Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV3: Suomalaisista 35-vuotiaista miehistä 50 prosenttia lapsettomia, naisista 35 prosenttia

Vierailija
17.09.2023 |

Huhhuh, tylyjä on lukemat.

Kommentit (1497)

Vierailija
101/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Vihdoinkin miehet ovat ymmärtämässä ettei kannata alkaa yhteiskunnalliseksi lammasaasimuurahaiseksi. Kun voi elää ihan hyvää elämää itselleenkin, päättää menemisistään ja rahoistaan aivan itse.

Tässä ei ollut kyse siitä että miehet ei halua lapsia vaan siitä että syystä tai toisesta eivät saa lapsia vaikka suurin osa sitä haluaisi. Kannattaa katsoa haastattelu.

Jo kuusi vuotta sitten julkaistiin tutkimus jonka mukaan korkeakoulutetuista kolmekymppisistä miehistä 2/3 ei halua lapsia, kun vielä 15 vuotta sitten vain kolmannes ei halua lapsia.

Miehet sanoo haluavansa lapsia, kun oikeasti haluavat suht vakituisesti seksiä. Jos jokajampalla olisi mahdollisuus samaan irtoseksiin kui top5% miehillä, avioliitto/lastenhaluamiset olisivat aika vähissä.

Joka ikisellä on mahdollisuus. Jää vain sinkuksi ja laittaa kaiken rahan maksullisiin. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
102/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen hankkii lapsen yksinään tai naisparit myöskin. Hedelmöityshoitojen kautta yleensä ja suureksi osin se isukki onkin ulkomaalainen. Suomalaismiesten siittiöistä kun huutava pula ja kaikki eivät välttämättä edes halua kotimaista. 

Jos haluaa lastenlapsia, niin on syytä toivoa että syntyvä lapsi ei ole poika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos pyöristetään, niin melkein joka toinen on lapseton. Joten miksi Suomessakin lapsettomia pidetään jonain luonnonoikkuina ja friikkeinä. Lapsettomuushan on kohta normaalimpaa. Hyvin huomaa kuinka vähän ihmisiä kiinnostaa perheen hankinta nykyaikana. 

Joo ja vain 1/4 yli 30-vuotiaista suomalaisista on enää normaalipainoisia :D

Ajatella, suomalaiset eivät ole täydellisiä työmuurahaisia ja synnytyskoneita yhteiskunnan tarpeisiin. Oletko ikinä miettinyt, ehkä siihen on joku syy, yhteiskunta on kovin heikko motivoimaan ihmisiä perheen hankkimiseen ja terveellisiin elämäntapoihin. 

On aika vähän sellaisia maita, joissa on ajateltu lapsiperheitä enemmän kuin Suomessa. Toki muissa maissa voi olla parempi yleinen palkkataso tai enemmän työpaikkoja.

Vierailija
104/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta porukasta kuitenkin osa tulee vielä vanhemmiksi, varsinkin miehistä, jotka yhä usein ovat hiukkasen vanhempia kuin parisuhteen nainen, vaikkeivät ehkä paljoa.

Omakin mieheni oli 37v ja 39v kun lapsemme syntyivät.

Silti: 50 prosenttia 35-vuotiaista miehistä on lapsettomia. Kyllä tuossa vaiheessa suurin osa tuosta myös lapsettomiksi jää. Ja kun ajatellaan vähän nuorempaa polvea, eli 28-vuotiaita miehiä, niin heistä peräti 90 prosenttia on lapsettomia. Lukema on uskomaton koko maailman mittakaavassa.

Vierailija
105/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ho, noin vähän lapsettomia naisia. :o luulin että luku olisi joku 50 prosenttia.

apua. ja mä oon 33 enkä oo vielä löytänyt sopivaa miestä :((

Tilastot osoittavat, että sellaisen löytyminen sinun iässäsi on varsin epätodennäköistä, ainakaan lisääntymishaluisesta suomalaisesta miehestä.

-Mitkä tilastot?? No just oli yks mies, joka kyllä olisi lapsia kanssani varmaan tehnyt, mutta mulla on myös aika korkealla rima.. siis en halua epäsopivaa miestä..

Vierailija
106/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Vihdoinkin miehet ovat ymmärtämässä ettei kannata alkaa yhteiskunnalliseksi lammasaasimuurahaiseksi. Kun voi elää ihan hyvää elämää itselleenkin, päättää menemisistään ja rahoistaan aivan itse.

Tässä ei ollut kyse siitä että miehet ei halua lapsia vaan siitä että syystä tai toisesta eivät saa lapsia vaikka suurin osa sitä haluaisi. Kannattaa katsoa haastattelu.

Eiköhän tähän ole yksi merkittävä syy se että sinkkuja on nykyisin tosi paljon eikä suhteet kestä. 

Alle 35 vuotiasta tosi moni on sinkkuna ja sitten miehistä ne "parhaimmat" tekee lapsia useamman naisen kanssan joten siksi miehistä useampi on lapseton.

Väittäisin, että useimmat niistä "parhaimmista" miehistä ovat niitä enemmän tai vähemmän ulkonäön perusteella alun perin valittuja. Osa sitten jo kouluiästä olleet yhdessä ja päättävät yrittää perhettä perustaa. Vaihtelevin tuloksin. Eri asia, ovatko varsinaisesti kykeneviä perhe-elämään. Se selviää vasta ajan kanssa. Aika usein päättyy eroon.

Vierailija
107/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kokenut näin miehenä, että en tule enää ikinä olemaan parisuhteessa ja mitä enemmän aikaa menee sen epätodennäköisemmältä se vaikuttaa. Kun on pitkiä ajanjaksoja ilman seurustelusuhdetta, niin kaikesta tulee niin epäluontevaa naisten kanssa, kun on tottunut olemaan yksin. Eikä kukaan nainen jaksa  olla miehen kanssa jolla ei ole kaikki asiat hallussa ensi treffeiltä lähtien, on täysin mahdoton täyttää odotuksia, ei siihen kukaan normaali mies nykyaikana pysty. 

Vierailija
108/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lasta kenen tahansa kanssa, mielummin itsellisesti sitten. Jos minulla ei ole kahden vuoden aikana sopivaa miestä, niin hankin itse lapsen.

Missäköhän kaltaisesi ihmisen sitten tapaisi?

Kun käytännösssä kaikki deittisovellukset sun muut on lähinnä sitä deittailua varten.

Enkä kyllä edes deittisovelluksesta ketään etsisi, jos pysyvämpää suhdetta miettii.

Eikä oikein kadullakaan (niin sanotusti) ihmisiin voi tutustua.

Kaikilla on naama kiinni puhelimessa tai kiire aina jonnekin.

Toi lapsen hankkiminen "itsellisesti", kun ei miehelle oikein ole mahdollista.

Toisaalta en kyllä mitään toiveita omasta perheestä enää edes elättele.

Vaikka usein väitetään, että ulkonäkö ei ratkaise, on mitäänsanomattoman näköisen tyypin lähes mahdotonta päästä edes keskusteluyhteyteen kenenkään kanssa. Niin ulkonäkökeskeisiä kuitenkin useimmat meistä.

Onnistuu. Hakee pankista 100 000-200 000 euron lainaa. Synnytys Suomessa. https://menhavingbabies.org/assistance/application1/

Vierailija
109/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa miehistä on persuilevia juntteja. Ei nainen sellaista halua lapsensa isäksi, todellakaan. Pieni osa miehistä on kelvollisia isyyteen ja hyvä että niin se myös menee.

Tunnen muutaman lapsettoman miehen ja nämä ovat kyllä enemmän kallellaan vasemmalle. Vaikea uskoa että heistä kukaan kannattaisi edes salaa perussuomalaisia.

Vierailija
110/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähän ole yksi merkittävä syy se että sinkkuja on nykyisin tosi paljon eikä suhteet kestä. 

Alle 35 vuotiasta tosi moni on sinkkuna ja sitten miehistä ne "parhaimmat" tekee lapsia useamman naisen kanssan joten siksi miehistä useampi on lapseton.

Väittäisin, että useimmat niistä "parhaimmista" miehistä ovat niitä enemmän tai vähemmän ulkonäön perusteella alun perin valittuja. Osa sitten jo kouluiästä olleet yhdessä ja päättävät yrittää perhettä perustaa. Vaihtelevin tuloksin. Eri asia, ovatko varsinaisesti kykeneviä perhe-elämään. Se selviää vasta ajan kanssa. Aika usein päättyy eroon.

Itse mitä tiedän niin nämä miehet ketkä tekee lapsia useamman naisen kanssa ovat komeita ja korkeakoulutettuja tai sitten heillä on vaan rahaa paljon.

Eli väitän että ne halutuimmat eli ne "parhaimmat" miehet ovat komeita sekä korkeakoulutettuja.

Vierailija
111/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sellainen, että 40-50 -vuotias mies ajattelee, että "ehtiihän sitä", on hankala. Alle prosentti isäksi ensi kertaa tulleista on yli 45-vuotiaita."

Tää oli yllättävä tieto, alle prosentti! Jotenkin näin naisena lohduttaa, koska joidenkin miesten hehkutus (netissä) miesten loputtomasta hedelmällisyydestä ja mahdollisuudesta perustaa perhe on ärsyttävää. 😅

Vierailija
112/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän miehet halua lapsia, niitähän pitäisi elättää, hoitaa ja kasvattaa. Miksi nämä prosentit siis ihmetyttävät?

Minä en halua isäksi, koska minua ei kiinnosta perhe-elämä. En ole sitä tyyppiä, että riittäisi mielenkiintoa siihen juttuun. Parempi olla lisääntymättä, koska lapsi tarvitsee hyvän isän ja minä en sitä ole varmasti. En tarkoita tällä sitä, että olisin väkivaltainen, komenteleva tyranni vaan sitä, että minulla ei ole sitä juttua itsessäni, että rajoittaisin itseäni. Siskoni lapsen kanssa käyn lätkämatseissa ja välillä hoidan sitä, kun siskoni menee töihin yövuoroon, jos hänen oma mies on työmatkalla. Se riittää minulle . Lapsi on jees ja pidän siitä lapsesta sen ajan minkä vietän, mutta jos eläisin tota elämää aamusta iltaan, niin en pystyisi.

Nykypäivä ei ole muutenkaan mitenkään turvattu työmaailmassa. Kaverit kenellä on lapsi, niin noin 95% kaikista on eronnut.

Mutta katuuko moni eronnut kaverisi lapsen saamista?

Vierailija
113/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tahattoman lapsettomuuden syitä on tutkittu? Omasta kokemuksesta ja lähipiiristä tulee mieleen ainakin seuraavat lapsensaantia vaikeuttavat tekijät:

- yhteiskunta patistaa hankkimaan (korkeakoulu)tutkinnon ja vetää ihmiset piippuun ennen 25:a ikävuotta. Siinä vaiheessa kun olet valmistunut, taloudellinen tilanne vakiintunut ja hermot taas kasassa, alkaa olla jo 30 mittarissa ja homma ei enää onnistu niin helposti

- naisten koulutus- ja tulotaso on noussut, eikä iso osa miehistä pysy henkisessä kehityksessä mukana (ei tietenkään koske kaikkia), eikä naisella ole enää tarvetta kelpuuttaa ketä tahansa kumppaniksi

- diagnosoimattomat ja huonosti hoidetut suht yleiset sairaudet (pcos, endometrioosi ym), jotka varsinkin hoitamattomina heikentävät hedelmällisyyttä

- miehet eivät halua sitoutua/tiedä mitä haluavat/haluavat lapsia ehkä sitten joskus (kun on naiselle liian myöhäistä)

- pitkät jonot lapsettomuushoitoihin, ensin yrität lasta pari vuotta, sitten venaat jonossa (yli) vuoden ennen kuin pääset hoitoihin ja siinä vielä pari vuotta ennen kuin tärppää, jos tärppää.

Vierailija
114/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kelpaa naisille joten siksi minulla ei ole lapsia enkä ole ikinä seurustellut edes.

Minä jään luultavasti ilman jälkikasvua mutta ei se ainakaan minua tällä hetkellä haittaa.

M33

Vierailija
115/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sellainen, että 40-50 -vuotias mies ajattelee, että "ehtiihän sitä", on hankala. Alle prosentti isäksi ensi kertaa tulleista on yli 45-vuotiaita."

Tää oli yllättävä tieto, alle prosentti! Jotenkin näin naisena lohduttaa, koska joidenkin miesten hehkutus (netissä) miesten loputtomasta hedelmällisyydestä ja mahdollisuudesta perustaa perhe on ärsyttävää. 😅

Juttu ei vain kerro siitä, että suomalainen mies kyllä tietää 35-vuotiaana, haluaako hän isäksi vai ei. Ja aina voi mennä ulkomaille, jos tuntuu, että 45-vuotiaana iskee vielä järjetön vauvakuume.

Vierailija
116/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän miehet halua lapsia, niitähän pitäisi elättää, hoitaa ja kasvattaa. Miksi nämä prosentit siis ihmetyttävät?

Minä en halua isäksi, koska minua ei kiinnosta perhe-elämä. En ole sitä tyyppiä, että riittäisi mielenkiintoa siihen juttuun. Parempi olla lisääntymättä, koska lapsi tarvitsee hyvän isän ja minä en sitä ole varmasti. En tarkoita tällä sitä, että olisin väkivaltainen, komenteleva tyranni vaan sitä, että minulla ei ole sitä juttua itsessäni, että rajoittaisin itseäni. Siskoni lapsen kanssa käyn lätkämatseissa ja välillä hoidan sitä, kun siskoni menee töihin yövuoroon, jos hänen oma mies on työmatkalla. Se riittää minulle . Lapsi on jees ja pidän siitä lapsesta sen ajan minkä vietän, mutta jos eläisin tota elämää aamusta iltaan, niin en pystyisi.

Nykypäivä ei ole muutenkaan mitenkään turvattu työmaailmassa. Kaverit kenellä on lapsi, niin noin 95% kaikista on eronnut.

Sama itselläni miehenä. Ja siihen päälle vielä taistelu siitä, että parisuhde ei tuon kaiken keskellä luisuisi kohti eroa, tuntuu ainakin minulle täysin ylitsepääsemättömältä. Ja se, että elämä tuntuisi enää miltään jonkun lapsiperhearjen keskellä. Ei kiitos. Haluan matkustella kaukomailla ja tehdä muita juttuja.

Hyvää matkaa!

Vierailija
117/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lasta kenen tahansa kanssa, mielummin itsellisesti sitten. Jos minulla ei ole kahden vuoden aikana sopivaa miestä, niin hankin itse lapsen.

Oli virhe päästää näitä itsellisyys -höpisijöitä hedelmöityshoitoihin hankkimaan isättömiä itsellisiä lapsia.

Ja minkähän takia? Mitä se sulle kuuluu?

Sille on luonnolliset syynsä, ettei itsekseen ihminen pysty lisääntymään.

Lyhyesti: lapsen etu toteutuu paremmin, kun on kahden vanhemman voimavarat ja resurssit käytössä.

Vierailija
118/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton uutisen pointti on se että syntyvyys Suomessa on järkyttävän matalaa ja lapsettomuus ilmeisesti jo maailman korkeinta. Koskee kumpaakin sukupuolta vaikka eroa sukupuolten välillä onkin!

Onkohan 90-luvun lamalla jokin yhteys nykyiseen matalaan syntyvyyteen? Lapsilla ja nuorilla oli rankkaa, kun vanhemmat taistelivat "eloonjäämisestä" taloudellisten katastrofien keskellä monta vuotta. Toinen asia on, että meillä on taipumusta ottaa asioista esille juuri ne huonot puolet ja valistaa kansaa mediassa ja koulussa. Onko ilmastonmuutoksesta ja luonnon tuhoutumisesta kerrottu pienille lapsille liian synkkään sävyyn? Myös perhe-elämää kuvaillaan kirjoissa ja TV-sarjoissa kauheaksi, vaikka usein  juuri perhe tuo hyviä asioita ihmisten elämään. Juu, ne ovat todellisia asioita, mutta lasten mieliä ei pitäisi kuormittaa liian varhain. Ja sitten kiusaamisen ja pilkkaamisen  hyväksyvä asenne tässä kansassa. yritin vain pohtia mistä halu lapsettomuuteen johtuu.

Ainakin omalla kohdalla on tuo lama vaikuttanut. Paljon. Se vaikutti vanhempiini, jotka sitten eivät osanneet oikealla tavalla asioita selittää. Tai tukea. Jätti aika hauraan kuvan perheestä ja perhe-elämästä yleensäkin. Tuon lisäksi ollaan maailmassa, jossa tietoa on aivan liian helppo saada. Samalla se kasvatuksen rooli vahvistuu. Jos vanhemmat onnistuvat, ei lapsella (todennäköisesti) ole mitään hätää. Jos vanhemmat eivät oikein tiedä, mitä tekevät (tai eivät välitä), on jälki pahimmillaan tuhoisaa.

Monen 80-luvulla syntyneen elämä meni aika pahasti sekaisin. En ihmettelisi yhtään, jos vaikuttaisi sekä mielenterveysongelmien valtavaan kasvuun ja yleensäkin veisi uskoa tulevaisuudelta.

Ainakin minulla on näin käynyt

Vierailija
119/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vihdoin nyt saisi kommunisti valtion konkurssiin ajettua että asiat normaalisoituisivat.   

Vierailija
120/1497 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katselee tätä menoa, niin tämä nykyajan vanhemmuus on sitä, että katellaa luuria eikä välitetä jälkikasvusta yhtään eikä katella mitä se oma lapsi tekee. Kaikkien lasten vanhemmat hokee sitä samaa. Eihän meidän lapsi nyt mitään tee.

Ihmettelen, kun lauma lapsia 12-15v on yöllä klo 2 puistossa, kun niiden pitäs olla nukkumassa. Kun niitä ei ole yksi tai kaksi vaan lauma.

Ihan hyvä vaan ettei lisäännytä. Lehdet kertoo joka päivä uutisia ihanista lapsista. Ei tähän maailmaan kannata enää tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän