvalakkimallia, voi kantaa ilman pelkoa leimaantumisesta.
Mulla oli hetken omppu ja siirryin nopeesti takaisin androidiin. En kans tajua miten sitä pidetään niin hyvänä puhelimena. Samanhintainen Android on yleensä todella paljon parempi ja tarkemmin mietitty käyttäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"3. Mikä ihmeen "sim-koodi" sinulla on, se on PIN-koodi."
Aika semanttinen moka. Kyllä ton muut tajuaa paitsi autistit.
Etkö muuhun pystynyt tarttumaan?
SIM-kortilla on muitakin koodeja kuin PIN. Esimerkiksi IMEI.
Ja PUK
Joko iphoneissa on paikka sd-muistikorteille?
>1. Ei sormenjälkilukijaa. Kasvojentunnistus toimii hiton hyvin hämärässä ja pimeässä(sarkasmia, eli se ei toimi)
Et ole edes käyttänyt iPhonea. iPhonen kasvojentunnistuksella ei ole mitään väliä vaikka olisi säkkipimeää, sitä ei tehdä kameralla vaan skannerilla.
Oma soittoääni... :D 90-luku soitti ja sanoi että haluaa soittoäänensä takaisin. Minulla ei ole ollut hälytykset äänellisellä edes vuosikausiin. Saatii jotain hiton omia soittoääniä...
1. Ei sormenjälkilukijaa. Kasvojentunnistus toimii hiton hyvin hämärässä ja pimeässä(sarkasmia, eli se ei toimi)
=> mulla ei ole koskaan ollut ongelmia kasvojentunnistuksessa vaikka olisi pilkkopimeää. Ainoa on se, että kaikki aurinkolasit ei toimi kasvotunnistuksessa. Toisaalta puhelinta voi nyt käyttää hanskat kädessä talvisin mikä ei sormenjälkilukijalla onnistu. Olen tyytyväisempi kasvojentunnistukseen kuin sormenjälkilukijaan.
2. Näppäimistön piste ja pilkku pitää erikseen hakea ja ne ei ole välilyönnin molemmin puolin.
=> varmaan tottumiskysymys, itseä ei ole häirinnyt mutta joitakin varmasti häiritsee.
3. Kuvakkeita et saa minne haluat vaan ne menee järjestyksessä ylhäältä alas, vasemmalta oikealle. Miksi en saa laittaa niitä alareunaan?
=> Uusin versiopäivitys joka on tullut jo useampi kk sitten mahdollistaa tämän, että voit laittaa sovellukset mihin haluat. Myös alareunan neljä alinta sovellusta voit muokkailla itse ihan miten haluaa. Oma syy jos et lataa uusimpia päivityksiä.
4. Edellinen. Edellinen-näppäin puuttuu ja se onkin sitten milloin missäkin päin näyttöä ja suosikkipaikka tuntuu olevan vasen yläkulma, johon ei yletä. Joskus sivuttais swaippaus toimii ja toisinaan taas ei ja lennät koko sovelluksesta pois tai se ei tee mitään. Kuvia selatessa se toimiikin pystysuunnassa?
=> Itseä taas edellinen-painike on häirinnyt Androideissa suuresti. Haluan päästä kotinäyttöön ja klikkaan vahingossa tuota ja sitten olen ihan ihme sovelluksissa. Tottumiskysymys.
5. Lataus. Lataaminen kestää 2h, kun taas muut puhelimet saat ladattua alle tunnissa.
=> Onko pikalaturia niin kuin Androideissa? Itse lataan pikalaturilla ja puhelin on hetkessä ladannut.
6. Omaa soittoääntä et saa puhelimeen mitenkään helposti vaan jos tutorialivideokin on 15min pitkä kertoo tästäkin prosessista jotakin.
=> En ole koskaan tarvinnut omaa soittoääntä eikä minulla ylipäätään ole enää mitään audioita koneella kun käytän Spotifya musiikin kuunteluun, mutta tässä varmastikin olisi parantamisen varaa.
7. Soittoääni ja hälytys/herätys on sama äänenvoimakkuus, koska haluan säätää joka aamu ja ilta äänenvoimakkuutta ja jos en muista, niin puhelin räjähtää täysillä soittamaan herätystä ja koko talo herää siihen. Tai vaihtoehtoisesti soittoääni jää alas ja kuule kun se soi ja olen esim. teollisuuden parissa töissä. Herätykseen et saa linkitettyä spotifyta tämä ehkä turha, mutta ei saa kuten androidissa.
=> Tämä on välillä itsestäkin kyllä hieman ärsyttävää. Mutta pidän aina volumea matalalla joten ei ole sen suurempi ongelma henkilökohtaisesti.
8. Esim. Postin seurantatunnuksen kopiointi tai muu tunnistuskoodin kopiointi viestistä. Et voi poimia sitä suoraan tekstistä, vaan koko teksti pitää kopioida ensin johonkin, josta sitten kopioit sen haluamasi. Tämän jälkeen myös varmaan haluat poistaa sen kopioimasi kokonaisen tekstin, niin valitse kaikki loistaa poissaolollaan ja hilailet jotain sarkaimia alkuun ja loppuun.
=> Pelkästä viestistä on välillä vaikea kopioida mitään, se on totta. Mutta kopiointi esim. Postin sovelluksessa onnistuu ja sinne ylipäätään paketit tulevat heti näkyville niin suosittelen sitä. Tekstä kun painaa pitkään niin siellä on kyllä kohta Valitse kaikki, jolloin ei tarvi erikseen siirrellä sarkaimia?
"1. Ei sormenjälkilukijaa. Kasvojentunnistus toimii hiton hyvin hämärässä ja pimeässä(sarkasmia, eli se ei toimi)"
Eli et ole koskaan tuota käyttänyt, sillä iPhonen kasvontunnistus toimii pilkkopimeässäkin.
Yleisesti iPhone on kyllä liian kallis siihen nähden mitä rahalla saa, mutta tuo kasvojentunnistus on yksi niistä harvoista asioista minkä se oikeasti tekee kilpailijoita paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Sain työpuhelimeksi iphone 14 ja voi että on surkea puhelin!
Miten tämmönen romu voi olla maailman myydyin puhelimalli?
.
Koska se on kallis niin sen tarvii olla hyvä. NOT
Koska sellanen on kaikilla (sanoi teini). Pas.kan on oltava hyvää, sata miljoonaa kärpästä ei voi olla väärässä.
Varmasti tottumiskysymys ja ap nyt vain vielä ei osaa Applen logiikkaa. Itse pidän ko puhelimista paljonkin eikä mitään ongelmia tehdä noita ap:n luetteloimia asioita.
Minulla ollut iPhone yli 10v ja en osaa yhtään käyttää androideja, en pääse mihinkään kuin summamutikassa näyttöä hakaten ja parasta toivoen. Joskus yrittänyt auttaa iäkkäitä niiden käytössä mutta eihän siitä mitään vain tule. Ei mitään logiikkaa niissä (minusta) ja kaikki toimii väärin ja vaikeasti. Edelleen - näin siis minusta. En silti koe tarvetta haukkua niitä, varmasti ihan ok puhelimia siinä missä iphonetkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tottumiskysymys ja ap nyt vain vielä ei osaa Applen logiikkaa. ...
Minulla ollut iPhone yli 10v.
Jos ei ole kokemusta kuin toisesta, niin tietenkin se tuttu tuntuu... no, tutulta.
Itse kun olen käyttänyt rinnan molempia viimeiset 3 vuotta, niin Android on kyllä ehdottomasti loogisempi ja nopeampi (tehoja on iPhonessani enemmän, mutta iOS:n typeryydet hidastavat tekemistä).
Päivittäiskäytössä silti edelleen iPhone, koska "mini" puhelimia ei muilta saanut, nykyään ei tosin enää Appleltakaan.
SIM-kortilla on muitakin koodeja kuin PIN. Esimerkiksi IMEI.