Varastettua polkupyörää ei saa hakea takaisin sanoo poliisi!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/da044ce9-ed8e-41b6-b7d4-cfd7dcf20cfc
Sinulta varastettua polkupyörää ei saa itse hakea takaisin. Voit syyllistyä rikokseen. Kyllä sieppaa tällainen poliisin kädettömyys. Ihan yleisessä tiedossa ettei pyörävarkauksia edes yritetä selvittää!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se polkupyörä on mun omaisuutta joten mulla on oikeus ottaa se takaisin!
Itse asiassa ei ole.
Mutta mitäpä siitä vänkäämään.
Turhaahan se on.
Niin on! Otan varmasti tarvittaessa omaisuuteni takaisin vaikka väkisin!
Muutenhan koko maamme liukuu vähitellen vihervassarianarkiaan!
Vierailija kirjoitti:
Todellakin haen oman pyöräni takaisin 💪
Vigilanté ylistää
Mitähän jos poliiseilta itseltään pölllisi joku pyörät niin miltä se tuntuisi?
Vierailija kirjoitti:
Pyöräni varastettiin noin 20 vuotta sitten. Löysin sen alle vuoden kuluttua varkaudesta sattumalta lukittuna kaupungilta. Soitin poliisille, että mitäs nyt tehdään. Hän pyysi minua luettelemaan pyörän runkonumeron ja totesi, että kyseessä on sama pyörä, jonka olin ilmoittanut varastetuksi. Olisin saanut sen ottaa, mutta sovin tuovani sen poliisiasemalle pariksi viikoksi josko sitä uusi "omistaja" kyselisi. Kukaan ei ollut kysellyt pyörää kun hain sen poliisiasemalta pois.
Vad fick du för besväret, utöver kostnader?
Ruotsista iltaa. Kun muutin asumaan tähän asuntoon, oli joku lukinnut vintin oven ja minun tavarat olivat lukittuina 6 kk ennenkuin Ruotsin lain mukaan sain aukaista oman vintin oven.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surutta otan ja vedän vielä näggeriä turpaan.
Kotimaiset narccarit ovat onneksi kilttejä, eivätkä ikinä varasta pyöriä.
Itse kirjoitin tuolla aiemmin miten todellakin otan fillarini,jos siihen törmään.
Ja omani varastaneet/tuhonneet ovat tasan olleet kantiksia.
Riippuu asuinalueesta. Meilläpäin ne kaikki ovat turkinmurjakkeita tai muita petuiinihintuja!
Muilta osin olen kanssasi samaa mieltä!
Ohjaustankona saa tuhrata mönjällä mikähän mönjä oisi hyvä ja helppo itse poistaa mutta ei varkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin haen oman pyöräni takaisin 💪
Vigilanté ylistää
Vigilantea tarvitaan! Muuten maamme ajetaan asuinkelvottomaan tilaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos anastuksesta on kulunut aikaa, pyörä saattaa olla laillisesti jonkun käytössä. Jos menee ottamaan pyörää haltuun, on vaara syyllistyä omankädenoikeuteen, Minkkinen sanoo Ylelle.
Mitä ihmettä tämäkin tarkoittaa, että laillisesti käytössä. Ei se varastettu omaisuus lailliseksi muutu ajan kuluessa.
Tarkoittaa sitä, että joku on tietämättään ostanut varastetun pyörän. Silloin se on laillisesti käytössä.
Då vänder sig givetvis den ovetande köparen till försäljaren och ber sina pengar tillbaka. Inte är det svårare än så. Givetvis bär säljaren av stöldgods sina skyldigheter helt som alla andra eller har de någon skyddad position i bananrepubliken Finland? Något som stöldens offrer eller köparen av stöldgods inte har?
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110806
Pakkokeinolaissa sanotaan seuraavaa:
5 § Itseapu
Rikoksen kautta menetetyn tai muuten kadotetun irtaimen omaisuuden takaisin hankkimiseksi on turvauduttava toimivaltaisen viranomaisen apuun. Toimet tällaisen omaisuuden takaisin ottamiseksi ovat kuitenkin itseapuna sallittuja, jos:
1) omaisuus on rikoksen kautta menetetty ja toimiin omaisuuden takaisin ottamiseksi on ryhdytty välittömästi rikoksen tapahduttua; tai
2) menetetty tai kadotettu omaisuus muissa tapauksissa otetaan takaisin siltä, joka pitää sitä oikeudettomasti hallussaan, eikä saatavilla ollut riittävää ja oikea-aikaista viranomaisapua.
Edellä tarkoitetuissa tilanteissa saa käyttää sellaisia omaisuuden takaisin hankkimiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon tapahtuneen oikeudenloukkauksen ilmeisyys sekä uhkaavan oikeudenmenetyksen suuruus ja todennäköisyys.
Rangaistavasta omankädenoikeudesta säädetään rikoslain (39/1889) 17 luvun 9 §:ssä.
----------
9 § Omankädenoikeus
Joka oikeutensa puolustamiseksi tai toteuttamiseksi omin valloin ryhtyy toimeen, jota hän ei saa tehdä ilman viranomaisen myötävaikutusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, omankädenoikeudesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Satulaan piikkejä
Kunnon äimä siihen satulan kärkeen niin että kun istuu ujahtaa sinne
Entäs vinkusatula:)? Kun istuis alkaisi soida olen pyörävaas!
Vierailija kirjoitti:
Ohjaustankona saa tuhrata mönjällä mikähän mönjä oisi hyvä ja helppo itse poistaa mutta ei varkaan?
Myös ohjaustangon ja etuakselin pultit ja mutterit on hyvä löysätä!
Samoin takajarruvaijerin koukun voi pysäköidessään helposti irrottaa jarruvipujen yhysvaijerista.
Myös runko- ja satulan kannatinputken sisään voi asettaa teroitetun 6 - 8 mm:n teroitetun rautavartaan ja pysäköityään LÖYSÄTÄ satulan kannatinputken mutteria... Töyssyssä satula putoaa, ja...
yms. yms.
Vierailija kirjoitti:
Surutta otan ja vedän vielä näggeriä turpaan.
Varför det då tjuvarna är helt vanliga finnar. I åtminstone två årtionden har det berättats om hur utländska ligor stjäl båtar och motorer på löpande band. Då två fabriker som förvandlade stöldgods i industri format till legal vara i Finland ertappades, håller legenden fast; de andra är tjuvar, inte vi som har hundratals stulna aktersnurror på över 100 hk i verkstaden samt en uppsjö stulna båtar på gården utöver det.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satulaan piikkejä
Kunnon äimä siihen satulan kärkeen niin että kun istuu ujahtaa sinne
Entäs vinkusatula:)? Kun istuis alkaisi soida olen pyörävaas!
Hauenkoukku on äimää parempi! On paha irrottaa peukalohangastakin, saati polkupyörän 'käyttöliittymästä'!
Pyöräni katosi pihasta oli ollut lukittuna. Seuraavana päivänä huomasin sen lenkillä erään kerrostalon pihassa lukitsemattomana. Kappas, tuonneko minä sen unohdin. Pyöräilin kotiin. Pyörä oli tuunattu ja uniikki, selvästi tunnistettava. Lisäksi rungon sisällä oli minun sinne aikanaan laittama lappu jossa oli yhteystietoni.
Olisi ollut hauskaa joutua tuosta käräjille.
Ongenkoukut ohajaustankoo ja satulaan siten että itse helppo ne poistaa esim kun irrottaa pyörän. Ei muuten pyörä lähtis!)ja rosvo tempoilis kotvan irtikin! Vertakin jäisi paikalle!
satulansuoja jonka laittaa lähtiessä ja piikkejä täysi, ei ne kiireessä ehdi kaikkea tsekata mikä kiinteä osa pyörää
Nykytekniikalla voisi kehittää systeemin jossa pyörä huutaisi kuinsötävä ellei olisi sähköistä avainta ja salasanaa jolla vinkuna estettäisiin .
Tämä lopettaisi kaikki pyörävarkaudet.
Duger knogjärn som dokument?