Mikä on törkeintä mitä olet nähnyt hautajaisissa tapahtuvan?
Itse olen nähnyt kun vainajan vanhemmat ja yksi sisarus lapsineen kiilasi vainajan puolison ja lasten edelle kirkosta poistuttaessa. Yleensä puoliso ja lapset kulkee heti arkun perässä, ei vanhemmat ja sisarukset.
Kommentit (178)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menin hautajaisiin, mukana näyttävä kukkalaite, kun kutsussa ei ollut mitään toivetta yhden kukan/kukattomasta muistamisesta.
Yllätys oli, että vainajan hyväpalkkainen tytär puolisoineen eivät olleet hankkineet kukkia lainkaan, edes yhtä. Muut lähimmät omaiset, vainajan äiti ja veli toivat yhdet ruusut.
Tytär kuvasi siunauksen jälkeen meidän muiden ostamia kukkalaitteita instaansa.
Siinä kuule voi aika helposti yhdet kukat unohtua.
Niinpä, nimimerkillä unohdin pukeutumisasiat kokonaan. Muistin asian torstaina ja hautajaiset perjantaina. No, onneksi löytyi kaapeista kaikille jotain sopivaa, mutta musta ei ollut varmaan kenelläkään.
Se että ihminen laitetaan kuoppaan.
Vierailija wrote:
Menin hautajaisiin, mukana näyttävä kukkalaite, kun kutsussa ei ollut mitään toivetta yhden kukan/kukattomasta muistamisesta.
Yllätys oli, että vainajan hyväpalkkainen tytär puolisoineen eivät olleet hankkineet kukkia lainkaan, edes yhtä. Muut lähimmät omaiset, vainajan äiti ja veli toivat yhdet ruusut.
Jep. Meille ilmoitettiin hautajaisten aamuna, että toiveena on tuoda yksi kukka. Kukkalaitteethan tilataan yleensä päiviä jollei jopa viikkoja etukäteen?? Totta kai sitten se kukkalaite sinne vietiin, mitä muuta sillä olisi tehty kun oli jo ostettu. Ugh. Vihaan ihmisiä.
Kaverini oli menossa naimisiin naisen kanssa. Kaveri valitsi halvimmat mahdolliset kirjekuoret hääkutsuihin. Tuleva vaimo nuoli sitten kuoret mutta niissä oli myrkyllistä liimaa, joka aiheutti kuoleman. Hautajaisissa vaimon vanhemmat syytti kaveria tappajaksi.
En tiedä onko törkeää, mutta outo maku jäi.
Olin serkkuni hautajaisissa, serkkuni kuului pieneen uskonnolliseen yhteisöön.
Muistotilaisuuden seremoniamestari käytti puheenvuoronsa yhteisön ylistämiseen ja serkkuni alkoholismin ruotimiseen, kuinka yhteisö oli nostanut serkkuni ryyppyremmistä(osatotuus).
Vähän outo muistotilaisuus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
>> Kun kerran arkulle oli muistanut kukkalaitteen tilata, niin kyllä oman kimpun tilaamisen muistaa samalla. Kukkakaupat kuljettavat kukat siunauskappelin, siellä ne odottavat valmiina.
Yleensä kuolinilmoitukseen laitetaan lasten nimet ikäjärjestyksessä. Siskoni kaappasi sekä isän että äidin hautajaiset ja ei esim. vastannut viesteihin, kun pakko oli päästä järjestämään ihan itse. Kuolinilmoituksessa sitten kiilasi tottakai itsensä vähän ylemmäksi. Isän hautajaisissa taas järkättiin niin, että lyöttäytyi vanhemman sisaruksen kanssa yksiin viemään arkulle kappelissa tervehdyksen. Molemmissa tapauksissa siis minä iältä vanhempana jäin viimeiseksi.
Mua naurattaa edelleen. Sillä on väliä millaiset välit oli vanhempiin heidän eläessään, ei nokkimisjärjestys kuolinilmoituksissa tai hautajaisissa.
Leski vonkasi rahaa lapsen nimissä, taskussa kuitenkin muhevat vakuutusrahat miehensä kuolemasta.
Vierailija wrote:
Yleensä kuolinilmoitukseen laitetaan lasten nimet ikäjärjestyksessä. Siskoni kaappasi sekä isän että äidin hautajaiset ja ei esim. vastannut viesteihin, kun pakko oli päästä järjestämään ihan itse. Kuolinilmoituksessa sitten kiilasi tottakai itsensä vähän ylemmäksi. Isän hautajaisissa taas järkättiin niin, että lyöttäytyi vanhemman sisaruksen kanssa yksiin viemään arkulle kappelissa tervehdyksen. Molemmissa tapauksissa siis minä iältä vanhempana jäin viimeiseksi.
Mua naurattaa edelleen. Sillä on väliä millaiset välit oli vanhempiin heidän eläessään, ei nokkimisjärjestys kuolinilmoituksissa tai hautajaisissa.
Mutta silti sinulle oli noinkin paljon väliä että nimiä ei laitettu ikäjärjestyksessä eikä menty viemään kukkia ikäjärjestyksessä?
Vierailija wrote:
Ei ole olemassa mitään tällaista sääntöä että nimet laitetaan ikäjärjestyksessä kuolinilmoitukseen. Ei myöskään kukkien laskuun ole mitään sääntöä lasten ikäjärjestyksestä, ainoa niin sanottu sääntö on että lähiomaiset menee ensin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
>> Kun kerran arkulle oli muistanut kukkalaitteen tilata, niin kyllä oman kimpun tilaamisen muistaa samalla. Kukkakaupat kuljettavat kukat siunauskappelin, siellä ne odottavat valmiina.
Ei välttämättä jos tilaaja on eri, esimerkiksi leski on voinut tilata arkun ja tilaisuuden muut kukat ilman että tyttärellä on siihen osaa tai arpaa.
Tätini perheineen kiilasi ruokajonossa ohi isäni ja meidän lapsien ja perheiden sekä papin.
Meitä on kuusi sisarusta, ainakin ennen veljen hautajaisia, pidin meitä sisaruksina. Meillä on kuitenkin eri isät eli olemme sisarpuolia. Yllättäen minua ja perhettäni ei huolittu mukaan, kun ns. oikeat sisarukset laskivat kukat velipuoleni haudalle. Minun ja perheeni vuoro tuli serkkujen ja tätien jälkeen. Hautajaisten jälkeen en ole tavannut sisarpuoliani enää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta silti sinulle oli noinkin paljon väliä että nimiä ei laitettu ikäjärjestyksessä eikä menty viemään kukkia ikäjärjestyksessä?
En ymmärrä kysymystäsi. Niin on tapana toimia, tähän saakka kaikissa käymissäni hautajaisissa. Huvitti tämä ihmisen pätemisentarve. Hienosti itsensä korotti. Pappi minulle sanoi, että tämä on se hetki, kun jäljelle jääneet yrittävät korjata mitä korjattavissa on, paikata laiminlyöntinsä. Fiksu pappi näki, mitä kaikkea kulisseissa touhuttiin.
Miksi lapsilla pitäisi olla omia kukkia yleensäkään?
Isäpuoleni kuoli viime vuonna ja sovittiin äidin sekä veljen perheen kanssa että mennään koko porukka samoilla kukilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei ole olemassa mitään tällaista sääntöä että nimet laitetaan ikäjärjestyksessä kuolinilmoitukseen. Ei myöskään kukkien laskuun ole mitään sääntöä lasten ikäjärjestyksestä, ainoa niin sanottu sääntö on että lähiomaiset menee ensin
Jaa. No, jostain syystä näin on toimittu kaikkien tuttujen ja sukulaisten hautajaisyen ja ilmoitusten osalta. On niitä näihin vuosikymmeniin mahtunut aika paljon.
Vierailija wrote:
Nuori aikuinen jätti osallistumatta isänsä hautajaisiin.
Millaiset heidän välinsä muuten olivat? Tiedän tapauksen, jossa vainajan puoliso alkoi arvottaa omia lapsiaan, yritti nostaa omat sukulaisensa kantajiksi ohi osa omien lasten, lastenlasten ja vävyn. Välit olivat näillä lapsilla kuulemma vainajan kanssa niin selvät, etteivät tällaiset venkoiluhautajaiset sitä olisi miksikään muuttaneet ja arvostusta laskeneet. Onneksi vainajan puolisolla järki voitti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jep. Meille ilmoitettiin hautajaisten aamuna, että toiveena on tuoda yksi kukka. Kukkalaitteethan tilataan yleensä päiviä jollei jopa viikkoja etukäteen?? Totta kai sitten se kukkalaite sinne vietiin, mitä muuta sillä olisi tehty kun oli jo ostettu. Ugh. Vihaan ihmisiä.
Mentiin pomon kanssa Pohjanmaalle työkaverin hautajaisiin. Siellä oli tapana viedä uurnalle yksi ruusu, mut eihän sitä meille kerrottu. Meillä oli sitten firman puolesta metrinen kukkalaite. Olihan ne ikäänkuin noloa, mutta ainakaan eivät luule, että savolaiset on nuukia.
Vierailija wrote:
Serkkuni otti selfien mummoni hautajaisissa.
Miten tämä eroaa muusta valokuvaamisesta?