Mieleenpainuvin museokäyntisi?
Kommentit (366)
Marjatta Hanhijoen näyttely Oulun Taidemuseossa juuri nyt esillä.
ku muistaiski mut Berliinissä oli joku cool tunnelimuseo vissiin liittyen toiseen maailmansotaan.
Oulun se tiedekeskus, siellä meni oikeasti koko päivä ja oli niin paljon hauskaa puuhaa, eikä siltikään ehditty kokeilla kaikkia laitteita!
Egyptiläinen museo Kairossa! Oli kyllä niin upea, kuin vaan voi museo olla.
Rijksmuseumin Vermeer näyttely tänä vuonna, taiteilijalta tunnetaan vain 36 työtä joista 28 oli näyttelyssä esillä, myös Tyttö ja helmikorvakoru.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on museoksi luokiteltavissa: Pantheon. Kaikki muu antiikin Roomasta jää mulla tän jalkoihin.
Samaa mieltä. Minä koin Pantheonin v. 1976. Vaikuttava.
Tampereen Lenin museo. Hykerryttävän vaikutuksen teki erilaista jyvistä ja siemenistä muodostettu Leninin kasvokuva. :DD
Taidekoti Kirpilä Helsingissä
D'orsey Pariisissa.
Tammisaaren museon Helene S näyttelyn tavarat. Erityisesti mummon keinutuoli.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen Lenin museo. Hykerryttävän vaikutuksen teki erilaista jyvistä ja siemenistä muodostettu Leninin kasvokuva. :DD
Siellä muistan olleen yhden parhaista oppaista. Nuori nainen, joka sai kiinnostumaan myös tylsästä ja puuduttavista teemoista.
Ei ehkä paras museo, mutta Erawan museo rakennuksena mielenkiintoinen, kun se on kolmipäisessä elefanttipatsaassa. Jalan sisällä menee hissi ja portaikot.
Museo Helsingissä, kaksipäinen vasikka 1977
Kävin tänä kesänä kahdesti katsomassa Emmassa Kyösti Kakkosen kokoelmaa. Ihastuttavia lasiesineitä ja keramiikkataidetta ('Kukko'), jetsulleen sopivassa brutaalissa betonirakennuksessa ja ikkunoista näkyi vehreä luonto. Upeaa, että Kyösti Kakkonen antaa meille muillekin mahdollisuuden päästä katsomaan hänen upeita esineitään, ja oli myös kiinostavat videot hänen kotoaan sekä teosten valmistuksesta.
Meksikon antropologian museo. 360 000 neliötä inkkari juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Sara Hildenin taidemuseo Tampereella. Oltiin ostettu koko päivän liput ja suurin osa ajasta meni Planetaariossa, Delfinaariossa, Akvaariossa ja tietty eniten Särkännimen huvilaitteissa. Museon kiertämiselle jäi aikaa alle 10 min mutta "juostiin läpi". Et voi sanoo et sit sielläkin oltu.;)
Kun se kuului vielä rannekkeeseen, niin lasten ollessa pieniä käytiin siellä aina vessassa. Oli siistit ja ruuhkattomat vessat. Samalla tuli aina katseltua vähän näyttelyäkin.
Leninin mausoleumi Moskovan Punaisella torilla. Oli jotenkin koominen.
Vierailija kirjoitti:
Leninin mausoleumi Moskovan Punaisella torilla. Oli jotenkin koominen.
Tämä noin 20v sitten
TriplaJ kirjoitti:
Monia hienoja käyntejä on ollut, mutta mieleen jäi erityisesti muutama vuosi sitten Tukholman Vaasa-laiva. Se oli jotenkin henkeäsalpaava näky, kun astuin näyttely tilaan. Aivan upea laiva ja hienosti pidetty huolta, näyttely koottu kiinnostavalla tavalla laivan ympärille. Pääsi jotenkin sen ajan ihmisen mielen sisään tavallaan, ei voinut olla ihastelematta kuinka niin kauan sitten ollaan osattu rakentaa valtavia aluksia (olkoonkin että juuri Vaasa laivassa oli virhe jonka takia upposi heti alkuunsa). Itse koen vahvasti tällaiset hyvin järjestetyt historialliset näyttelyt.
Minä olin myös hämmästynyt kun vasta aikuisena tajusin mennä Vaasa-museoon. Koskaan ei luokkaretkillä menty, en tiedä miksi. Hämmästyttävän hieno paikka.
Venäläisen taiteen museo Pietarissa, monta kertaa käyty, tuskin tarvii enää mennä. Ne Aiwasovskin merimaalaukset!
Eremitaasi itse rakennuksena, samoin Katariinan palatsi Pushkinissa on hieno paikka. Pietarhovin puisto.
Pietari-Paavalin linnoituksessa itketti viimeisen tsaarin perheen hautapaaseilla.
Venäjä maana, kulttuurina, kielenä on ollut mulle tärkeä. Onneksi nämä on painuneet mieleen, koska ikinä koskaan en sinne varmaan enää tule lähteneeksi, ellei maa muutu.
British Museum Lontoossa. Olin 18 v. , koitoisin pienestä syrjäkylästä ja siinä seisoin Rosetta stonea katsomassa. Se on avain Egyptin hieroglyfeihin. Tekstit on hieroglyfeinä ja kreikaksi.
Venäläisten avantgardistien taidenäytely 1900- luvun alusta. Juuri ennen kuin homma lähti käsistä ja avantgardistit haudatiin Stalinin kanavaan