MTV3: Suomalaisista 35-vuotiaista miehistä 50 prosenttia lapsettomia, naisista 35 prosenttia
Kommentit (1494)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Vihdoinkin miehet ovat ymmärtämässä ettei kannata alkaa yhteiskunnalliseksi lammasaasimuurahaiseksi. Kun voi elää ihan hyvää elämää itselleenkin, päättää menemisistään ja rahoistaan aivan itse.
Tässä ei ollut kyse siitä että miehet ei halua lapsia vaan siitä että syystä tai toisesta eivät saa lapsia vaikka suurin osa sitä haluaisi. Kannattaa katsoa haastattelu.
Monet kyllä kertovat haluavansa lapsia vaikka ei oikeasti mitään kiinnostusta perheen perustamiseen ole. Minäkin valehtelin aikoinaan, kun asiasta kysyttiin, pääsee paljon helpommalla kun valehtelee, ihmiset eivät kestä totuutta.
Osa miehistä siis "painaa" pitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
En halua lasta kenen tahansa kanssa, mielummin itsellisesti sitten. Jos minulla ei ole kahden vuoden aikana sopivaa miestä, niin hankin itse lapsen.
Oli virhe päästää näitä itsellisyys -höpisijöitä hedelmöityshoitoihin hankkimaan isättömiä itsellisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että yhä useampi on mielummin sinkku nykyaikana, kun ryhtyy nyky parisuhteisiin, niillä kun on kovin vähän annettavaa. Aika monta miestäkin tunnen joita ei seurustelu kiinnosta ollenkaan, ihan normaaleja miehiä.
Nykyaika on muutenkin sellaista ettei suhteet kestä, kun sen 7-10 vuotta.
Kavereilla noita lapsia on ja kaikki on lähes eronnut. Kaikki eronneet on stressaantuneita, niin miehet kuin naiset. Riitelevät lapsista ja kaikenlaisista maksuista ja hoitovuoroista. Pelkkää kalenterin kyttäilyä jne.
Itselläni ei ole lapsia ja otin eron naisesta, kun en enää jaksanut sitä parisuhde-elämää. Haluan olla itekseni ja asua yksin. En ole vieraantunut maailmasta ja tapailen paljon ihmisiä. En vaan sovi enää parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua lasta kenen tahansa kanssa, mielummin itsellisesti sitten. Jos minulla ei ole kahden vuoden aikana sopivaa miestä, niin hankin itse lapsen.
Oli virhe päästää näitä itsellisyys -höpisijöitä hedelmöityshoitoihin hankkimaan isättömiä itsellisiä lapsia.
Ja minkähän takia? Mitä se sulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Olen 32v mies ja olen lapseton sekä ikisinkku. Jotenkin minä epäilen että jään lapsettomaksi(joka ei minua haittaa) ja saattaa olla että elän ikisinkkuna koko elämäni koska viihdyn sinkkuna enkä koe että tarvitsen naista mihinkään.
Joskus nuorena seksi motivoi ja sentakia lähestyi naisia, vanhemmiten ei voisi vähempää kiinnostaa. Vaikea löytää mitään motivaatiota naisten lähestymiseen, kavereita on jo ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Vihdoinkin miehet ovat ymmärtämässä ettei kannata alkaa yhteiskunnalliseksi lammasaasimuurahaiseksi. Kun voi elää ihan hyvää elämää itselleenkin, päättää menemisistään ja rahoistaan aivan itse.
Tässä ei ollut kyse siitä että miehet ei halua lapsia vaan siitä että syystä tai toisesta eivät saa lapsia vaikka suurin osa sitä haluaisi. Kannattaa katsoa haastattelu.
Eiköhän tähän ole yksi merkittävä syy se että sinkkuja on nykyisin tosi paljon eikä suhteet kestä.
Alle 35 vuotiasta tosi moni on sinkkuna ja sitten miehistä ne "parhaimmat" tekee lapsia useamman naisen kanssan joten siksi miehistä useampi on lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kaltaisesi ihmisen sitten tapaisi?
Kun käytännösssä kaikki deittisovellukset sun muut on lähinnä sitä deittailua varten.
Enkä kyllä edes deittisovelluksesta ketään etsisi, jos pysyvämpää suhdetta miettii.
Eikä oikein kadullakaan (niin sanotusti) ihmisiin voi tutustua.
Kaikilla on naama kiinni puhelimessa tai kiire aina jonnekin.
Toi lapsen hankkiminen "itsellisesti", kun ei miehelle oikein ole mahdollista.
Toisaalta en kyllä mitään toiveita omasta perheestä enää edes elättele.
Vaikka usein väitetään, että ulkonäkö ei ratkaise, on mitäänsanomattoman näköisen tyypin lähes mahdotonta päästä edes keskusteluyhteyteen kenenkään kanssa. Niin ulkonäkökeskeisiä kuitenkin useimmat meistä.
Vierailija kirjoitti:
Ton uutisen pointti on se että syntyvyys Suomessa on järkyttävän matalaa ja lapsettomuus ilmeisesti jo maailman korkeinta. Koskee kumpaakin sukupuolta vaikka eroa sukupuolten välillä onkin!
Onkohan 90-luvun lamalla jokin yhteys nykyiseen matalaan syntyvyyteen? Lapsilla ja nuorilla oli rankkaa, kun vanhemmat taistelivat "eloonjäämisestä" taloudellisten katastrofien keskellä monta vuotta. Toinen asia on, että meillä on taipumusta ottaa asioista esille juuri ne huonot puolet ja valistaa kansaa mediassa ja koulussa. Onko ilmastonmuutoksesta ja luonnon tuhoutumisesta kerrottu pienille lapsille liian synkkään sävyyn? Myös perhe-elämää kuvaillaan kirjoissa ja TV-sarjoissa kauheaksi, vaikka usein juuri perhe tuo hyviä asioita ihmisten elämään. Juu, ne ovat todellisia asioita, mutta lasten mieliä ei pitäisi kuormittaa liian varhain. Ja sitten kiusaamisen ja pilkkaamisen hyväksyvä asenne tässä kansassa. yritin vain pohtia mistä halu lapsettomuuteen johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluimmin niitä ma mu ja sitten?
Koen itse katsoessani kavereitani ja heidän perheitä, että vältyn niin monelta pahalta perheettömänä sinkkuna. Monesti kävelen vapaana ulkona ja mietin, että luojan kiitos minulla ei ole lapsia nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmin lapsettomuudessa on kyse siitä, että lapsitoive on olemassa, mutta se on lykkääntynyt.
Olen 30-vuotias ja niin omalla kohdalla kuin lähipiirissäni jokaisella on pitkäaikaiset parisuhteet ja toive lapsista on vahvasti mielessä. Hyvin harvalla kaverillani on kuitenkaan vielä lapsia ja isoin tekijä on taloudellinen epävarmuus. Kaikilla meillä on vähintään AMK-tasoinen koulutus mutta työllistyminen ei ole ollut itsestäänselvyys: pätkää, määräaikaista, työtehtävien ulkoistamista halpamaihin. Tilanne on ostovoiman ja elintason suhteen oikeasti kamala. Meillä on asuntolainaa yhteensä 200 tuhatta euroa ja opintolainaa aikalailla maksimit. Töissä käydessä talous on kunnossa mutta huomioiden nykyisen korkotilanteen sekä uumoillut leikkaukset ansionsidonnaiseen, me joutuisimme elämään säästöillä mikäli vain toinen olisi töissä ja minä kotona lapsen kanssa. Isommat säästöt ovat kuitenkin uponneet kämpän käsirahaan joten mitään kovin isoa puskuria ei ole. Jos kävisi niin että siltä toiselta lähtisi työt alta, edessä olisi konkurssi hyvin nopeasti.
Ei tällaisessa tilanteessa yksinkertaisesti uskalla hankkia lapsia. Täytyy odottaa että on saanut säästettyä enemmän sukanvarteen tai vaihtoehtoisesti että yleiset taloudennäkymät paranevat. Naisena mielessä on myös se todellinen karu fakta että yksityisellä puolella kilpailu töistä on kovaa ja karua ja meidän monen urat eivät ole aiemmin kuvaillusta työmarkkinatilanteesta johtuen oikein päässeet nousuun. Itselläni on takana useita lyhyehköjä, max. parin vuoden työsuhteita joissa olen tehnyt käytännössä samaa työtä eri yrityksissä ilman että olisin päässyt etenemään sisäisesti. Olemalla edes 1,5v ulkona piireistä lapsen vuoksi tuo altavastaajan asema vaan pahenee. Ja huom. työ ei ole minulle kovin tärkeä asia mutta töissä on pakko käydä elättääkseen itsensä ja perheensä joten sen suhteen on pakko taktikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 32v mies ja olen lapseton sekä ikisinkku. Jotenkin minä epäilen että jään lapsettomaksi(joka ei minua haittaa) ja saattaa olla että elän ikisinkkuna koko elämäni koska viihdyn sinkkuna enkä koe että tarvitsen naista mihinkään.
Joskus nuorena seksi motivoi ja sentakia lähestyi naisia, vanhemmiten ei voisi vähempää kiinnostaa. Vaikea löytää mitään motivaatiota naisten lähestymiseen, kavereita on jo ihan tarpeeksi.
Olen tuo kenelle vastasit.
Minä en oikeastaan edes lähesty naisia, pystyn elämään tosi hyvin ilman seksiä naisen kanssa. Sooloseksiä toki harrastan todella usein.
Haluja minulla on paljon ja toivottavasti iän myötä ne halut vähenee niin ei tarvitse näin usein runksia.
Pienempi joukko miehiä selvästi kyntää laajan joukon naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kuusi vuotta sitten julkaistiin tutkimus jonka mukaan korkeakoulutetuista kolmekymppisistä miehistä 2/3 ei halua lapsia, kun vielä 15 vuotta sitten vain kolmannes ei halua lapsia.
Miehet sanoo haluavansa lapsia, kun oikeasti haluavat suht vakituisesti seksiä. Jos jokajampalla olisi mahdollisuus samaan irtoseksiin kui top5% miehillä, avioliitto/lastenhaluamiset olisivat aika vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Pienempi joukko miehiä selvästi kyntää laajan joukon naisia.
No ei varsinaisesti. Miehiä on paljon enemmän nuorissa ikäluokissa, naiset hankkivat lapsia yksin ja useammin myös ulkomaalaisen miehen kanssa. Yhä useampi nainen löytää kumppanin vaihto-oppilaana ollessa/ulkomailla matkustelun yhteydessä.
Tuosta porukasta kuitenkin osa tulee vielä vanhemmiksi, varsinkin miehistä, jotka yhä usein ovat hiukkasen vanhempia kuin parisuhteen nainen, vaikkeivät ehkä paljoa.
Omakin mieheni oli 37v ja 39v kun lapsemme syntyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kuusi vuotta sitten julkaistiin tutkimus jonka mukaan korkeakoulutetuista kolmekymppisistä miehistä 2/3 ei halua lapsia, kun vielä 15 vuotta sitten vain kolmannes ei halua lapsia.
Miehet sanoo haluavansa lapsia, kun oikeasti haluavat suht vakituisesti seksiä. Jos jokajampalla olisi mahdollisuus samaan irtoseksiin kui top5% miehillä, avioliitto/lastenhaluamiset olisivat aika vähissä.
Sen takia luonto on melko pitkälti rakentunut niin, etteivät koiraat pääse parittelemaan vapaasti missään eliölajissa.
Nyymi23 kirjoitti:
Karut lukemat tosiaan. Jos 35% naisista on lapsettomia 35-vuotiaana, niin tuskin luku tuosta paljon paranee, kun viimeisiä munia jo viedään, tai joidenkin kohdalla on jo loppunut. Ei niin, että miestenkään luvut olisivat parhaat, mutta sentään mies voi vanhemmalla iällä myös lapsia hankkia. Uskoisin tosin, että jos mies ei 45 v mennessä ole hankkinut lapsia, niin tuskin niitä koskaan hankkiikaan.
Mutta siis fakta on, että nyky-yhteiskunta ei mitenkään kannusta ihmisiä perustamaan perheitä. Ihmekös tuo sitten, että lapsenteko tyrehtyy. On päätöksiä, joita valtio voisi tehdä parantaakseen tilannetta, mutta ei.
Ei joskus 1970 luvulla ollu tälläisiä tukia lapsiperheille mitä nyt on eli ei ainakaan tukien puutteesta ole kiinni tämä. Mitä sinä tarkoitat siis "kannustamisella"?