Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkeintä mitä olet nähnyt hautajaisissa tapahtuvan?

Vierailija
24.09.2023 |

Itse olen nähnyt kun vainajan vanhemmat ja yksi sisarus lapsineen kiilasi vainajan puolison ja lasten edelle kirkosta poistuttaessa. Yleensä puoliso ja lapset kulkee heti arkun perässä, ei vanhemmat ja sisarukset.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei kukissa koskaan ratkaise määrä vaan laatu.

Olen nähnyt keväällä maaliskuussa hautajaisissa hautajaiskukkina krookuksia. Siis arkun päällä oli krookuksista tehty asetelma. Ei ollut mitään perinteistä kukkalaitetta. Muistotilaisuudessa oli kukkakoristeina ruukuissa kasvatettuja krookuksia ja lumikelloja. Lähiomaisilla oli kukkalaitteen sijasta tulppaaneja mitkä laskivat arkulle.

Muilla vierailla oli perinteisempiä kukkia, mutta minusta erittäin sopiva valinta kevättä ja krookuksia rakastaneelle ihmiselle.

Niin mitä ne kukkien määrät tai laadut ratkaisee? Ole hyvä ja kerro?

Mitähän se kukkien laatu voisi ratkaista? Eiköhän lähiomaiset osaa valita parhaat kukat samalla kun muu hautajaisväki vertailee kukkalaitteiden kokoja.

Vierailija
162/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli otettu valokuvia kun olin arkulla ja sitten annettiin se kuva mulle. Turvallisen tilan periaate on ettei oteta kuvia ilman lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljaat sääret naisella.

Vierailija
164/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole sopivaa ruveta lärpättämään kuulumisia kikatellen kun kävellään kirkosta haudalle arkun perässä. Omaiset ovat murheissaan ja ajattelevat poismennyttä. Ehkä kuulumiset voi vaihtaa arkun laskemisen jälkeen tai sivummalla.

Vierailija
165/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ennen kuin pappi edes kerkesi sanomaan alkusanoja, parilla perillisistä oli keskenään jo ilmiriita käynnissä siitä, mitä he haluavat jäämistöstä.  Sanomattakin kai selvää, että halusivat juurikin ne samat asiat.   Itseä yhtenä perillisenä hävetti heidän huutonsa niin paljon, että meinasin lähteä ovesta ulos ja odotella hautajaissaattuetta siellä, ja päätin samalla mielessäni luopua omasta osuudesta, ettei tarvitse mennä siihen jakotilaisuuteen katsomaan, kun aikuiset ihmiset kiskoo toisen kädestä jotain iänikuista kahvipannua.    Se kyräilyhän jatkui niin saatossa, kuin musitotilaisuudessakin.

Ah, on niin helppoa suhtautua hällä väliä-asenteella muiden riitoihin kun rintaperilliset kehtaa pitää kiinni omista oikeuksistaan, ja heillä usein on tunnesiteet joihinkin esineisiin, eism. peintönä kulkevaan isoisosio vanhemmalta jäneeseen asiaan. Sitä ei voi toinen ymmärtää. Vasta kun ITSE koet tärkäeksi jonkun asian, sillä on väliä sinulle. Mutta hei, odotas vaan kun se juoppo ja vanhempiesi rahat surutta tuhlannut sisarus tulee ja yrittää viedä tuhkatkin pesästä, kauppiaille myyntiin pilkkahinnalla, jota saa velkansa maksettua äitisi vihkisormuksella tai arvotavaroilla, sukumökillä jonne sinulla on rakkaat muistot.

Vierailija
166/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä ihmeen väliä sillä on lasketaanko kukat lasten ikäjärjestyksessä vai ei? Vai miksi sen vanhimman pitäisi päästä ensin jos nyt kuitenkin on kyse suht samanikäisistä lapsista?

Hyvä kysymys. Monissa hautajaisissa olleena se lähipiiri laskenut ensimmäisenä mutten järjestykseen ole kiinnittänyt huomiota. Paitsi leski aina ekana. Isänkään hautajaisista en muista meidän lasten järjestystä, kumminkin kukin vuorollaan kävi ja lastenlapset ruusuineen ennen muita vieraita. Muuta sukua ei ollut paikalla. 

Vierailija
167/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on kuusi sisarusta. Hänen suvun hautajaisissa järjestys on aina mennyt ilman mitään etukäteissopimista niin, että vanhimman sisaruksen perhe menee ensin arkulle, sitten seuraavaksi vanhimman jne. Hyvä systeemi kun tietää milloin on oman perheen vuoro eikä tule mitään ihme kärkkymistä ja turhia nousemisia. 

Vierailija
168/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan äiti alkoi haukkua ja syyttää vainajan puolisoa ja lapsia. Myöhemmin ihmetteli kun puoliso ja lapset ei halunneet olla tekemisissä hänen kanssaan.

Vierailija
169/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuore leski vastasi muistotilaisuudessa puhelimeen ja poistui eteiseen kikatellakseen soittajan eli uuden miesystävänsä kanssa. Olin itse eteisessä matkalla vessaan, enkä voinut olla kuulematta pariskunnan yhteisen lomamatkan suunnitelmia.

Kova on kiire matkalle, kun pitää hautajaisissakin reissujaan suunnitella.

Omalla tavallaan eräänlainen tahdittomuuden huippu.

Miehen serkku lähti laivaristeilylle vaimonsa hautajaisista ja löysi siltä reissulta uuden naisen.

Toki onhan monella uusi ollut jo valmiiksi katsottuna

Vierailija
170/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuore leski vastasi muistotilaisuudessa puhelimeen ja poistui eteiseen kikatellakseen soittajan eli uuden miesystävänsä kanssa. Olin itse eteisessä matkalla vessaan, enkä voinut olla kuulematta pariskunnan yhteisen lomamatkan suunnitelmia.

Kova on kiire matkalle, kun pitää hautajaisissakin reissujaan suunnitella.

Omalla tavallaan eräänlainen tahdittomuuden huippu.

Miehen serkku lähti laivaristeilylle vaimonsa hautajaisista ja löysi siltä reissulta uuden naisen.

Toki onhan monella uusi ollut jo valmiiksi katsottuna

Eihän se tapahtunut hautajaisissa. Muutenkin, ihmisten ihan oma asia miten pian löytää uuden kumppanin. Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää kenenkään suhteen laatua, vaikka pitkä liitto olisi vaan kaverisuhde kun ei vaan olla viitsitty erota.

Vierailija
171/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa oli mukana kehitysvammainen vainajan sukulainen avustansa kanssa jostain kehitysvammaisten asuntolasta ja koko siunaustilaisuuden ajan hän huuteli papin puheen väliin, että "Koska lähdetään" ja "Koska saa kakkua ja kahvia". Ihmettelin vain, että miksi hänen piti tulla mukaan hautajaisiin, koska ei ollut edes kovin läheistä sukua. Tai että hänet olisi tuotu suoraan edes sinne muistotilaisuuteen. Eihän hän itse tietenkään sille mitään voinut, mutta kun se avustaja ei tehnyt mitään estääkseen häntä huutelemasta.

Vierailija
172/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislapset oli puettu värikkäästi ja ne lapset potkivat hautausmaalla muita hautakiviä,  vanhemmat eivät kieltäneet, yhdellä naisella oli todella todella lyhyt hame, hyvä kun pepun peitti.

Vierailija
173/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hautajaisissa oli mukana kehitysvammainen vainajan sukulainen avustansa kanssa jostain kehitysvammaisten asuntolasta ja koko siunaustilaisuuden ajan hän huuteli papin puheen väliin, että "Koska lähdetään" ja "Koska saa kakkua ja kahvia". Ihmettelin vain, että miksi hänen piti tulla mukaan hautajaisiin, koska ei ollut edes kovin läheistä sukua. Tai että hänet olisi tuotu suoraan edes sinne muistotilaisuuteen. Eihän hän itse tietenkään sille mitään voinut, mutta kun se avustaja ei tehnyt mitään estääkseen häntä huutelemasta.

Miten? Varsinkin jos kyseessä on isompi lapsi tai aikuinen niin millä estät jotain huutelua?

Vierailija
174/178 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen oli surevalle mielin kielin ja sen jälkeen puoliksi varasti vainajan jäämistön ainoan arvokkaan esineen vaikka sureva oli köyhä eikä luultavasti ymmärtänyt esineen arvoa. Kyllä syletti seurata sitä. 

Vierailija
175/178 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm

Vierailija
176/178 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutin surevaa leskeä työntämällä sormen sen takapuoleen.

Pappi oli heti juonessa mukana, ja kaivoi oman heppisä esille. Tästä innostuneen koko saattoväki aloitti eläimellisen naiskentelun keskenään.

Tapahtyma huipentui siihen, että arkun ympärille perustettiin bukkage-rinki...ja lopun varmaankin arvaatte.

Ja kun kerran jo kirkossa valmiiksi oltiin, niin minä ja tuore leski vihittiin avioliittoon tämän runkkaripapin toimesta.

Vierailija
177/178 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noudatettu toivetta jonka vainaja ennen kuolemaansa kertoi.

Tästä tuli mieleen eräs erittäin veemäinen mies. Tyyppi oli tosi mulkku ihmisenä. Hän maksoi ennakkoon omat hautajaisensa ja sanoi papille, että jos haudalle tulee vaimo, lapset + muuta sukua, niin hän kaivaa itsensä haudasta ylös ja kuristaa papin.

Tästä huolimatta vainaja sai normihautajaiset ja kuolinilmoituksessa oli sitten mainittuna vaimo, lapset + muut sukulaiset.

Vierailija
178/178 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Siellä oli ruumis keskellä kirkon lattiaa. Musta se oli törkeää.

Mikä siinä törkeää oli, jos ruumis oli pakattu? Monissa kulttuureissa ihmistä ei peitellä arkuin.

Itse olen sanonut kahvipöytäkeskusteluissa läheisilleni, että minut voi sujauttaa ekologiseen pussiin. Sen jälkeen minut voi sujauttaa pystysuorassa porattuun reikään. :)

Ja katse kohti pohjantähteä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän