Varastettua polkupyörää ei saa hakea takaisin sanoo poliisi!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/da044ce9-ed8e-41b6-b7d4-cfd7dcf20cfc
Sinulta varastettua polkupyörää ei saa itse hakea takaisin. Voit syyllistyä rikokseen. Kyllä sieppaa tällainen poliisin kädettömyys. Ihan yleisessä tiedossa ettei pyörävarkauksia edes yritetä selvittää!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on olemassa valveutuneita siviilejä jotka selvittää pyörävarkauksia. Luulen kuitenkin, että jos löydät varastetun pyörään kerrostalon pyörävarastosta ja ilmoitat poliisille osoitteen niin ei ole aikaa ja resursseja tulla paikalle selvittämään pyörävarkautta.
Lopputulos on se, että ettei se pyörä ole kenenkään eikä sitä ole kukaan tuonut pyörävarastoon. Noi pyörät liikkuu itsestään aina noihin varastoihin.
Poliisi ei edes tutki pyörävarkauksia. Ottaa ne koneelle ylös asiat mitä kertoo, mutta siihen se oikeasti jää.
Poliisi on suoraan sanonut, että ei ole aikaa selvitellä, kun on isompiakin juttuja.
Oman pyörän löysin myynnistä torilta. Tein treffit myyjän kanssa ja poljin pyörällä kotiin.
Ilmoitin poliisille, että löysin pyöräni, joten voitte poistaa sen mun ilmoituksen sieltä.
Juu ja ne kengät ja merkkivaatteet luovuta vaan polvillaan ne kuuluvat muile, joo a se pyöräsi.
Meidän taloyhtiössä asuin pyörävaras. Asukkaat ihmetteli minne varastosta katosi muutama arvokas fillari. Kerran menin takapihalle ja näin että 2 kerroksen parvekkeella oli naapurini fillari. Tunnistin sen sarvista jossa oli punainen käden pidike. Eksäni asuu myös tässä talossa ja myös sen fillari varastettiin ja se löytyi sen toisen rapun alkoholisti miehen parvekkeelta.
Vierailija kirjoitti:
Syyhän on se että se voi olla jonkun toisen ostama, eli varas on myynyt eteenpäin. Silloinhan se pyörän uusi ostaja joutuu myös varkauden uhriksi.
Toisaalta eihän poliisi tutki varkauksia joten aika vapaasti sen voi hakea takaisin kuitenkin.
Uuden omistajan suurin ongelma on että hän on ryhtynyt varastettuun tavaraan.
Pyörän omistajaksi hän ei muutu vaikka olisi maksanut siitä alkuperäiselle narkkivarkaalle kymppitonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te poliisia syytätte siitä, että laki on huono? Ei poliisi säädä lakeja.
Koska poliisi ei tee mitään pyörävarkauksien selvittämiseksi. Siksi ihmiset joutuu itse etsimään pyöräänsä. Mitä kauemmin pyörä kateissa niin sitä vaikeampi saada takaisin kun myyty yleensä toisella paikkakunnalla.
Poliisia ei edes kiinnosta rikosilmoitukset, ainoa ohje oli, että rikosilmoitus kannattaa tehdä vain jos tarvitsee vakuutusyhtiötä varten. Muuten turha.
Eli käytännössä siis meillä ei mitään mahdollisuutta saada pyörää takaisin, sillä jos kadulla tulisi vastaan, tuskin poliisipartiota saisimme edes paikalla, vaikka ilmoitus olisi tehty. Neljässä vuodessa edellinen hallitus romutti hyvinvointiyhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi itse ei edes tutki pyörävarkauksia yms. Ja siten "suosii" rikollisia. On niin kiire täyttää kaikenmaailman johdon vaatimia raportteja?
Silloinhan kansalaia ollaan johdettu harhaan veronmaksajina? Mistä maksetaan ellei poliisi tee sitä työtä joka on laissa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska poliisi ei tee mitään pyörävarkauksien selvittämiseksi. Siksi ihmiset joutuu itse etsimään pyöräänsä. Mitä kauemmin pyörä kateissa niin sitä vaikeampi saada takaisin kun myyty yleensä toisella paikkakunnalla.
Poliisia ei edes kiinnosta rikosilmoitukset, ainoa ohje oli, että rikosilmoitus kannattaa tehdä vain jos tarvitsee vakuutusyhtiötä varten. Muuten turha.
Eli käytännössä siis meillä ei mitään mahdollisuutta saada pyörää takaisin, sillä jos kadulla tulisi vastaan, tuskin poliisipartiota saisimme edes paikalla, vaikka ilmoitus olisi tehty. Neljässä vuodessa edellinen hallitus romutti hyvinvointiyhteiskunnan.
Vattu niitä fillareita on varastettu aiemminkin kuin viimeiset 4 vuotta, eikä silloinkaan kiinnostanut yhtään enempää poliisia.
Nykyään käytän itse ns.pultsaripyörää,kun kaikki muu lähtee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuteen pyörään kannattaa laittaa sellainen pieni gps-paikannin rungon sisään. Ei maksa paljon ja helppo hakea omansa pois heti kun varastetaan.
Olisiko sinulla suositusta merkistä tai linkkiä hyvästä laitteesta?
https://www.suojakauppa.fi/ajoneuvoa/varkaussuoja/gps-seurantalaite-min…
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se polkupyörä on mun omaisuutta joten mulla on oikeus ottaa se takaisin!
Oman käden oikeus on kielletty.
Ei tällöin ole kyse omankädenoikeudesta, jos ei syyllisty mihinkään muuhun.
Niin kauan kuin laillinen itseapuoikeus on voimassa "välittömästi rikoksen tapahduttua", on myös laillinen oikeus voimakeinoihin, jotka muussa tapauksessa olisivat rangaistavia
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen asian itsekin kokenut!
Varkaalle nyrkki silmään ja mono kylkeen ja jos poliisi sitten vaatii asemalle kuulusteluun, niin kiviseinäkiisto päälle! "En muista!"
Työskentelin kaupassa ja vuoroni loppui ja pyöräni varastettu ja huomasin tyypin ajavan sitä siinä aika lähellä oikaisin nurtsin poikki ja otin ohjaustangusta kiinni.
Äijä antoi pyörän suosiolla.
Seuraavana päivänä menin luennolle ja se äiä istui samalla luennolla parin penkkirivin päässä. Sosiaalialan luento, tai kasvatustieteiden.
Vierailija kirjoitti:
Jos anastuksesta on kulunut aikaa, pyörä saattaa olla laillisesti jonkun käytössä. Jos menee ottamaan pyörää haltuun, on vaara syyllistyä omankädenoikeuteen, Minkkinen sanoo Ylelle.
Mitä ihmettä tämäkin tarkoittaa, että laillisesti käytössä. Ei se varastettu omaisuus lailliseksi muutu ajan kuluessa.
Aikaisemmin sekin, että osti varkaalta polkupyörän, oli "varastettuun tavaraan ryhtymistä" eli rikos. Onko sekin muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin kaupassa ja vuoroni loppui ja pyöräni varastettu ja huomasin tyypin ajavan sitä siinä aika lähellä oikaisin nurtsin poikki ja otin ohjaustangusta kiinni.
Äijä antoi pyörän suosiolla.
Seuraavana päivänä menin luennolle ja se äiä istui samalla luennolla parin penkkirivin päässä. Sosiaalialan luento, tai kasvatustieteiden.
Se varmaankin opiskeli siellä sellaiseksi sosiopaatiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos anastuksesta on kulunut aikaa, pyörä saattaa olla laillisesti jonkun käytössä. Jos menee ottamaan pyörää haltuun, on vaara syyllistyä omankädenoikeuteen, Minkkinen sanoo Ylelle.
Mitä ihmettä tämäkin tarkoittaa, että laillisesti käytössä. Ei se varastettu omaisuus lailliseksi muutu ajan kuluessa.
Aikaisemmin sekin, että osti varkaalta polkupyörän, oli "varastettuun tavaraan ryhtymistä" eli rikos. Onko sekin muuttunut?
Ei ole muuttunut! Mutta kun poliisi ei hoida töitään!
Ei se mitään oman käden oikeutta ole, jos minä näen oman pyöräni lojumassa jossakin, toki sen voi ottaa, mutta on tietysti hyvä olla jotain dokumenttia, jos joku aikoo estää"varkauden".
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ole.
Mutta mitäpä siitä vänkäämään.
Turhaahan se on.
Muistakaa kuvata pyöränne erikoistunnuksin aittajaa tarraa kynsiakkatäplää jne paikkoihin joita rosvo ei edi huomata.
Ripotelkaa glitteriä joka jää varkaan vaatteisiin tai mustatkaa tulostemusteella ohain runko jne, Helppo todentaa ainakin just kärkuun lähtenyt varkaaksi, kun on jäljet tyypissä ja myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Utöver det är det rekommendabelt att misshandla tjuven i samma veva då polisen närmast sitter med tummen i röven och säger ajabaja åt knarkare som olovligt har tagit någon annans bil i sitt bruk. Fyj, fyj, inte hålla på med olovligheter.
VMP säger Alex Stubb. Mannen har 100 % rätt.
Hain itse pyöräni takaisin ja haen vastaisuudessakin jos se pöllitään uudestaan.
Itse kirjoitin tuolla aiemmin miten todellakin otan fillarini,jos siihen törmään.
Ja omani varastaneet/tuhonneet ovat tasan olleet kantiksia.