YLE: Tässä syyt, miksi työntekijät valehtelevat pomolle olevansa flunssassa
- Olen flunssassa, sanoi Vilma, 25, pomolleen ja piti sairauslomapäivän.
Flunssa oli valhe. Oikeasti hän oli kärsinyt unettomuudesta jo pitkään ja valvonut koko edellisen yön, eikä siksi kokenut olevansa työkykyinen.
Sama toistui useita kertoja. Hän oli tuolloin kolmivuorotyössä sairaalan vuodeosastolla.
Vilma syytti itseään. Hänestä tuntui, ettei parikymppinen voi olla töiden takia uupunut.
- En tiennyt, mitä pitäisi tehdä. Olin nuori ja tosi yksin asian kanssa. Hävetti ja pelotti kertoa esimiehelle, joten huijasin, hän kertoo muutama vuosi tapahtuman jälkeen.
Alma, 23, ei nykyisessä työssään ole pitänyt sairaslomaa terveyssyistä. Hän on sitoutunut seitsemän kuukauden määräaikaiseen sopimukseen, jonka aikana ei voi viettää lomia. Siksi hän on valehdellut töissä olevansa kuumeessa, kun on tarvinnut vapaapäivän.
- Kesällä saikutin, kun menin Ruisrockiin. Sanoin, että kuume nousi. Teen sen uudestaan nyt syksyllä, kun menen pidemmälle viikonloppureissulle.
Oletko valehdellut sairaslomasta/sairasloman syystä, onko valehtelu hyväksyttävää?
Kommentit (67)
Toisinpäin. Olen ollut puolikuntoisena töissä vaikka ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijät on saatava ruotuun!
t. Vihainen pomo
Kukaan ei halua lörpölle pomolle kertoa totuutta kun jokainen talossa tietäisi syyn poissaoloon vartissa. Yleensä on hyvä syy olla pois. Syy ei vaan kuulu jokaiselle
Olen usein valehdellut. Olen ainut mies toimistolla (palkanlaskija) enkä jaksa kuunella miesvihaa. Muita syitä on ollut gaming, vtubettajat ja julkaisut, jotka tapahtuu Japanissa, joten aikaeron vuoksi on joutunut valvomaan.
Minusta on ihan ok valehdella saikusta, kun ei se haittaa ketään. M28
Nämä voisi kyllä pitää omana tietonaan, varsinkin, jos ei ole oikeasti millään tavalla kipeä. Itse sen kerran kolmessa vuodessa flunssassa, ja se onkin sitten jo sellainen, että olisi melkein valmis saattohoitoon. Siinä vaiheessa ei ole kivaa, jos epäillään yhtään, ja vain sen takia, että jotkut tarvitsevat välillä vähän Ruisrock-vapaata.
Ollessani ravintolassa töissä hain muutaman kerran sairauslomaa kun en halunnut mennä pe/la iltaan töihin yksinkertaisesti siksi, että ne olivat ihan hirveitä vuoroja. 10h eikä välttämättä päässyt edes vessaan vaan koko ajan joutui kuuntelemaan asiakkaiden vittuilua kun tuoppi ei ilmestynyt eteen tarpeeksi nopeasti.
Nyt olen toimistotyössä ja teen sairaanakin töitä. Kerran olin neljä viikkoa sairauslomalla ja sinä aikana kertyi töitä, joita kukaan ei tehnyt poissa ollessani. Palattuani sain moitteet tekemättömistä töistä. Sairausloma ei ollut pätevä syy jättää töitä tekemättä. Sen jälkeen en ole juuri uskaltanut pitää sairauslomia vaikka olenkin nyt eri paikassa töissä.
Luulen, että nuo leikkisaikut vähenisivät, jos työntekijä joutui saikun jälkeen tekemään saikun aikana tekemättä jääneet työt.
Unettomuus voi olla tosi lamaannuttava ja pitkäkestoista mutta sairaus se ei ole eikä sillä saa saikkua. Se voi olla turvallisuusriski mutta hoidoksi saa mt diagnoosin ja unilääkkeitä, jotka eivät yleensä korjaa ongelmaa. Unettomuuden takana on usein fyysinen sairaus jota ei tutkita. Näin niitä flunssasaikkuja tehdään ja työkyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein valehdellut. Olen ainut mies toimistolla (palkanlaskija) enkä jaksa kuunella miesvihaa. Muita syitä on ollut gaming, vtubettajat ja julkaisut, jotka tapahtuu Japanissa, joten aikaeron vuoksi on joutunut valvomaan.
Sama täällä. Se lähes päivittäinen miesviha miesten haukkumisen muodossa on erittäin kuluttavaa. Miksi naiset ei tajua sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on niin kauhean runsaat menkat, etta olen valehdellut olevani paansaryssa, etta voin olla pahimman vuotopaivan kotona. Meilla ei ole liikkuvan tyon luonteen vuoksi mahdollista menna vessaan kun haluaa eika sita aina ole lahella laisinkaan ihan siis kirjaimellisesti.
Olisko lääkäri kuitenkin oikea osoite? Runsaita kuukautisia voi hoitaa.
Vain ne joilla on nopeat lirumenkat jaksaa aina jankata että mene lääkärille. Ihan kuin huvikseen monsuunimenkoista toiset nauttisi joka kuukausi, eiköhän lekurit oo ravattu .
Vierailija kirjoitti:
En, ja monesti olen mennyt töihin migreenissäkin. Tosin muutaman kerran joutunut lähtemään pois kesken päivän, kun migreenin takia meinannut lähteä taju/ puhe alkaa sammaltaa.
Itse en migreenissä pääse edes peiton alta pois ilman auroja, kipua, itkua ja oksennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Se lähes päivittäinen miesviha miesten haukkumisen muodossa on erittäin kuluttavaa. Miksi naiset ei tajua sitä?
Kyllä ne tietää. Ihan se vain on keino yrittää savustaa miehet pois toimistoista. Tai sitten naiset on vain kusipäitä. M28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Alma on ainakin toiminut niin, että työnantaja voisi hänet jopa irtisanoa. Moraalitonta allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, kun jo etukäteen tietää, että tarvitsee tietyt päivät vapaaksi ja aikoo ne myös pitää.
Outoa. Kyllä määräaikaisenakin saa palkattomia vapaapäiviä, ainakin itse olen saanut.
Ja pekkasia kertyy monella alalla...
No ei kerry kyllä missään 7 kk määräaikaisissa työsuhteissa!
Enemmän mua ihmetyttää, ettei tehnyt vapaapäivätoivetta tai vaihtanut vuoroa jonkun kanssa. Eikä nuo festarit ole viikonloppuisin, joten oletettavasti tekee vuorotyötä?
Luuserit täällä taas. Rehellinen ja maailman onnellinen kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Alma on ainakin toiminut niin, että työnantaja voisi hänet jopa irtisanoa. Moraalitonta allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, kun jo etukäteen tietää, että tarvitsee tietyt päivät vapaaksi ja aikoo ne myös pitää.
Outoa. Kyllä määräaikaisenakin saa palkattomia vapaapäiviä, ainakin itse olen saanut.
Enemmän mua ihmetyttää, ettei tehnyt vapaapäivätoivetta tai vaihtanut vuoroa jonkun kanssa. Eikä nuo festarit ole viikonloppuisin, joten oletettavasti tekee vuorotyötä?
'Oon määräaikainen kausityöntekijä ja mulla ainakin kertyy joka vuosi, vaikka työaika on vain 5kk ...
En ole valehdellut. Olen tosi harvoin muutenkin kipeänä eli olen onnekas.
Jos alaisen tarvitsee valehdella esimiehelle niin esimies on rekrytoinut väärän alaisen. Esimiehen vika. Oppikoon rekrytoimaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Oon määräaikainen kausityöntekijä ja mulla ainakin kertyy joka vuosi, vaikka työaika on vain 5kk ...
Riippuu varmaan sitten alasta.
Mielestäni esim. paha unettomuus on ihan sopiva syy saikuttamiselle, jos työssä tarvitaan tarkkuutta. En esim. haluaisi linja-autoon, jossa kuski on saanut viimeisen kolmen yön aikana pari tuntia unta.
Nämä idiootit, jotka saikuttavat festareiden ja lomamatkojen takia ovat kyllä ihmisten pohjasakkia ja aiheuttavat omalla käytöksellään epäilyjä oikeasti saikkua tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan sitten alasta.
Kuten kirjoitin: Ja pekkasia kertyy monella alalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on niin kauhean runsaat menkat, etta olen valehdellut olevani paansaryssa, etta voin olla pahimman vuotopaivan kotona. Meilla ei ole liikkuvan tyon luonteen vuoksi mahdollista menna vessaan kun haluaa eika sita aina ole lahella laisinkaan ihan siis kirjaimellisesti.
Olisko lääkäri kuitenkin oikea osoite? Runsaita kuukautisia voi hoitaa.
Ei ole joka kuukausi yhta lamauttavaa vuotoa, mutta asia ollut jo vuosia hoidossa ja laakarien tiedossa, kiitos huolenpidosta.
Tämä juuri. Itselläni on ehkä kaksi kertaa vuodessa karmeat tulvamenkat, enkä mitenkään voi tietää etukäteen että juuri tässä kierrossa ne tulevat tavallista runsaampina. Pitäisikö syödä jatkuvasti lääkettä sen takia?
ei tarvitse, vain silloin, kun vuotoa on liikaa. Siihen on olemassa lääke. alkaa vaikuttaa noin 2 tunnissa ja oikeasti hillitsee vuotoa. tottakai aina jossain on sitten joku jolle se ei toimi, mutta isolle osalle toimii. lääkettä saa vain reseptillä.
Tuttua, hyvin tuttua. Olin itse kolmivuorotyössä ja aloin saada psyykkisiä oireita, kuten juuri unettomuutta työpaineiden vuoksi. Tätä ei kuitenkaan voinut mennä kertomaan esimiehelle sen enempää kuin työterveyteenkään, koska se olisi tarkoittanut leimaa otsaan ja sitä mukaa tietynlaista "seurantaa." Keksin sitten noita flunssasaikkuja. En paljoa, mutta suunnilleen neljän kuukauden välein, eli sellaisen kolme kertaa vuodessa olin 2-3 päivää pois. Joskus tietysti olin oikeastikin kipeänä.
En nauttinut näistä saikkupäivistä. Olen tunnollinen, joten makasin sisällä ja mietin mitä ne minusta nyt ajattelee. En saanut nukuttua tämän morkkiksen takia. Sitten kun saikku oli ohi, menin töihin ja olin taas hullun tehokas kunnes oireet alkoi taas pahentua.