YLEn kolumni: Nuorilta miehiltä ei vaadita liikaa - heiltä ei vaadita mitään, ja siitä he vasta kärsivätkin
Kehotan lukemaan ajatuksella. Kolumni on nimittäin 100% asiaa.
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaanhan tuo, ettei vaadita mitään, on myös liikaa vaatimista. Jos ei mitään vaadita, sehän tarkoittaa että nuori saa itse päättää. Myös sellaisista asioista joista ei olisi vielä kykenevä päättämään, kuten siitä pitääkö elämässä tehdä jotain muutakin kuin lojua. Rajat ja tiettyjen asioiden vaatiminen on rakkautta.
Sehän riippuu ihan yksilöstä miten tuon ottaa. Toinen näkee sen luottamuksensa ja pärjää hyvin, kun taas toinen näkee sen piittaamattomuutena ja passivoituu, näin yksinkertaistaen tietenkin.
Sitä taas en usko, että tuon suhtautumisen suhteen olisi kovinkaan suuria eroja tyttöjen ja poikien välillä.
Muistan ikuisesti kun luokkatoverini, tyttö, sai täyden hermoromahduksen saatuaan huonon numeron kokeesta koska tiesi että kotona tulee huudot ja tuntuva rankaisu vanhemmilta. En ikinä nähnyt poikaoppilailla vastaavia vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pärjätkööt vain tytöt ja tehkööt kaiken myöhemminkin, koska niin hyviä ovat. Rakentakoot maailman, niin me poijjat köllötellään valmiilla.
Niinhän sitä on tehty jo aikojen alusta lähtien. Laajakaistateknologiakin oli Hedy Lamarrin kehittämä mutta hänelle ei haluttu antaa asiasta kunniaa kuin vasta 2000, yli 50 vuotta keksinnön patentoinnin jälkeen.
Just nimenomaan- vaatiminen on välittämistä. Nuorille on tärkeä sosiaalisten taitojen esilletuloksi vanhempien huomiota, aikaa, selityksiä, yhdessäoloaa, leikkimista, maailman katseen avartamista. Koulussa tervemielistä kilpailuotteluita eri urhelulajista. Pojat kaipaavat mittojen ottamista. Myöhemmin jalkapallo, sählyy, koripallo, jääkiekko, mopit- vaika mitä. Että olisi tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan senjälkeen kun naisille on myös samankaltainen pakollinen asepalvelus, ennen tuota muutosta mitä jos olette vain hiljaa vapaamatkustajat.
Armeija ei ole pakollinen ja 31% miehistä ei sitä käykään.
Ainoat vapaamatkustajat ovat miehet, ei sitä armeija muuta miksikään. Se on leikkimistå noin 105 päivää. Suurin osa naisista tekee ihmisiä, hoitaa, kasvattaa ja elättää. Naisten koulutustaso ja työllisyys on miehiå korkeampi. Täällä ei ole mitåän eikä ketään ilman naisia.
Miten miehet kehtaatte olla tekemättå omaa osaanne?
Vierailija kirjoitti:
Uusfeminismi ja naisopettajien järkyttävä yliedustus sekä yksinhuoltaja-äitien määrän lisääntyminen ovat aiheuttaneet pojille ja miehille miehuuden kateissa oloa. Miehuutta ei oikein osata eikä haluta arvostaa ja siitä kärsivät myös naiset. Koko yhteiskunta on häviäjän osassa. Nykyajan feminismillä ei ole enää mitään muuta annettavaa yhteiskunnalle kuin pelkkiä ongelmia.
Kun miehet eli isät eivät hoida vastuitaan niin se on naisten syy? Taattua miehen logiikkaa.
Mikä se on että miehet ei osaa tehdä ja toimia jos nainen ei ole käskemässä ja sanomassa mitä tehdå?
Mikään ei estä parisuhteesaa eikä eronneena miestä olemasta paras mahdollinen malli ja vanhempi niin omalle pojalle kuin tytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttävä kirjoitus oli näin vanhemman miehen silmillä luettuna, mutta sehän se taisi olla pointtikin.
Tosi moni vanhempi mies ja miehet ylipäätään ajattelee noin suoravivaisesti kuin juuri armeijasta astunut nuori jannu.
Totuus on että kauheesti ei miehiä motivoi käydä esimerkiksi armeijaa tai käydä duunissakaan.
Tosiasiassa miehille tarjotaan pikkupoikien karkkirahoja ja mitä niillä saa?
Videopelejä saa, mutta mitään miehen hankintoja ei Suomen ostovoimalla kykene hankkimaan.
Tässä on ihan taloutta säätelemällä tehty miehistä kunniattomia pikkupoikia. Sitten se osa joka nuhtelee passiivisia kolleegoitaan on pieni prosentti joka elää etuoikeutetun miehen elämää. Se on heille sattumaa tai hankittu, mutta totuus on ettei kaikki miehet nykyään pysty saamaan omaa perhettä.
Kuten kirjoittajakin tavallaan myöntää että hän on etuoikeutettu miesvähemmistö ja toki asiasta on hyvä keskustella, mutta etuoikeutettuna miehenä asiasta kyllä kannattaa olla vain hiljaa ja nauttia kunniallisen miehen elämästä yhteiskunnassa. Harva saa samaa nykyyään vaikka miten kovaa paiskisi sen eteen elämässään.
Mieheltä on otettu arvo ja kunnia pois luonnollisesti ja se on jakautunut kaikkien sukupuolien välille.
Niin on ehkä parempi. Sinällään nelikymppisenä miehenä ja etuoikeutettuna välillä käy sääliksi nuoria miehiä, kun he jäävät niin paljosta paitsi ja heiltä on otettu pois paljon.
He vain tyytyvät karkkirahoihin ja ostavat niillä videopelejä. Elävät virtuaalimaailmoissaan, koska tämä maailma ei enää ole enemmistölle miehistä sellainen paikka jossa on hyvä olla.
Tosi surullista.
Miehiltä on riistetty oma kunnia ja kunniaa käytetään kiristyskeinona. Jos ei alistu niin tulee julkihäpeä.
Miehille ei ole mitään motivaatiota,
No voi vttu mitä jaskaa. Laiska keksii tekosyitä laiskuudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaanhan tuo, ettei vaadita mitään, on myös liikaa vaatimista. Jos ei mitään vaadita, sehän tarkoittaa että nuori saa itse päättää. Myös sellaisista asioista joista ei olisi vielä kykenevä päättämään, kuten siitä pitääkö elämässä tehdä jotain muutakin kuin lojua. Rajat ja tiettyjen asioiden vaatiminen on rakkautta.
Juu, mutta ei toisen elämää voi sivusta päättää että se vain lojuu. Lojuminen on oletus.
Jos keskittyisi vain omaan elämään, eikä rajoitaisi muiden elämää ja vaatisi muilta.
Voisi rakastaa muita ja vaatia itseltään enemmän.
Ei muita voi oikein realistisesti tuomita tai päättää heidän puolestaan että he eivät tee mitään tai eivät tee tarpeeksi. Itsestä voi jotenkuten tehdä itsearvion, mutta siinäkin voi käydä niin että tulee vain ylisuoritettua. Ihmiset ylisuorittaa elämässään aina ja ilmaston lämpeneminenkin on siitä hieno esimerkki.
Nuoret miehet jotka vain lojuisi olisi ympäristön kannalta parempia. Olisi hyvä jos venäläiset miehetkin vain lojuisi eikä sotisi Ukrainassa.
Miehiltä voisi vaatia enemmän passiivisuutta. Hieno suunta nykyajan miehillä. Suorittamisen aikakausi on ohi ja nyt pitäisi nauttia esi-isien hedelmistä ja lojua. Sen takia he tekivät töitä, että me voitaisiin lojua ja elää rauhallisesti.
Sinä et ole muut miehet etkä voi ottaa kunniaa muiden mieste työstä. Voi hyvä tavaton tuota tyhmyyttä.
Vähän myöhässä, mutta kiinnostaa nyt vastata tähän etenkin kun miesnäkökulmaa kaivataan.
-Opiskelun onnistuminen. Kaikki sen onnistumisen varmaan määrittelevät itse miten haluavat. Itselle se onnistuminen tarkoitti läpi pääsemistä. Numerolla ei väliä.
-Itsestä huolen pitäminen. En oikein osaa sanoa tähän muuta kuin motivaation puutteen. Ikään kuin puuttuu se halu kehittyä ja parantaa itseään. Uskon että monet varsinkin yksinäiset miehet eivät koe tätä tarvetta. Varsinkin kun ei ole ketään muuta tätä edistystä "näkemässä". Onhan tämä kieltämättä vähän surullista.
-Muiden huomioon ottaminen. Tähän en oikein osaa ottaa kantaa. En ainakaan usko että olen itse osa tätä ongelmaa.
Ehkä ongelma tosiaan voi olla älyn puutteessa. Tai ehkä se on jotain sellaista halua pysytellä omalla mukavuusalueellaan. Joka tapauksessa kyllä kuri ja selkeämmät tavoitteet ryhdistäisivät miehiä. Tiedä sitten olisiko minustakin tullut jotain jos olisi joskus juurrutettu vähän kunnianhimoa.
Follari kirjoitti:
Vähän myöhässä, mutta kiinnostaa nyt vastata tähän etenkin kun miesnäkökulmaa kaivataan.
-Opiskelun onnistuminen. Kaikki sen onnistumisen varmaan määrittelevät itse miten haluavat. Itselle se onnistuminen tarkoitti läpi pääsemistä. Numerolla ei väliä.
-Itsestä huolen pitäminen. En oikein osaa sanoa tähän muuta kuin motivaation puutteen. Ikään kuin puuttuu se halu kehittyä ja parantaa itseään. Uskon että monet varsinkin yksinäiset miehet eivät koe tätä tarvetta. Varsinkin kun ei ole ketään muuta tätä edistystä "näkemässä". Onhan tämä kieltämättä vähän surullista.
-Muiden huomioon ottaminen. Tähän en oikein osaa ottaa kantaa. En ainakaan usko että olen itse osa tätä ongelmaa.
Ehkä ongelma tosiaan voi olla älyn puutteessa. Tai ehkä se on jotain sellaista halua pysytellä omalla mukavuusalueellaan. Joka tapauksessa kyllä kuri ja selkeämmät tavoitteet ryhdistäisivät miehiä. Tiedä sitten olisiko minustakin tullut jotain jos olisi joskus juurrutettu vähän kunnianhimoa.
Ongelma tulee siitä, kun elämä on ihan ok. Ei tarvitse yrittää mitään ihmeempiä, kun jotenkin edes pärjää. Nuorilla miehillä ei ole tällä hetkellä yhteiskunnassa selkeää roolia, että mitä pitäisi oikein olla. Miksi yrittää, kun ei kuitenkaan voi onnistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjätkööt vain tytöt ja tehkööt kaiken myöhemminkin, koska niin hyviä ovat. Rakentakoot maailman, niin me poijjat köllötellään valmiilla.
Niinhän sitä on tehty jo aikojen alusta lähtien. Laajakaistateknologiakin oli Hedy Lamarrin kehittämä mutta hänelle ei haluttu antaa asiasta kunniaa kuin vasta 2000, yli 50 vuotta keksinnön patentoinnin jälkeen.
No voooiiii on ihan nainen keksinyt jotaim? Ihanko 50v sitten? Eipä kukaan olisi uskonut mutta totta sen täytyy olla kun joka toiselle sivulle tämän kerrot.
Eikö muita naiskeksijöitä ole viimeiseen 50v mahtunut vai mikä tässä on ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voooiiii on ihan nainen keksinyt jotaim? Ihanko 50v sitten? Eipä kukaan olisi uskonut mutta totta sen täytyy olla kun joka toiselle sivulle tämän kerrot.
Eikö muita naiskeksijöitä ole viimeiseen 50v mahtunut vai mikä tässä on ihmeellistä?
Mitä sinä olet keksinyt? Loisimisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttävä kirjoitus oli näin vanhemman miehen silmillä luettuna, mutta sehän se taisi olla pointtikin.
Tosi moni vanhempi mies ja miehet ylipäätään ajattelee noin suoravivaisesti kuin juuri armeijasta astunut nuori jannu.
Totuus on että kauheesti ei miehiä motivoi käydä esimerkiksi armeijaa tai käydä duunissakaan.
Videopelejä saa, mutta mitään miehen hankintoja ei Suomen ostovoimalla kykene hankkimaan.
Tässä on ihan taloutta säätelemällä tehty miehistä kunniattomia pikkupoikia. Sitten se osa joka nuhtelee passiivisia kolleegoitaan on pieni prosentti joka elää etuoikeutetun miehen elämää. Se on heille sattumaa tai hankittu, mutta totuus on ettei kaikki miehet nykyään pysty saamaan omaa perhettä.
Kuten kirjoittajakin tavallaan myöntää että hän on etuoikeutettu miesvähemmistö ja toki asiasta on hyvä keskustella, mutta etuoikeutettuna miehenä asiasta kyllä kannattaa olla vain hiljaa ja nauttia kunniallisen miehen elämästä yhteiskunnassa. Harva saa samaa nykyyään vaikka miten kovaa paiskisi sen eteen elämässään.
Mieheltä on otettu arvo ja kunnia pois luonnollisesti ja se on jakautunut kaikkien sukupuolien välille.
Niin on ehkä parempi. Sinällään nelikymppisenä miehenä ja etuoikeutettuna välillä käy sääliksi nuoria miehiä, kun he jäävät niin paljosta paitsi ja heiltä on otettu pois paljon.
He vain tyytyvät karkkirahoihin ja ostavat niillä videopelejä. Elävät virtuaalimaailmoissaan, koska tämä maailma ei enää ole enemmistölle miehistä sellainen paikka jossa on hyvä olla.
Tosi surullista.
Millä tavoin miehestä tulee etuoikeutettu? Mitä hän voi itse tehdä päästäkseen etuoikeutettujen joukkoon?
Jos todennäköisyys päästä etuoikeutettujen vähemmistöön on heikohko, niin kannattaako siihen käyttää aikaa ollenkaan, kun on paljon parempia maailmoja miehille kuin se mitä markkinoidaan.
Yhteiskunta on miehille hyvin vihamielinen alue ja syystäkin miehet menee omiin maailmoihinsa ja tekee omat todellisuutensa.
HE eroavat pelistä, koska peli ei tarjoa heille reiluja sääntöjä.
Antaa etuoikeutettujen edustaa "kunnon" miehiä. Se on teidän työ ja tehtävä.
Me muut eletään elämää meidän maailmoissa ja vähät välitetään siitä mitä muut toivoo ja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ei toisen elämää voi sivusta päättää että se vain lojuu. Lojuminen on oletus.
Jos keskittyisi vain omaan elämään, eikä rajoitaisi muiden elämää ja vaatisi muilta.
Ei muita voi oikein realistisesti tuomita tai päättää heidän puolestaan että he eivät tee mitään tai eivät tee tarpeeksi. Itsestä voi jotenkuten tehdä itsearvion, mutta siinäkin voi käydä niin että tulee vain ylisuoritettua. Ihmiset ylisuorittaa elämässään aina ja ilmaston lämpeneminenkin on siitä hieno esimerkki.
Nuoret miehet jotka vain lojuisi olisi ympäristön kannalta parempia. Olisi hyvä jos venäläiset miehetkin vain lojuisi eikä sotisi Ukrainassa.
Miehiltä voisi vaatia enemmän passiivisuutta. Hieno suunta nykyajan miehillä. Suorittamisen aikakausi on ohi ja nyt pitäisi nauttia esi-isien hedelmistä ja lojua. Sen takia he tekivät töitä, että me voitaisiin lojua ja elää rauhallisesti.
Sinä et ole muut miehet etkä voi ottaa kunniaa muiden mieste työstä. Voi hyvä tavaton tuota tyhmyyttä.
Kyllä olen. Minä olen juuri muut miehet ja otan kunnian esi-isieni töistä. Ne kuuluu mulle. Otan kunnian niistä kuten miehet yleensä ottaa sen mitä ne haluaa.
Mua voi yrittää estää jos haluaa käyttää voimaa ja energiaa siihen. Mä kyllä laitan hanttiin ja taistelen siitä mikä on mun ja mulle kuuluvaa. Et sä tuu sanelee mulle mitä mä saan tehdä.
Kun kävelen tuolla ulkona, niin oon juuri sun silmissä " ne muut miehet". .
Kukaan ei tiedä mun todellista olomuotoa ja miten hyvä olen pelimaailmassa ja miten kunnioitettu sankari olen sielä. Teille olen vain muut miehet. Sitten tosielämässä olen se joka voittaa muita ja on voittamaton pelikentillä. Legenda jonka näet sattumalta matkalla lidlille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista.
Miehiltä on riistetty oma kunnia ja kunniaa käytetään kiristyskeinona. Jos ei alistu niin tulee julkihäpeä.
No voi vttu mitä jaskaa. Laiska keksii tekosyitä laiskuudelleen.
Mun silmissä juuri toi mitä sä kirjoitit on paskaa.
Oon varma ettet kasvokkain uskaltaisi sanoa noin mulle.
Millainen ihminen on sillä tasolla että voi tulla täysin anonyymisti anonyymille väittämään tätä laiskaksi ja ei ole edes nähnyt tätä toista ihmistä ja hänen saavutuksiaan esimerkiksi amatööri nyrkkeilykentillä tai pelimaailmassa?
Sähän oot melkoinen tyyppi, kun oot mielestäs sillä tasolla että voi tuomita muita ihmisiä laiskoiksi ja mitätöidä heidän mielipiteitä sen vuoksi että ne ei miellytä sun lihas. Ajatteletko yleisestikin niin että mielipiteet on osa lihaa, eikä esimerkiksi erillisiä asioita vartaloidemme ulkopuolella?
Huomaan että sulla meni tunteisiin, kun et osaa eritellä itseäsi ja mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on mun kuolleen isäni ja isoisäni sanat sun sanaas vastaan.
Mulla on täysi lupa ottaa kunnia myös heidän töistä ja saavutuksista. Olen osa jatkumoa ja osa heitä.
Sinä voit pitää siltä osin kitasi kiinni :)
Sinä et sanele muille miten he elämänsä elävät.
Onko tämä tältä erää selvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan senjälkeen kun naisille on myös samankaltainen pakollinen asepalvelus, ennen tuota muutosta mitä jos olette vain hiljaa vapaamatkustajat.
Armeija ei ole pakollinen ja 31% miehistä ei sitä käykään.
Ainoat vapaamatkustajat ovat miehet, ei sitä armeija muuta miksikään. Se on leikkimistå noin 105 päivää. Suurin osa naisista tekee ihmisiä, hoitaa, kasvattaa ja elättää. Naisten koulutustaso ja työllisyys on miehiå korkeampi. Täällä ei ole mitåän eikä ketään ilman naisia.
Miten miehet kehtaatte olla tekemättå omaa osaanne?
ME miehet ollaan omia valtioitamme. Yksi mies on yksi valtio.
Älä ärsytä heitä tahallasi.
Nuoret miehet eroaa yhteiskuntaleikistä. Ei heitä kiinnosta pelata ja leikkiä huonoilla ja epäedullisilla säännöillä yhteiskuntaleikkiä. He eroavat leikistä tai pelistä.
Aika normaali reaktio. Jengimaailma ja jengikultuurikin voi tarjota nuorille miehille paremman ja miesystävällisemmän kasvualustan elää. Ainakin näyttäisi näin tapahtuvan monissa yhteiskunnissa.
Muodostuu pienempiä yhteiskuntia joissa miehiä arvostetaan enemmän ja he saavuttavat etuoikeutetun aseman omassa yhteisössään.
Vähän vanhanaikaista nähdä muutenkaan niin että yhteiskunta olisi yleinen alusta miehille.
Todellisuudessa on paljon pienempiä yhteiskuntia yhteiskunnan sisällä. Niinkin pieniä että yksi yhteiskunta on mies itse. Yritä nyt sellaiselle sanoa että: "moi sun pitää tehdä enemmän" ja avata rajas ja korvas että me suurvallat voidaan herjata ja komennella sua. Kukaan mies ei tuollaista kuuntelisi sekuntiakaan.
Pelaan ja olen ylpeä siitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista.
Eräs älykäs nuori mies totesi kerran nämä lentävät sanat;
-on olemassa muitakin maailmoja kuin tämä.
Tarkoittaa sitä että kun näette miehen ja kuvittelette että häneltä ei vaadita mitään ja hän ei itsekään vaadi mitään, niin näkisittepä hänet pelimaailmassa. Ulkoisesti näyttää ettei vaadita mitään, mutta jos ei tiedä kuin tämän ulkoisen maailman ja yhteiskunnan, niin onko hirveesti painoarvoa sanoa toisista miehistä mitään väheksyvää ja ottaa heiltä kunnia pois.
Jokainen omassa elämässään ja maailmassaan on paras ja oman elämänsä elokuvan päähenkilö.
Tätä tämä ylen kolumnisti ei oikein tajunnut. On olemassa muitakin maailmoja kuin hänen maailmansa.
Nykyään on yleistä alentaa hyvä pelaaja ja vuosien pelitaidot dataamiseksi tai koneella istumiseksi.
Harva koodarikaan istuu 24h koneen äärellä ja tietyt jätkät tekee sitä ihan ilmaiseksi, koska se on heille palkitsevaa toimintaa. Tarjoaa enemmän kuin kolumnin kirjoittajan maailma miehille koskaan ja missään mielessä.
Se joka on toista mieltä niin sopii pelata vastaan ja yrittää voittaa. Vertailun vuoksi vaikka nyrkkeily tai vapari. Ei sellaisillekaan huudella että mitä sä tommosta tuunaat, mee oikeisisiin töihin ja hanki perhe.
Ei kukaan uskalla huudella nyrkkeilijälle samaa tai kirjottaa kolumnia siitä miten nyrkkeilijät on luusereita. Mut kun enemmistö miehistä saa pelimaailmoista enemmän kuin maailmasta jossa kolumnisti elää, niin heti käydään päälle ja valehdellaan että ei ole taitoja ja ei ole vaadittu.
Se vaatii aika paljon kärsivällisyyttä pelata ja istua pidempää pelin äärellä kuin moni on toimistossa töissä.
Kokeilkaapa itse.
Toki sitten pokerivoittajia arvostetaan eritavalla, koska heiltähän voi saada vaikka rahaa ja lahjoituksia, jos kirjoittaa heistä kiltisti.
Eihän tuossa kolumnissa esim. pelaamista haukuttu. Mikä tahansa tekeminen on ok, kunhan ihminen ei vain vetelehdi vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja kantaa vastuunsa omasta itsestään yhteiskunnan jäsenenä.
Pelaaminen - kuten mikä tahansa muukin - on aivan ok jos sillä elättää itsensä tai jos se tuo itselle lisäarvoa vapaa-aikaan. Jos se on sen sijaan eskapismia oman elämänsä vastuunkannosta niin sitten se ei ole ok.
Oletko tehnyt mitään muuta elämässäsi kuin "köllötellyt valmiilla"?