Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanokaa nyt rehellisesti, vaaditteko kuudesluokkalaisen (alle 150 cm) vielä istumaan autossa turvaistuimessa?

Vierailija
22.09.2023 |

Ollaanko me ainoita "nipottajia", jotka pitää kiinni tuosta senttirajasta?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellainen kysymys, joka jakaa vanhempia ja paljastaa näiden sivistyksen tason ja sosioekonomisen aseman aika armottomasti.

Tämä. Tässä keskustelussa huomaa mielestäni eräistä poliittisista keskusteluistakin tutun tiedevastaisuuden. Sattumaako?

Jotenkin mä väittäisin, että Persut on kovimpia istuimien vastustajia. 

Vierailija
82/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelosluokkalainen on 152 pitkä. Ja hän istui 150 senttiseksi istuimessa eikä valittamut kertaakaan. Edelleen istuu korokkeella, koska lantiovyö ei osu vielä oikein ilman. 7 vuotias on nyt 128 pitkä, joten aika samoihin mennään varmasti istuimen kanssa.

Mikä siinä istuimessa on niin outoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli ainakin turvaistuinten painorajat vastaan kauan ennen pituusrajoja. Eikö niissä ole maksimipainoraja jotain 36 kg? Paljonko ap:n lapsi painaa?

No ei ole.

Vierailija
84/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ajattelen, että se on lapsen turvaksi. Ennemmin pettynyt/ nolostunut kuin halvaantunut lapsi...

Miksi käytät yksityissaastutinta lapsesi halvaantumisriskin lisäämiseen?

Vierailija
85/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kukaan ei ole ottanut sitä lapsen näkökulmaa esiin tässä keskustelussa. Se ei tietenkään ole yllätys koska keskustelijat täällä ovat aikuisia. Mutta onko kukaan miettinyt sitä että kuinka epämukava tuollainen istuin on verrattuna nykyaikaiseen auton penkkiin. Sillä saa hyvinkin auton kyydin tuntumaan lapsesta huonolta. Alle 135 cm lapsen kuljettaminen jonkinlaisessa istuimessa on perusteltua, mutta sitä isomman oikeastaan ei. Itse asiassa pelkkä koroketyynykin täyttää lain vaatimuksen.

Mitä epämukavaa siinä on? Ei meidän lapset kertaakaan ole valittaneet.

Vierailija
86/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 18 v asti ajellu ilman turvatyynyjä ja nyt oon viisikypänen. Oon 8cm yli tuon turvarajan, että vähän tuntuu nyt kaukaa haetulta! 😂

Vierailija
87/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 160 ja välillä tulee tunne että pitäis olla istuin kun se turvavyö on kurkussa kiinni

Yli 10cm lyhyempi ja ei se kyllä turvallista ole ettei istuinta

Vierailija
88/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks synnyin ysärillä ja sain matkata yksin kouluun jo ekalla luokalla. Siskot ja serkut sai toimia alle 12v jo lapsen vahteina meille nuoremmille. Pärjättiin kotona yksin koulun jälkeen ilman kerhoja. Pärjättiin ulkona kavereiden kanssa ilman kännyköitä useampi tunti, kotona käytiin kesällä vain syömässä. Uimassa käytiin ja pientä seikkailua etsittiin. Vuorta talvisin valloitettiin, kunnes se kiellettiin. Ei palaa ajat lapsuuden sellaiset maailma muuttuu ja isoveli valvoo

Koulumatkat hiihdettiin kumpaankin suuntaan ylämäkeen kesät ja talvet vaikka koulua ei oltu vielä keksittykään. Pelkkä kiertokoulu oli ja sitäkin piti kiertää väärään suuntaan vastatuulessa.

😂🤣 meinasin tukehtua salmiakkiin. Vaarallista lukea teidän juttuja. 🥵🤧

Vierailija
89/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 18 v asti ajellu ilman turvatyynyjä ja nyt oon viisikypänen. Oon 8cm yli tuon turvarajan, että vähän tuntuu nyt kaukaa haetulta! 😂

Voi vttu oikeasti. Mun yksi kaverin läheinen ystävä ajoi kolarin eikä turvavyötä. On nyt koomassa ja jos ei herää kuukauden päästä niin perhe on päättänyt antaa nukkua pois

Vttyu ärsyttää nämä "ei mulle ole tapahtunut" ihmiset. Joo jos olisi tapahtunut sulle niin et olisi täällä ees kertomassa

Vierailija
90/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kompastuu kotona mattoon ja kuolee! (Kypärä päähän)

Vierailija
91/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellainen kysymys, joka jakaa vanhempia ja paljastaa näiden sivistyksen tason ja sosioekonomisen aseman aika armottomasti.

Tämä. Tässä keskustelussa huomaa mielestäni eräistä poliittisista keskusteluistakin tutun tiedevastaisuuden. Sattumaako?

Löysihän se persu-hullu tähänkin ketjuun. Melkoinen mielenvika pitää olla, että saa Persut vedettyä joka asiaan mukaan.

Ehkä luulet olevasi v.t.tumainen, mutta teet vain itsestäsi typerän.

Vierailija
92/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meillä on kolme lasta ja autona tavallinen perhefarmari. Jos alakoulun lopulla olevat lapset pitäisi sulloa turvaistuimiin, ei autoon enää mahtuisi sen pienimmän viisivuotiaan turvaistuin ollenkaan.

Niin... Nämä on niitä vanhempien preferenssejä. Sellaisiakin autoja ja turvaistuin- (tai edes koroke-)yhdistelmiä on olemassa, joilla tuo on aivan tehtävissä. Voihan sitä silti heittäytyä avuttomaksi: "kyllähän minä lasteni terveydestä ja hengestä välittäisin, mutta kun meille on siunaantunut TUOLLAINEN AUTO, eikä mistään ilmesty toisenlaista!"

Kyllä meille mahtuu autoon lainmukaiset turvavälineet kaikille, mutta turvaistuin melkein itseni pituiselle kuudesluokkalaiselle tekisi tiukkaa.

Toivottavasti sinäkään et joudu onnettomuuteen testaamaan turvavälineidesi ominaisuuksia.

Kun kuudesluokkalaisesi on yli 150 senttinen, miksi edes tulet möhisemään?

Auto on tosi huono syy turvallisuuden vaarantamiselle.

Vierailija
93/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysihän se persu-hullu tähänkin ketjuun. Melkoinen mielenvika pitää olla, että saa Persut vedettyä joka asiaan mukaan.

Ehkä luulet olevasi v.t.tumainen, mutta teet vain itsestäsi typerän.

Osui ilmeisesti?

Vierailija
94/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo käytännössä oikein onnistu. Autoa tarvitaan monenlaiseen kuljetukseen, niin ei noita turvaistuimia siellä enää kiinteästi voi pitää. Siellä takapenkillä on usein myös aikuisia. Yksi turvaistuin on pienimmälle. Alakoululaiset kulkevat harrastuksiin myös muiden vanhempien kyydeillä vuorollaan, ei heilläkään istuimia ole enää käytössä.

Vierailija
95/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli turvavyöistuimissa niin kauan kuin mahtuivat, siihen noin 130cm asti. Sen jälkeen sitten koroke. Ja 11v 150cm tyttö käyttää sitä edelleen, koska itsekin haluaa. Näkee paremmin ulos autosta ja turvavyö tulee oikeasta kohdasta. Kyllä minäkin mielelläni käyttäisin jotain pientä koroketta, kun ei 163cm mittaisena meinaa nähdä, vaikka penkki on säädetty ylös.

Vierailija
96/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita se vaimokin turvaistuimeen! Oot huono kuski

Miksi oletat että ap on lesbo?

Vierailija
97/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta meidän neljäsluokkalaista poikaa saisi mihinkään vauvojen turvaistuimeen edes komentamalla. Pituutta taitaa olla 145. 

Osta turvavyöistuin. Ne on kyllä aika kalliita.

Vauvojen turvaistuimeen? Kai sä tajuat ettei nyt puhuta vauvojen istuimesta vaan ostuimesta, joka on kuin koroke selkänojalla ja sivuturvatyynyillä? Cybexit meidän lapsilla on.

Ethän sä tajua kun sun lapsuudessa ollut edes turvavöitä prkl.

Kokeile sanoa että se on pelituoli.

Vierailija
98/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku kuvittelee että turvaistuin suojaa kuolemalta tai vammautumiselta.

Onko teidän mielestä turvavyöllinen nojatuolikin peräkärryyn naulattuna turvallinen jos auto kulkee 100km/h?

Teitä hämää se "turva" sana, ei se tee tuolista kuitenkaan sen turvallisempaa.

Vierailija
99/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jos pitää mennä jonkun muun kyydissä? Ottaako lapsi oman istuimen mukaan jos vaikka menee kaverin kaa leffaan heidän iskän autolla? Vai onko poikkeuksia?

On poikkeuksiakin jos todella jollain ei ole edes koroketta eikä ole mahdollista meiltä kotoa hakea. Ja meidän lapsia ei nolota yhtään mennä istuimen kainalossa kaverinsa autoon, miksi nolottaisi?

Vierailija
100/109 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi joku kuvittelee että turvaistuin suojaa kuolemalta tai vammautumiselta.

Onko teidän mielestä turvavyöllinen nojatuolikin peräkärryyn naulattuna turvallinen jos auto kulkee 100km/h?

Teitä hämää se "turva" sana, ei se tee tuolista kuitenkaan sen turvallisempaa.

Sä et varmaan käytä turvavyötäkään? Kukaan ei luule että turvavyö tai -istuin estää sun kuoleman tai vammautumisen. Kaikki kuitenkin tietää että voimat onnettomuudessa kohdistuvat lapseen, joka ei ole turvaistuimessa täysin eri tavalla kuin lapseen, joka on. Samoin vyö istuu eri tavalla ja väärin ollessaan lantiovyö voi murtaa lantion tilanteissa, joissa ei edes muuten vammautuisi.