Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
21/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.

T. Hautausalalla toimiva

Hei, kiitos. Järjestän hautajaiset ja uurnan laskun mahd pian. Saanko nämä kulut sitten aikanaan kuolinpesältä kuitteja vastaan?

Vierailija
22/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.

Vainaja oli leskimies.

Ja lapset perheellisiä aikuisia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ainakaan voi kuolinpesän varoista järjestellä yhtään mitään.

Miksei puoliso voisi järjestää.

Ap:stä pitäisi tulla pesänhoitaja sille kuolinpesälle ja sitä varten hän tarvitsee nimet paperiin kaikilta muilta kuolinpesän osakkailta. Siis niiltä lapsilta.

Sitten jos ap järjestää asiat täysin omista varoistaan itse maksaen, niin saattaa onnistua. Ja pillastuttaa ne lapset pitämällä heidän isänsä hautajaiset nopeutetussa aikataulussa kutsumatta heitä. En kuitenkaan suosittelisi.

Vierailija
24/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei voi pakottaa hautaamaan ap:n miestä ex-vaimon hautaan.

Ap voi aloittaa hautajaisjärjestelyt mutta riitojen vuoksi maksaisin ne ap:nä itse . Muutoin lapset voi yrittää vaikuttaa hautajaisiin ja kiristää perikunnan rahalla.

Avioleskellä on oikeus päättää hautajaisista. Avoleskellä taas ei mitään oikeuksia, ei välttämättä pääse edes samaan hautaan tulevaisuudessa.

Vierailija
25/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi.

En kuitenkaan ymmärrä, että tuollaisia ihmisiä on. Varmaan puolisosikin olisi toivonut, että pystyisit kirjelappuset lähettämään, jossa kertoisit, että lasten isä on kuollut.

Uskomatonta.

Vierailija
26/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.

T. Hautausalalla toimiva

Ei pidä paikkaansa. Laki ei määrittele, kuka lähiomaisista päättää hautapaikasta, ja viime kädessä siitä voidaan joutua käymään oikeutta.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/erimielisyydet-omaisten-valilla-ovat-…

Ps. Olen huomannut, että näitä nimimerkkejä T. Sitä sun tätä ei kannata koskaan ottaa tosissaan. Ihan puppua useimmiten.

Vierailija
27/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei kukaan oikeasti voi olla noin pikkumainen ja pahansuopa.

Ilkeä äitipuoli sadut perustuvat valitettavasti todellisuuteen. Eivät kaikki äitipuolet ole ilkeitä, osa on.

Vierailija
28/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hautausalalla toimiva

Voi olla lähin omainen, mutta jos ei saa lapsilta lupaa, niin hän ei järjestä kuolinpesän varoista yksin yhtään mitään.

Tiedän perunkirjoituksen, jossa todettiin hautajaisiin käytetty summa (kuitit löytyi) ja samantien lasten hankkima lakimies totesi, että koska ko. kuluista ei ole sovittu rintaperillisten kanssa, katsotaan ne lesken omalle kontolle kuuluviksi ja vähennetään lesken osuudesta. Lopulta oikeuden päätöksellä niin tehtiin, koska leskellä ei ollut lapsilta valtakirjaa asioiden  hoitamista varten, niin aiheutetut menot katsottiin lesken omiksi.

Vierailija
29/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hautausalalla toimiva

Hei, kiitos. Järjestän hautajaiset ja uurnan laskun mahd pian. Saanko nämä kulut sitten aikanaan kuolinpesältä kuitteja vastaan?

Et saa yhtään mitään, jos järjestät ne hautajaiset ilman muiden kuolinpesän osakkaiden lupaa ja kutsumatta heitä paikalle. Ainut mitä olet nyt itsellesi saamassa on helvetillisen iso riita asiasta. Sieltä tullaan perimään lakiosaa, vaatimaan teidän kotinne myymistä ja mitä vain, millä pystyvät tekemään elämäsi hankalaksi, jos nyt aloitat tämän riitaa haastamalla.

Vierailija
30/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyrtymisen paikka aapeella. Omat tunteet sivuun.

Vierailija
31/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isä ollut lastensa kanssa tekmisissä?

Vierailija
32/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hautausalalla toimiva

Se riippuu kuolinpesästä, yleensä kyllä.

Mutta riippuu missä asut, siunaus &tuhkausaikaa voit joutua odottamaan hetken. Ymmärrän tettet halua yhteyttä lapsiin koska olet kokenut nyt niin suuren menetyksen. Ja silloin ei kestä tai jaksa mitään riitatilanteita. Lapsille menetys tulee olemaan rankka myös ja heidän vihansa voi vaan yltyä. Heillä lienee äidin kuolema käsittelemättä ja sen surun kohteena ap olet. Suru kääntyy vihaksi helposti .

Paras on että teet järjestelyt ja hyvän tavan mukaista toki kutsua lapset sinne sitten kun järjestelyt tehty. Ehkä kun shokki laantuu, joku muu sukulainen voi ilmoittaa lapsille.

Voimia ap.

Vierailija
33/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.

Vainaja oli leskimies.

Niin olikin. Joku lasten sukulainen ehkä paras kontaktoija.

Vierailija
34/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä hautajaiset ja perunkirjoitus itse. Ei hautajaisiin lapsia tarvitse kutsua. Näin sisareni tekivät minulle meidän keskinäisten riitojen vuoksi isäni kuoltua. Sain tietää isän kuolemasta vasta nähtyäni kuollinilmoituksen lehdessä ja kutsu perinkirjoitukseen tuli postissa.

Vierailija
35/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vanhempana ja viisaampana näyttää heille miten asiat hoidetaan kivasti, etkä kostaa.

Vierailija
36/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hautausalalla toimiva

Et saa euroakaan ko. kuluista ja lisäksi kannattaa varmistaa, ettei ole hautaustestamenttia, koska jos se poikkeaa siitä, mitä aiot tehdä, niin edessä voi olla pitkä ja piinaava perinnönjako.

Vierailija
37/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on tuollainen, niin ottaisin ihan nyt suoraan ap:nä yhteyttä lakimieheen, joka saisi häntä sitten edustaa myös perunkirjoituksessa ja osituksessa. Tämä lakimies olisi sopiva henkilö ilmoittamaan lapsille isän kuolemasta ja yhdessä katsottaisiin se kuolinpesän hoito ym. On mahdollista, että asia menee pesänselvittäjälle, koska ap ja lapset tuskin pystyvät yhdessä sovussa hoitamaan kuolinpesän asioita ja ap ei voi niitä diktaattorina yksin hoitaa, vaikka nyt niin kuvitteleekin.

Vierailija
38/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Vierailija
39/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Ei kukaan oikeasti voi olla noin pikkumainen ja pahansuopa.

Pikkumaisuus ja pahansuopuus on tarttuvaa. Ilmeisesti historian on lasten suunnalta ollut melko inhottavaa.

Itse ehdottaisin, että jos ap:lla on rahaa, niin riitelyn välttämiseksi ap järjestää hautajaiset yksin oman mielensä mukaisesti, mutta kutsuu lapset kuitenkin paikalle.

Vierailija
40/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit hoitaa hautajaiset ns. salaa eli et kerro miehesi kavereille, sukulaisille jne. kuolemasta mitään? Onhan se toki tapa tuokin. Tosin kaikki asiat muuttuvat hankaliksi miehen omaisuudenhoidon suhteen, koska pankki saa tiedon, samoin vaikka Traficom ja hups, alkavat kyselemään vakuutuksista jne.