Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita henkilöitä, joilla on ADHD?

Vierailija
17.09.2023 |

Miten elämä sujuu?

Itsellä menee ihan hyvin. Ajoittain ainakin. Käyn osa-aikaisesti iltatöissä, koska en selviä aamuista ajoissa. Nukun myöhään. Kaipaan haasteita elämään, mutta kun haasteita tulee niin ahdistun. 🤣 Kaupassa usein palloilen ja ostan kaikkea hömppää. Toisinaan taas kaupassakäynti ahdistaa niin paljon, että juoksen sen läpi ja kotona huomaan usein unohtaneeni jotain. En myöskään muista asioita kunnolla. Sitten välillä taas ahdistaa niin paljon, että pelkään tulevani hulluksi. Aivoni myös usein jää luuppiin varsinkin kun ahdistaa jolloin yritän etsiä ahdistusta lieventävää tietoa, mutta sitten se käy ahdistamaan kahta kauheammin.

Mitäköhän vielä.. 🤣

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elvansesta lääkeinfossa:

Elvanse Adult tehostaa aivojen tiettyjen aliaktiivisten osien toimintaa. Lääke voi parantaa tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä ja vähentää impulsiivista käyttäytymistä.

Tätä lääkettä annetaan osana laajempaa hoito-ohjelmaa, joka sisältää yleensä:

psykoterapiaa

kasvatuksellista terapiaa

käyttäytymisterapiaa

työterapiaa

sosiaaliterapiaa.

Tätä lääkettä määräävät vain lääkärit, joilla on kokemusta käytösongelmaisten henkilöiden hoidosta.

Jos et ole aikaisemmin saanut hoitoa ADHD:hen, lääkäri tarkistaa, että olet sairastanut ADHD:ta lapsuudesta saakka, ennen kuin hän määrää Elvanse Adult -valmistetta.

# Huom. tuo viimeinen kappale. Tarkoitus varmaan ehkäistä päihdekäyttöä.

Huom. Psykoterapia mainittu rinnaakkaishoitona, tukihoitona.

Eihän adhd terapialla parane, mutta varmasti antaa keinoja pärjätä sen kanssa. Ja myös tilaisuuden purkaa ahdistusta ja muita mielen möykkyjä.

psykoterapia käsittääkseni toimii niille adhd:eille, joilla liitännäisiä. Itse olen ns. puhdas tyyppi ja minulle sanoi psykiatri heti, että en hyödy terapiasta, koska minulla ei ole liitännäisiä. Saan kyllä apua esim. arjenhallintaan koutsin kautta, jos koen sellaista tarvtisevani.

Vierailija
42/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte, että lääke ei auta. En halua vähätellä, mutta voisiko ollakin niin, että kyse ei olekaan adhd:sta. KAIKKI lääkkeet ei toki kaikille sovi, mutta tuntuu erikoiselta, että lääke ei vaikuta toisena päivänä. Olen myös todella hämmästynyt ja huolestunut siitä, että tunnin (!?) keskustelun jälkeen määrätään Elvansea. Tämä on myös yksi syy miksi adhdta ei oteta tosissaan, kun osa hakee rahalla diagnoosin. Ja kyllä, olin itsekin ns. selvä tapaus, mutta silti julkisella oli pitkät ja kattavat tutkimukset.

Olen tuo jolle vastasit. Muakin hämmästyttää ja turhauttaa jos teho oli tässä. Ja lääkäri , psykiatri on tosiaan yksityinen, en jaksa tuota toimimatonta julkista puolta. Tämä elvanse on mulla viikon kokeilu, ensiviikolla menen taas. En tiedä kuinka pitkäksi tämä prosessi kokonaisuudessaan venyy.

Adhd ihmiset jotka tunnen , suosittelivat tätä lääkäriä ja käsitin että ryhtyy mielummin yrittämään hoitaa pikaisesti. Hoito ei sius pääty tähän yhteen käyntiin vaan jatketaan taas ensiviikplla.

Ikävää on että julikinen puoli on täysin tukossa.

Aina löytyy lääkäreitä jotka kirjottaa huumeita potilaalle potilaan pyynnöstä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-epäily, ei vielä diagnoosia. Ahdistusta, toistuvaa masennusta. Olen todella empaattinen ja herkkä (myös fyysisesti). Usemmiten hirveä myllerrys päässä, sosiaalisten tilanteiden jälkeen tuntuu poikkeuksetta aina tosi pskalta. Ystäviä tai edes kahvittelukavereita ei ole. Räjähdän helposti, lepynkin pian, mutta joihinkin asioihin jumitan todella pitkäksi ajaksi. Univaikeuksia. Vaikeuksia keskittyä, mutta joihinkin asioihin sellainem hyperfokus, että unohdan ajan ja paikan. Kuormitun joistakin äänistä/äänenpainoista niin että pää tuntuu räjähtävän. Yleensä työviikon jälkeen tuntuu kuin pää halkeaisi liitoksistaan. Olin huono koulussa, mutta en tyhmä. En jaksanut keskittyä. Työpaikkoja ollut useita, mutta ei omasta aloitteesta (= olen työllistynyt määräaikaisiin työpaikkoihin). En edelleenkään 43-vuotiaana tiedä mitä haluaisin isona tehdä. Töissä jaksan ja en jaksa keskittyä. Syömishäiriö ollut, muuten syön tyhmästi ja kaikki makea koukuttaa. En tiedä haluanko mahd. diagnoosin jälkeen käyttää lääkkeitä - diagnoosi auttaisi lopullisesti ymmärtämään, että omituisuuteni on neuropskyloginen eli synnynnäinen, enkä sillä tavalla voi sille mitään. Olen käynyt psykoterapiassa, mutta en päässyt siellä eroon näistä omituisuuksistani - kun en tosi tilanteen edessä edes muistanut miten voisin tyynnytellä itseäni eli miten pysähtyisin ennen kuin joku automaattireaktio låhtee viemään ajatuksiani vääriin suuntiin. Raskasta, mutta yleensä olen hauska väkkärä, nokkela ja töissä touhukas (ei puhuta siitä miten joku kassi voi jäädä eteisen lattialle viikoiksi). Nuo puolet ovatkin kivoja, mutta se toinen puoli on hirveän raskas.

Vierailija
44/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka sanotte, että lääke ei auta. En halua vähätellä, mutta voisiko ollakin niin, että kyse ei olekaan adhd:sta. KAIKKI lääkkeet ei toki kaikille sovi, mutta tuntuu erikoiselta, että lääke ei vaikuta toisena päivänä. Olen myös todella hämmästynyt ja huolestunut siitä, että tunnin (!?) keskustelun jälkeen määrätään Elvansea. Tämä on myös yksi syy miksi adhdta ei oteta tosissaan, kun osa hakee rahalla diagnoosin. Ja kyllä, olin itsekin ns. selvä tapaus, mutta silti julkisella oli pitkät ja kattavat tutkimukset.

Olen tuo jolle vastasit. Muakin hämmästyttää ja turhauttaa jos teho oli tässä. Ja lääkäri , psykiatri on tosiaan yksityinen, en jaksa tuota toimimatonta julkista puolta. Tämä elvanse on mulla viikon kokeilu, ensiviikolla menen taas. En tiedä kuinka pitkäksi tämä prosessi kokonaisuudessaan venyy.

Adhd ihmiset jotka tunnen , suosittelivat tätä lääkäriä ja käsitin että ryhtyy mielummin yrittämään hoitaa pikaisesti. Hoito ei sius pääty tähän yhteen käyntiin vaan jatketaan taas ensiviikplla.

Vaikka kyseessä on yksityinen niin kyllä niidenkin pitäisi noudattaa käypä hoito -suosituksia. Tuossa on tehty kaikki niin väärin kuin olla ja voi, jos todella sait tunnin jälkeen lääkkeet. Ihmettelen myös sitä, että sait heti aluksi Elvansen, jota ei yleensä ikinä määrätä ensimmäisenä.

Vierailija
45/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kyseessä on yksityinen niin kyllä niidenkin pitäisi noudattaa käypä hoito -suosituksia. Tuossa on tehty kaikki niin väärin kuin olla ja voi, jos todella sait tunnin jälkeen lääkkeet. Ihmettelen myös sitä, että sait heti aluksi Elvansen, jota ei yleensä ikinä määrätä ensimmäisenä.

No en tunne kaikkia adhd -lääkkeitä. Psykiatrin ehdotus ja oletan tai tiedän että hänellä on pitkä kokemus adhd:n hoidosta. Ja hänellä oli kyllä kaikki aikaisemmat sairauskertomukseni suostumuksellani luettavissa. Ei tästä lääkkeestä nyt ainakaan kade kannata olla. Mielummin olisin tarvitsematta mitään lääkkeitä.

Vierailija
46/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Jos tahtoo selvitä ADHD:n kanssa niin tarvitsee todella tiukat rutiinit ja niitä pitää noudattaa.

Myös kännykkää ei saa paljoa käyttää, tietokonepelit kokonaan pois koska ne koukuttaa ADHD henkilöitä.

Myös tiktokkia en suosittele käyttämään, koska se pahentaa ADHD-oireita. 

Itse käytän näitä rutiineja ja meni yli 6kk että ne alkoi toimimaan. Eli nukkumaan aina viimeistään klo 10, ylös 5-6 aikaan aamusta. Ulkoilua/salia vähintään tunti päivässä. Hyvä ruokavalio, ei venhää eikä valkoista sokeria. Alkoholia, tupakkaa tai muuta huumeita en käytä. 

Ja tosiaan, jos lääkkeet ei toimi niin ei ole kyseessä ADHD. On kyse jostain ihan muusta.

Vierailija
47/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tunne kaikkia adhd -lääkkeitä. Psykiatrin ehdotus ja oletan tai tiedän että hänellä on pitkä kokemus adhd:n hoidosta. Ja hänellä oli kyllä kaikki aikaisemmat sairauskertomukseni suostumuksellani luettavissa. Ei tästä lääkkeestä nyt ainakaan kade kannata olla. Mielummin olisin tarvitsematta mitään lääkkeitä.

Turha tässä on kateuskorttia vetää. Minulla on itsellänikin lääkitys. Mutta niin kuin sanoin, nämä "rahalla haetut" diagnoosit vie uskottavuutta. Vaikka lääkäri olisi kuinka ammattitaitoinen, tulisi noudattaa hoitoprotokollaa, johon kuuluu esimerkiksi muiden häiriöiden poissulku. Yleensä on myös verikokeet, huumeseula, joskus sydänfilmi. Ja tokikaan tämä ei sinun vikasi ole, mutta jos tällä tavalla diagnosoidaan, tulee varmasti myös vääriä diagnooseja.

Vierailija
48/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tee mitään muutoksia omaan elämään ja odottaa sen lääkkeen olevan kuin jokin ihmelääke, mikä hoitaa kaikki asiat sun puolesta niin tottakai se lääke ei toimi. 

Vierailija
49/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-epäily, ei vielä diagnoosia. Ahdistusta, toistuvaa masennusta. Olen todella empaattinen ja herkkä (myös fyysisesti). Usemmiten hirveä myllerrys päässä, sosiaalisten tilanteiden jälkeen tuntuu poikkeuksetta aina tosi pskalta. Ystäviä tai edes kahvittelukavereita ei ole. Räjähdän helposti, lepynkin pian, mutta joihinkin asioihin jumitan todella pitkäksi ajaksi. Univaikeuksia. Vaikeuksia keskittyä, mutta joihinkin asioihin sellainem hyperfokus, että unohdan ajan ja paikan. Kuormitun joistakin äänistä/äänenpainoista niin että pää tuntuu räjähtävän. Yleensä työviikon jälkeen tuntuu kuin pää halkeaisi liitoksistaan. Olin huono koulussa, mutta en tyhmä. En jaksanut keskittyä. Työpaikkoja ollut useita, mutta ei omasta aloitteesta (= olen työllistynyt määräaikaisiin työpaikkoihin). En edelleenkään 43-vuotiaana tiedä mitä haluaisin isona tehdä. Töissä jaksan ja en jaksa keskittyä. Syömishäiriö ollut, muuten syön tyhmästi ja kaikki makea koukuttaa. En tiedä haluanko mahd. diagnoosin jälkeen käyttää lääkkeitä - diagnoosi auttaisi lopullisesti ymmärtämään, että omituisuuteni on neuropskyloginen eli synnynnäinen, enkä sillä tavalla voi sille mitään. Olen käynyt psykoterapiassa, mutta en päässyt siellä eroon näistä omituisuuksistani - kun en tosi tilanteen edessä edes muistanut miten voisin tyynnytellä itseäni eli miten pysähtyisin ennen kuin joku automaattireaktio låhtee viemään ajatuksiani vääriin suuntiin. Raskasta, mutta yleensä olen hauska väkkärä, nokkela ja töissä touhukas (ei puhuta siitä miten joku kassi voi jäädä eteisen lattialle viikoiksi). Nuo puolet ovatkin kivoja, mutta se toinen puoli on hirveän raskas.

Hei, mulla ihan sama tarina!

Olen jo vanhempi, enkä tiedä, kannattaako minun yrittää hakea dg.

Vierailija
50/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Jos tahtoo selvitä ADHD:n kanssa niin tarvitsee todella tiukat rutiinit ja niitä pitää noudattaa.

Myös kännykkää ei saa paljoa käyttää, tietokonepelit kokonaan pois koska ne koukuttaa ADHD henkilöitä.

Itse käytän näitä rutiineja ja meni yli 6kk että ne alkoi toimimaan. Eli nukkumaan aina viimeistään klo 10, ylös 5-6 aikaan aamusta. Ulkoilua/salia vähintään tunti päivässä. Hyvä ruokavalio, ei venhää eikä valkoista sokeria. Alkoholia, tupakkaa tai muuta huumeita en käytä. 

Ja tosiaan, jos lääkkeet ei toimi niin ei ole kyseessä ADHD. On kyse jostain ihan muusta.

Oikea adhd ei kykene sitoutumaan säännöllisiin rutiineihin kovinkaan pitkäksi aikaa, koska se nostaa ahdistusta.

Adhd:llä pitää nimenomaan olla vaihtelua ja mahdollisuus joustaa rutiineista, muuten pimahtaa.

Tuossa sun listauksessa on paljon sellaista, mikä ei vain käytännössä ole toteuttamiskelpoista aikuiselle adhd-ihmiselle.

Ihmettelen, eivätkö lapset ahdistu, jos heitä yritetään ahtaa tuommoiseen naziluriin?!

Vierailija
51/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee mitään muutoksia omaan elämään ja odottaa sen lääkkeen olevan kuin jokin ihmelääke, mikä hoitaa kaikki asiat sun puolesta niin tottakai se lääke ei toimi. 

Pöljä! Lääkkeen on tarkoitus parantaa keskittymiskykyä jarauhoittaa keskushermostoa niin, että normaali elämä tulee mahdolliseksi. Silloin ei tarvi väkisin yrittää tehdä elämästään jotain,

tämmöinen vain lisää ahdistusta.

Vierailija
52/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha tässä on kateuskorttia vetää. Minulla on itsellänikin lääkitys. Mutta niin kuin sanoin, nämä "rahalla haetut" diagnoosit vie uskottavuutta. Vaikka lääkäri olisi kuinka ammattitaitoinen, tulisi noudattaa hoitoprotokollaa, johon kuuluu esimerkiksi muiden häiriöiden poissulku. Yleensä on myös verikokeet, huumeseula, joskus sydänfilmi. Ja tokikaan tämä ei sinun vikasi ole, mutta jos tällä tavalla diagnosoidaan, tulee varmasti myös vääriä diagnooseja.

Lääkäri voi myös käyttää omaa harkintakykyään uuden asiakkaan kanssa.

Jos hän päättelee, ettei tämä ole lääkkeiden väärinkäyttäjä, ei mitään rutiininomaista huumeseulaa tarvita. Samoin asiakas voi kertoa, ettei ole fyysisiä terveysongelmia, ei sydänvikaa, ei kilpirauhasongelmia tai muuta.

Ei kaikkea mahdollista tarvitse tsekata poissulkien ihan vain siksi, että joku protokolla määräisi kaavamaiset tutkimustoimenpiteet.

Vierailija
53/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en oo käynyt tutkimuksissa, mutta mulla olen viime vuosina tajunnut että mulla on paljon ADHD-piirteitä. Mitenkö elämä sujuu? Tällä hetkellä näyttää ihan valoisalta, vaikuttaa siltä että saan jouluun mennessä gradun viimein valmiiksi ja toista vuosikymmentä kestäneet yliopisto-opinnot viimein pakettiin. Se vähän stressaa, että saanko enää oman alan töitä ja jos saa niin pärjääkö niissä. 

Vierailija
54/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ADHD-diagnoosin hieman ennen kuin täytin 51v. Nyt olen 53v ja ensimmäinen vuosi opintoja takana. Nuorena ei opiskelusta tullut mitään, nyt lääkityksen kanssa sujuu paljon paremmin, vaikka onhan tässä elämässä vielä paljon opeteltavaa ja diagnosoimattoman ADHD:n kanssa eläminen on kyllä jättänyt jälkensä. Sain tälle vuodelle jopa Kelasta kuntoutustukea (neuropsykiatrista kuntoutusta) ja psykologin kanssa työstän erilaisia asioita.

Nyt jännitän pelko persauksissa, milloin tämä lääkepula loppuu. Viimeksi kun katsoin, niin loppukuusta pitäisi olla Elvansea taas saatavissa. Ei tule opinnoista kyllä yhtään mitään, jos lääkkeet loppuvat :-(

Jos oikeasti haluaa lukea enemmänkin muiden kokemuksia, niin täällä niitä piisaa: 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3475385/aikuisian-adhd

Vierailija
55/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vasta näin keski-iässä osasin epäillä sitä ja psykiatri oli samaa mieltä. Ahdistusta, masennusta ajottain, ja kaiken aloittamisen vaikeutta. Jumitusta. Ulospöin näytän kai tyyneltä mutta kauhea härdelli päässä. En pystyosaa organisoida mitään ja kaikki jää kesken kun harhautuu taas ajatus muihin juttuihin.

Minä en osannut edes epäillä, ei koskaan tullut mieleenkään. Havahduin, kun tyttären kohdalla heräsi epäily. En minäkään hänestä ollut mitään osannut epäillä. Sitten kun hänellä aloitettiin tutkimukset, luin asiasta netistä ja luin niitä kaikkia kuvauksia, miten toiminnanohjauksen vaikeudet ilmenevät ja olin ihan että hetkinen!!! Saimme diagnoosit samoihin aikoihin, tytär oli 20v ja minä 50v.

Myöhemmin kävi ilmi, että tytär on myös autisti. Itselläkin niitä piirteitä on, mutta tutkimuksissa ei riittänyt näyttö ihan diagnoosiin asti. 

Jostain muistan lukeneeni, että estrogeeni hieman suojaa ADHD-oireilta. Että ne oireet pahenevat keski-iässä, kun estrogeenin tuotanto vähenee.

Vierailija
56/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, en ahdistu mutta en tykkää ihmisistä joo voin puhua pulputtaa heidän kanssa, mutta usein en vaan jaksa kuunnella kovin pitkään. Koulu meni istuessa olin siis fyysisesti paikalla, mutta ihan muissa maailmoissa. Sain kuitenkin tutkinnon käytyä ja toisenkin, olen töissä osa-aika, en edes halua kokopäivätyötä kun en jaksaisi olen kokeillut vuosia. Kaupassa käyn nopeasti kun en jaksa kierrellä ja kyllästyn sielläkin nopeasti, jonottajaksi minusta ei ole käännyn ovelta jos on paljon ihmisiä ja etsin kaupan missä on vähemmän väkeä. En jaksa hitaita ihmisiä, ei vaan pää kestä, teen mieluummin itse että pääsen muihin hommiin. Joo, ei keskittymiskykyä yhtään. Onneksi on koira jonka kanssa lenkkeilen paljon

Vierailija
57/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, mistä nämä uudet kokeilijat ovat saaneet Elvansea? Joko sitä on tullut apteekkeihin? Vasta viime viikolla katsoin tilannetta viimeksi ja sitä ei ollut koko Suomessa saatavilla. Alkukesästä oli vielä lasten Elvansea tarjolla, nyt oli siitäkin jo pula. 

Vierailija
58/94 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Oikea adhd ei kykene sitoutumaan säännöllisiin rutiineihin kovinkaan pitkäksi aikaa, koska se nostaa ahdistusta.

Adhd:llä pitää nimenomaan olla vaihtelua ja mahdollisuus joustaa rutiineista, muuten pimahtaa.

Tuossa sun listauksessa on paljon sellaista, mikä ei vain käytännössä ole toteuttamiskelpoista aikuiselle adhd-ihmiselle.

Ihmettelen, eivätkö lapset ahdistu, jos heitä yritetään ahtaa tuommoiseen naziluriin?!

Olet väärässä, ADHD tarvitsee rutiinit tai koko hela hoito leviää käsiin. Minulla on ollut ADHD koko ikäni, ja jos ei ole mitään rutiineja en edes muista syödä, valvon aamuyöhön jne.

Vierailija
59/94 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Opinnot leviämässä käsiin ja pankissa lainaa niin että ei olisi oikein varaa päästää kokonaisuutta hajoamaan. Ei olekaan kuin kolmas tutkinto kun millään alalla ei ole menestystä ollut tähän mennessä. Ihmissuhteissa ja harrastuksissa sama, alkuinnostukset ei kauaa kanna. Toivoton fiilis elämässä pärjäämisestä tälleen näköalattomana kolmikymppisenä. Lääkkeisiin ei ole varaa.

Vierailija
60/94 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Olet väärässä, ADHD tarvitsee rutiinit tai koko hela hoito leviää käsiin. Minulla on ollut ADHD koko ikäni, ja jos ei ole mitään rutiineja en edes muista syödä, valvon aamuyöhön jne.

Tämä on itse asiassa juuri se paradoksi jonka kanssa tulee kamppailtua päivittäin. Tarvitsen rutiinit toimiakseni mutta samaan aikaan koen ne erittäin vastenmielisinä ja rajoittavina, sisäinen vastahanka niitä vastaan on todella kova. Ja rutiinit ei "tartu", vaan niihin pitää jatkuvasti käyttää iso määrä energiaa ja vaivaa, ne ei automatisoidu välttämättä pitkänkään ajan jälkeen, ja unohduksia ja lykkäämistä tulee todella helposti. Ärsyttää kun ei vaan voi toimia tahdonvoimalla ja väkisellä runnoa itseä kuriin ja nuhteeseen, sekin vain pahentaa kaaosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi