Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko osallistua jos/kun suurlakot alkavat?

Vierailija
21.09.2023 |

Kuulutko ammattiliittoon ja ymmärrätkö miksi lakkoillaan?

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennä mutta olen keikkatyöntekijä. Hhmm..jos suurin osa muista lakkoilee niin kyllä minäkin liityn mukaan.

Vierailija
102/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liittoni menee lakkoon ja listalla mukana on myös oma työpaikkani, niin osallistun. Liittoni on joskus ollut lakossa mukana, mutta ainostaan tietyt firmat eikä oma työpaikkani kuulunut siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan paperimiehet lakkoilivat ja sahasivat omaa oksaansa.

Vierailija
104/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu liittoon ja hallituksen toimet vaikuttaa ihan järkeviltä

Liitosta saisit myös tietoa.

Mitä tietoa? Edellisessä työpaikassa olin liiton henkilöstön edustaja eikä sieltä mitään tietoa tullut. Kun vaihdoin työpaikkaa, erosin liitosta. Liitosta ei mun kokemuksen mukaan saa yhtään sen enempää tietoa kuin mitä pikaisella hakemisella netistä löytää

Liitot tukevat taloudellisesti poliittisia tulenpunaisia puolueita, eikä näissä tulevissa lakoissa ole mitään muuta tarkoitusta, kuin vastustaa demokraattisesti äänestämällä valittua hallitusta. 

Taidan erota liitosta. Loimaan kassa on mulle uusi paikka varmistaa ansiosidonnainen 

Vierailija
105/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen mitä liitto sanoo. Liityin loppukesällä liittoon juuri siksi että jos tulee lakkoja, saan korvauksen lakkoajalta.

Vierailija
106/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tietoa? Edellisessä työpaikassa olin liiton henkilöstön edustaja eikä sieltä mitään tietoa tullut. Kun vaihdoin työpaikkaa, erosin liitosta. Liitosta ei mun kokemuksen mukaan saa yhtään sen enempää tietoa kuin mitä pikaisella hakemisella netistä löytää

Liitot tukevat taloudellisesti poliittisia tulenpunaisia puolueita, eikä näissä tulevissa lakoissa ole mitään muuta tarkoitusta, kuin vastustaa demokraattisesti äänestämällä valittua hallitusta. 

Taidan erota liitosta. Loimaan kassa on mulle uusi paikka varmistaa ansiosidonnainen 

Usein lakkojen aikana työnantajat laittavat työsulkuja. Loimaan kassasta ei tule silloin rahaa mutta liitolta saa lakkokorvauksen.

Vierailija
107/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myöskin muistaa että työntekijöiden oikeudet on lakiin aikoinaan taisteltu, jos ne poistetaan niin niitä ei olla enää palauttamassa. Eli ilmaise kantasi nyt, kun jotain toivoa vielä on. Jos haluat jenkkiläistyylisen työelämän, sen saa ihan itsestään, pyytämättä.

Eivät ole mitään lakeja, vaan työehtosopimuksia. Työntekijä- ja työnantajapuolten sopimia 

Ei edes tuon vertaa ole tietoa, mutta silti pitää lakkoon ryhtyä?

Vierailija
108/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun liittoon, ymmärrän ja aion osallistua.

Juristi

Vierailija
109/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun liittoon ja osallistun jokaiseen lakkoon. En voi hyväksyä pienituloisten työläisten kyykyttämistä.

Vierailija
110/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein lakkojen aikana työnantajat laittavat työsulkuja. Loimaan kassasta ei tule silloin rahaa mutta liitolta saa lakkokorvauksen.

Vai vielä lakkokorvauksia. Älä sitten kuule pety 

Lisäksi, jos työnantaja laittaa sut työsulkuun, niin et saa liitosta etkä mistään muualtakaan penniäkään rahaa siltä ajalta 

Vierailija
111/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään suurlakkoja, eikä yleislakkoa, EI TULOSSA, ap.

Ei todellakaan. Olet ymmärtänyt koko jutun väärin, tai trollailet tahallasi

Työnseisauksia, mielenosoituksia, ylityökieltoja, vuoronvaihto kieltoja ja muita vastaavia, yritetään käyttää painostuskeinona hallitusta vastaan.

Epäilen vahvasti, onko näistä mitään hyötyä.

Kun hallituksella on enemmistö eduskunnassa, se saanee ainakin esittämänsä työelämän muutokset läpi.

Vierailija
112/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä lakkokorvauksia. Älä sitten kuule pety 

Lisäksi, jos työnantaja laittaa sut työsulkuun, niin et saa liitosta etkä mistään muualtakaan penniäkään rahaa siltä ajalta 

Saan, koska se lakko on yleensä samaan aikaan ja liitosta saa korvauksen lakon ajalta. Liittoon kuulumattomilla on se normaali työkkärin karenssi, jota tuo teidän paskahallitus vielä on pidentämässä.

Vierailija
113/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene lakkoon ,en ole kommunisti enkä muutenkaan halua mitenkään rahoittaa punikkien vaalikassoja kuulumalla mihinkään liittoihin.

Vierailija
114/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään suurlakkoja, eikä yleislakkoa, EI TULOSSA, ap.

Ei todellakaan. Olet ymmärtänyt koko jutun väärin, tai trollailet tahallasi

Työnseisauksia, mielenosoituksia, ylityökieltoja, vuoronvaihto kieltoja ja muita vastaavia, yritetään käyttää painostuskeinona hallitusta vastaan.

Epäilen vahvasti, onko näistä mitään hyötyä.

Kun hallituksella on enemmistö eduskunnassa, se saanee ainakin esittämänsä työelämän muutokset läpi.

Saapa nähdä. Kun vienti laitetaan seisaukseen, siinä ei hallituksella ole montaa päivää vara änkyröidö tai joutuvat ottamaan lisää velkaa.

Vierailija
115/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kakspiippuinen juttu, mutta onneksi aika usein työpaikkani on lakkojen ulkopuolella vaikka liitto onkin lakossa. Ja kun kyseessä on periaatteessa jenkkifirma, niin ne eivät lakkoja juuri katsele kun meidän pieni R&D yksikkö vielä sinnittelee täällä Suomessa. Aika nopeasti siirtyy kehitys muualle jos täällä tapahtuu ihmeitä.

Vierailija
116/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myöskin muistaa että työntekijöiden oikeudet on lakiin aikoinaan taisteltu, jos ne poistetaan niin niitä ei olla enää palauttamassa. Eli ilmaise kantasi nyt, kun jotain toivoa vielä on. Jos haluat jenkkiläistyylisen työelämän, sen saa ihan itsestään, pyytämättä.

Eivät ole mitään lakeja, vaan työehtosopimuksia. Työntekijä- ja työnantajapuolten sopimia 

Osa on lakeja, suoraan työlainsäädännöstä.

Nythän SAK painostaa hallitusta, ei suoraan työnantajia, koska liitoilla on työehtosopimukset voimassa.

Hallitushan se lakiesitykset laatii.

Vierailija
117/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä voit lukea työlainsäädännöstä lisää.

Vierailija
118/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän riskin olen valmis ottamaan. Mieluummin olen vähän aikaa ilman mitään korvauksia kuin maksan jatkuvasti vasemmistolle.

eri

Vierailija
119/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityin liittoon kesällä ihan vain siksi, että lakon tullessa on itselle mahdollista osallistua siihen. Nyt on työtaistelujen aika!

Minkä työtaistelun?

Kun on voimassa olevat työehtosopimukset.

Ketä vastaan taistelet?

Vierailija
120/176 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa lakkoon, haluan että työpaikkani säilyy jatkossakin.

Hahaha, meinaat että se takaisi työpaikkasi säilyvyyden?

Mikään ei ole varmaa mutta saa sitä olla työnantajan kanssa samalla puolella.

Saa, mutta turha luulla että työnantaja tuntee mitään solidaarisuutta sinua kohtaan. Siinä vaiheessa kun joku tekee työsi halvemmalla, työnantajalle on aivan sama mitä sinulle tapahtuu. Ja sitä tämä hallitus on mahdollistamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän