Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkeintä mitä olet nähnyt hautajaisissa tapahtuvan?

Vierailija
24.09.2023 |

Itse olen nähnyt kun vainajan vanhemmat ja yksi sisarus lapsineen kiilasi vainajan puolison ja lasten edelle kirkosta poistuttaessa. Yleensä puoliso ja lapset kulkee heti arkun perässä, ei vanhemmat ja sisarukset.

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siellä oli ruumis keskellä kirkon lattiaa. Musta se oli törkeää.

Siellä kirkon alttariseinustalla on kuvia ja patsaita, jotka esittävät kidutuslaitteessa riutuvaa ihmistä. Just saying.

Vierailija
142/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei nyt ehkä kauhean törkeää, mutta outoa kuitenkin.

Tästä on jo todella kauan, mutta muistan erään naispuolisen sukulaiseni hautajaisissa, miten pappi puheessaan nimitti tämän sukulaisen miesystävää (olivat olleet avoliitossa lähes 20 vuotta) hyväksi ystäväksi. Sukulainen oli aikanaan jäänyt leskeksi ja hänellä oli tästä liitosta aikuisia lapsia. Edesmenneestä aviomiehestä pappi puhui paljon ja sen jälkeen totesi, että: ja sen jälkeen Maija sai hyvän ystävän Matista (nimet muutettu). Ja se siitä. Oli jotenkin outoa. Miesystävä tietenkin aikuisten lasten kanssa eturivissä suremassa.

Täytyykin olla tooodella kauan. Papin puheet ovat jo pitkään perustuneet siihen, mitä omaiset haluavat vainajasta kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Todella outoa, miten monen hautajaisvieraan mielestä heidän tuomassa kukkalähetykset ovat pääosassa?

Koskettavin jäähyväinen, mitä olen nähnyt, tuli ns renttupojalta äidilleen. Muut laskivat kimppuunsa ja lukivat litaniansa.

Tämä silloin jo 60-vuotias mies asteli äitinsä arkulle. Seisoi yksin ja hiljaa, jonka jälkeen laski yhden ruusun ja sanoi sydämestään ainostaan "Kiitos äiti".

tuomansa*

Vierailija
144/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä siinä törkeää oli, jos ruumis oli pakattu? Monissa kulttuureissa ihmistä ei peitellä arkuin.

Itse olen sanonut kahvipöytäkeskusteluissa läheisilleni, että minut voi sujauttaa ekologiseen pussiin. Sen jälkeen minut voi sujauttaa pystysuorassa porattuun reikään. :)

Vierailija
145/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä taas en ole koskaan nähnyt että kukkia olisi menty laskemaan ikäjärjestyksessä.

Kuka tällaista edes tarkkailee ja siitä kirjaa pitää? Ihan sairasta.

Vierailija
146/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan eksä itki arkun äärellä kunnon ulinaitkua, vaikka oli itse edesauttamassa tämän kuolemaa.

Vierailija
147/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on hyvät välit niihin, jotka tulevat hautajaisiini. Olen kirjoittanut selkeät toiveet. Esim äitini ei ole tervetullut hautajaisiini, koska pitäisi itkuteatteriaan, vaikka ei osaa rakastaa kuin itseään.

Vierailija
148/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuore leski vastasi muistotilaisuudessa puhelimeen ja poistui eteiseen kikatellakseen soittajan eli uuden miesystävänsä kanssa. Olin itse eteisessä matkalla vessaan, enkä voinut olla kuulematta pariskunnan yhteisen lomamatkan suunnitelmia.

Kova on kiire matkalle, kun pitää hautajaisissakin reissujaan suunnitella.

Omalla tavallaan eräänlainen tahdittomuuden huippu.

Vierailija
149/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mikä siinä törkeää oli, jos ruumis oli pakattu? Monissa kulttuureissa ihmistä ei peitellä arkuin.

Itse olen sanonut kahvipöytäkeskusteluissa läheisilleni, että minut voi sujauttaa ekologiseen pussiin. Sen jälkeen minut voi sujauttaa pystysuorassa porattuun reikään. :)

Tämän jälkeen kävimme keskustelua kustannustehokkaasta rei'än poraamisesta sekä tilan säästämisestä. Vaakatasoon haudatut potilaat vievät tilaa hautausmailta ja hautojenpito on pakko lopettaa tilan puutteen vuoksi ja päälle haudataan toinen siihen samaan makuuasentoon.

Vierailija
150/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukissa koskaan ratkaise määrä vaan laatu.

Olen nähnyt keväällä maaliskuussa hautajaisissa hautajaiskukkina krookuksia. Siis arkun päällä oli krookuksista tehty asetelma. Ei ollut mitään perinteistä kukkalaitetta. Muistotilaisuudessa oli kukkakoristeina ruukuissa kasvatettuja krookuksia ja lumikelloja. Lähiomaisilla oli kukkalaitteen sijasta tulppaaneja mitkä laskivat arkulle.

Muilla vierailla oli perinteisempiä kukkia, mutta minusta erittäin sopiva valinta kevättä ja krookuksia rakastaneelle ihmiselle.

Vierailija
151/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä taas en ole koskaan nähnyt että kukkia olisi menty laskemaan ikäjärjestyksessä.

Miten on toimittu? Siis lähisuku? Tämä on mielenkiintoista. Ovatko vain menneet satunnaisessa järjestyksessä? Kappelissa usein istutaan myös jo valmiiksi vähän järjestyksessä.

Vierailija
152/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuore leski vastasi muistotilaisuudessa puhelimeen ja poistui eteiseen kikatellakseen soittajan eli uuden miesystävänsä kanssa. Olin itse eteisessä matkalla vessaan, enkä voinut olla kuulematta pariskunnan yhteisen lomamatkan suunnitelmia.

En usko. Haluttiin vain puhua pahaa keskeistä.

Vierailija
153/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten on toimittu? Siis lähisuku? Tämä on mielenkiintoista. Ovatko vain menneet satunnaisessa järjestyksessä? Kappelissa usein istutaan myös jo valmiiksi vähän järjestyksessä.

Niinpä. Eipä siinä suuria heittoja tule, vaikka ei erikseen "sovita".

Vierailija
154/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eräs (aikuisista) vieraista kaivoi näkyvästi nenäänsä kesken siunaustilaisuuden.

Pääseekö läpi toisella yrityksellä? Olisi hauska ajatus, että hän olisi vainajan lapsi.

Vierailija
155/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten milloinkin. Usein puoliso ensin ja lapset perheineen satunnaisessa järjestyksessä. Varsinkin ne kenellä on pieniä lapsia on yleensä katsoneet jonkin sopivan välin missä lapset on saatu kokoon ja koko porukka on valmiina menemään. Itsekin olen jäänyt kerran odottamaan kun vauva sattui heräämään juuri kukkien laskun alkaessa, välissä kävi muitakin ja sitten vasta mentiin me. Tilanteen mukaan siis.

Siskon hautajaisissa mentiin kaikki yhtäaikaa laskemaan kukkia, isä, äitipuoli minä ja siskoni, sekä kaksi sisarusta puolisoineen, koska kukaan ei halunnut mennä yksin.

Vierailija
156/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei nyt ehkä kauhean törkeää, mutta outoa kuitenkin.

Tästä on jo todella kauan, mutta muistan erään naispuolisen sukulaiseni hautajaisissa, miten pappi puheessaan nimitti tämän sukulaisen miesystävää (olivat olleet avoliitossa lähes 20 vuotta) hyväksi ystäväksi. Sukulainen oli aikanaan jäänyt leskeksi ja hänellä oli tästä liitosta aikuisia lapsia. Edesmenneestä aviomiehestä pappi puhui paljon ja sen jälkeen totesi, että: ja sen jälkeen Maija sai hyvän ystävän Matista (nimet muutettu). Ja se siitä. Oli jotenkin outoa. Miesystävä tietenkin aikuisten lasten kanssa eturivissä suremassa.

Täytyykin olla tooodella kauan. Papin puheet ovat jo pitkään perustuneet siihen, mitä omaiset haluavat vainajasta kertoa.

Pappihan puhuu, mitä läheiset kertovat. Ihan hullu ajatuskin, että papin pitäisi itsenäisesti kyylätä jokaisen seurakuntalaisten menoa, jotta pääsisi siitä jotain hautajaisissa sanomaan. :D

Vierailija
157/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäjärjestyksessä kukkia laskemaan? Mitä tapahtuu jos menee järjestys sekaisin?

Vierailija
158/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei kukissa koskaan ratkaise määrä vaan laatu.

Olen nähnyt keväällä maaliskuussa hautajaisissa hautajaiskukkina krookuksia. Siis arkun päällä oli krookuksista tehty asetelma. Ei ollut mitään perinteistä kukkalaitetta. Muistotilaisuudessa oli kukkakoristeina ruukuissa kasvatettuja krookuksia ja lumikelloja. Lähiomaisilla oli kukkalaitteen sijasta tulppaaneja mitkä laskivat arkulle.

Muilla vierailla oli perinteisempiä kukkia, mutta minusta erittäin sopiva valinta kevättä ja krookuksia rakastaneelle ihmiselle.

Niin mitä ne kukkien määrät tai laadut ratkaisee? Ole hyvä ja kerro?

Vierailija
159/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En usko. Haluttiin vain puhua pahaa keskeistä.

Siis leskestä. Samalla kun arvosteltiin kukkia.

Vierailija
160/178 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onneksi mulla on hyvät välit niihin, jotka tulevat hautajaisiini. Olen kirjoittanut selkeät toiveet. Esim äitini ei ole tervetullut hautajaisiini, koska pitäisi itkuteatteriaan, vaikka ei osaa rakastaa kuin itseään.

Haluan tosiaan hautajaisiini vain ne muutamat ihmiset jotka aidosti välittivät minusta ja joita minä rakastan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan