Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat pääsevät lääkäriin lapsensa kanssa, mutta eivät koululle arviointikeskusteluihin?

Vierailija
17.09.2023 |

Arviointikeskustelun oletetaan olevan illalla vanhempien työpäivän jälkeen tai muuten se koetaan epäreiluksi.
T: ope

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa ysärillä oli arviointikeskustelut ilta-aikaan, myös joskus aikaisin aamulla ennen oppituntien alkua esim klo 8 jos luokalla tunnit alkoi ysiltä. Niiden nimikin oli varttikeskustelu eli ideana oli napakka, tiivis tapaaminen ja opettaja sai hoidettua useamman oppilaan/vanhemman keskustelun yhden illan aikana. Kaipa noista jotain korvausta sai tai sitten ei, en tiedä. Kyllähän silloin myös leirikouluja ja yökouluja järjestettiin vaikka niihin kului opettajalta aikaa vuorokauden ympäri. Onko kulttuuri muuttunut myös majdollisesti opettajien keskuudessa eikä enää tällaisiin suostuta. Toki ymmärrän että olisi reilua jos näistä saisi tunnit pois ja samalla lailla vuorolisiä kun muillakin aloilla missä tehdään työtä muulloin kuin virka-aikana. Tosin monella muullakin alalla joutuu tekemään toisinaan iltaisin työtehtäviä vaikka virallisesti työskentelisikin virka-aikana.

Vierailija
62/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla oli järkevää.

Ei ollut Wilmaa vaan poissaolovihko. Alakoululaisilla oli reissuvihko jonne kirjoitettiin läksyt ja terveiset. Kerran lukukaudessa vanhempainilta.

Miksei tämä riitä nykyään?

Ja meillä ei siis tule mitään negatiivista Wilman kautta, teini saa lähinnä hyvä-merkintöjä. Mutta meillä on iso yhtenäiskoulu ja osa henkilökunnasta massapostittaa jopa viesteinä - ei tiedotteina - asioita jotka koskee vaan alakoululaisia. Teini on ysillä ja Wilma piippaa viestiä, että huomio huomio ensi kuussa alkaa 1-4-luokkien ilmaiset liikuntakerhot.

Ja mitä teemme tiedolla, että teini on myöhästynyt tunnilta 2min? Koulussa myös muutamia melko ongelmaisia oppilaita, eikö sitä kyttäystä voisi keskittää heihin, ettei taas joku ota huumeita kouluun kuten kaksi vuotta sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numero 34

Opet saattavat korjata lauantaina kokeita kotona, miettiä arviointeja. Miten ajattelit heidän siirtyvän koululle tapaamaan sinua? Maksavan bensat vain sinun vuoksesi? Vai asuvatko mielestä kaikki opettajat koulun kellarissa?

Kirjoitin, että opettajat voisivat tarjota lauantaisin oppimiskeskusteluaikoja niille vanhemmille, joilla ei töiden puolesta ole virka-aikana mahdollisuutta tulla keskusteluun.

Yksinään minun vuokseni ei tarvitse opettajan lauantaina koululle tulla, koska minä saan tarvittaessa irrottauduttua työstäni virka-aikaan. Mutta tämän keskustelun mukaan se voisi olla monille tarpeellista.

Itse kävin juuri iltapäivällä työpaikallani hoitamassa erään työasian valmiiksi maanantaita varten, ja kävellen sinne menin, kuten menen työpäivinäkin. En usko, että bensa koituisi monellekaan kynnyskysymykseksi, pitäähän sinne töihin kuitenkin reissata 200+ päivänä vuodessa, ja sitten vastaavasti kesäkeskeytyksen aikaan ei tarvitse.

Kirjoitatko aina noin tylysti tuntemattomille?

Vierailija
64/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ammatissa ei voi ottaa palkatonta?

No vaikka kuinka monissa. Ne koulukeskustelut (kuten myös vanhempainiltatiedot ja kevätjuhlatiedot) tulevat yleensä kouluista tosi myöhään, ihan viikon tai kahden varoitusajalla. Kun työvuorot on jo sovittu, ei niistä ole työnantajan mikään pakko myöntää vapaata. Jos käy tuuri ja saa vaihdettua vuoron työkaverin kanssa, sitten pääsee paikalle, mutta muuten ei. Sen sijaan, jos lapsi on sairastunut ja pitää viedä lääkäriin niin silloinhan työnantajan on (pienen lapsen ollessa kyseessä) pakko päästää vanhempi hoitamaan lasta.

Vierailija
65/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opet siis asuvat kävelymatkan päässä työpaikasta, kuten sinä? 

Kirjoitin, että opettajat voisivat tarjota lauantaisin oppimiskeskusteluaikoja niille vanhemmille, joilla ei töiden puolesta ole virka-aikana mahdollisuutta tulla keskusteluun.

Yksinään minun vuokseni ei tarvitse opettajan lauantaina koululle tulla, koska minä saan tarvittaessa irrottauduttua työstäni virka-aikaan. Mutta tämän keskustelun mukaan se voisi olla monille tarpeellista.

Itse kävin juuri iltapäivällä työpaikallani hoitamassa erään työasian valmiiksi maanantaita varten, ja kävellen sinne menin, kuten menen työpäivinäkin. En usko, että bensa koituisi monellekaan kynnyskysymykseksi, pitäähän sinne töihin kuitenkin reissata 200+ päivänä vuodessa, ja sitten vastaavasti kesäkeskeytyksen aikaan ei tarvitse.

Vierailija
66/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tosissaan täällä ihmetelee että vanhemmat ei millään haluaisi kesken päivää lähteä johonkin?

Mitä se työnantaja tähän sanoo?

Miksi ette ihmettele, että mikä se sellainen työnantaja on, joka ei työntekijän anna lastensa asioita työajalla hoidella?

Vierailija
67/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opettajat asuvat sellaisessa paikassa, josta tarvittaessa pääsevät töihin jollakin keinolla.

Et taida puhua suomea äidinkielenäsi. Selvästikin sinulla on vaikeuksia poimia tekstistä ydinasioita. Vai onko sinulla jokin pakonomainen tarve puhua toisista keskustelijoista sen sijaan että puhuisit varsinaisista aiheista?

Vierailija
68/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne bensiinikulut ovat ylittämätön este pitää oppimiskeskusteluja lauantaisin koululla, niin miten olisi sitten lauantaisin etänä?

Vierailija
69/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet vanhemmat haluaa tavata videopuhelun kautta, kun sen vaihtoehdon tarjoaa.

Tosin itse olen päivällä oppilaita opettamassa, joten klo 15 jälkeen on silti ajat.

Vierailija
70/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa opettajilla on sen verran hyvät lomat, että niitä työpäiviä on 190.

Ja toiseksi: Älä unta näe, että kukaan työntekijä vapaaehtoisesti ilman lisäpalkkaa menee viikonloppuna töihin. Yrittäjät on eri asia.

Vierailija
71/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa opettajilla on sen verran hyvät lomat, että niitä työpäiviä on 190.

Ja toiseksi: Älä unta näe, että kukaan työntekijä vapaaehtoisesti ilman lisäpalkkaa menee viikonloppuna töihin. Yrittäjät on eri asia.

Kuten sanottu, juuri tänään kävin hoitamassa erään asian tulevaa viikkoa varten. Ihan palkansaaja olen.

Vierailija
72/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki eivät työskentele suojatyöpaikassa ja pääse kaiken maailman arviointikeskusteluihin pitkin päiviä! Ei meillä *oikeissa* töissä olevilla ole 11 viikon palkallisia lomia vuodessa. Ihan sama meininkin päiväkodeissa. Ette näytä ymmärtävän yhtään mitä töissä käyvältä ( oikeissa) nykyään vaaditaan töissä.

Mitä sinä ope et nyt taas ymmärrä?? 

Olen opettaja enkä järjestä yhtään keskustelua iltaisin. Opettajallakin on työajat ja tietyt perusteet palkanmaksulle. Minullakin on perhe, lastenhoito, harrastukset. Ylipäänsä vapaa-aika, jolloin en hoida teidän toisten lasten asioita. Ellei vanhemmat saa lapsensa asioissa järjestettyä vapaata, jää keskustelu pitämättä. Kyse on vanhemman lapsesta. On vanhemman velvollisuus järjestää itsensä edes puhelimen ääreen. Opettajan velvollisuus ei ole tehä iltaisin töitä ilman iltalisiä saatika palkata lastenhoitajaa omille lapsille vain, että mukamas oikeissa töissä käyvät voisivat saapua paikalle. Onhan se myös niin, että ilman meitä opettajia ei yksikään teistä olisi ponnistanut niihin mukamas oikeisiin töihin. Kesäloma on joka alalla. Se tulee työehdoista eikä ole millään muotoa vertailussa iltatyön määrään. Pidän hyvällä omalla tunnolla lomani myös jatkossa vaikka teenkin työni päivällä ja työajalla. Joustavasti mutta rajat pitäen. 

Vierailija
73/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä. Aineenopettajalla voi olla jopa 500 oppilasta. Voin kertoa, että ei todellakaan olla järjestämässä vanhemmille mitään keskusteluja. 

Vierailija
74/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ymmärretä sitä, että opettajille ei makseta mitään vanhempien tapaamisesta?  Ei se ope halua tulla ilmaiseksi koululle virka-aikansa jälkeen.

Mun puolesta ne voitais vaikka jättää väliin. Wilman kautta hoituu asiat ihan riittävän hyvin. Aina voi soittaa, jos on jotain isompaa, mutta ei koskaan ole ollut kolmen lapsen kokemuksella.

Vierailija
75/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ope. Ei ne kaikki ehdottamanne keskusteluajat mulle sovi. En pysty sairaalassa työskennellessä jättää töitä sikseen, et voidaan palaveerata teamssissa sulle sopivana ajankohtana. Heittele enemmän niitä aika ehdotuksia, jos sattuisi mun vapaalle eikä sillon kun kuorsaan yövuorojen välissä. Ja jos lapsi pitää viedä lääkäriin työpäiväni aikana, se usein käy työnantajalle jos akuutti tilanne. Ajanvaraukset sovin vapailleni.

Vierailija
76/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Kela korvaa niiltä päiviltä kun olen lapsen sairauden takia kotona, mutta ei niiltä päiviltä kun olen käymässä lapsen koululla. Lääkärikäynneille on ihan työehtosopimuksen mukaan lupa olla poissa töistä.

Vierailija
77/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden vuoden kun ope sopi keskustelun vaikka klo 9:30 minä kiltisti siinä puhelin kourassa odotan opettajan teams yhteyden ottoa ennen klo 9:30. Klo 9:35 lopetin odottamisen ja aloin muihin askareisiin. Jäi palaverit pitämättä. Yritti tavoitella varmaan klo 9:36, mut en ollu enää tavoitettavissa. 

Vierailija
78/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on sairauskuluvakuutukset eli kaikki mahdolliset lääkäriajat ilta-aikaan.

Vierailija
79/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan yhden vuoden kun ope sopi keskustelun vaikka klo 9:30 minä kiltisti siinä puhelin kourassa odotan opettajan teams yhteyden ottoa ennen klo 9:30. Klo 9:35 lopetin odottamisen ja aloin muihin askareisiin. Jäi palaverit pitämättä. Yritti tavoitella varmaan klo 9:36, mut en ollu enää tavoitettavissa. 

Eli poistut myös lääkärin odotusaulasta, jos vastaanotto on 5 min myöhässä? Vai mitä yrität tällä sanoa? Opella on todennäköisesti aikataulu pettänyt ihan työhön liittyvistä syistä. Edellisessä vanhempainvartissa on saattanut tulla esiin asioita, jotka ovat vaatineet muutaman lisäminuutin, tai oppilaalla on ollut akuutti tarve laastarille / riidan selvittelylle.

Vierailija
80/85 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointikeskustelu? Oppimisesta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä