Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ruoan valmistaminen tulee kalliimmaksi kuin valmiina ostettu?

Vierailija
20.09.2023 |

Esimerkkejä

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytetyn patongin teko tulee kalliiksi kotona, kun ostat kananmunat, paprikat, suolakurkut, juustot, majoneesit, yms. Subwayn hinta on kilpailukykyinen.

Mitä se maksaa subwayssa, jonkun 7 euroa?

kokonaisen patongin saa 80 sentillä, siitä tekee monta subwaypatongin kokoista. Kananmunat maksavat 20 senttiä kappale, suolakurkku ehkä 40 senttiä, juustoa menee pari siivua, majoneesia lusikallinen jostain parin euron purkista. Eiköhän tuollaisen 7 euron patongin tee 1,50 eurolla.

Hankit nollista nuo niin: patonki 3,39€/kpl, munat 1,99€/6kpl, suolakurkut 5€/tölkki, majoneesi 3,45€/200g, juusto 2,79€/200g, päälle kasvikset ja mausteet niin tulee halvemmaksi vaan hakea se patonki Subwaystä.

Aika kovia hintoja heitit kyllä, etkä huomioinut kuinka monta täytettyä patonkia noilla saat. Kolmella eurolla on saanut Pirkka-puolivalmis patonkeja 2 x 2kpl pakkaus. Ja se yksi patonki on pidempi kuin se Subin 30cm. Suolakurkut on puolet halvempia. Munia saa tuolla jo 10 kpl

Mä väitän, että teen kotona neljälle samaan hintaan patongit kuin mitä yksi Subin patonki kustantaa.

Hatusta se nuo hinnat heitti. Eihän sillä ole mitään hajua hinnoista, kun ei se käy ruokakaupassa. Vain pikaruokaloissa.

Olivat ihan Prisman hintoja.

No kalleimmat mahdolliset hinnat sieltä kyllä sitten noukit.

Vierailija
62/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytetyn patongin teko tulee kalliiksi kotona, kun ostat kananmunat, paprikat, suolakurkut, juustot, majoneesit, yms. Subwayn hinta on kilpailukykyinen.

kokonaisen patongin saa 80 sentillä, siitä tekee monta subwaypatongin kokoista. Kananmunat maksavat 20 senttiä kappale, suolakurkku ehkä 40 senttiä, juustoa menee pari siivua, majoneesia lusikallinen jostain parin euron purkista. Eiköhän tuollaisen 7 euron patongin tee 1,50 eurolla.

Hankit nollista nuo niin: patonki 3,39€/kpl, munat 1,99€/6kpl, suolakurkut 5€/tölkki, majoneesi 3,45€/200g, juusto 2,79€/200g, päälle kasvikset ja mausteet niin tulee halvemmaksi vaan hakea se patonki Subwaystä.

Tää on kai vitsi, mutta esim yksinasujalle totta.

Mä en ainakaan jaksaisi syödä sitten patonkeja monta pv putkeen, joten majoneesi, kurkut yms. Jäisi lojumaan jääkaappiin ja puolikas patonki kuivuisi pöydällä. Sama juttu, en söisi mitään pataa tai keittoa koko viikkoa.

Perheellinen tekee 4 patonkia halvemmalla, mutta yksinasuja ei yhtä. Toki kannattaisi esim ystäväporukalla tehdä vaikka rinki: kokkaat yhden päivällisen 4:lle ja sillä hinnalla ja vaivalla käyt 3 krt "ulkona" syömässä.

Perheellisellä taas tulee vastaan aika. Jaksaisin hyvin kokkailla lounaat ja päivälliset joka päivä vähentämällä työtunteja. Toisaalta nettopalkka n. 15€/h, kotikokkailun palkka 0€. Jos vähennän työtunteja esim 10 per viikko, niin se on 150€. Näin laskien on kalliimpaa leipoa jokainen pulla ja pitsa itse.

Yksinasujana kannattaa hyödyntää myös jääkaapin pakastinosaa. Ne ylijääneet patongit voi pakastaa. En muuten ostais oikeasti edes kanamunia 6 kpl kennoa. Ostan 15 kappaleen kennon aina. Ne säilyy kuitenkin jääkaapissa pitkään, kuukauden yli päiväyksenkin vielä. En myöskään ostais juustoa valmiina viipaleina. Halvempi ostaa kilon köntti ja pakastaa siitä puolet. 

-se jolla ei mene juuri mitään ruokaa hukkaan koskaan. 

Herkkujen herkku - pakastettu patonki :D. Parempi vaan hakea Subwaystä tuoretta.

Subwaystä tuoretta? Ei oo todellista.

Se on pakastettu (paistettuna) ja sulatetaan tarpeen mukaan siellä subissa. Ei ne oo tuoreita koskaan olleetkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa päästä ruuan suhteen mahdollisimman halvalla, niin ei patonki varmaan ole ihan ykkösvaihtoehto vaan keitot yms. joita voi syödä useampana päivänä

Joo, mutta eihän tuo voi syödä keittoa kun se on pahaa. Yök. Pahaa. Pitää olla Subwayta ja Mäkkäriä ja pizzaa. 

Vierailija
64/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeinko tosissasi uskot, että valmisruokalafka ostaa kalliita aineita? Mikä patonki edes maksaa neljättä euroa? Ei, vaan siellä on ne 50snt maksavat patongit ja halvimmat majoneesit eli itse tehdyt. Sinäkin voit tehdä pari desiä majoneesia 50 sentillä.

Kummasti vaan maistuvat paremmilta kuin kotona kaupan aineksista väsätyt. Suurissa erissä saa tukusta  laadukastakin tavaraa halvemmalla kuin kuluttaja jälleenmyyjältä.

Se on vain kokkaustaidoista kiinni. Ite saan kaikesta kotona paremman makuista kuin valmisruokina. 

Varmasti jos itse sanot :D

Vierailija
65/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan jaksaisi syödä sitten patonkeja monta pv putkeen, joten majoneesi, kurkut yms. Jäisi lojumaan jääkaappiin ja puolikas patonki kuivuisi pöydällä. Sama juttu, en söisi mitään pataa tai keittoa koko viikkoa.

Perheellinen tekee 4 patonkia halvemmalla, mutta yksinasuja ei yhtä. Toki kannattaisi esim ystäväporukalla tehdä vaikka rinki: kokkaat yhden päivällisen 4:lle ja sillä hinnalla ja vaivalla käyt 3 krt "ulkona" syömässä.

Perheellisellä taas tulee vastaan aika. Jaksaisin hyvin kokkailla lounaat ja päivälliset joka päivä vähentämällä työtunteja. Toisaalta nettopalkka n. 15€/h, kotikokkailun palkka 0€. Jos vähennän työtunteja esim 10 per viikko, niin se on 150€. Näin laskien on kalliimpaa leipoa jokainen pulla ja pitsa itse.

Yksinasujana kannattaa hyödyntää myös jääkaapin pakastinosaa. Ne ylijääneet patongit voi pakastaa. En muuten ostais oikeasti edes kanamunia 6 kpl kennoa. Ostan 15 kappaleen kennon aina. Ne säilyy kuitenkin jääkaapissa pitkään, kuukauden yli päiväyksenkin vielä. En myöskään ostais juustoa valmiina viipaleina. Halvempi ostaa kilon köntti ja pakastaa siitä puolet. 

Herkkujen herkku - pakastettu patonki :D. Parempi vaan hakea Subwaystä tuoretta.

Se on pakastettu (paistettuna) ja sulatetaan tarpeen mukaan siellä subissa. Ei ne oo tuoreita koskaan olleetkaan.

On se tuoreempi kuin pakastettu esipaistettu.

Vierailija
66/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa päästä ruuan suhteen mahdollisimman halvalla, niin ei patonki varmaan ole ihan ykkösvaihtoehto vaan keitot yms. joita voi syödä useampana päivänä

Joo, mutta eihän tuo voi syödä keittoa kun se on pahaa. Yök. Pahaa. Pitää olla Subwayta ja Mäkkäriä ja pizzaa. 

Aihehan oli milloin ruoan valmistaminen tulee kalliimmaksi. Tottakai voit vetää 50c/annos kaurapuuroa jos siltä tuntuu.

Vierailija
67/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat suunnilleen saman hintaisiksi, kun laskee itse tehtyyn mukaan seuraavat:

Aika

Sähkö

Raaka-aineiden hankintareissu(t)

Mausteiden ja muiden pitempään kestävien hankittujen raaka-aineiden kustannustehokas hyödyntäminen viimeiseen muruseen asti ennen päiväyksen umpeutumista

Tosta raaka-aineiden hankintareissuista... Jos haluaa saada hinta-laatusuhteeltaan optimaalisimmat raaka-aineet, pitää yleensä seurata tarjouksia sekä reissata useissa eri kaupoissa. Ainakaan minä en viitsi vaan ostan kaiken lähimarketista vaikka saisin tarjouksesta halvemmalla jotain jos matkustaisin Prismaan, mikä puolestaan veisi aikaa ja polttoainetta. Kiireisenä mulla ei edes ole aikaa eikä voimavaroja seurata tarjouksia.

Tuttavani kuuluu niihin jotka on ihan vakuuttuneita siitä että itse tehty tulee aina halvemmaksi. Kaiken edellä mainitun hän jättää pois laskuista. Hän myös laskee itse tehtyyn tuotteiden hintoja siten että jossain Prismassa oli vuonna 2018 tarjous että 2 kg vehnäjauhot sai 0,70 eurolla.

Vierailija
68/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeinko tosissasi uskot, että valmisruokalafka ostaa kalliita aineita? Mikä patonki edes maksaa neljättä euroa? Ei, vaan siellä on ne 50snt maksavat patongit ja halvimmat majoneesit eli itse tehdyt. Sinäkin voit tehdä pari desiä majoneesia 50 sentillä.

Ei ne varmaan ite majoneeseja tee. Tilaa ison satsin jostain ulkomailta, ties mitä palmuöljymajoneesia. 

Subwayn majoneesi on Subwaylle varta vasten valmistettua etkä sitä mistään tukusta saa. On muuten hyvänmakuista eli ei voi verrata kaupan halvimpiin.

Vierailija
69/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovia hintoja heitit kyllä, etkä huomioinut kuinka monta täytettyä patonkia noilla saat. Kolmella eurolla on saanut Pirkka-puolivalmis patonkeja 2 x 2kpl pakkaus. Ja se yksi patonki on pidempi kuin se Subin 30cm. Suolakurkut on puolet halvempia. Munia saa tuolla jo 10 kpl

Mä väitän, että teen kotona neljälle samaan hintaan patongit kuin mitä yksi Subin patonki kustantaa.

Mites me yksinasuvat sinkut? Ei minun kannata kokata mitään perhekokoja eikä kaikki mahtuisi edes pakastimeen. Tarvittaisiin Ruotsin tyyliin sinkuille tarkoitettuja ruokakauppoja, joista saisi ns sinkkuruokakokoja...

Ne puolivalmispatongit säilyy ainakin kuukauden kaapissa siinä suojakaasussa. Munat säilyy viikkoja, suolakurkut kuukausia, majoneenikuukausia, juusto vähintään kaksi viikkoa avattuna.

Vierailija
70/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty ruoa tulee kalliimmaksi, jos joutuu ostamaan turhan suuria määriä raaka-aineita, joita ei sitten pysty hyödyntämään millään tavalla sen yhden ainoan ruokalajin/annoksen jälkeen. Eli jos ei ole käytössä jääkaappia eikä pakastinta, niin moni tavanomaisen kokoinen pakkaus voi olla liian suuri etenkin yksineläjälle. Esimerkiksi kinkkusämpylä:

Kaupan halvimmat sämpylät (sanotaan euro) - nämä ylimääräiset säilyvät huoneenlämmössäkin.

Levite - ei säily kuin viileässä, huonenlämmössä max kaksi päivää, halvin noin 0,50€. Kinkkupaketti, edullisin taitaa olla 1,90€. Salaattia saa 0,69€/pussi, säilyy lämpimässä pari päivää.

Juustoa valmiiksi viipaloituna 1,75€, näitä voi syödä levitteen kanssa vielä samana iltana, muttei seuraavaan päivään säily.

Tuosta tulee vajaa kuusi euroa, siitä saa siis yhden kinkkusämpylän, ja jos oikein hyvin käy, niin vielä toisen, jos syö vain yhden sämpylän kerrallaan usean tunnin viiveellä.

Vierailija
71/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.maksalaatikko

Aika moni ostaa leivänkin valmiina eikä väännä itse. Sitä ei kukaan arvostele.

Muinoin köyhänä opiskelijana leivoin leivät itse siihen asti kunnes tuli ensimmäinen sähkölasku jonka maksamiseen oli pakko ottaa opintolainaa - loppui leipominen siihen.

Vierailija
72/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.maksalaatikko

Aika moni ostaa leivänkin valmiina eikä väännä itse. Sitä ei kukaan arvostele.

Muinoin köyhänä opiskelijana leivoin leivät itse siihen asti kunnes tuli ensimmäinen sähkölasku jonka maksamiseen oli pakko ottaa opintolainaa - loppui leipominen siihen.

Joo, leivän leipomisen voikin lisätä täysin kannattamattomaan puuhaan.

Vierailija
73/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vaan maistuvat paremmilta kuin kotona kaupan aineksista väsätyt. Suurissa erissä saa tukusta  laadukastakin tavaraa halvemmalla kuin kuluttaja jälleenmyyjältä.

Se on vain kokkaustaidoista kiinni. Ite saan kaikesta kotona paremman makuista kuin valmisruokina. 

Varmasti jos itse sanot :D

Vieraat on kehuneet myös

Vierailija
74/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Subway paistaa omat leipänsä.

Vierailija
75/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempia määriä itse tekee kerralla niin sen halvemmaksi tulee.

Kaikilla sinkuilla ei ole pakastinta, jonne säilöä ne suuret määrät itsetehtyä ruokaa

Vierailija
76/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia ketjuja lukiessa ei voi ymmärtää, mitä ihmiset oikein kotonaan syövät. No, en ole sinkku, mutta voisin kyllä kuvitella, että jos ostaisin patonkia varten leipää, kananmunia, paprikan ja juustoa, niin ei minulla ongelmia niiden kanssa tulisi. Leipää varmasti söisin seuraavien muutaman päivän aikana aamupalaksi tai iltapalaksi. Kananmunat säilyvät kuukauden, varmaankin voisin syödä munakokkelia tai vaikka pinaattikeiton kaverina kananmunaa seuraavan neljän viikon aikana. Paprika menisi hetkessä, sitähän voi laittaa vaikka mihin ruokaan, leivän päälle jne. Ja tiedoksi, suolakurkkujakin voi ostaa kaupasta ihan yhden pienen kurkun, mikä menee juuri sinne patongin väliin. 

Vierailija
77/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetehty ruoa tulee kalliimmaksi, jos joutuu ostamaan turhan suuria määriä raaka-aineita, joita ei sitten pysty hyödyntämään millään tavalla sen yhden ainoan ruokalajin/annoksen jälkeen. Eli jos ei ole käytössä jääkaappia eikä pakastinta, niin moni tavanomaisen kokoinen pakkaus voi olla liian suuri etenkin yksineläjälle. Esimerkiksi kinkkusämpylä:

Kaupan halvimmat sämpylät (sanotaan euro) - nämä ylimääräiset säilyvät huoneenlämmössäkin.

Levite - ei säily kuin viileässä, huonenlämmössä max kaksi päivää, halvin noin 0,50€. Kinkkupaketti, edullisin taitaa olla 1,90€. Salaattia saa 0,69€/pussi, säilyy lämpimässä pari päivää.

Juustoa valmiiksi viipaloituna 1,75€, näitä voi syödä levitteen kanssa vielä samana iltana, muttei seuraavaan päivään säily.

Tuosta tulee vajaa kuusi euroa, siitä saa siis yhden kinkkusämpylän, ja jos oikein hyvin käy, niin vielä toisen, jos syö vain yhden sämpylän kerrallaan usean tunnin viiveellä.

En usko, että kovin moni elää nykypäivänä ilman jääkaappia.

Vierailija
78/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sitä itekin alkaa syömään pelkkää valmisruokaa. Nostaa sossusta rahaa, kun ei muuten wolttaukseen riitä. Makaa kotisohvalla ja wolttaa ja jankuttaa av-palstalla. Ihanan lunkia elämää. 

Oletat että kaikki wolttaajat ovat jotain sossun asiakkaita :D  Tiedätkö edes kuinka paljon Wotin kuljetusmaksut ovat? Ei taida ihan sossun asiakkailla olla varaa päivät pitkät wolttailla...

Vierailija
79/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatusta se nuo hinnat heitti. Eihän sillä ole mitään hajua hinnoista, kun ei se käy ruokakaupassa. Vain pikaruokaloissa.

Olivat ihan Prisman hintoja.

No kalleimmat mahdolliset hinnat sieltä kyllä sitten noukit.

Saahan sitä noukkia kalleimmat tuotteet, mutta sitten kyseessä on "artesaanipatonki", jonka hinta on patonkipaikassa moninkertainen Subin 7 egen leipään verrattuna eli kotona tehty tulee jälleen reippaasti halvemmaksi.

Vierailija
80/89 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun kotoa omilleni muutin niin siitä lähtien olen ostanut valmisruokia ja syön niitä lähes jokapäivä koska en jaksa kokkailla päivittäin tai lähes päivittäin. Jos teen ruokaa ison kasan ja pakastan niin se ei ole niin hyvää enkä halua syödä samaa ruokaa useita päiviä.

Kokkaan ehkä kerran tai kaks viikossa ja sit syön viitenä päivänä valmisruokana sen päivän lämpimän aterian.

Hyviä ja terveellisiä ne valmisruuat on, lidlin makaronilaatikko on esim hyvä ja sit maksalaatikkoa syön kans usein kun mikrossa ne vielä valmistuu äkkiä.

M33

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi