Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkeintä mitä olet nähnyt hautajaisissa tapahtuvan?

Vierailija
24.09.2023 |

Itse olen nähnyt kun vainajan vanhemmat ja yksi sisarus lapsineen kiilasi vainajan puolison ja lasten edelle kirkosta poistuttaessa. Yleensä puoliso ja lapset kulkee heti arkun perässä, ei vanhemmat ja sisarukset.

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän kulttuuriimme kuulu rettelöidä hautajaisissa. Ovat kaikista muodollisimmat perhejuhlistamme ja kyllähän niissä pyritään kaikin tavoin käyttäytymään hyvin.

Täytyy kyllä olla todella vajaa päästään, jos ei tähän pysty, tai sitten ihan rappiolla oleva narkomaani tai alkoholisti. Tällaiset ihmiset yleensä jäävät hautajaisista mieluummin pois kuin tulevat pahassa kunnossa. 

On erikoista, todella erikoista, mikäli ihan kantasuomalaiset selväpäiset ihmiset riehuvat ja mokailevat isommin hautajaisissa. On se vielä semmoinen viimeinen hyvän ja kunnioittavan käytöksen linnake.

Monet suvut ja perheet ovat jännitteitä täynnä, mutta etenkin hautajaisissa kaikki tämmöinen pyritään hetkeksi unohtamaan tai laittamaan maton alle. 

Olen työkseni istunut yli 20 vuotta hautajaisissa ja jotakin asiasta tiedän. En epäile kertomianne tapauksia mutta kerron, että ovat kyllä hirveän harvinaisia.

Omalle kohdalleni sattunut yksi vainajan muistoa ja toisia surevia kohtaan huonosti käyttäytynyt. Surijoiden vaatetus on myös ihan aina ollut asiallista paikkakunnasta, iästä ja varallisuudesta riippumatta.

Suomalaiset ovat hyvin yksimielisiä ja konservatiiveja hautajaisten suhteen. Mennä sinne tekemään itsestään numeroa eli nolaamaan itsensä - ei, se ei sovi. Ihan hyvä näin. Ajatus saa pysyä vainajassa.

Vierailija
122/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei meidän kulttuuriimme kuulu rettelöidä hautajaisissa. Ovat kaikista muodollisimmat perhejuhlistamme ja kyllähän niissä pyritään kaikin tavoin käyttäytymään hyvin.

Täytyy kyllä olla todella vajaa päästään, jos ei tähän pysty, tai sitten ihan rappiolla oleva narkomaani tai alkoholisti. Tällaiset ihmiset yleensä jäävät hautajaisista mieluummin pois kuin tulevat pahassa kunnossa. 

On erikoista, todella erikoista, mikäli ihan kantasuomalaiset selväpäiset ihmiset riehuvat ja mokailevat isommin hautajaisissa. On se vielä semmoinen viimeinen hyvän ja kunnioittavan käytöksen linnake.

Monet suvut ja perheet ovat jännitteitä täynnä, mutta etenkin hautajaisissa kaikki tämmöinen pyritään hetkeksi unohtamaan tai laittamaan maton alle. 

Olen työkseni istunut yli 20 vuotta hautajaisissa ja jotakin asiasta tiedän. En epäile kertomianne tapauksia mutta kerron, että ovat kyllä hirveän harvinaisia.

Varmasti näin. Kyllä ne riidat käydään yleensä muualla kuin hautajaisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se erikoinen tilanne "ei-niin-läheisenä"-hautajaisvieraana mennä laskemaan näyttävää kukkalaitetta arkulle, jos vainajan lähiomaiset muistaneet yhdellä neilikalla.

Jos lähiomaiset päättäneet tuon linjan, niin todellakin pitää ilmoittaa vieraille yhden kukan -toive kutsussa.

Kukkakauppiaat kysyvät aina surukimppua tilatessa, että oletko vainajan lähiomainen. Sitovat ja mitoittavat kukkalaitteet niin, että mitä läheisempi, sitä näyttävämpi. Ei tosiaankaan niin, että mitä kaukaisempi, sitä suurempi. 

Vierailija
124/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan ystävä alkoi arvostella vainajan lasten vaatteita muistotilaisuudessa. Muutenkin yritti alkaa hääräämään ja laittamaan kaikkia lapsia samaan pöytään, myös vainajan lapsia, koska kuulemma lapset ei kuulu aikuisten pöytiin.

Vierailija
125/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt törkeää, mutta vainajan hyvä ystävä oli naapurimaasta kotoisin. Mustat vaatteet oli, täysmustat. Sitten saattoikin mennä suoraan punaisen lyhdyn alueelle, sopivat niihin. Tosin tässä oli kyseessä ihan tavallinen työssäkäyvä perheenäiti.  

Vierailija
126/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ehkä kauhean törkeää, mutta outoa kuitenkin.

Tästä on jo todella kauan, mutta muistan erään naispuolisen sukulaiseni hautajaisissa, miten pappi puheessaan nimitti tämän sukulaisen miesystävää (olivat olleet avoliitossa lähes 20 vuotta) hyväksi ystäväksi. Sukulainen oli aikanaan jäänyt leskeksi ja hänellä oli tästä liitosta aikuisia lapsia. Edesmenneestä aviomiehestä pappi puhui paljon ja sen jälkeen totesi, että: ja sen jälkeen Maija sai hyvän ystävän Matista (nimet muutettu). Ja se siitä. Oli jotenkin outoa. Miesystävä tietenkin aikuisten lasten kanssa eturivissä suremassa.

Vierailija
127/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan se erikoinen tilanne "ei-niin-läheisenä"-hautajaisvieraana mennä laskemaan näyttävää kukkalaitetta arkulle, jos vainajan lähiomaiset muistaneet yhdellä neilikalla.

Jos lähiomaiset päättäneet tuon linjan, niin todellakin pitää ilmoittaa vieraille yhden kukan -toive kutsussa.

Kukkakauppiaat kysyvät aina surukimppua tilatessa, että oletko vainajan lähiomainen. Sitovat ja mitoittavat kukkalaitteet niin, että mitä läheisempi, sitä näyttävämpi. Ei tosiaankaan niin, että mitä kaukaisempi, sitä suurempi. 

Kyllä kaikki hautajaiskukkia ostavat saa silti ihan itse valita laitteensa tai kimppunsa, mitä kukkia niihin tulee ja miten paljon. Eri kukkakaupoilla on myös erilaisia kukkalaitteita joten ei ole olemassa mitään standardimitoitusta.

Vierailija
128/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän hautajaisissa ystävän puoliso oli valinnut heidän yhteiselle lapselleen punaisen asun. Tosin kyseessä oli vasta taaperoikäinen lapsi.

Vierailija
129/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä sillä on lasketaanko kukat lasten ikäjärjestyksessä vai ei? Vai miksi sen vanhimman pitäisi päästä ensin jos nyt kuitenkin on kyse suht samanikäisistä lapsista?

Vierailija
130/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalaitteiden kokovalinnassa on ihan hyvä, että kukkakaupat suosittelevat hintaluokkaa sen mukaan mikä on suhde vainajaan.   Kuvitteellinen tilanne: aviomies kuolee, hautajaisiin tulee vainajan naispuolinen ystävä. Olisi jokseenkin nolo tilanne ystävättärelle, jos hänen kukkalaitteensa olisi paljon näyttävämpi kuin lesken. 

Vierailija
131/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, miten monen hautajaisvieraan mielestä heidän tuomassa kukkalähetykset ovat pääosassa?

Koskettavin jäähyväinen, mitä olen nähnyt, tuli ns renttupojalta äidilleen. Muut laskivat kimppuunsa ja lukivat litaniansa.

Tämä silloin jo 60-vuotias mies asteli äitinsä arkulle. Seisoi yksin ja hiljaa, jonka jälkeen laski yhden ruusun ja sanoi sydämestään ainostaan "Kiitos äiti".

Vierailija
132/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä ihmeen väliä sillä on lasketaanko kukat lasten ikäjärjestyksessä vai ei? Vai miksi sen vanhimman pitäisi päästä ensin jos nyt kuitenkin on kyse suht samanikäisistä lapsista?

Helpottaa sitä arvontaa siinä arkun äärellä, kun mietitään kuka nyt menis. Etiketti on nimenomaan helpottamassa tilanteita.

Vierailija
133/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Todella outoa, miten monen hautajaisvieraan mielestä heidän tuomassa kukkalähetykset ovat pääosassa?

Koskettavin jäähyväinen, mitä olen nähnyt, tuli ns renttupojalta äidilleen. Muut laskivat kimppuunsa ja lukivat litaniansa.

Tämä silloin jo 60-vuotias mies asteli äitinsä arkulle. Seisoi yksin ja hiljaa, jonka jälkeen laski yhden ruusun ja sanoi sydämestään ainostaan "Kiitos äiti".

No niinpä. Ihan kuin kukkalaitteet koko olisi se merkitsevin. Itse halusin välttämättä siskon hautajaisiin syreenejä, koska ne kukki juuri silloin ja tiedän että tämä piti niistä. Ehkä jonkun mielestä itse poimittu syreenikimppu ei ollut tippaakaan arvokas tai mitään, mutta minä tiesin että se olisi varmasti ollut siskolle mieleen.

Vierailija
134/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole. Ne kukat eivät ole millään tavalla niin tärkeä asia. Surevat ihmiset ovat tulleet saattamaan rakkaan ihmisen haudan lepoon.

Vierailija
135/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä kuolinilmoitukseen laitetaan lasten nimet ikäjärjestyksessä. Siskoni kaappasi sekä isän että äidin hautajaiset ja ei esim. vastannut viesteihin, kun pakko oli päästä järjestämään ihan itse. Kuolinilmoituksessa sitten kiilasi tottakai itsensä vähän ylemmäksi. Isän hautajaisissa taas järkättiin niin, että lyöttäytyi vanhemman sisaruksen kanssa yksiin viemään arkulle kappelissa tervehdyksen. Molemmissa tapauksissa siis minä iältä vanhempana jäin viimeiseksi.

Mua naurattaa edelleen. Sillä on väliä millaiset välit oli vanhempiin heidän eläessään, ei nokkimisjärjestys kuolinilmoituksissa tai hautajaisissa.

Ei ole olemassa mitään tällaista sääntöä että nimet laitetaan ikäjärjestyksessä kuolinilmoitukseen. Ei myöskään kukkien laskuun ole mitään sääntöä lasten ikäjärjestyksestä, ainoa niin sanottu sääntö on että lähiomaiset menee ensin

Ei tietenkään ole sääntöä, mutta näin useinmiten toimitaan. Kai se on eniten tasa-arvoista.

Vierailija
136/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Helpottaa sitä arvontaa siinä arkun äärellä, kun mietitään kuka nyt menis. Etiketti on nimenomaan helpottamassa tilanteita.

Eikö sen nyt näe jo siinä että kuka on menossa ja kuka ei?

Minusta olisi ollut outoa jos minä olisin mennyt ensimmäisenä isän hautajaisissa laskemaan kukkia vaikka vanhin olenkin. En voi sanoa kunnolla edes tunteneeni tätä.

Vierailija
137/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei nyt törkeää, mutta vainajan hyvä ystävä oli naapurimaasta kotoisin. Mustat vaatteet oli, täysmustat. Sitten saattoikin mennä suoraan punaisen lyhdyn alueelle, sopivat niihin. Tosin tässä oli kyseessä ihan tavallinen työssäkäyvä perheenäiti.  

Kyllähän tuollaista sattuu. Äitini sisko oli selkeästi halunnut valita kaapistaan mustan ja juhlavan mekon heidän isänsä hautajaisiin. Mekko oli lyhyt, mutta tuskinpa hän itseään myymään silti lähti.

Vierailija
138/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole koskaan nähnyt että kukkia olisi menty laskemaan ikäjärjestyksessä.

Vierailija
139/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli ruumis keskellä kirkon lattiaa. Musta se oli törkeää.

Vierailija
140/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään kuin katsoin vantaalta is,klippiä haurajasista  kantajat duuniasussa hautaanlaskeminen vinossa arkku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi