Kun sanotaan että yksinäisyys olisi iso terveysriski ja lyhentää elinikää enemmän kuin vakavat sairaudet, mihin se perustuu? Mikä yksinäisyydessä syö terveyttä?
Yksinäisyydellä siis tarkoittaen sitä, että kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa on vähemmän kuin mitä ihminen itse toivoisi tai se ei ole laadultaan sellaista että toinen kohdataan. Erotuksena siitä että joku on omasta halustaan yksin mikä on eri asia kuin yksinäisyys.
Mutta miten yksinäisyys vaikuttaa terveyteen?
Kommentit (124)
Jos yksin asuessasi yllättäen saat kotona vakavan sairauskohtauksen tai tapahtuu jokin tapaturma, todennäköisyytesi selviytyä saattavat olla heikommat kuin heillä, joilla on joku asuinkumppani.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee kontakteja toisiin ihmisiin ja rakkautta voidakseen hyvin, se on vaan fakta vaikka moni yksinäinen selitteleekin itselleen että "mun on hyvä olla näin". Kukaan ei halua olla yksin, se on sellainen noidankehä mikä siitä muodostuu, Mt ongelmat ja stressi ja sitä kautta sairastuminen
En usko sinun faktoihisi. Olen ollut nyt 25 vuotta leski, jäin 47 vuotiaana leskeksi. Eipä tullut mieleenkään uutta kumppania etsiä eikä etsiäkään olisi tarvinnut kun tulijoita olisi ollut muutenkin. Ei tullut kuuloonkaan. Voin oikein hemmetin hyvin vaikka vieläkin jokuset yrittää vokotella. Minä haluan olla ja asua yksin enkä ole syrjäytynyt ollut koskaan. Kontakteja naapureihin ja oikeita ystäviä on muutama. En ole sairastunut enkä joutunut mihinkään noidankehään. Olen lisäksi extrovertti, mutta en tarvitse ketään ympärilleni jatkuvasti. Haluan olla yksin ja tehdä omia hommiani omassa tahdissani. Näin ollut 25 v. ja tiedoksi, avioliittoni oli erittäin hyvä mutta mies sairastui syöpään ja vuoden päästä oli haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksin asuessasi yllättäen saat kotona vakavan sairauskohtauksen tai tapahtuu jokin tapaturma, todennäköisyytesi selviytyä saattavat olla heikommat kuin heillä, joilla on joku asuinkumppani.
Niin totta. Löysin isäni (80v.) yksinänsä keittiön lattialta makaamasta, tajusin heti, et 2. aivoinfarkti ja soitin Häkeen. Lanssi tuli ja vei. Eli siitä yli 6 vuotta sitten.
Nyt mietin, et entäpä jos se sattuu itsellenikin? - Sinkkuna ei ole ketään, joka seuraisi tai huolehtisi.
Kun suvussa on sitä "taipumusta" ja se itäsuomalainen geeniperimä.
Viikatemies väijyy nurkan takana - toistaiseksi tullut hutilyöntejä (HÄHÄ!), mutta pelottavasti tarkentanut iskujaan.....
Vierailija kirjoitti:
Minulla naapuri käy kolme kertaa päivässä moikkaamassa ja jos ikkunaluukut ovat vielä klo 9 kiinni hän tulee omalla avaimellaan sisälle. Luottopersoona on ollut jo toistakymmentä vuotta tämä naapuri. Muuten asustelen yksin paitsi kolme kissaa minulla ja maaseudulla asun.
Krooninen stressitila mitä yksinäisyys on altistaa sairauksille.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaakohan jollain tavalla itsestään huolehtimisen, jos ei ole sosiaalista painetta? Jos ei ole ketään jolle kokata terveellinen yhdessä syöty ateria tai ei ole seuraa kävelylenkille?
Kyllä se on paljon huolestuttavampaa jos ihminen huolehtii itsestään vain sosiaalisen paineen vuoksi.
Yksin ei tule tehtyä ravitsemullisesti hyviä ruokia, vaan ruokailu voi perustua enemmän välipalatyyppiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen fatalisti itse ja sanon, että se sitten on niin, se on kohtalo jos niin käy että kupsahtaa. En kyllä puoliksi halvaantuneena tykkäisi jatkaakaan, mitä iloa siitäkin olisi. En aio muuttaa sairaalan ja lääkärin viereen asumaan edelleenkään. Elämä on aina jonkinmoinen riski, elämä joko kantaa tai sitten ei. Jokaisella meillä on oma kohtalomme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee kontakteja toisiin ihmisiin ja rakkautta voidakseen hyvin, se on vaan fakta vaikka moni yksinäinen selitteleekin itselleen että "mun on hyvä olla näin". Kukaan ei halua olla yksin, se on sellainen noidankehä mikä siitä muodostuu, Mt ongelmat ja stressi ja sitä kautta sairastuminen
En usko sinun faktoihisi. Olen ollut nyt 25 vuotta leski, jäin 47 vuotiaana leskeksi. Eipä tullut mieleenkään uutta kumppania etsiä eikä etsiäkään olisi tarvinnut kun tulijoita olisi ollut muutenkin. Ei tullut kuuloonkaan. Voin oikein hemmetin hyvin vaikka vieläkin jokuset yrittää vokotella. Minä haluan olla ja asua yksin enkä ole syrjäytynyt ollut koskaan. Kontakteja naapureihin ja oikeita ystäviä on muutama. En ole sairastunut enkä joutunut mihinkään noidankehään. Olen lisäksi extrovertti, mutta en tarvitse ketään ympärilleni jatkuvasti. Haluan olla yksin ja tehdä omia hommiani omassa tahdissani. Näin ollut 25 v. ja tiedoksi, avioliittoni oli erittäin hyvä mutta mies sairastui syöpään ja vuoden päästä oli haudassa.
Eihän se kontaktit ja rakkaus tarkoita välttämättä kumppania, voivat ne olla niitä muitakin läheisiä ja ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Yksin ei tule tehtyä ravitsemullisesti hyviä ruokia, vaan ruokailu voi perustua enemmän välipalatyyppiseen ruokaan.
Tottakai itselle pitää tehdä hyvää ruokaa joka päivä ja ottaa se parhain lautanen ja lasi käyttöön. Mitään välipaloja ja voileipiä en hyväksy alkuunkaan, kunnolla pitää syödä kerran päivässä ja illalla pari hedelmää ja juustua. Mutta meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
''Välipalatyyppisellä'' ruualla voi elää hyvinkin terveellisesti. Ei välipala tarkoita vanukkaita ja suklaapatukoita.
Suurin osa ihmisistä on sosiaalisia luonnostaan. Tälle ryhmälle se on ongelma.
Heidän, joille sosiaalinen elämä on raskasta, on helpompaa olla myöskin yksin. Netti mahdollistaa sosiaalisen kanssakäymisen myös nykyään, tietyissä rajoissa.
Joillekkin yksinäisyys ei aiheuta mitään negatiivista
Yksin elämn tällä hetkellä mutten koe itseäni että olisin yksinäinen. Viihdyn mainiosti itseni kanssa mutta tykkään välillä olla seurassa.
Vierailija kirjoitti:
ellei pysty csaamaan apua niin se on sitten menoa, tai jos vähänkin päässä jotain liikkuu niin 112.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat kaksi termiä.
Yksinäisyys on sitä kun yksin olo aiheuttaa haittaa ja häiritsee ihmistä.
Silloin kun yksin oleminen ei aiheuta mitään haittaa, se ei ole yksinäisyyttä vaan yksin olemista.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on enemmänkin henkisestä ahdistuksesta ja masennuksesta jota pitkään kestänyt yksinäisyys aiheuttaa ja sitä kautta vaikuttaa negatiivisesti myös fyysiseen terveyteen.
Osaan kyllä peseytyä ja käydä lenkillä ilman ryhmäpainetta, voi tsiisus näitä kommentteja taas.
Kyllä minäkin osaan, mutta täytyy myöntää, että jonkin verran noihin kyllä yksinäisyyskin voi omalla kohdalla vaikuttaa. Eniten se näkyy ruoanlaitossa. Yksin asuessa tyydyn paljon helpommin valmisruokaan, leipään tai johonkin superyksinkertaisiin aterioihin, kun ei ole ketään kenen kanssa ruokaa jakaa. Parisuhteessa tai ystävän kanssa asuessa taas on mukava laittaa ruokaa yhdessä tai yksinkin, kun se ilahduttaa jotain muutakin kuin itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat kaksi termiä.
Yksinäisyys on sitä kun yksin olo aiheuttaa haittaa ja häiritsee ihmistä.
Silloin kun yksin oleminen ei aiheuta mitään haittaa, se ei ole yksinäisyyttä vaan yksin olemista.
Hän on vain taas yksi esimerkki siitä miten suomalaisilla heikkenee kielen taju ja sanojen merkityseroja ei enää ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Enempi tuota on havaittu miehissä. Naiset pyrkii luonnostaan pitämään itsensä ajanhermolla ja lähtemään ulos. Toki onhan naisissakin inceleitä (en kiellä)
En kyllä nyt yhtään allekirjoita tätä. Mp puolella töissä olevana jostain kumman syystä naiset yliedustaa asiakaskuntaa.
Puhdas veikkaus, mutta luulen että perustuu siihen kuinka suhteellisesti suurempi osa yksinäisistä on masentuneita tai syrjäytyneitä. Masentuneet ja syrjäytyneet taas kuolla paremminvoivia kanssasisariaan nuorempana monenlaisista syistä. Heidän suurempi osuutensa yksinäisistä laskee keski-ikää.