Miehen "Me Too" -kertomus! Jani, 41, kertoo kuinka tuntematon nainen ahdisteli seuruetta vaelluksella
Aina ei ole uhri nainen ja ahdistelija mies. Myös toisin päin tapahtuvaa ahdistelua ilmenee!
"41-vuotias Jani kertoo tilanteesta, joka alkoi, kun kaksi tuntematonta naista saapui tulipaikalle.
- Toinen tenttasi meitä kuin Napakympissä ja tilanne oli erittäin painostava. Jossain kohtaa, kun häiriköinnistä ei tullut loppua, lähdimme tunturiin, jotta saisimme hetken rauhaa.
Häiriköinti ei kuitenkaan loppunut siihen.
- Reissun jälkeen nainen käytti meiltä tentattuja tietoja hyväkseen ja kävi yhden seurueen jäsenen työpaikalla sekä lähetti kohtuullisen romanttisia viestejä hänelle. Tästä kyllä toivuttiin, mutta ihmisiä kartan luonnossa kahta kauheammin tämän tapauksen jälkeen, Jani kertoo."
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
What happens in tunturi stays in tunturi.
Jani on nyt rikkonut tätä pyhää muinaista suomalaista sääntöä.
XD
Vaellusreissulla muut vaeltajat jätetään rauhaan. Se on ykkössääntö.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa nolo ihminen. Suosittelen lukemaan vastapuolen kehonkieltä. Kyllä sen näkee kiinnostaako vaiko ei. N50
Niinpä niin. Kun nainen ahdistelee ja vainoaa, niin se on "noloa". Kun mies tekee saman, niin se on rikos ja sairasta ja törkeää. Miksi haluat kohdella naisia kuin holhouksen alaisia, vastuun kantoon kykenemättömiä vajaakykyisiä?
No se miehen rikos on yleensä fyysistä käsiksikäymistä tai pahimmillaan sadistinen raiskaus. En nyt tästä saa sellaista millään. Muutoinkin aika lievä juttu naisten kokemasn miesten häirintään verrattuna.
Niissä tapauksissa, joissa ahdisteleva mies on lähettänyt naiselle romanttisia viestejä ja vieraillut työpaikalla, on tapaus mennyt usein poliisiasiaksi ja mies tuomittu sakkoihin, korvauksiin ja lähestymiskieltoonkin. Tulikohan tuossa Janin tai Janin kaverin tapauksessa sille ahdistelevalle naiselle mitään noista?
Heh. Laitapa linkkiä tälläisiin tapauksiin? Varmaan löydät kun oikein usein menee siihen että sakkoja maksellaan ja lähestysmiskieltoja jaellaan.
Näinpä. Ne tapaukset ovat lähes aina kohdistuneet exään, jota on alettu vainota ja stalkata, ja siinä on jo leikki kaukana. Moni nainen päässyt hengestään, kun exä ei ole hyväksynyt eroa.
Eikä se lähestymiskieltokaan usein auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin viellä Tabu josta ei kehdata puhua.Eronet lesket, yritää iskeä kerostalojen piha ikään katsomatta yksin asuvia naisia kaljoissa.Koti pihat,koti rappu ja asunto pitäisi olla jokaisella vapaa kulku ilman seksualista ahdisteluja sanoin miehiltä.
Tämä on totta. Veljeni totesi ollessaan erovaiheessa, että myös hän muuttaa mahdollisimman pian pois asunnosta ja laittaa sen myyntiin. Samassa taloyhtiössä asuva ennen ihan normaalisti käyttäytynyt yh äiti oli alkanut käyttäytymään epämiellyttävän tuttavallisesti kuultuaan erosta. Osa ihmisistä ovat sokeita omalle käytökselleen.
Itse olen käyttäytynyt niin, etten anna mitään signaalia halukkuudesta tutustua lähemmin. Se toimii hyvin. Kyllä minut on jätetty rauhaan tältä osin, niin ettei ole tarvinnut lähteä ihmisiä pakoon.
On ihmisiä, jotka tulkitsevat muita ihan omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Erityisen vaikeaa se on ihmisille, jotka ovat puheliaita ja hymyileviä... se ei tarkoita yhtään mitään.
Jos olisi ollut oikea tapahtuma, olisi mennyt poliisille ja rikostuomioistuin olisi antanut päätöksen tarinalle. Nyt taisi nuori poika haluta vaan rahaa ja mainetta kun medialle piti aiheesta juosta kertomaan. Liekkö keksitty tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa nolo ihminen. Suosittelen lukemaan vastapuolen kehonkieltä. Kyllä sen näkee kiinnostaako vaiko ei. N50
Niinpä niin. Kun nainen ahdistelee ja vainoaa, niin se on "noloa". Kun mies tekee saman, niin se on rikos ja sairasta ja törkeää. Miksi haluat kohdella naisia kuin holhouksen alaisia, vastuun kantoon kykenemättömiä vajaakykyisiä?
Ahdistelu on aina ahdistava kokemus, on uhri sitten kumpaa sukupuolta tahansa ja tekijä kuinka vajavaisilla älyllisillä kyvyillä varustettu tahansa. Itse asiassa väittäisin jopa, että "vajaakykyinen" ahdistelija on vieläkin ahdistavampi, koska sellaiselle ei mene järkipuhe millään perille.
Ero sukupuoliasetelmien välillä on kuitenkin siinä, että asetelma jossa ahdistelija on mies ja nainen uhri, on keskimäärin monta kertaa vaarallisempi kuin toisin päin.
Väitän, että miespuolinen uhrikin kokisi miespuolisen ahdistelijan monta kertaa pelottavampana kuin naispuolisen.
-eri
Niin keskimäärin. Naisissakin on kuitenkin myös niitä "vajaita", joille ei mikään järkipuhe mene perille ja joka voi pahimmassa tapauksessa tarttua teräaseeseen tai jopa ampuma-aseeseen, jolloin ahdistelu on miesuhrille (tai naisuhrille) erittäin vaarallista. Luin kerran uutisista, että jenkeissä joku tuollainen "vajaa" nainen oli ampunut ahdistelemansa miehen, kun ei saanut mieheltä vastakaikua romanttisille tunteilleen.
Totta kai mitä tahansa voi tapahtua, ja jokainen tapaus on omanlaisensa pelottavuudeltaan. Huomaat kai kuitenkin, että jouduit hakemaan esimerkin väkivaltaisesta ahdistelijanaisesta jenkeistä asti, kun taas väkivaltaisista ahdistelijamiehistä löytyy hetkessä liuta esimerkkejä ihan vain M*rhainfon ketjuja vilkaisemalla.
S*ksuaalirikollisista 98% on miehiä, sarj*murhaajista jopa yli 99%. S*disteista valtaosa on miehiä. Nämä ovat asioita joita ei voi selittää pelkällä kokoerolla. Nainen voi olla pakkomielteinen h*llu ja silti todennäköisesti harmiton verrattuna vastaavaan mieheen. Jos nainen käyttää anab*lisia steroideja tyyliin Virpi B*tt, hän on toki jo moninkertaisesti vaarallisempi.
(Pahoittelen asteriskien vilinää - ei aavistustakaan mikä tässä nyt oli sallittua ja mikä ei.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei menisi pelkkä puhuminen ja viestin laitto rikoksena, jos roolit olisivat toisinpäin. Ketään ei saa ahdistella ja naisen toiminta oli väärin, vaikkei rikoksesta puhutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin viime perjantaina keikalla toisessa kaupungissa avovaimon ja kaverin kanssa. Istuimme juomien kanssa pöytään ja paikalle ilmestyi nahkatakkiin pukeutunut nainen joka kysyi saako tähän istua ja sanoimme että tottakai. Lähes heti nainen alkoi koskettelemaan kasvojani, hartioitani ym ja hokemaan: olet niin söpö, olet niin kiva. Avovaimo koitti sanoa että hei se on varattu ja minä väistelin käsiä ja sanoin suoraan että älä koske, mutta se ei hidastanut naista. Lopulta jouduin nousemaan ylös ja vaihtamaan paikkaa kun ahdistelu ei loppunut. Keikasta johtuen ravintolassa oli useita järjestyksenvalvojia jotka varmasti näkivät tilanteen koska istuimme ihan esiintymislavan vieressä korokkeella. Ei vaikuttanut kiinnostavan järkkäreitä.
Juu. Noin se useasti menee naisenakin. Vaihdat itse paikkaa, ellet sitten nosta showta pystyyn.
Kyllä muakin on pakko suudeltu matkalla vessaan, yksi bändin laulaja on baarissa kourinut luvatta persettä (tälle huusin painu v*uun, lähti) etc. Etc.
Ehkä siksi,kun tämä on ollut naisillekin niin arkipäivää, eivät jaksa kovin intohimoisesti asiaan suhtautua.
Itse olin kyllä "järkyttynyt",kun eräs miespuolinen ystävä kertoi,että baarissa joku nainen oli käynyt haaroihin kiinni. En voinut edes kuvitella,kun itse en ikinä ole tällaista tehnyt.
Toisinpäin nähnyt monesti.
Tässä ketjussa nyt annetaan palstan uliulimiehille takaisin vähän sarkastisesti.
Anteeksi oikeasti ahdistelluille miehille tästä. Älkää ottaako henkilökohtaisesti.
Kaverilleni kävi niin että mies syytti ahdistelusta. Totuus paljastui sitten kuulusteluissa. Mies oli varattu ja jäi kiinni pettämisestä. Sepitti sitten tuollaisen jutun kun oli morkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin viellä Tabu josta ei kehdata puhua.Eronet lesket, yritää iskeä kerostalojen piha ikään katsomatta yksin asuvia naisia kaljoissa.Koti pihat,koti rappu ja asunto pitäisi olla jokaisella vapaa kulku ilman seksualista ahdisteluja sanoin miehiltä.
Tämä on totta. Veljeni totesi ollessaan erovaiheessa, että myös hän muuttaa mahdollisimman pian pois asunnosta ja laittaa sen myyntiin. Samassa taloyhtiössä asuva ennen ihan normaalisti käyttäytynyt yh äiti oli alkanut käyttäytymään epämiellyttävän tuttavallisesti kuultuaan erosta. Osa ihmisistä ovat sokeita omalle käytökselleen.
Itse olen käyttäytynyt niin, etten anna mitään signaalia halukkuudesta tutustua lähemmin. Se toimii hyvin. Kyllä minut on jätetty rauhaan tältä osin, niin ettei ole tarvinnut lähteä ihmisiä pakoon.
On ihmisiä, jotka tulkitsevat muita ihan omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Erityisen vaikeaa se on ihmisille, jotka ovat puheliaita ja hymyileviä... se ei tarkoita yhtään mitään.
Tätä juuri tarkoitan. En puhu (mitään ylimääräistä) enkä hymyile, jos aistin vääränlaista kiinnostusta. Täysin asialinja
Kyllä aikuinen ihminen pystyy modaamaan käytöstään tilanteen mukaan, persoonallisuudesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin viime perjantaina keikalla toisessa kaupungissa avovaimon ja kaverin kanssa. Istuimme juomien kanssa pöytään ja paikalle ilmestyi nahkatakkiin pukeutunut nainen joka kysyi saako tähän istua ja sanoimme että tottakai. Lähes heti nainen alkoi koskettelemaan kasvojani, hartioitani ym ja hokemaan: olet niin söpö, olet niin kiva. Avovaimo koitti sanoa että hei se on varattu ja minä väistelin käsiä ja sanoin suoraan että älä koske, mutta se ei hidastanut naista. Lopulta jouduin nousemaan ylös ja vaihtamaan paikkaa kun ahdistelu ei loppunut. Keikasta johtuen ravintolassa oli useita järjestyksenvalvojia jotka varmasti näkivät tilanteen koska istuimme ihan esiintymislavan vieressä korokkeella. Ei vaikuttanut kiinnostavan järkkäreitä.
Juu. Noin se useasti menee naisenakin. Vaihdat itse paikkaa, ellet sitten nosta showta pystyyn.
Kyllä muakin on pakko suudeltu matkalla vessaan, yksi bändin laulaja on baarissa kourinut luvatta persettä (tälle huusin painu v*uun, lähti) etc. Etc.
Ehkä siksi,kun tämä on ollut naisillekin niin arkipäivää, eivät jaksa kovin intohimoisesti asiaan suhtautua.
Itse olin kyllä "järkyttynyt",kun eräs miespuolinen ystävä kertoi,että baarissa joku nainen oli käynyt haaroihin kiinni. En voinut edes kuvitella,kun itse en ikinä ole tällaista tehnyt.
Joo en tarkoittanut todellakaan ettei naisia ahdisteltaisi enemmän kuin miehiä. Tuli vaan sellainen olo että jos minä olisin koittanut toistuvasti lääppiä väistelevää naista niin asiaan olisi puututtu(en tietysti tiedä kun olin 1.kertaa kyseisessä ravintolassa). Ja minun haaroihin on myös käyty käsiksi. Ei tosin ravintolassa vaan yksityisjuhlissa. Naiselle tilanne voi varmasti olla pelottava, itselle lähinnä kuvottava/ahdistava kunnei naista vastaan voi oikein edes fyysisesti puolustautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en tarkoittanut todellakaan ettei naisia ahdisteltaisi enemmän kuin miehiä. Tuli vaan sellainen olo että jos minä olisin koittanut toistuvasti lääppiä väistelevää naista niin asiaan olisi puututtu(en tietysti tiedä kun olin 1.kertaa kyseisessä ravintolassa). Ja minun haaroihin on myös käyty käsiksi. Ei tosin ravintolassa vaan yksityisjuhlissa. Naiselle tilanne voi varmasti olla pelottava, itselle lähinnä kuvottava/ahdistava kunnei naista vastaan voi oikein edes fyysisesti puolustautua.
No ei nainenkaan voi kovin hyvin fyysisesti puolustautua miestä vastaan. Ja itse en ole IKINÄ nähnyt että kukaan ulkopuolinen tai tuttu mies olisi puuttunut, kun naista ahdistellaan. Aina apu on tullut muilta naisilta, jos apua on saanut. -eri
Vierailija kirjoitti:
Halua heti korostaa, että olen feministin kasvattama entinen feministi, nykyäänkin ally ja naisten kokema ahdistelu on iso yhteiskunnallinen ongelma, jota vastaan täytyy kaikkien aktiivisesti toimia.
Silti mainitsen muuutaman asian. 15 v. duunissa kahdestaan naispomo - lähes joka kerta puhui ulkonäöstäni, silitti hiuksiani. Kertoi haluavansa rakastella kanssani. Nosti paitani ja suuteli. Ymmärrän jähmettymisen raiskaustilainteissa. En osannut sanoa mitään, työnsin vain pois. Olin hyvin ahdistunut, Työpaikkaristeilyllä yritin kadota, koska tiesin hänen ttarkoituksensa. Mainitsin frendilleni - hän nauroi. Pane ja pyydä palkankorotus. En sitten puhunut enempää. Mainitsisin, että hän jätti miehen ja 2 lasta ja muutti 19-vuotiaan kanssa kimppaan. 50-v.
Muutaman kerran jatkoilla nukkunut humalassa samassa sängyssä ja herännyt kopelointiin, tai suuseksiin. Tätähän kaikki miehet haluavat? Oin vihainen.
Yllätys, että naiset alapeukuttavat. Ajattelin vain kertoa kokemuksistani. Mielestäni häirintä/ahdistelukréskusteluun mahtuisi myös muut, kuin hetero, cisnaisten ääni?
Esim. minun tarinani - en ole suinkaan ainoa, naisten fudiksessa on räikeää ahdistelua, miesten klubilla, sateenkaarippireissä. Kai vähän moniäänisyyttä sallitaan?
Ei ole tarkoitus vähätellä naisiin kohdistuvaa hirintää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nainenkaan voi kovin hyvin fyysisesti puolustautua miestä vastaan. Ja itse en ole IKINÄ nähnyt että kukaan ulkopuolinen tai tuttu mies olisi puuttunut, kun naista ahdistellaan. Aina apu on tullut muilta naisilta, jos apua on saanut. -eri
Jaa käydään erilaisissa paikoissa vissiin. Itse olen useamman kerran puuttunut ahdisteluun ja nähnyt vierestä miten ahdistelija saa selkäsaunan kolmelta mieheltä.
Todella moni nainen joutuu valehtelemaan, kun lähestytään kadulla. "Olen naimisissa", "minulla on poikaystävä".
Sinkkumiehet voivat käyttää samaa menetelmää. Karsii ainakin osa häiriköistä.
(Maksullisia ei haittaa..)
Nyt Jani ja hra X ovat olleet tunturivaelluksella. En voi tietää ovat pari, tai onko edes toinen bi. Joka tapauksessa he tuskin missään vaiheessa joutuivat pelkäämään k.o. naista. Tilanne/nainen on ollut häiritsevä, ärsyttäväkin, mutta tuskin uhkaava. Uskon, että jos miehet olisivat selväsanaisesti kieltäytyneet tutustumasta lähemmin, s.o. pyytäneet rauhaa ollaomissa oloissaan, nainen olisi tyytynyt osaansa.
Jostain syystä nämä miehet ovat omalla viestinnällään (sen puutteella?) antaneet naiselle käytännössä tilaisuuden jatkaa.
Sitten poikaset ovat paenneet tunturiin.
No, se oli heidän valintansa. Turha itkeä, kahteen pekkaan olisivat olleet turvassa naiselta, vaikka olisivat jääneet yöpymään autiomajaan.
Vierailija kirjoitti:
Nainen saattoi olla autistinen, eikä osaa lukea kehonkieltä. Häntä pitää ymmärtää! Niinhän autistimiehiäkin ymmärretään ja paapotaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä uskalla enää ollenkaan lähestyä miehiä. Jo pelkästä katseesta tulee syyte.
Niinpä. Tavallinen juttelu nuotiopaikalla onkin ahdistelua, jota herkän miehen pitää paeta tunturiin. Ja sitten vuosien päästä lehteen juttu. Olisi paennut lähimmälle poliisiasemalle. Nuotiopaikkanainen on syytön niin kauan kunnes tuomio tulee oikeuslaitokselta, ei miltään av-jurylta.
Kyllä esim. tanssilattialla naisen käsi usein hakeutuu yksityisiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa käydään erilaisissa paikoissa vissiin. Itse olen useamman kerran puuttunut ahdisteluun ja nähnyt vierestä miten ahdistelija saa selkäsaunan kolmelta mieheltä.
Muistelet jotain leffaa. Tosielämässä miehet eivät puolusta naisia. Nähtiinhän se metoon aikana.
Näinpä. Ne tapaukset ovat lähes aina kohdistuneet exään, jota on alettu vainota ja stalkata, ja siinä on jo leikki kaukana. Moni nainen päässyt hengestään, kun exä ei ole hyväksynyt eroa.