Iäkäs ongelmakoira ja oma jaksaminen
Milloin iäkkään koiran "saa" lopettaa käytösongelmien takia?
Meillä on kodivaihtajana meille aikanaan tullut koira, joka on pian 13. Ongelmat eivät hellitä vaan tuntuvat vain pahenevan. Hajottaa paikkoja yksin ollessaan, stressaa ulkona ja haukkuu kaikelle pyöräilijöistä toisiin koiriin.
Ripuli tulee helposti ja sitten on asunto täynnä kakkaa työpäivän jälkeen.
En jaksa enää. 😭Samalla kuitenkin tuntuu, ettei koiraa nykyään saa lopettaa tämmöisten syiden takia. Uuden kodin etsiminen näin vanhalle koiralle tuntuisi myös julmalta.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Paranna omaa kuntoas niin jaksat, laihduta ekaksi.
Koirakin viihtyy paremmin eikä vatsa vaivaa kun saa liikkua enemmän.
Mikä kuspää se siellä huutelee
Minulla on naapurissa 12 vuotias ongelmakoira, jossa on paljon samaa kuin ap:n koirassa. Omistajat ovat väsyneitä. Olen työtön, joten ehdotin saisinko olla dogsitterinä päivisin. Se kuvio on toiminut. Tykkään siitä koirasta, vaikka en voi ottaa itselleni. Mutta kuvio menee niin, että olen koiran kanssa kolme tuntia päivässä muutaman kerran viikossa. Vien sen heti lenkille ja sisällä leikimme namipiiloa eli koetan saada koiralle kaikenlaista haastetta. Se on älykäs, energinen ja vaikka en voi sitä muuksi muuttaa olen kai ollut helpotus omistajille.
Omistajat maksavat kolmen tunnin hoitokerrasta 25-30 euroa sen mukaan kuin ehdtivät töistä kotiin eli jos menisi yli kolmen tunnin. Ja pimeänä. Lisäksi he varaavat aina jotakin kahvin kanssa pupellettavaa, niin täytyy sanoa että diili on minulle vaihtelua ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on naapurissa 12 vuotias ongelmakoira, jossa on paljon samaa kuin ap:n koirassa. Omistajat ovat väsyneitä. Olen työtön, joten ehdotin saisinko olla dogsitterinä päivisin. Se kuvio on toiminut. Tykkään siitä koirasta, vaikka en voi ottaa itselleni. Mutta kuvio menee niin, että olen koiran kanssa kolme tuntia päivässä muutaman kerran viikossa. Vien sen heti lenkille ja sisällä leikimme namipiiloa eli koetan saada koiralle kaikenlaista haastetta. Se on älykäs, energinen ja vaikka en voi sitä muuksi muuttaa olen kai ollut helpotus omistajille.
Omistajat maksavat kolmen tunnin hoitokerrasta 25-30 euroa sen mukaan kuin ehdtivät töistä kotiin eli jos menisi yli kolmen tunnin. Ja pimeänä. Lisäksi he varaavat aina jotakin kahvin kanssa pupellettavaa, niin täytyy sanoa että diili on minulle vaihtelua ja kivaa.
Sun ei kannata mainostaa tekeväsi pimeää työtä. Nykyään naapurit käräyttelee verottajalle. Jos olet tmt saava, sulle tulee ongelmia. Samoin, jos saat ttt.
Tutullani oli vastaava haastava ongelmakoira jota ei myöskään voinut jättää yksin kotiin edes roskienviennin ajaksi. Olihan hänen elämä koiran kanssa melkoisen raskasta ja kuormittavaa.
Onneksi onnistui löytämään työpäivien ajaksi koiralle ihanan hoitopaikan, mutta muutoin elämä meni 100% kotona ja metsässä koiran kanssa,. Vuosiin ei voinut käydä sukulaisten luona, elokuvissa, kahvilla kaverin luona, kummitytön synttäreillä, kuntosalilla, yhtään missään. Kaikki illat, viikonloput ja lomat oli koirassa kiinni.
En ole kenenkään nähnyt laittavan niin paljon aikaa ja energiaa koiran hyvinvoinnin eteen. Monenlaisia ongelmakoirakouluttajiakin tilattiin isolla rahalla kotiin ja kaikki kokeiltiin. Valitettavasti ratkaisua ei löytynyt, vaan koiralla oli yksinkertaisesti liikaa ongelmia. Koira ouduttiin lopulta nukuttamaan, niin koiran itsensä kuin ihmistenkin takia.
Vahinkoa ei ole mitään järkeä panna kiertämään. Eihän se koira parka voi muuttua rauhalliseksi, kun se on stressikimppu.
Sitäpaitti sillä on vain vuos kaks muutenkin elinaikaa.
Joten uusi koti on pois suljettu. Vie doki lopetettavaksi.
Kuka muuten muuttaisi asunnostaan eri paikkaan vanhan koiran takia? Joku sitä ehdotti ratkaisuksi.