Varastettua polkupyörää ei saa hakea takaisin sanoo poliisi!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/da044ce9-ed8e-41b6-b7d4-cfd7dcf20cfc
Sinulta varastettua polkupyörää ei saa itse hakea takaisin. Voit syyllistyä rikokseen. Kyllä sieppaa tällainen poliisin kädettömyys. Ihan yleisessä tiedossa ettei pyörävarkauksia edes yritetä selvittää!
Kommentit (131)
Totta helvetissä ottaisin oman fillarini takaisin jos olisin asiasta varma.
Mitä ihmeen pelleyhteiskuntaa jotkut yrittävät rakentaa? EI ONNISTU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se polkupyörä on mun omaisuutta joten mulla on oikeus ottaa se takaisin!
Oman käden oikeus on kielletty.
Ei tällöin ole kyse omankädenoikeudesta, jos ei syyllisty mihinkään muuhun.
Pyöräni varastettiin noin 20 vuotta sitten. Löysin sen alle vuoden kuluttua varkaudesta sattumalta lukittuna kaupungilta. Soitin poliisille, että mitäs nyt tehdään. Hän pyysi minua luettelemaan pyörän runkonumeron ja totesi, että kyseessä on sama pyörä, jonka olin ilmoittanut varastetuksi. Olisin saanut sen ottaa, mutta sovin tuovani sen poliisiasemalle pariksi viikoksi josko sitä uusi "omistaja" kyselisi. Kukaan ei ollut kysellyt pyörää kun hain sen poliisiasemalta pois.
Mun pyörä oli jätetty asemalle. Oli vara-avain taskussa avainnipussa ja avasin lukon ja pyöräilin kotiin
Serkultani oli pyörä varastettu. Serkku meni poliisiasemalle kysymään olisiko joku löytänyt pyörän ja vienyt sinne. Poliisin kanssa menivät varastohalliin tutkimaan löytyykö pyörää. Polkupyöriä oli varmaan sata siellä varastossa mutta serkun pyörää ei löytynyt. Vanhempi poliisimies sanoi serkulle, että valitse siitä mieleinen. Onneksi on reiluja poliiseja olemassa 👍
No nythän poliisi voi itse pölliä pyöriä ja myydä ne pyörät kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Jos anastuksesta on kulunut aikaa, pyörä saattaa olla laillisesti jonkun käytössä. Jos menee ottamaan pyörää haltuun, on vaara syyllistyä omankädenoikeuteen, Minkkinen sanoo Ylelle.
Mitä ihmettä tämäkin tarkoittaa, että laillisesti käytössä. Ei se varastettu omaisuus lailliseksi muutu ajan kuluessa.
Niinpä. Ilmeisesti se joka osti varastetun pyörän, menetti rahaa. En tiedä onko sitä haluttu selvittää että paljonko menetti, keneltä osti pyörän ja miksi. Miksi ei liikkeestä? Pyörä häviää uudelleen varmaan, ellei aiempi omistaja ota sitä mukaansa? Tuskin poliisia saa eri paikkakunnilla paikalle jonkun pyörävarkauden vuoksi kun niitä on paljon, on muuta kiirettä? Uusi omistaja tosin luulee, että joku varas vei sen ja alkaa etsiä myös sitä kavereidensa kanssa? Vaihtaisin ainakin satulan, jos joku olisi käyttänyt pyörää. Etsiikö aiempi omistaja myös porukan kanssa pyöräänsä ja luulee ostanutta varkaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Serkultani oli pyörä varastettu. Serkku meni poliisiasemalle kysymään olisiko joku löytänyt pyörän ja vienyt sinne. Poliisin kanssa menivät varastohalliin tutkimaan löytyykö pyörää. Polkupyöriä oli varmaan sata siellä varastossa mutta serkun pyörää ei löytynyt. Vanhempi poliisimies sanoi serkulle, että valitse siitä mieleinen. Onneksi on reiluja poliiseja olemassa 👍
Löytyneet varastetut pyörät, joille ei löydy oikeaa omistajaa päätyvät huutokauppaan, kun varasto on riittävän täynnä.
Saanko varastaa museosta edefeltin ja myyn sen mummolleni
Mummoni saa pitää taulun ja museo ei saa hakea taulua ja poliisi ei ehdi
Mummo kuolee. Ja jättää meille perinnöksi sen arvotaulun
Hmmm
Häh.. jonkun aikaa sitten oli juttua,miten varastetun pyörän ostaminen on oma moka eikä tee siitä sinun omaisuutta.
Niin paljon pöllitty pyöriä/vandalisoitu eikä poliisia kiinnosta yhtään.
Jos näkisin oman pyöräni niin varmasti ottaisin. Toki soittaisin ensin poliisille ja sanoisin "mun fillari" ja lähtee nyt mukaan. Jos olisi siis lukossa.
Vai vielä vankeusrangaistus?
Poliisit saa hyvää kun myy sun pyörän
Uuteen pyörään kannattaa laittaa sellainen pieni gps-paikannin rungon sisään. Ei maksa paljon ja helppo hakea omansa pois heti kun varastetaan.
Olisi hauska kuulla lisää tuosta, kuinka varastettu omaisuus muuttuu myydessä ostajan lailliseksi omaisuudeksi!
Varastetun omaisuuden ostaja syyllistyy itsekin rikokseen, jos on syytä epäillä esineen alkuperää. Ja ainakin ennen on ollut hyvin selkeätä, että vaikka ei olisi ollut syytä epäillä, niin omaisuudesta ei tule ostajan omaa, vaan se on luovutettava alkuperäiselle omistajalle! Korvauksia voi hakea siltä varastetun omaisuuden myyjältä ostaja tämän jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Jos anastuksesta on kulunut aikaa, pyörä saattaa olla laillisesti jonkun käytössä. Jos menee ottamaan pyörää haltuun, on vaara syyllistyä omankädenoikeuteen, Minkkinen sanoo Ylelle.
Mitä ihmettä tämäkin tarkoittaa, että laillisesti käytössä. Ei se varastettu omaisuus lailliseksi muutu ajan kuluessa.
Tarkoittaa sitä, että joku on tietämättään ostanut varastetun pyörän. Silloin se on laillisesti käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ilmeisesti se joka osti varastetun pyörän, menetti rahaa. En tiedä onko sitä haluttu selvittää että paljonko menetti, keneltä osti pyörän ja miksi. Miksi ei liikkeestä? Pyörä häviää uudelleen varmaan, ellei aiempi omistaja ota sitä mukaansa? Tuskin poliisia saa eri paikkakunnilla paikalle jonkun pyörävarkauden vuoksi kun niitä on paljon, on muuta kiirettä? Uusi omistaja tosin luulee, että joku varas vei sen ja alkaa etsiä myös sitä kavereidensa kanssa? Vaihtaisin ainakin satulan, jos joku olisi käyttänyt pyörää. Etsiikö aiempi omistaja myös porukan kanssa pyöräänsä ja luulee ostanutta varkaaksi?
Varastetusta pyörästäni oli sahattu pyörän oma kiinteä lukko poikki. Tyyppi, joka ostaa tällaisen pyörän ilman papereita on itse epäilyttävä rikollinen. Kun löysin pyörän, vein sen ko. pyörän merkkihuoltoon korjattavaksi. Mukana oli paperit ja avaimet. Lukko saatiin korjattua ennalleen.
Heh. Sen kun hakee takas vaan. Maksimissaan näpistys :)
Surutta otan ja vedän vielä näggeriä turpaan.
Halla-aho sisäministeriksi kiitos!
Tästä on pari vupskymmentä, kun tuttu vanhahko nainen " löysi " varastetun pyöränsä ostoskeskuksen pyörätelineestä kauppareissullaan.
Oli jäänyt odottamaan pyörän viereen kun uusi omistaja tulee paikalle. Uusi oli tullut ja nainen oli sanonut, että otan tämän oman pyöräni nyt, koska se minulta varastettu. Oli hyvät tuntomerkit. Uusi oli sanonut, ettei millään arvannut että se on varastettu, kun myyjä sitä kauppasi.
En muista paljonko oli maksanut pyörästä, mutta se oli melko uusi naisten pyörä.
näillä poliiseilla ei oikein hissi mene yläkertaan asti, ei kannata heiltä kysyä mitään, kysy lakimieheltä. Oman saa AINA ottaa takaisin.
Kerran joku fiksu poliisi yritti jotain tämmöstä sönköttää, kysyin että "jos siis otan sinun autosi itselleni, 2 vuodenko kuluttua se siirtyy laillisesti minun omaisuudekseni ja saan ajella sillä vapaasti edessäsi?" Meni vaikeeksi, "no ei tietenkään!!!"