Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Tässä syyt, miksi työntekijät valehtelevat pomolle olevansa flunssassa

Vierailija
24.09.2023 |

- Olen flunssassa, sanoi Vilma, 25, pomolleen ja piti sairauslomapäivän.

Flunssa oli valhe. Oikeasti hän oli kärsinyt unettomuudesta jo pitkään ja valvonut koko edellisen yön, eikä siksi kokenut olevansa työkykyinen.

Sama toistui useita kertoja. Hän oli tuolloin kolmivuorotyössä sairaalan vuodeosastolla.

Vilma syytti itseään. Hänestä tuntui, ettei parikymppinen voi olla töiden takia uupunut.

- En tiennyt, mitä pitäisi tehdä. Olin nuori ja tosi yksin asian kanssa. Hävetti ja pelotti kertoa esimiehelle, joten huijasin, hän kertoo muutama vuosi tapahtuman jälkeen.

Alma, 23, ei nykyisessä työssään ole pitänyt sairaslomaa terveyssyistä. Hän on sitoutunut seitsemän kuukauden määräaikaiseen sopimukseen, jonka aikana ei voi viettää lomia. Siksi hän on valehdellut töissä olevansa kuumeessa, kun on tarvinnut vapaapäivän.

- Kesällä saikutin, kun menin Ruisrockiin. Sanoin, että kuume nousi. Teen sen uudestaan nyt syksyllä, kun menen pidemmälle viikonloppureissulle.

https://yle.fi/a/74-20051243

Oletko valehdellut sairaslomasta/sairasloman syystä, onko valehtelu hyväksyttävää?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valkoinen valhe on ok, jos on  oikeasti työkyvytön oli se syy sitten oikeasti mikä tahansa. Mutta jos valehtelee festareille päästäkseen, ei todellakaan ok ja siinä pissataan muiden muroihin.

Vierailija
62/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keikkatyöläinen ja laskutan työstäni. Laskun voi kirjoittaa vain tehdyistä työtunneista. Siksi en voi pitää sairauslomaa edes sairaana.

Teoriassa voisin pitää sairauslomaa tai lomaa, mutta en usko että sen jälkeen tulisi enää yhtään työtuntia.

Sama. Muutama vuosikymmen tätä, ja sitten osui kohdalle sellainen flunssa (korona) joka ei niin vain parantunutkaan. Olen ollut sen jäljiltä puolikunnossa nyt yli vuoden... mutta en niin huonossa kunnossa, että olisin saanut virallista sairauslomaa. Tätä taustaa vasten ei paljon naurata nämä Ruisrock-saikuttelijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa valehdellut olevani kuumeessa tai mahataudissa, ehkä kerran vuodessa. Sairastan ahdistushäiriötä ja kyseessä on olleet hetket kun mielenterveys on oikeasti sellaisessa jamassa että pakko levätä, esimerkiksi muuten itkisin tai istuisin paniikkikohtauksen kourissa koko työpäivän eikä työnteosta tulisi mitään. Ei työnantajalle voi vaan sanoa, että nyt on pakko maata sängyssä koko päivä rauhoittumassa.

En kyllä myöskään tuomitse noita festareita varten omaa lomaa ottavia, kyllä työnantaja kestää sen yhden tai kahden päivän kesässä.

Vierailija
64/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kätevää jos Suomessakin olisi soveltuvissa työpaikoissa käytössä mental health day, eli voisi palkattomasti pitää omalla ilmoituksella vapaapäivän ilman stigmaa, eikä se kuluttaisi lomapäiviä mutta ei myöskään tarvitsisi valehdella työnantajalle että on flunssassa vaikka oikeasti on tilapäisesti tosi kuormittunut olo ja kaipaisi vain breikkiä.

Sen nimi on juurikin lomapäivä. Toisena vaihtoehtona palkaton vapaapäivä.

Ei ole sama asia. Meillä lomat ja palkattomat vapaat pitää anoa pari viikkoa ennakkoon, ei voi vain edellisenä päivänä tai työpäivän aamuna soittaa töihin että hei, pidänkin tänään lomaa koska pää hajoaa tai en vaan pysty tänään tulemaan töihin koska kaikki ahdistaa.

Vierailija
65/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi että mt-ongelmien takia ei kannata hakea saikkua. Sen kun kerran tekee niin jatkossakin se sieltä tulee esiin vaikka olisi jalka murtunut. Ja jos töissä on tämä "varhaisen puuttumisen malli" jossa syynätään sairauspoissaoloja ja jos niitä on liikaa tietyllä ajanjaksolla niin sitten niitä ongelmiaan joutuu selittelemään sekä työnanantajalle että työterveyshuollolle. Työnantajan näkökulmasta se taas automaattisesti tarkoittaa huonoa työntekijää vaikka olisi kuinka hyvä työssään ja kenkää tulee seuraavissa yt:ssa tai työntekijä savustetaan ulos.

Vierailija
66/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä voisi kyllä pitää omana tietonaan, varsinkin, jos ei ole oikeasti millään tavalla kipeä. Itse sen kerran kolmessa vuodessa flunssassa, ja se onkin sitten jo sellainen, että olisi melkein valmis saattohoitoon. Siinä vaiheessa ei ole kivaa, jos epäillään yhtään, ja vain sen takia, että jotkut tarvitsevat välillä vähän Ruisrock-vapaata.

Minä olin silloin flunssaisena töissä, jos ei ollut kuumetta. Itse kuvittelin kuumeen olevan ratkaiseva tekijä kotona sairastamiselle. Näistä seurasi joka ikinen kerta poskiontelotulehdus, joka vei korkeine kuumeineen viikon sairaslomalle. Kerran jopa koitettiin erikoislääkärillä huuhdella suolavedellä ontelot, ei mitään vaikutusta. Lääkäri sanoikin, että huuhtelua käytetään lapsilla ja he paranevat samantien ilman antibiootteja ja sairaspäiviä, kun lääkäriin tullaan illalla, ettei tarvitse olla koulusta pois.

Sain tupenrapinat toimarin tomeralta sihteeriltä, että aina flunssa hoidetaan kotona. Hänellä oli useampi miespuolinen tuttava kuollut äkillisesti juoksulenkillä flunssaisena. Kuolinsyy heillä oli sydänpussin tulehdus. Siis ne miehet parantelivat flunssaansa menemällä kovalle juoksulenkille.

Nyt saikutetaan ja mennään Ruisrockiin. Voi itku teitä Suomen toivoja!!

Vierailija
67/67 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tunnollinen ja joskus liiankin. Vain syystä ilmoittaudun sairaaksi. Ominluvin en oo pois enkä palkatonta pyydä valheella. Edes määräaikaisena en niin tehnyt.

Hyvä sinä! Vanha sanonta on, että puhdas omatunto on paras päänalunen.