Milloin ruoan valmistaminen tulee kalliimmaksi kuin valmiina ostettu?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Resquesta saa monesti mielestäni edullista ruokaa. Esim. kalakeittorasia (iso) saattaa maksaa sen 4-6 euroa, tehty kunnon aineksiin.
Teet itse kotona 15€ 10 litraa kalakeittoa joka kestää 2 viikkoa.
Jo sillon kovien hintojen aikaan kirjoitettiin.,että uuni vie n. 1.5 - 2kwh eli vähemmän kuin jääkaappi pakastin koska käytetään lyhyemmän aikaa. Ja uuni ei koko ajan tlhörä täysillä. Esim 4h uunissa vie vain n 1- 3 kwh eli hinnasta riippuen n 30senttiä. Kerta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytetyn patongin teko tulee kalliiksi kotona, kun ostat kananmunat, paprikat, suolakurkut, juustot, majoneesit, yms. Subwayn hinta on kilpailukykyinen.
Mitä se maksaa subwayssa, jonkun 7 euroa?
kokonaisen patongin saa 80 sentillä, siitä tekee monta subwaypatongin kokoista. Kananmunat maksavat 20 senttiä kappale, suolakurkku ehkä 40 senttiä, juustoa menee pari siivua, majoneesia lusikallinen jostain parin euron purkista. Eiköhän tuollaisen 7 euron patongin tee 1,50 eurolla.
Hankit nollista nuo niin: patonki 3,39€/kpl, munat 1,99€/6kpl, suolakurkut 5€/tölkki, majoneesi 3,45€/200g, juusto 2,79€/200g, päälle kasvikset ja mausteet niin tulee halvemmaksi vaan hakea se patonki Subwaystä.
Itse tekeminen tulee kalliimmaksi, jos olen silloin pois työstä, jossa tienaan huomattavasti enemmän.
Ei monilla kai ole tällainen tilanne ole, mut mulla on. Ruoanlaitto on mieluinen harrastus. Säästöä saisin sen sijaan koneella hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että milloinkaan. Saman verran se oman ruoan tai eineksen lämmittäminen vie sähköä.
Eineksen lämmittäminen, 2-3 minuuttia mikrossa. Laatikkoruoan valmistus uunissa, jopa 45-60 min.
Näin esimerkkinä. Valmis ruoka mikrossa lämmitettynä vs itsetehty ruoka, joka kypsennetään uunissa tai keittolevyllä. On siinä eroa
Tämä. Itsellä pieneni sähkölasku kun vaihdoin itse kokkaamisen einesten syömiseen ja syön myös ns terveellisiä eineksiä eli salaatteja ja Kokkikartanon valmisruokia
Sähkölasku ehkä pieneni hitusen, mutta laskepa paljonko kauppalaskut kasvoi. Paljon enemmän kuin se sähkölasku laski 😂😂😂😂😂 Hölmöläisen peitonleikkausta tuollainen säästäminen.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että milloinkaan. Saman verran se oman ruoan tai eineksen lämmittäminen vie sähköä.
Eineksen lämmittäminen, 2-3 minuuttia mikrossa. Laatikkoruoan valmistus uunissa, jopa 45-60 min.
Näin esimerkkinä. Valmis ruoka mikrossa lämmitettynä vs itsetehty ruoka, joka kypsennetään uunissa tai keittolevyllä. On siinä eroa
Tämä. Itsellä pieneni sähkölasku kun vaihdoin itse kokkaamisen einesten syömiseen ja syön myös ns terveellisiä eineksiä eli salaatteja ja Kokkikartanon valmisruokia
Tämän viestin valossa on helppo ymmärtää, miksi toisilla ei raha vaan riitä. Ei osata yhtään katsoa kokonaisuutta. En välttämättä tarkoita juuri sinua, mutta jotkut oikeesti saattaa aatella että säästinpä nyt sähkölaskussa (kuukaudessa) pari euroa. Mutta sitten ruokaan saattanut vastaavasti mennä 100-200 e enemmän, tätä ei huomioida ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytetyn patongin teko tulee kalliiksi kotona, kun ostat kananmunat, paprikat, suolakurkut, juustot, majoneesit, yms. Subwayn hinta on kilpailukykyinen.
kokonaisen patongin saa 80 sentillä, siitä tekee monta subwaypatongin kokoista. Kananmunat maksavat 20 senttiä kappale, suolakurkku ehkä 40 senttiä, juustoa menee pari siivua, majoneesia lusikallinen jostain parin euron purkista. Eiköhän tuollaisen 7 euron patongin tee 1,50 eurolla.
Hankit nollista nuo niin: patonki 3,39€/kpl, munat 1,99€/6kpl, suolakurkut 5€/tölkki, majoneesi 3,45€/200g, juusto 2,79€/200g, päälle kasvikset ja mausteet niin tulee halvemmaksi vaan hakea se patonki Subwaystä.
Ei kovin kauaskantoista ajattelua. Syöt sitten sen yhden Subwayn patongin ja sulla on jääkaappi tyhjä. Jos olisit tehnyt ite niin sulla ois vielä kaapissa 5 kanamunaa, melkein täysi purkki suolakurkkua, melkein täysi purkki majoneesia ja ainakin 150g juustoa. Niistä saisit monta ruokaa vielä. Ja patonkeja saa kyllä halvemmalla kuin 3,39e kpl. Tuolla hinnalla saa jo neljä patonkia.
eri
Mitä suurempia määriä itse tekee kerralla niin sen halvemmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä koska joutuu esim. syömään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän viestin valossa on helppo ymmärtää, miksi toisilla ei raha vaan riitä. Ei osata yhtään katsoa kokonaisuutta. En välttämättä tarkoita juuri sinua, mutta jotkut oikeesti saattaa aatella että säästinpä nyt sähkölaskussa (kuukaudessa) pari euroa. Mutta sitten ruokaan saattanut vastaavasti mennä 100-200 e enemmän, tätä ei huomioida ollenkaan
Joo tämä koko ketju avaa kyllä sitä miksi joillain on aina rahat loppu. Eipä oo itellä tullut mieleenkään ostella eineksiä, jotta säästyy sähköä 😂 Ei myöskään mennä Subwayhin hakemaan patonkia, "kun itse tehtyyn joutuu ostamaan niin paljon kaikkea." Jälkimmäisellä ei varmaan ole koskaan kotona kaapeissa mitään ruokaa. Aina ajattelee että tulee halvemmaksi hakea Subwaysta, Mäkkäristä, pizzeriasta tms. :D
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen meininki tulee Suomeen, pikaruoka on halvempaa kuin normaalit ruoka-ainekset kaupassa.
Mistähän sellaisen pikaruuan löytäisi Suomesta?
Kyllä noiden pikaruokien ja einesten ostamisessa se laiskuus on se juttu. Viehän se aikaa ja on vaivaa itse jauhoista tehdä pitsapohjan taikina, josta osan voi pakastaa. Tai tehdä jauhelihakeitto, jota syö kolme päivää.
En ole paljon hyviä einesruokia löytänyt. Usein pieniä annoksia, hiottu niin, että valmistusainekuluja voitu optimoida. Ehkä ne sitten on sellaisille henkilöille, jotka eivät osaa keittiössä edes ohjeesta asiallista ruokaa tehdä, hyviä vaihtoehtoja. Mutta onhan nyt jokainen kotiruoka meillä perheessä parempi ja terveellisempi kuin sama ruoka eineksenä kaupasta ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin kauaskantoista ajattelua. Syöt sitten sen yhden Subwayn patongin ja sulla on jääkaappi tyhjä. Jos olisit tehnyt ite niin sulla ois vielä kaapissa 5 kanamunaa, melkein täysi purkki suolakurkkua, melkein täysi purkki majoneesia ja ainakin 150g juustoa. Niistä saisit monta ruokaa vielä. Ja patonkeja saa kyllä halvemmalla kuin 3,39e kpl. Tuolla hinnalla saa jo neljä patonkia.
eri
Niin, olettaen että haluaa syödä noista valmistettuja ruokia ennen päiväysten vanhentumista. Yksineläjän taloudessa syntyy yllättävän paljon hukkaa. Ja raaka-aineiden hinnalla saa sen 3 täysin erilaista 7€ patonkia.
No ei milloinkaan. Ruoka-ainekset ovat halpoja ja itse tehden saa paljon ja edullisesti ruokaa.
Näin yksinäisenä ihmisenä esim yhden henkilön ruokaisa salaatti on varmasti halvempi kaupan tekemänä kuin itse tehtynä. Perussalaatit (osta koko ruukku), sipulit (ja viipalointi), yrtit (osta koko nippu), vaikkapa lämminsavulohen pala (kaupasta vain mötikkä), salaattikastike ( pullo kastiketta), jotain rouhetta päälle.
Tietysti aineksia jää toiseenkiin ruokaan, puolikkaita ruukkuja, puolet lohen palasta, puolet sipulista. Valmis salaatti kaupasta 5-6 euroa, itse tehtynä 11-12 euroa, moneen kertaan kokeiltu.
Tietysti kaupoissa on myös salaattibaareja, niistä voi koota oman salaatin helposti ja halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Niin, olettaen että haluaa syödä noista valmistettuja ruokia ennen päiväysten vanhentumista. Yksineläjän taloudessa syntyy yllättävän paljon hukkaa. Ja raaka-aineiden hinnalla saa sen 3 täysin erilaista 7€ patonkia.
Itekin oon yksineläjä. Ei menis mulla nuo ainekset hukkaan. Ei mene oikeastaan koskaan mitään. Pitää olla suunnitelmallisuutta eikä aina tarvi syödä sitä mitä mieli tekee, vaan myös järkeä käyttää. Kanamunat keittäisin kaikki kerralla ja söin pitkin viikkoa keitettynä. Juustoa pistäisin ihan vain leivän päälle, suolakurkku ja majoneesikin on siinä leivällä kiva lisä.
edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Valmisruoka esim. 3 e kpl neljälle henkilölle 12 euroa. Samalla summalla tekee koko porukalle ainakin tuplamäärän itse ruokaa, jollei paljon enemmänkin. Jos annokset lämmittää mikrossa, niin sähkölasku on sama kuin einesten lämmityksestäkin. En usko, että 45-60 min uunissa tekee kuuden euron sähkölaskua. Lisäksi ensimmäinen mikrokierros jää pois, kun omatehty ruoka uunista suoraan on jo lämmintä.
Itse olen sinkku ja asun yksin. Säästän sekä vettä että sähköä kun ruoan valmistamiseen ja tiskaaminen ei kulu kumpaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kai vitsi, mutta esim yksinasujalle totta.
Mä en ainakaan jaksaisi syödä sitten patonkeja monta pv putkeen, joten majoneesi, kurkut yms. Jäisi lojumaan jääkaappiin ja puolikas patonki kuivuisi pöydällä. Sama juttu, en söisi mitään pataa tai keittoa koko viikkoa.
Perheellinen tekee 4 patonkia halvemmalla, mutta yksinasuja ei yhtä. Toki kannattaisi esim ystäväporukalla tehdä vaikka rinki: kokkaat yhden päivällisen 4:lle ja sillä hinnalla ja vaivalla käyt 3 krt "ulkona" syömässä.
Perheellisellä taas tulee vastaan aika. Jaksaisin hyvin kokkailla lounaat ja päivälliset joka päivä vähentämällä työtunteja. Toisaalta nettopalkka n. 15€/h, kotikokkailun palkka 0€. Jos vähennän työtunteja esim 10 per viikko, niin se on 150€. Näin laskien on kalliimpaa leipoa jokainen pulla ja pitsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Itekin oon yksineläjä. Ei menis mulla nuo ainekset hukkaan. Ei mene oikeastaan koskaan mitään. Pitää olla suunnitelmallisuutta eikä aina tarvi syödä sitä mitä mieli tekee, vaan myös järkeä käyttää. Kanamunat keittäisin kaikki kerralla ja söin pitkin viikkoa keitettynä. Juustoa pistäisin ihan vain leivän päälle, suolakurkku ja majoneesikin on siinä leivällä kiva lisä.
edellinen
Kyllä, joutuu syömään samaa päivästä toiseen - yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä koska joutuu esim. syömään enemmän.
Ei niitä nyt samana päivänä tarvitse syödä ja pakastinkin on keksitty.
No voi hyvänen aika, ei se sähkö nyt niin paljoa maksa että se jotenkin söisi kaikki itse tehdyn ruuan säästöt.
Tunti uunissa vie sähköä 1-3 kwh eli 10-30 senttiä. Ja nyt kun sähkö on vielä halpaa niin hinta 5-15 senttiä.