Kun sanotaan että yksinäisyys olisi iso terveysriski ja lyhentää elinikää enemmän kuin vakavat sairaudet, mihin se perustuu? Mikä yksinäisyydessä syö terveyttä?
Yksinäisyydellä siis tarkoittaen sitä, että kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa on vähemmän kuin mitä ihminen itse toivoisi tai se ei ole laadultaan sellaista että toinen kohdataan. Erotuksena siitä että joku on omasta halustaan yksin mikä on eri asia kuin yksinäisyys.
Mutta miten yksinäisyys vaikuttaa terveyteen?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys ja vapaaehtoinen yksin oleminen ovat eri asioita. Ketjussa puhutaan paljon jälkimmäisestä, vaikka aloituksessa ensimmäisestä.
Hyvin tyypillistä. Ensin luetaan aloitus, sitten sivu tai pari kommentteja, ja siinä samalla kasvaa omahyväisyys: itse ollaan tyytyväisiä, valikoivasti yksin olevia ja muutenkin hyvinvoivia, ja siinä pääsee jo unohtumaan, että keskustelu koskeekin jotain aivan muuta. Joillakin pettää lukutaito, toisilla keskittymiskyky. Yhteistä on se, että vaikka heille huomautetaan väärässä keskustelussa olemisesta, he eivät ole kuulevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset taidot heikkenee ja puhuu televisiolle.
Eikä vain televisiolle vaan sitä puhuu kukille ja koiran tuhkauurnallekin. Lenkillä saattaa puhua yksinään ikään kuin puhuisi puhelua jonkun kanssa vaikka ei ole edes puhelinta matkassa..
Hieno mutuilu,sano vielä että kaikki pitävät samoista tv ohjelmista ja samoista ruoista.
Ei välttämättä mikään. Mutta tilastollinen vaikutus varmaan johtuu, että yksinäinen ihminen ei välttämättä ole yhtä todennäköisesti hyvinvoiva. Lisäksi moni ajattelee ja laiminlyö syömisiään ja terveyttään, koska on yksin. Ei yksinolevan kannata esimerkiksi laittaa itse ruokaa on varsin yleinen ajattelumalli ja hyvä tekosyy ostaa eineksiä tai syödä huonosti tai yksipuolisesti.
Yksinäisyys ja vapaaehtoinen yksin oleminen ovat eri asioita. Ketjussa puhutaan paljon jälkimmäisestä, vaikka aloituksessa ensimmäisestä.