Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat pääsevät lääkäriin lapsensa kanssa, mutta eivät koululle arviointikeskusteluihin?

Vierailija
17.09.2023 |

Arviointikeskustelun oletetaan olevan illalla vanhempien työpäivän jälkeen tai muuten se koetaan epäreiluksi.
T: ope

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lääkäriin vienti työpäivän aikana on akuuttijuttu, en minä pääse töistä lähtemään esimerkiksi hammastarkastukseen lapseni kanssa. Ihmettelen jatkuvasti miten suoraan oletetaan että pystyn olemaan pois omasta työstäni noin vain kun lapseni kuoluterveystarkastuksiin tai arviointikeskusteluun tulee aika vaan ilmoitusluontoisesti ja terveystarkastukseenkin vielä erikseen lukee että vanhempien pitäisi olla paikalla. Olen silloin omilla tunneillani opettamassa omia oppilaitani, ei sieltä huvikseen lähdetä, ainakaan meidän koulussamme.

T: toinen ope

Siis mihin hammastarkastuksessa vanhempia tarvitaan?

Ekaksi se lapsi täytyy viedä sinne ja toiseksi kyllä pieni koululainen haluaa että mukana on isä tai äiti. Muutenkin jos jotain on niin ei se lapsi muista sitä enää kotona kertoa joten hyvinkin tärkeä asia ei tule vanhempien tietoon.

Vierailija
22/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajilla on lyhyet työpäivät ja pitkät lomat, muttei vanhemmilla?

Ovat eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ymmärretä sitä, että opettajille ei makseta mitään vanhempien tapaamisesta?  Ei se ope halua tulla ilmaiseksi koululle virka-aikansa jälkeen.

Monet ammattiryhmät joustavat monessa asiassa, muttei opettajat. Vaikka heillä on ennestään hyvä palkka ja paljon vapaata.

Vierailija
24/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lyhyet päivät? Ei mulla ainakaan ole. Joskus on joo viisi tuntia opetusta ja pääsen kotiin lähtemään klo 13. Sitten kuitenkin jatkan kotona hommia vielä vähintään sen pari tuntia tai pidempäänkin, riippuen vuodenajasta. Koesuman ja arviointien aikaan menee lauantaitkin töihin, jotka sitten kompensoivat niitä elokuun alun mahdollisia lyhyempiä päiviä. Loma on pitkä, mikä sitten näkyy myös huonossa palkkauksessa (akateemiseen koulutukseen nähden siis, mutta toki täysin oma valinta, kuten muillakin...). 

Vierailija
25/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajien palkka ole mikään hyvä... Mikä juttu tää on? Itse pärjään sillä, koska mieheni tienaa kunnolla. Mulla ei olisi yksin varaa edes asua pääkaupunkiseudulla tällä palkalla kahden lapsen kanssa. Asuisin sitten jossain puoli-ilmaisten asuntojen pikkukaupungissa, jos yksin eläisin. 

Vierailija
26/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon aina, että huoltaja itse pyytäisi etäkeskustelua. Se olisi normilapsen kanssa todellakin joustavin ja helpoin tapa kohdata. Työnantaja on määrännyt, että pidetään nämä lähitapaamisina, elleivät huoltajat toisin toivo. 

Sujuvuuden vuoksi, voisiko ne vain olla pitämättä? Miten ne ennenkin pärjäsivät ennen tätä kaikkea?

Vierailija
27/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoista kun vanhemmilla ei enää ole aikaa lapsilleen ja lastensa asioille. Sitten ihmetellään kun lapsista kasvaa tunteettomia kiusaajia. Missä vanhemmat ovat? Töissä tai omissa menoissaan.

Vierailija
28/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lyhyet päivät? Ei mulla ainakaan ole. Joskus on joo viisi tuntia opetusta ja pääsen kotiin lähtemään klo 13. Sitten kuitenkin jatkan kotona hommia vielä vähintään sen pari tuntia tai pidempäänkin, riippuen vuodenajasta. Koesuman ja arviointien aikaan menee lauantaitkin töihin, jotka sitten kompensoivat niitä elokuun alun mahdollisia lyhyempiä päiviä. Loma on pitkä, mikä sitten näkyy myös huonossa palkkauksessa (akateemiseen koulutukseen nähden siis, mutta toki täysin oma valinta, kuten

muillakin...). 

Voisiko niitä kokeita tarkastella työajan puitteissa? Mitä töitä teet kotona, mitä et voisi tehdä koululla työpäivän aikana?

Vierailija
29/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaiken pitää olla etänä? Annatteko te lapselle rakkaudenkin meetissä etänä?

Mitä sujuvammin ja helpommin rutiiniasiat saa hoidettua, sitä enemmän on aikaa perheelle.

Vierailija
30/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lääkäriin vienti työpäivän aikana on akuuttijuttu, en minä pääse töistä lähtemään esimerkiksi hammastarkastukseen lapseni kanssa. Ihmettelen jatkuvasti miten suoraan oletetaan että pystyn olemaan pois omasta työstäni noin vain kun lapseni kuoluterveystarkastuksiin tai arviointikeskusteluun tulee aika vaan ilmoitusluontoisesti ja terveystarkastukseenkin vielä erikseen lukee että vanhempien pitäisi olla paikalla. Olen silloin omilla tunneillani opettamassa omia oppilaitani, ei sieltä huvikseen lähdetä, ainakaan meidän koulussamme.

Meillä anakin pitää mennä viemään se lapsi hammaslääkäriin. Töistä koululle 20 km, koululta hammaslääkäriin 10 km ja sama takasin vartin päästä. Joka koululla on hammaslääkärin tilat, mutta kunta säästi ja keskitti hammaslääkärit pääterveysasemalle. Ensin oli bussikuljetukset koko luokalle hammastakastuksiin, mutta sitten säästettiin vähän lisää ja velvoitettiin huoltaja hoitamaan kuljeukset. Mulla menee äkkiä pari-kolme tuntia kun hyppää lapsen asioiden vuoksi kesken työpäivän, ja kun ne on ihan hälläväliä rutiinijuttuja (kuten vanhempainvartit ja kouluterkat), niin ei paljoa naurata.

Vierailija
31/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ope ja otan aina palkatonta osallistuakseni lasteni arviointikeskusteluihin, lääkärikäynneille jne. Mielestäni se on vastuuni vanhempana.

Vierailija
32/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anakin pitää mennä viemään se lapsi hammaslääkäriin. Töistä koululle 20 km, koululta hammaslääkäriin 10 km ja sama takasin vartin päästä. Joka koululla on hammaslääkärin tilat, mutta kunta säästi ja keskitti hammaslääkärit pääterveysasemalle. Ensin oli bussikuljetukset koko luokalle hammastakastuksiin, mutta sitten säästettiin vähän lisää ja velvoitettiin huoltaja hoitamaan kuljeukset. Mulla menee äkkiä pari-kolme tuntia kun hyppää lapsen asioiden vuoksi kesken työpäivän, ja kun ne on ihan hälläväliä rutiinijuttuja (kuten vanhempainvartit ja kouluterkat), niin ei paljoa naurata.

Voisivatko opettajat käydä viemässä ne lapset, ai niin...

Vierailija
33/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi opettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lyhyet päivät? Ei mulla ainakaan ole. Joskus on joo viisi tuntia opetusta ja pääsen kotiin lähtemään klo 13. Sitten kuitenkin jatkan kotona hommia vielä vähintään sen pari tuntia tai pidempäänkin, riippuen vuodenajasta. Koesuman ja arviointien aikaan menee lauantaitkin töihin, jotka sitten kompensoivat niitä elokuun alun mahdollisia lyhyempiä päiviä. Loma on pitkä, mikä sitten näkyy myös huonossa palkkauksessa (akateemiseen koulutukseen nähden siis, mutta toki täysin oma valinta, kuten

muillakin...). 

Voisiko niitä kokeita tarkastella työajan puitteissa? Mitä töitä teet kotona, mitä et voisi tehdä koululla työpäivän aikana?

Teille vanhanliiton jäärille se on voinut onnistuakin. Piditkö kalvosulkeisia?

Vierailija
34/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lyhyet päivät? Ei mulla ainakaan ole. Joskus on joo viisi tuntia opetusta ja pääsen kotiin lähtemään klo 13. Sitten kuitenkin jatkan kotona hommia vielä vähintään sen pari tuntia tai pidempäänkin, riippuen vuodenajasta. Koesuman ja arviointien aikaan menee lauantaitkin töihin, jotka sitten kompensoivat niitä elokuun alun mahdollisia lyhyempiä päiviä. Loma on pitkä, mikä sitten näkyy myös huonossa palkkauksessa (akateemiseen koulutukseen nähden siis, mutta toki täysin oma valinta, kuten muillakin...). 

Jos opettajat kerran tekevät arviointien aikaan lauantaitkin töitä, niin eikö kannattaisi tarjota arviointikeskusteluaikoja lauantaisin niille, jotka eivät virka-aikaan pääse.

Vierailija
35/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ope ja otan aina palkatonta osallistuakseni lasteni arviointikeskusteluihin, lääkärikäynneille jne. Mielestäni se on vastuuni vanhempana.

Tuo ei vain taida kaikissa ammateissa onnistua.

Vierailija
36/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 34

Opet saattavat korjata lauantaina kokeita kotona, miettiä arviointeja. Miten ajattelit heidän siirtyvän koululle tapaamaan sinua? Maksavan bensat vain sinun vuoksesi? Vai asuvatko mielestä kaikki opettajat koulun kellarissa?

Vierailija
37/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ammatissa ei voi ottaa palkatonta?

Vierailija
38/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ei ole kaikilla yhtä yksinkertaista. Minun kolmesta lapsestani yksi sairastaa kahta kroonista sairautta ja työnantaja vittuilee jo niistäkin poissaoloista enemmän kuin tarpeeksi.

Korona-aikaan ope tavattiin etänä. En voi ymmärtää miksei se nyt muka onnistuisi.

Vierailija
39/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on päivätyö arkisin, niin on täysin mahdotonta päästä lähtemään kesken työpäivän aina silloin kun haluaa. Yksityisasioista johtuviin poissaoloihin, oli ne omia tai lapsen, täytyy pyytää esimiehen lupa ja tarvitaan myös joku tuuraamaan. Tunnit täytyy tehdä takaisin saman listan aikana ( ei yleensä onnistu ), anoa palkatonta tai vuosilomapäivää. Alle 12-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen on tietenkin eri asia.

Jos omalle kohdalle osuu poissaoloa vaativia menoja kovasti samaan ajanjaksoon, on aivan pakko miettiä mitkä niistä olisi sillä hetkellä kaikkein tärkeimpiä ja yrittää siirtää muita toiseen ajankohtaan. Mielelläni minä kävisin työajalla vaikka missä, mutta työnantajalle ei ymmärrettävästi sovi.

Vierailija
40/85 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hömpänpömppää nämä arviointikeskustelut. Opettaja arvioi. Niin sen pitäisi olla. Vanhempainvartti on ok. Joten todellakin priorisoin korkeammalle lapsen hammaslääkärit ja koululääkärikäynnit. Niitä on myös harvemmin. Mutta kaikki kertaantuu ja kulumuloituu, kun lapsia on monta. Mun on todellakin oltava töissä jokainen minuutti, jonka olen kesken päivän pois. Ja se taas alkaa olla lapsilta pois. Ilta on lyhyt ja siihen täytyy mahduttaa kaikki ne vanhemmuuden vastuut, joita ilman tulee noottia niin opettajalta, hammaslääkäriltä ja kuin lääkäriltäkin. Yritän rehellisesti parhaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi