3-vuotias uhmaikäinen mukaan lähisukulaisen hautajaisiin?
Isäni kuoli ja hautajaiset ovat pian. Meillä on reilu kolmevuotias lapsi, joka on pahassa uhmavaiheessa ja riekkuu jatkuvasti ja on tottelematon ihan vain testaillakseen. Nyt mietin, otammeko häntä mukaan lainkaan, sillä haluaisin itse keskittyä tilaisuuteen ja toisaalta en halua joutua torumaan lasta koko ajan. Lisäksi en halua, että hän häiritsee muidenkaan surua. En niinkään ole huolissani olisiko tilaisuus hänelle jotenkin hämmentävä vaan lähinnä sitä ettei ehkä kykene käyttäytymään kuten tilaisuuden luonne vaatisi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (97)
Vanhempina päätätte itse. Itse on osaa edes kuvitella tuollaista tilannetta, että lapsenlapsi on noin etäinen ja että lapsi ei voi osallistua. Oma lapseni oli vauvana kaksissa hautajaisissa ja siinä 3-vuotiaana yksissä. Hyvin meni, ei tullut edes mieleen ajatella etukäteen, että mitään ongelmaa tulisi. Teillä ehkä sitten jotain hankaluutta enemmän, mutta itse päätätte.
Vierailija kirjoitti:
Siinä pappi puhuu, pentu huutaa ja juoksee pitkin kirkkoa, saat paljon jäätäviä katseita.
Jos yhtään osaat ajatella myötätunnolla muita surijoita, jätä ihmeessä uhmaikäinen kotiin hoitajan kanssa. Yleensäkään uhmaikäisiä ei pidä viedä paikkoihin, missä he häiritsevät muita ihmisiä. Uhmaikä menee ohi ja sitten voi ottaa mukaan. Olin juuri hautajaisissa, jossa oli viisivuotias mukana. Pihaustakaan ei häneltä kuulunut eikä siis häirinnyt surevia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole mikään oikea kokemus tuon ikäiselle ja todellakin mietin asiaa itseni ja muiden lähiomaisten, kuten miehenikin (on vielä arkunkantajanakin eli ei voi höösätä lasta ainakaan siunaustilaisuudessa) kannalta: haluamme varmaan keskittyä itse asiaan. Ongelma on siinä, mistä saan hoitajan kun kaikki lähipiiristä on hautajaisissa mukana. Meillä ei siis ole ketään hoitajaa ja hautajaiset ovat noin 250 kilsan päässä kotoa kaiken lisäksi.
Ap
Jos teillä ei ole hoitajaa niin otatte lapsen mukaan. Niin yksinkertaista se on. Selvittäisin kyllä myös esim mll-hoitajien mahdollisuuden, ei se paljon tuolle ajalle maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä pappi puhuu, pentu huutaa ja juoksee pitkin kirkkoa, saat paljon jäätäviä katseita.
Jos yhtään osaat ajatella myötätunnolla muita surijoita, jätä ihmeessä uhmaikäinen kotiin hoitajan kanssa. Yleensäkään uhmaikäisiä ei pidä viedä paikkoihin, missä he häiritsevät muita ihmisiä. Uhmaikä menee ohi ja sitten voi ottaa mukaan. Olin juuri hautajaisissa, jossa oli viisivuotias mukana. Pihaustakaan ei häneltä kuulunut eikä siis häirinnyt surevia.
Se 3 vuotias saattaa olla hautajaisten tärkein saattaja. Muiden suremisen häiriintyminen olkoon heidän ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vaan, jos hänen isänsä on kyseessä. Tai sitten on vieraat ajattelemattomampia kuin rauhattoman lapsen kirkkoon tuova äiti
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta". Kirkosta (tai kappelista) kuitenkin kyse
Nuo Jeesuksen kauniit sanat eivät tarkoittaneet, että antakaa pikkulasten riehua ja riekkua häistä hautajaisiin. Vaan ihmiset eivät tohtineet tuoda lapsiaan suuresti kunnioittamansa Jeesuksen luo ehkä peläten heidän olevan häiriöksi. Siksi Jeesus sanoi noin. Lasten kaltainen tarkoittaa vilpitöntä lapsen uskoa Jeesukseen ilman aikuisten keksimiä hölmöjä epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole mikään oikea kokemus tuon ikäiselle ja todellakin mietin asiaa itseni ja muiden lähiomaisten, kuten miehenikin (on vielä arkunkantajanakin eli ei voi höösätä lasta ainakaan siunaustilaisuudessa) kannalta: haluamme varmaan keskittyä itse asiaan. Ongelma on siinä, mistä saan hoitajan kun kaikki lähipiiristä on hautajaisissa mukana. Meillä ei siis ole ketään hoitajaa ja hautajaiset ovat noin 250 kilsan päässä kotoa kaiken lisäksi.
Ap
Eikö lapsellanne ole hyviä ystäviä, joiden perheelle hän on tuttu? Kysykää rohkeasti, apua on varmasti tarjolla. Lupaatte tehdä vastapalveluksen ja tarjoatte korvausta hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vaan, jos hänen isänsä on kyseessä. Tai sitten on vieraat ajattelemattomampia kuin rauhattoman lapsen kirkkoon tuova äiti
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta". Kirkosta (tai kappelista) kuitenkin kyse
Nuo Jeesuksen kauniit sanat eivät tarkoittaneet, että antakaa pikkulasten riehua ja riekkua häistä hautajaisiin. Vaan ihmiset eivät tohtineet tuoda lapsiaan suuresti kunnioittamansa Jeesuksen luo ehkä peläten heidän olevan häiriöksi. Siksi Jeesus sanoi noin. Lasten kaltainen tarkoittaa vilpitöntä lapsen uskoa Jeesukseen ilman aikuisten keksimiä hölmöjä epäilyjä.
Jep, juuri se, "ehkä peläten heidän olevan häiriöksi". Lapset saavat siis tulla mukaan kirkkoon häistä hautajaisiin, riehua ei saa kukaan (lapsi tai aikuinen), ne on käytöstapoja, mutta jos lapsi on turhautunut ja itkee tai juttelee, se on ihan ok, kyseessä on lapsi
Vierailija kirjoitti:
Ap
Auttaisivatko anoppi ja appiukko?
Hautajaiset ovat toisessa kaupungissa eli pelkästään matkoihin menee jo 5-6 tuntia ja hautajaiset siihen päälle. En tiedä, saisiko jonkun vieraan mll-hoitajan noin pitkäksi aikaa. Olen yksi hautajaisten järjestäjistä ja lapseni oli todella todella tärkeä isälleni mutta eihän hän siellä ole enää. Hautajaisethan ovat surijoita varten.
Mitään hankaluuksia meillä ei lapsella ole, vaan todella terhakka tahtoikä ja testailuvaihe. Jos muilla ei moista ole ollut niin hieno homma. Meidän lapsella on, vaikka suloinen ja herkkä tapaus luonteeltaan onkin niin uhmakkuuksissaan voi keksiä mitä vaan.
Lapsesi isoisän hautajaiset ja lapsi ei saisi tulla hautajaisiin vain sen takia, että on "uhmaikä" ja ei ehkä kykenisi käyttäytymään kuten tilaisuuden luonne vaatisi. Kuka määrittelee tilaisuuden luonteen? Ei kukaan. Hautajaisissa itketään ja nauretaan, "oikeaa" tapaa ei ole. Iänikuiset tavat ja niihin jämähtäminen ei ole tätä päivää. Vain yksi ohje, anna lapsen olla ja anna rauhassa toimia vaikka arkkua kiertäen, kiire ei ole enää mihinkään, kellään. Jos sinä pysyt rauhallisena ja muut osallistujat, niin lapsi vaistoaa sen, niin kaikki menee hyvin. Ja te lähimmäiset tunnette toisenne, ja jos joku vieras tulee ja mankuu lapsen "huonoa käytöstä, muka hautajaisetikettiä" pyydätte hänet pois. Lapselle on tärkeää osallistua perheenne surullisiinkin tapahtumiin, se on normielämää.
Vierailija kirjoitti:
Otin vastaavassa tilanteessa mukaan
Kannatti, oli myös vanhemman oma toive
Voisiko joku katsoa lisäksesi lapsen perään ja jos meinaa hulivili iskeä niin siksi aikaa toimituksesta sivuun
Se siunaushetki tosi lyhyt, muistotilaisuus sen jälkeen rennommin
Kyllä se kuule on vanhempien homma katsoa jälkikasvunsa perään eikä jonkun muun surulliseen tilaisuuteen tulleen, joka haluaa rauhassa surra koko tilaisuuden ajan. Hävytön ehdotus!!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos et saa hoitajaa, niin kakara mukaan sitten.
Miksi täällä vielä jappaset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hautajaisväki on ajattelematonta, kun eivät pidä jatkuvasta häiriöstä ja siitä ettei kuule kunnolla papin suorittamaa siunausta. Tässä tapauksessa on kyse isoisästä. Lapsien ei pidä aina antaa vallata koko tilaa riehumisellaan. Hautajaiset ovat rauhallinen ja arvokas tilaisuus. Sinä tässä olet ajattelematon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempina päätätte itse. Itse on osaa edes kuvitella tuollaista tilannetta, että lapsenlapsi on noin etäinen ja että lapsi ei voi osallistua. Oma lapseni oli vauvana kaksissa hautajaisissa ja siinä 3-vuotiaana yksissä. Hyvin meni, ei tullut edes mieleen ajatella etukäteen, että mitään ongelmaa tulisi. Teillä ehkä sitten jotain hankaluutta enemmän, mutta itse päätätte.
Pienten lasten kanssa voi aivan hyvin käydä haudalla jälkikäteen. Se riittää heille. Ei heitä kiinnosta itse toimitus. Näin toimittiin ennenkuin lapsista tuli perheen pomoja ja sivullisten kauhuja.
Papan kultapala kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 3 vuotias saattaa olla hautajaisten tärkein saattaja. Muiden suremisen häiriintyminen olkoon heidän ongelmansa.
Hyi, mikä asenne, yök
Vierailija kirjoitti:
Mitään hankaluuksia meillä ei lapsella ole, vaan todella terhakka tahtoikä ja testailuvaihe. Jos muilla ei moista ole ollut niin hieno homma. Meidän lapsella on, vaikka suloinen ja herkkä tapaus luonteeltaan onkin niin uhmakkuuksissaan voi keksiä mitä vaan.
Minulla oli koulussa aivan ihana uskovainen uskonnon opettaja. Hän kertoi naureskellen, että uhmaikäisenä hänen lapsensa kiroili oikein kuuluvalla äänellä joka paikassa. Ei hän ottanut lasta mihinkään mukaan ennenkuin tuo uhma oli ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut aloitusta, hän ei saa hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi isoisän hautajaiset ja lapsi ei saisi tulla hautajaisiin vain sen takia, että on "uhmaikä" ja ei ehkä kykenisi käyttäytymään kuten tilaisuuden luonne vaatisi. Kuka määrittelee tilaisuuden luonteen? Ei kukaan. Hautajaisissa itketään ja nauretaan, "oikeaa" tapaa ei ole. Iänikuiset tavat ja niihin jämähtäminen ei ole tätä päivää. Vain yksi ohje, anna lapsen olla ja anna rauhassa toimia vaikka arkkua kiertäen, kiire ei ole enää mihinkään, kellään. Jos sinä pysyt rauhallisena ja muut osallistujat, niin lapsi vaistoaa sen, niin kaikki menee hyvin. Ja te lähimmäiset tunnette toisenne, ja jos joku vieras tulee ja mankuu lapsen "huonoa käytöstä, muka hautajaisetikettiä" pyydätte hänet pois. Lapselle on tärkeää osallistua perheenne surullisiinkin tapahtumiin, se on normielämää.
Hyvät tavat eivät ole kadonneet mihinkään muilta kuin sinulta, joka elät tätä päivää täysin piittaamatta muiden surun huomioimisesta.
Meillä oli lapset pieniä silloin, kun minun ja puolisoni isovanhempia kuoli. Lapset olivat mukana kaikissa hautajaisissa. Teimme sellaisen sopimuksen puolisoni kanssa, että hän, jonka isovanhempi haudataan, saa istua rauhassa siellä kirkossa/kappelissa, ja toinen vanhempi huolehtii lapsista. Hän lähtee tarvittaessa vaikka ulos lasten kanssa.
Jotain hiljaista tekemistä (uusi pikkuauto, kuvakirja, kyniä ja paperia, ...) mukaan lapselle. Kun lapsi kyllästyy yhteen tekemiseen, ollaan hetki hiljaa ennen kuin annetaan seuraava tekeminen. Omat lapseni saivat tutkia melkein kaikkea, mitä laukustani löysin. Aina edellinen palautettiin laukkuun ennen kuin seuraava otettiin esille. Vanha sukulaismies kehui kovasti, kuinka hienosti osasimme toimia lasten kanssa siunaustilaisuudessa.