Jos kävelet 2h, tarvitsetko palautumista?
Kommentit (106)
Jos se on löntystelyä vaikka shoppaillessa, niin en. Jos menen lenkille, kävelen n. 6km/h tahtia ja sit ehkä 2h jälkeen tuntuu jaloissa. Harrastan kuntosalia, olen voimakas, mutta aerobinen kunto on keskitasoa
BMI 26, N 47v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse palatumista, helposti menee 3-4 tuntia esim sienimetsässä jossa myös kokoajan kyykitään ja tasapainotellaan ja ojentaudutetaan.
2 tunnin kävelylenkillä kävelen 20 kilometriä helposti.
Normaalipaino ja ikää 48 v
Olet Sari Essayah?
Sari kävelee 20 km vähän yli puolitoista tuntia.
Meni tuossa 2 kilometriin varmaan melkein se 2 tuntia, enkä tiedä milloin tästä toivun. En huomenna varmaan ainakaan.
Siis pyörällä ensin 12 km, ja loput 2 km piti taluttaa monttuja väistellen kun ei nähnyt ajaa. Eikä oikein edes taluttaa.
En, enkä tarvitse pidemmillään kävelyreissuilla (ajallisesti tai matkallisesti). Olen 30v ja 90kg. Aiemmin yli 100kg enkä tarvinnut silloinkaan.
Vaikka olisi miten kova kunto, niin niin ihmisen keho tekee silti töitä, kun kävelet 2h. Se että sinusta ei tunnu miltään tai et koe kaipaavasi lepoa ei kerro siitä että kävely ei olisi rasittanut kehoa. Nivelet, lihakset ja verenkierto- ja hengityselimet on tehneet enemmän töitä kuin jos olisit istunut sohvalla. Ei minustakaan tunnu mitenkään erikoiselta parin tunnin lenkin jälkeen (riippuu toki vähän maastosta ja kengistä ja vauhdista), mutta tiedän kyllä, että palautumisessa menee jokunen tunti.
Palautuminen ei siis tarkoita sitä, että susta ei tunnu väsyneeltä tai rasittuneelta. Palautuminen tarkoittaa sitä, että kehosi palaa samaan tilaan jossa se oli ennen rasitusta.
Onhan noita. Itse kävelin 8 tunnin työpäivän aikana noin 8 km ja nostelin siinä samalla pöydänkansia 20 000 kiloa puusepänverstaassa parikymmentä vuotta sitten. Ilmeisesti robotit olivat liian kalliita tai niiden käyttäjillä oli liian iso palkka silloin, tai ainakin siinä firmassa.